Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 66

Topic: geen lichamelijke druk gebruiken?

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: geen lichamelijke druk gebruiken?

Oke. Die toelichting snap ik. Thanks.
    Is bij Parelli overigens de frienly game niet ook beloning?
    Of gewoon een vriendelijke stem? Geef toe: ben niet recht in de leer, ik gebruik mijn stem veel.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Parelli is eigenlijk zonder geluid, alleen lichaamstaal en gezichtsuitdrukking, maar ik gebruik mijn stem ook. (hoog blij stemmetje, en je ziet de oortjes....)

Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Parelli is eigenlijk zonder geluid, alleen lichaamstaal en gezichtsuitdrukking, maar ik gebruik mijn stem ook. (hoog blij stemmetje, en je ziet de oortjes....)
    Daar ben ik het helemaal mee eens.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik niet. Na level 3 gebruik je wel degelijk je stem. Parelli is helemaal niet tegen stemgebruik, maar nóg niet, omdat het voor je paard soms tegenstrijdig kan zijn.
    En ook al doe ik aan parelli, ik gebruik mn stem vaak genoeg maar zeker niet als vervanging van lichaamstaal.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Het lijkt me ook onmogelijk hoor, om je stem te gebruiken zonder lichaamstaal. Probeer eens yes! of goedzo! te zeggen met een neutraal gezicht... gaat toch helemaal niet. Ik gebruik stem ook als extra en niet in de plaats van... Mijn paarden hebben ook giga bos manen voor de ogen hangen, en ben niet altijd van overtuigd dat ze mijn gezicht goed kunnen "lezen". Ik heb ook niet gezegd hoor, dat Parelli tégen is, weet alleen dat ze in het begin in stilte werken.

Aangemeld
    Jun 2005

Precies, dat weet ik ook. En als Westernruiter ben ik gewend aan stemgebruik. Lanna kende al veel 'stemcommando's' en is heel gevoelig voor de toon van je stem. Een duidelijk 'nee' werkt gewoon bij haar (ook als ik om de hoek sta en ze mijn lichaamstaal niet kan zien). Hetzelfde geldt voor "kom maar meisje".

Als voorbeeld: Lanna staat vrijwel altijd als ik er ben op stal met open deur. Ze weet dat ze er niet uit mag. Heel soms hoor ik als ik buiten sta te praten o.i.d. toch een hoef op de gang stappen. Dan hoef ik alleen maar duidelijk NEE LAN te zeggen en schuift die hoef weer naar binnen. Zo roep ik haar ook als ze me niet ziet. Dan vind ze gewoon leuk.

En heel af en toe gun ik haar een succesje. Dan hoor ik haar wel lopen (alhoewel ze kan sluipen dan), maar dan laat ik haar gaan. Dan sluipt ze naar het hooi (ze heeft hooi zat in haar stal, maar das toch anders) of naar de muesliton. Dan wacht ik tot een een hap gepikt heeft en zeg dan nee. Dan kijkt ze op, neemt nog gauw een hap en sjokt weer terug naar haar stal. Als paarden kunnen lachen, dan lacht ze dan. Das zal van Parelli vast niet mogen, het past ook nergens in een programma, maar wij (Lan en ik) hebben er veel lol in dit spelletje te spelen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

de reden dat Pat parelli adviseerd je stem niet te gebruiken als je nog niet met L3 bezig bent is omdat je je eerst bewust moet worden van je lichaamstaal. Praten kunnen mensen makkelijk, maar als het om lichaamstaal gaat zijn mensen lang niet zo bekwaam als dieren.
    Gebruik je je stem als ondersteuning dan reageert e paard wellicht op je stem terwijl je lichaamstaal iets heel anders verteld. Door dus zonder stemsignalen te werken wordt je je bewuster van je lichaamstaal. Je moet je paard met lichaamstaal opzij zien te krijgen en dat lukt alleen als je je op de juiste manier uit en op de juiste positie staat.
    Daarom wordt stemgebruik pas geintroduceerd als ondersteuning als je genoeg savvy hebt.
    Met pianospelen mag je ook pas het klankpedaal gebruiken als je redelijk kunt spelen, want een klankpedaal kan fouten makkelijk verdoezelen, je stem net zo als het over lichaamstaal gaat.

Dit is wèl grappig! Ik merk ook dat gewone dingen die je dagelijks zegt, gewoon verstaan worden, en die zijn niet bewust aangeleerd, maar sluipen er gewoon in. Grappig trouwens, dat je een paard hebt dat kan sluipen.... ik zie het helemaal voor me. Boeien, of Parelli dat goed vind of niet... is gewoon extra toevoeging aan het spelen

Aangemeld
    Jun 2005

Zo zie ik het ook. Duidelijk als spelen. En als het nodig is dan gaat ze alle kanten op om mijn lichaamstaal hoor. Maar ik vind het nu eenmaal leuk om haar naar me toe te vragen (lichaamstaal) als we spelen in de bak (oh jah gebruik bij Lan nooit meer een leadrope) en dan ja hop te zeggen. Dan gaat ze in galop verder. Das gaaf. Bovendien is het handig als je twee paarden tegelijk in de bak hebt. Seven (pony van mijn vriendin) en Lanna zijn maatjes. Maar ze willen wel liefst allebei even apart aandacht. Dus dan kun je ze naar je toe vragen, of van hand laten veranderen door wijzen, maar als je dat duidelijk doet en de naam erbij zegt, dan krijg je of Seven of B'elanna. Dat is gewoon handig en leuk.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    de reden dat Pat parelli adviseerd je stem niet te gebruiken als je nog niet met L3 bezig bent is omdat je je eerst bewust moet worden van je lichaamstaal. Praten kunnen mensen makkelijk, maar als het om lichaamstaal gaat zijn mensen lang niet zo bekwaam als dieren.
    Gebruik je je stem als ondersteuning dan reageert e paard wellicht op je stem terwijl je lichaamstaal iets heel anders verteld. Door dus zonder stemsignalen te werken wordt je je bewuster van je lichaamstaal. Je moet je paard met lichaamstaal opzij zien te krijgen en dat lukt alleen als je je op de juiste manier uit en op de juiste positie staat.
    Daarom wordt stemgebruik pas geintroduceerd als ondersteuning als je genoeg savvy hebt.
    Met pianospelen mag je ook pas het klankpedaal gebruiken als je redelijk kunt spelen, want een klankpedaal kan fouten makkelijk verdoezelen, je stem net zo als het over lichaamstaal gaat.
    Snap het wel hoor Sandra, is ook wel logisch bedacht van Parelli. Maar ik ben nou eenmaal extravert in mijn training en omgaan met... als ik blij ben straal ik dat helemal uit, in lichaam en stem. Andersom ook. Dus ik heb het er meestal al uitgefloept. Bovendien vind ik het erg handig als extra motivator (bridge), omdat ze die kennen van het clickeren.

En tijdens training, als ik als een idioot sta te smilen, zie ik mijn pard wel eens vragen:""echt"? En met mijn stem zeg ik dan: "ja echt hoor, je hebt het goed gedaan"

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik ben wel voor eerder stemgebruik. Het kan simpele dingen een heel stuk duidelijker maken. Met de fiets bijvoorbeeld snapte ze het evrschil neit wanneer ik haar in de berm of op straat wou hebben. Nu ze het commendo "berm" kent is alles haar duidelijk. Ook met longeren (wat dus neit in het porgramma zit maar wat ik wel regelmatig met haar doe) heeft ze de commendos echt nodig. Met rijden kent ze stap draf en galop op stem en dat brengt veel rust.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Met clickeren, laat je het paard de keus of hij er aan toe is of niet. Je bent in die fase meer begleider dan leider. Dat bedoel ik. En al wel 3 keer gezegd hier: 't is de combinatie van. Bij t squeezen over zeil bv. als je paard het eng vind, kun je wachten, senden etc. tot je een ons weegt, terwijl soms het met clickeren heel snel kan gaan. Ik noem maar wat. Bij iets anders werkt druk weer beter. De ene keer leg en release je druk, de andere keer gebruik je een andere hulp. Net als bij Parelli begin je met fase 1, je kunt clickeren daar nog vóór zetten, als fase 1/2. Als je paard het doet met fase 1/2, is dat toch mooi. Het ligt aan de situatie, wat en waarom je t één of 't ander toepast. Parelli is ook operante conditionering. Het verschil zit m in het belonen. Bij clickeren voeg je iets aangenaams toe als het paard gehoorzaamd, bij Parelli laat je iets onaangenaams weg (druk)
    De vraag van dit topic was, of er nog een vriendelijker methode is, nou die is er. That's all.
    Maar die clicker is een beloning, dus zal je het toch op een bepaalde manier moeten vragen, het over het zeiltje gaan. Of heb ik het nu helemaal mis. Die beloning is bij pareli de friendly game en in de eerste plaats comfort. Dus wat is jouw manier van vragen op dat moment dan. Als je er totaal geen durk op zet zet ie nooit een stapje dichter bij dat zeil, dus kna je ook niet belonen.
    En vrined of leider? Allebei.. Het si simpelweg mega gevaarlijk om je paard als maatje te hebben zonder de leider te zijn. het gaat vaak geod totdat hij bedenkt dat ie even ergens andersizn in heeft dan jij op het moment dat de nood aan de man is. PLus dat je paard zn maatjes in de wei ook constant uitdaagt e.d en constant rang vast wil stellen. Het is dus gewoon erg onrustig en onduidelijk als jij niet duidelijk de leider bent (tenzij je paard zover is dat ie jou domineert). Het is gewoon niet logisch voor paarden om zonder dominantiepogingen ranggelijk te zijn.

Aangemeld
    Jun 2005

Wat Fellor zegt herken ik zo bij B'elanna en Seven. B'elanna is dominant. Ze drijft Seven weg als het haar niet zint, het hek is van haar, de eerste aandacht is van haar. Toch zijn die twee bijna niet te scheiden. B'elanna heeft ooit stampvoetend bij een wedstrijd in de line up gestaan, omdat ze naar Seven wilde (die op de trailer stond). Pas toen mijn vriendin Seven ophaalde, werd Lanna rustig. Ze zijn niet te scheiden die twee. Maar ze zijn zeker niet gelijk in rang.

Maar die clicker is een beloning, dus zal je het toch op een bepaalde manier moeten vragen, het over het zeiltje gaan. Of heb ik het nu helemaal mis. Die beloning is bij pareli de friendly game en in de eerste plaats comfort. Dus wat is jouw manier van vragen op dat moment dan. Als je er totaal geen durk op zet zet ie nooit een stapje dichter bij dat zeil, dus kna je ook niet belonen.
    En vrined of leider? Allebei.. Het si simpelweg mega gevaarlijk om je paard als maatje te hebben zonder de leider te zijn. het gaat vaak geod totdat hij bedenkt dat ie even ergens andersizn in heeft dan jij op het moment dat de nood aan de man is. PLus dat je paard zn maatjes in de wei ook constant uitdaagt e.d en constant rang vast wil stellen. Het is dus gewoon erg onrustig en onduidelijk als jij niet duidelijk de leider bent (tenzij je paard zover is dat ie jou domineert). Het is gewoon niet logisch voor paarden om zonder dominantiepogingen ranggelijk te zijn.
    Als ik "vriendje"ben met mijn paard, wil dat niet zeggen, dat ik niet ieder willekeurig moment, dat ìk het nodig acht, het leiderschap in handen kan nemen. Ik start met mijn paard altijd op gelijkwaardige manier, en neem het over als het mij niet bevalt wat het paard doet of laat. Ik denk dat jij het ietsje te zwart/wit ziet. Soms als we lekker buiten rijden, in het bos, laat ik mijn paard wel eens bepalen welke kant we uitgaan. Daar is niks gevaarlijks aan, dat is vriendschap. Ik hoef niet altijd alles te beslissen. Mijn paard mag beslissingen nemen, (zolang dat in mijn straatje past natuurlijk), maar dat weet het paard niet. Het is goed voor de eigenwaarde van een paard, om dit soort dingen te doen. Ik heb nog nooit problemen met mijn paarden gehad door het op deze manier te doen, omdat ze drommels goed weten dat ik de alfa ben. Maar ook de alfa staat wel eens iets toe.

Wat betreft het clickeren, is het vragen, met minder nadruk dan bij parelli. En als het paard blijk geeft iets niet goed te weten, of eng te vinden, neem ik meteen wat wortelschijfjes erbij. Dan doe ik het niet alleen met mijn stem. Voor mijn paarden (vreetbalen) is voedsel een hele belangrijke motivator. Dat is vast niet voor ieder paard zo, denk ik. Zogauw ik ze iets "vraag", krijgen ze de eerste bridge+beloning al bij het kleinste stapje (en wel meteen op het moment van juist gedrag). En dan zie je opfleuren, zo van: "o ja", en vervolgens gaan ze zelf proberen te ontdekken wat ze moeten doen om nòg een keer een bridge+beloning te krijgen. Ik sta er maar bij en laat ze onderzoeken. Doen ze het juiste: bridge+beloning. En het is verbazingwekkend hoe snel paarden door hebben wat er van ze verwacht wordt.
    Het is allang bewezen dat operante conditionering het snelste en beste werkt, als ze de beloning krijgen, PRECIES op het moment dat ze het doen. En vandaar de clicker, fluitje of stem. Een friendly touch is altijd later, al is het maar een halve seconde. Het brein van een paard werkt zo razendsnel dat een halve seconde ná het eigenlijke goede gedrag, een paard met zijn mind al weer ergens anders is. Je kunt wèl de friendly touch gebruiken als beloning ipv het snoepje, maar het is wel belangrijk dat je de stem, fluit of clicker gebruikt als bridge.[/quote]

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten