Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: chemische castratie

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

chemische castratie

Wat ik me afvroeg, gebeurt dit bij paarden? Een vriendin van me zit al een hele tijd voor zichzelf de afweging te maken of ze haar hengst wel of niet zal castreren. Ik hoop het, want ik gun hem uiteraard een paardwaardiger leven in een groep. Ze is er nog niet uit, maar ze kreeg vandaag de tip van iemand om chemisch te castreren. Iemand van jullie daar bij paarden wel eens van gehoord? Ik wist nl niet eens dat dit kon bij paarden. Bij honden wist ik het wel en daar schijnt het ook niet al te gezond te zijn. Ik ben benieuwd. Aangezien ik er zelf vrij weinig over terug kon vinden vraag ik me af of dit sowieso wel gebeurt. Kan me niet voorstellen dat ik hier ooit voor zou kiezen met al die hormonentroep erin, dus ben ik wel eens benieuwd of er mensen zijn die hier meer van weten.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:chemische castratie

Ik weet alleen van een anti-conceptie methode bij merries, met hormonen (1x per jaar injectie).
    Huertecilla (op bokt en PN) vertelde daar veel over. Maar bij hengsten heb ik er nog niet van gehoord.

Het lijkt me wel een mooie oplossing als je het karakter wil behouden maar geen veulens wil.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Dankje Eveline! Ja bij merries heb ik ook wel eens van gehoord.

Het karakter verdwijnt juist wel dacht ik gehoord te hebben. Anders zou steriliseren een oplossing zijn. Meisje heeft overigens als je het mij vraagt juist problemen met het karakter, alleen omdat je van plan was een hengstte houden vindt ze een gewone castratie zo definitief. Ik denk zelf dat dat het punt is. Ze wil eigenlijk dat zijn karakter verdwijnt en dat hij tijdelijk geen veulens kan geven om "uit te proberen" wat ze ervan vindt dat de hengst een ruin wordt. Hij is nu 11 jaar, ze heeft hem al 3 jaar en hij is aangekocht voor de fokkerij, alleen is dat geen realistisch doel als je geen eigen faciliteiten hebt.

Ze staat op een pensionstal waar hij dan in de ruinenkudde mag als het goedkomt. Nu kan hij er alleen maar naar kijken vanuit een eenzame paddock. Met hengstengedrag mag hij nog steeds niet in de kudde. Al denk ik zelf dat het overgrote deel van zijn gedrag naar andere paarden komt omdat hij altijd alleen wordt gehouden.

Bij honden is het zo dat bij chemische castratie de drang onderdrukt wordt. Ik vraag me dan alleen af of ze daarmee ook niet meer vruchtbaar zijn in geval van een paard is dat toch wel erg fijn aangezien er ook veel dekkende ruinen zijn.

O, o, o, wat ontzettend triest dit... Arm paard. Om nu nog te castreren is al rijkelijk laat (Pias is gecastreerd met 8 jaar, en dat was beste een zware ingreep), maar altijd nog beter dan dit. Als je er toch niet mee gaat fokken, dan is dat toch de enige oplossing voor een paardwaardig bestaan voor dit dier (of sterilisatie natuurlijk). Inderdaad denk ik ook dat een hoop van zijn gedrag zal veranderen als hij zich gewoon als kuddedier mag gedragen. Maar vind maar eens een pensionstal waar dat is toegestaan met een hengst. Chemische castratie lijkt mij een heel slecht idee (al die troep) en ik betwijfel ook zeer of hij daar onvruchtbaar van wordt.

Overigens is het mijns inziens ook niet waar dat het 'karakter' van een paard zou veranderen door castratie. Hij staat alleen een stuk minder onder invloed van zijn hormonen en dat is in veel gevallen erg toe te juichen als je geen eigen kudde hebt. Pias is qua karakter niet veranderd, nog steeds speels, energiek, lief, schrikkerig etc. Maar niet meer zo opgefokt als hij andere paarden ziet, omdat hij sinds zijn castratie geen last meer heeft van zijn hormonen en bovendien een sociaal leven heeft.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    O, o, o, wat ontzettend triest dit... Arm paard. Om nu nog te castreren is al rijkelijk laat (Pias is gecastreerd met 8 jaar, en dat was beste een zware ingreep), maar altijd nog beter dan dit. Als je er toch niet mee gaat fokken, dan is dat toch de enige oplossing voor een paardwaardig bestaan voor dit dier (of sterilisatie natuurlijk). Inderdaad denk ik ook dat een hoop van zijn gedrag zal veranderen als hij zich gewoon als kuddedier mag gedragen. Maar vind maar eens een pensionstal waar dat is toegestaan met een hengst. Chemische castratie lijkt mij een heel slecht idee (al die troep) en ik betwijfel ook zeer of hij daar onvruchtbaar van wordt.
    Ik zou die troep erin voor mezelf ook nooit overwegen! Voor geen goud. Daarom was ik benieuwd of iemand er ervaring mee had. Ja, het is erg zonde zo. Het is een heel vriendelijk paard, maar hij is zo niet happy nu.

Nee, dat begrijp ik...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare

Bij honden is het zo dat bij chemische castratie de drang onderdrukt wordt. Ik vraag me dan alleen af of ze daarmee ook niet meer vruchtbaar zijn in geval van een paard is dat toch wel erg fijn aangezien er ook veel dekkende ruinen zijn.
    Ja, bij honden zijn ze niet meer vruchtbaar. Daar is het voor ontwikkeld. Een castratie voor een hond is ook helemaal niet fijn, en meteen heel definitief. Deze chemische castratie is niet definitief, maar zorgt dus wel gewoon voor onvruchtbaarheid. Of dit ook al bij paarden wordt gebruikt zal ik is navragen.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mariel89
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare

Ja, bij honden zijn ze niet meer vruchtbaar. Daar is het voor ontwikkeld. Een castratie voor een hond is ook helemaal niet fijn, en meteen heel definitief. Deze chemische castratie is niet definitief, maar zorgt dus wel gewoon voor onvruchtbaarheid. Of dit ook al bij paarden wordt gebruikt zal ik is navragen.
    Als je dat wil doen is dat heel erg fijn, dankje!

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Uhm, hier ervaring met chemisch gecastreerde honden die wel degelijk vruchtbaar bleken . Ook heb ik ervaring met honden die na (succesvolle/positieve) chemische castratie alsnog zijn gecastreerd, maar niet met het verwachte resultaat (voornamelijk gedrag kwesties). Erg moeilijk dus om zoiets te gaan proberen of niet. Het kan ook voordelen hebben hoor, daar ken ik ook genoeg voordelen van. Bij katten schijnt het medisch gezien nog wat risicovoller te zijn, en dat gebeurd ook vrij weinig meer volgens mij.

Een veearts (of meerdere?) kan denk ik het beste advies geven, en het is natuurlijk aan de eigenaar om te beslissen of hormonen spuiten wel/niet prettig is. Het is natuurlijk minder defenitief dan gelijk ruinen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Zo laat casteren lijkt me zowiezo niet zo verstandig. Wij hebben er op stal een gehad en na diverse pogingen tot inscharen in bestaande kuddes is er toch maar voor gekozen om hem niet meer in de kudde te zetten. Bovendien wilde geen van de andere eigenaren dat paard bij zijn/haar paard in de wei hebben en alleen dat al gaf veel onrust.

Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    59

Een vriendin van mij heeft 1 van haar hengsten laten castreren op 14 jarige leeftijd. Dit is in de kliniek gedaan vanwege de leeftijd (konden ze ingrijpen als iets verkeerd dreigde te gaan). Paard heeft er een maand of drie over gedaan voordat hij bij de rest mocht. Rustig eerst een ruin ebij, daarna nog 1 en zo rustig wennen aan elkaar. Nu loopt ie lekker bij de rest in de wei.

Chemisch castreren was wel overwogen, maar een 'ongelukje' was zeker niet gewenst, dus zekerheid voor alles.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Heb een volwassen hengst gehad die altijd in een kudde gedekt heeft, na castratie (in Utrecht) en zes weken wachttijd kon hij zo de groep weer in. Geen probleem, dekte alleen de grootste sloerie van het stel. Mag jij raden wie dat was

Tries haar vorige paard is op meen achttienjarige leeftijd gecastreerd. Had altijd alleen gestaan en kon als ruin niet meer in de groep. Kon het gewoon niet, in zo'n kudde zijn. Het verschilt gewoon per paard en vooral de jaren voor castratie lijken belangrijk. Als een hengst nooit sociaal heeft geleefd als hengst, zou ik castreren vanwege het staan in de groep achterwege laten.

Voor zover ik weet wordt chemisch castreren bij paarden nauwelijks toegepast.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hoe chemisch castreren werkt bij paarden en wat daarvoor nodig is weet ik niet, wel weet ik hoe het werkt bij mannen en dat is echt niet iets wat je iemand gunt. Het middel dat je inspuit is een soort hormoonpreparaat dat alles, echt alles omver gooit in het systeem. Mannen krijgen door de dramatische daling van mannelijke hormonen vaak borstvorming en een hogere stem (eigenlijk veranderen de geslachtskenmerken zoals die per geslacht in de pubertijd zijn ontstaan). Daarnaast moeten deze mannen flinke maatregelen nemen voor onder andere botontkalking en mag iemand er dus niet aan beginnen als de botdichtheid op de scan niet hoog genoeg is.
    Nu zijn menselijke mannen geen mannelijke paarden, maar ik kan me wel voorstellen dat het middel wat dit als doel heeft echt niet gezond is. Ik zou castreren, hoe triest ook.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten