Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: onbeperkt hooi/voordroog?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:onbeperkt hooi/voordroog?

Ik heb ook een kist (van hout dan) en heb daar het net in gespannen. Werkt erg goed, vooral tegen morsen. Ik ben nogal zuinig op mn nieuwe zandbodem namelijk...
    Alleen moeten de bevestigingen van het net écht goed vastzitten. Momenteel ligt er elke dag 1 uit. Dus heb ik gisteren een nieuwe constructie gekocht. 1 bout met lus op het eind (waar karabijnhaken in kunnen) 2 ringen voor aan beide kanten van het hout, en een moer om hem vast te zetten. Volgens mij ideaal zo, maar we gaan het zien.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Houten kisten werkt bij die slopers van mij niet, dat eten ze op
    Idee wat jij hebt zit ik ook nog aan te denken hoor, alleen ga ik het dan met een draadmat doen. Over de bevestiging moet ik dan goed nadenken hoor ik al wel!
    Enne ik heb rubberen matten om de voorplaats heen liggen als ze wat morsen valt het daar op, dus er verdwijnt hier eigenlijk niets op het zand.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb tegels liggen, maar niet zo'n heel groot stuk. Ze kunnen er net op staan. Te zien hoeveel hooi daar nu al ligt, ben ik blij dat ik die moeite heb genomen. Ik heb er nog gronddoek onder liggen. Het stuk is tijdelijk, dus als we de boel daar weer weghalen moet het er weer als nieuw uitzien namelijk.

Draadmat heb ik 2 jaar geleden gedaan. Hederarek met gaatjes van 10cm . De uiteindes had ik omgebogen als een soort korte pootjes zeg maar. Bovenaan had ik links en rechts op de kist 2 planken bevestigd met scharnieren en sloten die ervoor zorgden dat het rek er niet uitgetrokken kon worden. Ook de kettingen die aan de bodem het rek zaten zorgden daarvoor. Opzich erg handig, maar er bleef steeds hooi liggen en ik vind hem toch wat gevaarlijk

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Betegelen van de voerplaats is idd wel handig als ik t zo lees. Bij mij staat de kist midden in de bak en er valt wel wat uit maar valt me nog mee.

De paarden krijgen graszaadhooi als ze buiten staan. Daar kunnen ze lekker van knabbelen, is erg grof en zit heel weinig voeding in. Is van zomer 09 dus lekker schraal. Als ze 's avonds binnen komen krijgen ze 2 plakjes hooi waar wat meer voeding in zou moeten zitten.
    Met zn 3en eten ze 1 grote plak graszaadhooi per dag op.
    Ze worden nog niet te dik. Voordeel is dat Palou de baas is over de kist en die kan wel wat eten gebruiken. De andere 2 groeien snel maar die mogen niet zo vaak eten.
    Ik heb een appelkist (soort halve kuubskist) met betongaas erin.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mmm... Lastig als je ineens zo om moet qua voeren .

Onbeperkt voeren is leuk, als je de paarden ervoor hebt. Heb je paarden die niet stoppen met eten, in het verleden overgewicht hebben gehad of kwalen als gevolg van teveel of te rijk voer (denk aan hoefbevangeheid, problemen met spieren, eczeem-achtige klachten), dan is onbeperkt voeren vragen om problemen. In theorie is het zo dat een paard 2,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof kan opnemen als maximum (mijn ervaring is dat paarden die door blijven eten meer opkunnen ) en daarom is dit percentage ook bekend als norm voor paarden die niet op gewicht zijn of moeilijk blijven. Voor een paard op gewicht geldt 2% en voor te zware paarden 1,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof per 24 uur aan ruwvoer. Van deze kilo's gaan overigens de kilo's aan kracht- of ander voer af.

Tot zover de theorie, nu de praktijk. Voordroog bevat per kilo product rond de 80% droge stof, dus elke kilo die je voert bevat 800gr aan droge stof. Stel dat Shanna 500kg weegt en op gewicht is, dan mag zij per dag 10 kilo droge stof aan ruwvoer hebben, ofwel 12.5kg voordroog. Met ruwvoer zou ik dus echt even wegen, dan weet je wat je geeft en of dat genoeg zou moeten zijn . Mocht je de dame en heer nou over een maand voeren te zwaar vinden, dan zou je de hoeveelheid voordroog kunnen verminderen en aanvullen met gerstestro of graszaadhooi. Dat geeft geen extra voeding, wel extra warmte, entertainment en buikvulling .

Voor de slowfeeder zou ik eens kijken of je wellicht een kleinere draadmat erin kunt hangen, niet link voor de voeten en neuzen en het vertraagt het eten.
    Dan nog een vraag, waarom muesli bijvoeren? En vooral waarom kies je voor Nature's Best? Op zich snap ik dat je voedingsstoffen wilt aanvullen, daarom voer ik zelf ook bij. Alleen is het belangrijk om te bekijken naar de voorgeschiedenis van je paarden wat betreft gezondheid. Een paard met jeukklachten in het verleden, kan hevig reageren op dit specifieke voer. Hetzelfde geldt voor paarden met problemen met suikers.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Heel, heel erg bedankt voor je berekening, Jossie! Fijn dat je de moeite neemt dit even uit te werken voor me.
    Geen van mn paarden hebben een geschiedenis met overgewicht, hoefbevangenheid of jeuk etc. Ze zijn dus "normaal".
    Ik zal even moeten kijken hoe ik het hooi kan wegen... Shanna woog 2 jaar terug in de winter 420kg, damat zal dan rond de 350 zitten schat ik.
    Dus 770 * 2% = 15,4kg per dag samen.
    De reden dat ik Nature Best kies is omdat mn paarden nergens gek op lijken te reageren, Natures Best goedkoop en om de hoek verkrijgbaar is
    Ik begrijp dat je met een paard met jeuk ed voorzichtig moet zijn. Ik weet dat Nature Best melasse ed bevat. Maar na 3 jaar dit voeren hebben mijn paarden nog nergens last van.
    Bijvoeren doe ik alleen 's winters.

Kwa draadmat. Ik heb Henkie ook nog he. Dus de mazen moeten écht klein zijn wil het veilig zijn voor hem. Voorlopig pruts ik nog even verder met het net van 4 euro op equitana. Na 3 dagen vind ik het te vroeg om allerlei andere investeringen te doen. Zijn er trouwens wel draadmatten van max 4cm mazen?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Shanna woog 2 jaar terug in de winter 420kg, damat zal dan rond de 350 zitten schat ik.
    Dus 770 * 2% = 15,4kg per dag samen.
    Aan droge stof, dus 19,25 kilo voordroog per dag .

Enne... de kleinste maat draadmatten die ik ken, zijn 5x5, is dat te groot voor Henkies hoefjes? Verder heb je ook nog van dat hele fijne gaas, waar ze o.a. volières mee maken. Dat is iets van 1,5x1,5 geloof ik, alleen lijkt me dat weer te fijnmazig om het hooi er knap doorheen te krijgen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    2kg bix per dag?! jemig, dan wordt Shanna pas écht tonnetje rond volgens mij... Ik dacht meer aan 1 maatschep muesli (ik schat 0,5kg)
    Grasbrok is wat anders dan bix he.. grasbrok is gewoon ruwvoer vervanging, dus het vervangt ongeveer 2 kg hooi, anders wordt thors te schraal. De lucerne gaat erdoor zodat hij er wel op kauwt. 2kg bix per dag is inderdaad totaal niet nodig.

Die van ons hebben voor het bezighouden gewoon een paar boomstammen in de paddock liggen: verassend mooi beeldhouwwerkjes levert dat op: ze knabbelen eraan, maar als ik alle stukjes eromhen weer aan elkaar zou puzzelen, lijkt het alsof ze het meeste niet doorslikken, maar weer uitspugen: het gaat om het knabbelen?
    Take it easy!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Coulash, wat zijn dat voor boomstammen?
    Ik heb weleens wilgentak gehad,en die waren binnen een dag kaal, en de barst opgegeten.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Sandra ik heb veel gehad aan het onderstaande artikel. Het artikel geeft een overzicht van de vitamine en mineralen die een paard nodig zou hebben per dag en van de VEP dit staat voor voedingseenheid paard zeg maar de kilocaloriën.
    hooi bevat voor *0% droge stof voordroog echter niet. Kuilgras/voordroog is hetzelfde product als hooi alleen zit er meer water in.
    1 kilo kuilvoer heeft 336 VEP 1 kg hooi is 518 VEP. Per kilo is hooi dus voedzamer!!. 1 kg hooi is echter in volume veel meer dan 1 kg voordroog/kuil

Shanna is 420 kg=zij zou volgens artikel ongeveer 3700 vEP moeten binnen krijgen= 3700/518 kg/hooi of 3700/336 =kg kuil

De verhoudingen van vitamine en mineralen vallen of staan bij de kwaliteit van je ruwvoer. Voor optimaal voerbeleid zou je eigenlijk het voer moeten analyseren. Er zijn maar weinig mensen/stallen die dit doen want het is redelijk omslachtig. Met voerbeleid dient wel rekening gehouden te worden met de juiste hoeveelheden van de mineralen. Verkeerde verhoudingen kunnen ernstige tekorten met zich mee brengen.

Net voor mijn eigen jongens ook bezig geweest met voerbeleid

http://www.mensport.nl/pdf%20bestand...en_paarden.pdf

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

De VEP en VrEP die jij beschrijft voor grashooi en graskuil zijn hele andere getallen dan die ik gebruik. Deze getallen hangen weer af van de kwaliteit van je ruwvoer, maar verschillen per jaar in het CVB-boekje ietsjes.

Zal donderdag een CVB boekje pakken en de VEP en VrEP's opzoeken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

owjee, wat ingewikkeld allemaal... Ik heb er nooit zo diep over nagedacht eigenlijk... Mijn paarden aten gras, en als dat op was kregen ze hooi bij zoveel als mij ongeveer nodig leek... Misschien is het tijd om dat toch maar eens te doen. Momenteel krijgen ze 4 halve plakken verdeeld over 3 voerbeurten. Dat is zo'n beetje het maximum aan keren dat ik kan voeren kwa tijd. Ze zien er goed uit, mest is mooi droog. het viel me alleen op dat Damat zijn urine nogal geel en dik is... Toch hebben ze altijd water ter beschikking.

Nou ik denk dat dat je antwoord is Sandra. Zolang ze er goed uitzien geef je de goede hoeveelheid.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Nou, dat weet ik niet zeker, margriet. Tekorten die ze oplopen door verkeerd voerbeleid, hoeven niet direct zichtbaar te zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten