Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: onbeperkt hooi/voordroog?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

onbeperkt hooi/voordroog?

Sinds enkele dagen zijn mijn paarden van wei naar zandpaddock gegaan. Ik heb ze hiervoor 2 dagen hooi gevoerd op de wei, en op de zandpaddock krijgen ze behoorlijk droog voordroog. Het ruikt niet eens echt zuur. Fijn spul.
    Maar goed. Ik heb de paarden nog nooit kaal te staan gehad, dus zonder gras.
    Moet ik nu eigenlijk volledig onbeperkt voordroog gaan voeren? of kan ik een bepaalde hoeveelheid verstrekken en ze een uur of 2 zonder voer hebben staan? Meerdere keren per dag voeren is geen enkel probleem. Ze krijgen nu nog niets verder, ik wil als ze op de voordroog zijn ingesteld, ze Nature Best bijvoeren.
    Ik voer nu 2 dagen zo goed als onbeperkt, en dan eten ze ongeveer 2 plakken van grote vierkante balen. dat lijkt mij nogal veel. Maar goed, normaal hadden mn paarden in de winter ook gras ter bschikking. Dus dit is voor mij een nieuwe situatie.

Voor het bezighouden ben ik van plan om wilgentakken te verstrekken.

Wie kan me vertellen hoeveel voordroog een paard ongeveer hebben moet en of onbeperkt met dit weer ook aan te bevelen is?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re:onbeperkt hooi/voordroog?

Als mijn paarden onbeperkt voogeschoteld krijgen (dus fjord en kwpn) dan eten ze 2,5 plak droog stengelig kuilgras per dag. De rest laten ze liggen. Wat betreft gewicht komt dit wel ongeveer overeen met wat ze mogen eten bij onze balen. Het zal geen kwaad kunnen onbeperkt te geven. Als je merkt dat ze te vol worden wat betreft vet dan kan je altijd nog besluiten twee maal daag aan te bieden toch? 2 uur zonder eten is zowiezo geen enkel probleem.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn ervaring is dat onbeperkt teveel is voor pony's nu.
    Ik begon ook met volop voeren, en ze aten minimaal twee balen hooi op een dag. Ja erg leuk, maar ze werden ook steeds ronder.
    Hmm, dat was het dus niet. Momenteel voer ik ruim 1,5 baal per dag en blijven ze gewoon op gewicht.
    Omdat ik maar twee keer op een dag voer zitten ze dus ook een behoorlijk tijdje zonder hooi. Ik heb daarom twee hooinetten met stro gevuld. Dat eten ze een beetje, of ze rommelen er wat mee. Als ze willen is er wat te knabbelen, maar dat gaat niet zo hard naar binnen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb een slowfeeder gemaakt met gaatjes van 3cm. Hierdoor gaat het eten best lastig. Dit scheelt vooral ook veel opruimwerk van hooi wat meegenomen wordt.
    1 plak komt ongeveer overeen met 1 baal hooi dacht ik toch?

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik voer zelf uit hooinetten met 3cm maas, maar het gaat nog te snel met mijn pony's.
    Zou nog wel iets willen dat nog meer slow feed zeg maar.

Ik weet niet precies waar 1 plak mee overeen komt. Volgens mij is dat ook afhankelijk van de perser.
    Ik dacht dat een hooibaaltje 20 kilo ofzo was?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Bij mij scheelt voeren uit 3cm hooinetten ongeveer 25-30% eettijd.

Een plak is bij ons van zo'n normaal formaat vierkante kuilbaal ongeveer 8-9 kg. Een baal hooi zit rond de 12-14 hier. Ze krijgen hier dus 2,5 x 8= 20 kilo van. Meer eten ze tot nu toe niet. [edit] thorsten krijgt nog wel 2kg grasbrok met 2 scheppen lucerne bij.

Omdat het kuil hier grof is en van kniehoog gras zit er wel minder in, dus moeten ze er ook een stuk meer van eten dan het gemiddelde hooi. Van kuil mogen ze zowiezo meer vanwege het vocht.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Voordroog zou ik niet onbeperkt voeren, zeker niet met een shet erbij :P

Shaf's idee van onbeperkt: 1 hele baal in 1 nacht

Meerdere keren per dag voeren is echt ideaal (wat een luxe, paarden naast huis!) dan kunnen ze tussendoor best een paar uur zonder eten staan hoor.
    Je zou ook stro kunnen bijvoeren, zodat ze kunnen knabbelen aan stro zonder dat ze er vetter van worden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik voer smorgen en sávonds een mix van voordroog en stro. Stro blijft altijd ruim liggen en voordroog of hooi is helemaal schoonop. Ik denk dat als ik onbeperkt voordroog of hooi voer Odet en Sieb iedere dag een SAS dag hebben net als shaf. Maar als ze willen knabbelen kunnen ze stro eten. Overigens is Maaike wel veel afgevallen van een mengsel hooi en stro omdat het voor haar duidelijk te weinig is.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Owkee, zo te lezen ga ik dan maar voor de 3x per dag nét te weinig zeg maar. Steeds een uurtje niks en dan weer nieuw hooi. Tot een maximum van 2 plakken per dag. 2kg bix per dag?! jemig, dan wordt Shanna pas écht tonnetje rond volgens mij... Ik dacht meer aan 1 maatschep muesli (ik schat 0,5kg)

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ik voer nu 3x per dag, waarvan 2 keer kuil en 1x hooi. Dat is meestal schoon op als ik weer wat lekkers kom brengen. Voor Elsa heb ik extra hooi in een (hoge) hooibak, zodat die eventueel meer kan eten. Maar hier is nog wel een ietsiepietsie gras te vinden voor ze.

heerlijk hé , paarden bij huis

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier wel paarden bij huis, maar als je de hele dag weg bent is dat niet praktisch. Wil mijn moeder niet altijd met het voeren opschepen.
    Qua brok krijgt de jaarling 300 gram ponybrok nu, omdat hem dat toch wel goed doet. De anderen een handje.

Denk dat je er goed doet wel een maximum van voordroog in te stellen idd. Anders kan het wel erg veel worden.
    En mijnn pony's komen ook niet weg bij het eten zolang dat er nog is..

Forumlid Ollie88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    36

Soms voer ik maar 1x per dag, soms 2x. De mijne hebben eigenlijk altijd hooi om van te eten. Ik maak dat ze nooit zonder komen te staan. Ze staan goed, niet te mager of te dik, maar het is dan ook een warmbloed paardje en een kruising welsh-warmbloed. Ook doen ze eigenlijk niet zoveel De ene wordt nog niet gereden (is 2,5 jaar) de andere nu 2x per week. Dus zal ook wel van ras tot ras afhangen en van het aantal uren "arbeid" die ze verrichten. Het zit ook wel in een hooizak waar ze het uit moeten trekken. Ik weet niet precies hoeveel het is in aantal kilo's. Ik doe ongeveer 1,5 week met een grote baal van 300 kg voor 2 paarden. Dus stel 10 dagen met 300 kg, is 30kg per dag, dus 15 kg per paard? Zoiets? Ze krijgen ook af en toe een handje brokken bij of grasbrok, maar niet als voer, eerder als snoepje.

Meerdere malen per dag voeren voeren lijkt me wel een goed idee. Die 3x per dag lijkt me wel goed. Je kan dan nog altijd zien he of ze te dik worden of afvallen en dan nog altijd aanpassen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie krijgt 2 keer per dag 2 plakken hooi uit een kleine baal, en als ik er ben nog eens een extra plak vaak, dat is 3 keer per week, maar dat is erg grof hooi. Ik zou vooral niet teveel gaan voeren direct, meerdere keren op een dag is mooi.
    Whoopie krijgt nu een halve kilo brok per dag maar hiervoor altijd de helft, dit is omdat ze nu niet goed in haar vel zit.

Als het koud is kun je de paarden ook wat extra geven omdat ze dan meer verbranden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Vanmorgen was mn slowfeeder gesloopt. Ze hebben 1 plak hooi gekregen. Maar eens kijken hoelang ze daarmee doen. Rond 1 uur weer een plak en dan om 5 uur nog 2 voor de nacht. Dit zijn overigens halve plakken, mijn baal is in tweeen gedeeld.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik voer ook vrij droog voordroog uit vierkante balen. Wij doen met 3 paarden 10 dagen met een baal van 400 kg. Ze krijgen hier momenteel niet onbeperkt te eten omdat ze dan echt veel en veel te dik worden.
    Als ik thuis ben dan geef ik ze meerdere kleine porties per dag. ALs ik aan het werk ben dan hebben ze soms een paar uur niets te eten.
    Wij hebben ook hoonetten geprobeerd, maar ze zijn zo ontzettend lomp met het eruit trekken dat me dat erg slecht lijkt voor de nek/hals wervels. Dus nu krijgen ze te eten uit een plastic kuubkist, werkt prima!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten