Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Petitie voor alternatieve registratiemethode (niet meer chippen)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Petitie voor alternatieve registratiemethode (niet meer chippen)

Sinds vorig jaar juli is het niet meer toegestaan om je paard middels DNA te registeren en ben je als paardeneigenaar verplicht je paard te chippen, met alle risico's van dien.

Er is nu een petitie gestart om alternatieve identificatiemethodes weer toe te staan. Tekent allen!

Info van de site:
    De Europese regelgeving verplicht paardeneigenaren hun paarden te identificeren d.m.v. het inbrengen van een transponder (microchip) in de halsspieren en een paspoort met daarin de code van de chip.

Voor eigenaren die daar bezwaren tegen hadden was het tot 1 juli 2009 mogelijk hun paard alternatief te identificeren d.m.v. DNA-registratie.
    Ook al wordt het gebagatelliseerd door overheid en chipfabrikanten, er is een aantal paarden dat problemen ondervindt door de geďmplanteerde chip. Het gaat om ontstekingen, zwellingen, overmatige bindweefselvorming, migratie en onverklaarbare hals- en rugproblemen. Dit kan kort na het chippen zijn, maar ook pas jaren later.
    Ondanks het feit dat de Europese Verordening alternatieve identificatie toestaat, heeft Verburg, voormalig minister van LNV, eenzijdig besloten dat er in Nederland geen gebruik meer mag worden gemaakt van alternatieve methodes tot identificatie.
    Wij vinden dat mensen zelf moeten kunnen kiezen of ze hun dier aan de risico’s van het chippen willen blootstellen.

http://petities.nl/petitie/alternati...-weer-toestaan

Re:Petitie voor alternatieve registratiemethode (niet meer chippen)

Geld dit ook voor dieren die voor voor vorig jaar juli geboren zijn. Zoals mijn Odet die wel DNA gekeurd is maar geen chip heeft? Moet ik haar dan als nog laten chippen als ik met haar over de grens wil?
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Volgens mij blijven de ontheffingen die verleend zijn, gewoon geldig.
    Ik heb bij Atli ook DNA laten bepalen, al jaren geleden. Ik heb die ontheffing wel speciaal aan moeten vragen (en vervolgens toestemming gekregen). Als je de procedure toen gewoon goed gevolgd hebt, zou het volgens mij geen probleem moeten zijn.

Maar ik ben ook geen expert op dit gebied hoor.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb getekend! Boots heeft ook geen chip maar DNA registratie. Zie het anders al langzaam verschuiven dat ook de huidige DNA registraties niet meer geldig zouden zijn
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goed zo!

Maar verder: wat weinig reacties hier eigenlijk... Vinden jullie het dan niet erg om verplicht een chip in je paard te moeten jassen? Maken jullie je geen zorgen om de gezondheid van je paard?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Tja, ik ben misschien wat laconiek, maar mijn paarden hebben allemaal al een chip. Dus wat valt er dan te tekenen. Bij een eventueel nieuw paard zal ik er waarschijnlijk toch voor kiezen om "gewoon" te laten chippen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de huidige omgang met gechipte paarden en paspoorten (lees: gebrekkige controle en totaal geen eigendomsbewijs) dan over de gezondheid. Als je paard gestolen wordt en de grens over gaat, of op een markt beland, wordt de chip niet gebruikt waar hij juist zo handig voor zou kunnen zijn. Ik zie liever dat dáár geld aan wordt besteed, dan aan de discussie wel/geen chip.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik ben ook tegen chippen, maar er is zo weinig aan te doen. Heb met de aller eerste actie(s) ook meegedaan. Nu ook weer getekend.
    Maar het is een druppel op de gloeiende plaat.
    Ik ben er nl ook op tegen dat honden en katten gechipt worden. Ook hier worden ze standaard gemerkt. Is handig bij het zoekraken zegt men dan.
    En ja daar hebben ze wel gelijk in, maar toch....persoonlijk vind ik het geen fijn idee.

Wij mensen willen over alles in de wereld 100% controle. Wij willen alles in de hand houden, volgen, checken en nogmaals bekijken. Tot in de kleinste details. In mijn optiek gaat het wel een beetje te ver.

Maar zolang er geen massaal actie komt en de fokkers etc hun paarden chippen kan een handtekening actie weinig verandering brengen.
    Toen ik mijn paardje kocht zat er nog geen chip in. Ik zei ik wil niet...maar de fokker stond er op. En wat doe je dan??? Weigeren???
    Maar ja dan kom je bij een ander paard waar de chip al in zit. Wat schiet je dan op?? Als tegenstander....

Heel soms kom je op advertenties nog wel eens tegen niet gechipt...dan komen er meteen reacties van waarom niet? Wat is er mis met dit paard?
    Je kan ook denken die mensen zin verstandig geweest door niet te chippen en denken aan het dier.

Binnenkort gaan onze auto's er ook aan....ja ja Big brother gaat je nu overal volgen.....is makkelijk tegen diefstal zeggen ze dan nog...
    ja...ja...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Sandra: De wereld bestaat toch uit meer dan alleen jouw eigen paarden? Zou jij zelf een chip in je lijf willen hebben? Ik niet. En dus wil ik dat ook niet voor mijn dieren. En al helemáál niet als het geen enkel doel dient, anders dan puur de registratie van mijn paard (wat zoals Evi al zegt, bij bv. diefstal totaal nutteloos blijkt te zijn).

@ Eveline: Dat de chip nu niet goed gebruikt wordt waar hij eigenlijk voor gebruikt zou moeten worden (registratie/diefstal), dat staat m.i. los van de vraag of de chip verplicht zou moeten zijn. Bij andere manieren van registratie blijft de vraag namelijk nog steeds staan, hoe er met die registratie omgegaan wordt en of hij van waarde blijkt te zijn bij bv. diefstal.
    Dat neemt niet weg dat chippen niet zonder risico's is en dat ik van mening ben dat je als paardeneigenaar zelf moet kunnen kiezen of je wel of niet een lichaamsvreemd voorwerp in je dier wilt laten aanbrengen.

@ Inger: Tja of deze petitie wat uit zal maken, weet ik ook niet. Ik weet alleen dat als alle tegenstanders gewoon maar hun mond houden, er zéker niks zal gebeuren... Dus ik heb wel getekend!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    @ Sandra: De wereld bestaat toch uit meer dan alleen jouw eigen paarden? Zou jij zelf een chip in je lijf willen hebben? Ik niet. En dus wil ik dat ook niet voor mijn dieren. En al helemáál niet als het geen enkel doel dient, anders dan puur de registratie van mijn paard (wat zoals Evi al zegt, bij bv. diefstal totaal nutteloos blijkt te zijn).
    Ik ken toevallig al een paar voorbeelden van wanneer de chip buitengewoon handig was: bij ons in de buurt was er een pony ontsnapt en de weg op gelopen en daar hebben ze ook de chip bij gebruikt, en wij hebben al 2 keer een kat gevonden, dat we de chip gingen controleren en we dus konden vinden wie de eigenaar was, en we de kat terug konden brengen.
    Dus ik ben wel blij, zeker met de katten die dan nog het meeste kans hebben om te ontsnappen, dat er dan in ieder geval een mogelijkheid is dat ze heel makkelijk kunnen zien dat ze hier horen
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja er zitten ook heus wel voordelen aan een chip, maar die wegen m.i. niet op tegen de nadelen en bovendien: er zijn ook alternatieve registratiemethodes mogelijk en dáár gaat de petitie over: dat er weer een alternatief beschikbaar komt (zoals dat voorheen ook het geval was), zodat eigenaren ZELF kunnen kiezen.

En wat betreft die pony: die was zonder chip vast ook wel bij zijn eigenaar terug gekomen, en de katten waarschijnlijk ook wel. Als de eigenaar naar ze op zoek gaat, weet die ze heus wel weer terug te vinden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash (en Ollie) zijn DNA geregistreerd. Voor ons geen chip. Ik vind het belangrijk juist voor de toekomst dat er een keuze blijft, dus ik heb ook getekend.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn Monique!

Maar een kleine correctie: je tekent zodat er weer een alternatieve registratiemogelijkheid KOMT en niet dat die BLIJFT, want nu is die mogelijkheid er dus niet meer...

[quote=Marja
    @ Inger: Tja of deze petitie wat uit zal maken, weet ik ook niet. Ik weet alleen dat als alle tegenstanders gewoon maar hun mond houden, er zéker niks zal gebeuren... Dus ik heb wel getekend!
    [/quote]

ik ook hoor had ik toch geschreven... :lol: ook al denk ik dat het misschien niet veel zin heeft, toch blijven proberen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik ben niet zozeer tegen de chip, maar ik vind wél dat mensen zelf moeten kunnen kiezen, dus ik teken.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten