Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 103

Topic: Hybrid horsemanship, n.a.v. frustratietopic

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re:Hybrid horsemanship, n.a.v. frustratietopic

Eens kijken of ik HH dan wel ietsjes begrepen heb...
    De rensport is een harde wereld voor paarden, het draait om winnen en geld verdienen. Voor het gemak ga ik er vanuit dat er meer aan gelegen is bij de meeste eigenaren/trainers om een paard snel klaar te krijgen voor het werk, wat dus zoals ik het begrijp normaal gesproken met ouderwetse technieken (breken) gebeurt. Deze meneer past blijkbaar iets mildere technieken toe om hetzelfde te bereiken (een snel paard dat zijn werk zo snel mogelijk kan doen) en heeft hiermee een vriendelijker manier gevonden in vergelijking tot de standaard. Vandaar Hybrid, een mengvorm van ongelijksoortige zaken, Horsemanship.

Verders is de TAP voor mij niets nieuws, ik denk dat meerdere mensen die zijn opgegroeid tussen de dieren het fenomeen kennen. Door de hals opzij te buigen gebeurt er inderdaad iets in het lichaam en zakt een dier uiteindelijk door zijn benen. Of dat endorfinen zijn? Dat zal best... als je stress hebt omdat je hoofd in een positie gehouden wordt die onveilig is voor jou als prooidier (niet kunnen vluchten en niet goed kunnen zien van je omgeving) en je dus letterlijk geen kant meer op kunt, ontstaat een soort berusting waardoor het dier zich over lijkt te geven. Een heel ander voorbeeld hiervan is het paard wat in een sloot terecht komt, er niet uit kan en geen uitweg meer ziet. Dit paard zal zijn hoofd onder water stoppen, zelfs als je het hoofd met man en macht omhoog probeert te houden zal het dit proberen. Het paard kan geen kant meer op en verdrinkt zichzelf, geen onderkoeling, vast ook wel endorfine maar vooral geen uitweg hebben.
    Goed, stel dat er endorfinen vrijkomen en het dier schikt zich in deze houding, dan raken er zenuwbanen en bloedvaten ietsjes in de knel. Dus minder bloedtoevoer naar de hersenen en prikkeloverdracht tussen zenuwen wordt ook minder, ik vind het niet zo vreemd dat het dier zich dus laat vallen.
    Nogmaals, het is een oude techniek die vroeger ook op koeien en met name stieren die uit de hand dekten werd gebruikt. Veiligheidshalve, maar het heeft niets te maken met diervriendelijk handelen in mijn ogen. Neemt niet weg dat het zal werken, maar mijn voorkeur heeft het niet.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ben dit topic nu ook al een tijdje aan het volgen en ben het eens met Marja. Afgezien dan van het promoten, omdat ik denk dat Chendo gewoon wat over dit onderwerp kwijt wil (iedereen wil zijn of haar interesses graag kwijt denk ik)

Maar als ik alles zo eens lees en de filmpjes bekijk, zie ik er heel weinig NH in. Sterker nog, bij het laatste filmpje van de Watertrap zie ik gewoon een "normal" die toevallig iets liever voor zijn paard is omdat hij meer geduld heeft dan de gemiddelde ruiter en omdat hij geen zweep gebruikt. Klinkt misschien heel erg kort door de bocht, maar van het trappen en aandringen wordt ik echt niet vrolijk als ik dat filmpje zie. Voorts is het mij ook nog steeds niet duidelijk wat HH nu precies inhoudt. Als ik het zo lees dan lees ik dat die beste man Paul graag NH over wil komen maar dat hij eigenlijk gewoon nog heel traditionele gedachtes en werkwijzes erop nahoudt (want dat is dan overduidelijk weer te zien in zijn filmpjes). En als die filmpjes geen weerspiegeling zijn van de waarheid, waarom worden ze dan gemaakt en gepost? (retorische vraag overigens) De werkwijze van Monty Roberts vind ik ook niet geweldig. Toegegeven, het lijkt milder dan het traditionele trek- en schopwerk en dat is waarschijnlijk de reden waarom zoveel mensen het toch geweldig vinden. Maar er wordt dan jammer genoeg niet dieper gegraven en verder gekeken. Want het gaat erom dat je het wezen Paard echt leert begrijpen en imo rijmt het dan niet om "snel" iets te doen omdat anderen dat nu eenmaal willen. Ik zou dan zelf de keuze maken "of echt goed doen en er dus de tijd voor nemen" of het helemaal niet doen. Maar dat is ieders keuze. Ikzelf wil het wezen Paard graag respecteren en imo is de combi "snel" en "respect voor het Paard" iets wat lijnrecht tegenover elkaar staat. Het paard bepaald mijns inziens de tijdlijn. Als ik die tijdlijn niet respecteer, ben ik al enigzins dwingend bezig en leg ik mijn wil op. Dan trek ik liever een hele dag of een hele week uit (of meer) om het probleem op te lossen en zal ik de eigenaar daarvan proberen te overtuigen. Met paarden werken is niet alleen met paarden werken, het is ook met mensen werken en hiermee leren omgaan

Ik zie in de meeste filmpjes nog steeds te weinig respect voor het paard. Ik zie geen communicatie tussen beide partijen. Geen interactie, het is éénrichtingsverkeer. De mens wil het zo, dus gebeurd het zo. Dat is geen respect hebben voor elkaar vind ik.

Misschien komt dit allemaal hard over, maar ik geef alleen mijn mening zoals ik het zie. Ieder doet uiteraard gewoon zijn of haar eigen ding en dat is prima! Maar ik heb echt zo objectief mogelijk naar de filmpjes gekeken en de informatie gelezen, was er echt nieuwsgierig naar en conclusie is dat ik gewoon een "normal" manier van met paarden omga zie, alleen dan ietsje geduldiger en ietsje softer. Niet mijn ding.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik het echt super vindt dat Chendo de moeite neemt om het zo goed mogelijk uit te leggen en dat er rustig op een ieders vragen gereageerd wordt! Dat bewonder ik echt. Mijn post is dan ook geen persoonlijke aanval naar Chendo maar het is puur zoals ik het zie. En ik ben ook maar een mens
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    35

Beste linda en jossie. Ik denk dat wat jullie zeggen, een heel eind in de richting komt. Vooral de beschrijving dat het softer is dan traditioneel. Wat jossie zegt in het bovenste gedeelte vind ik eigenlijk wel kloppen.

Dat van de TAP is door veeartsen gecontroleerd en heeft echt niks te maken met zenuwen, bloedtoevoer, etc.
    Ook niet met het dood om laten vallen, want dan vallen ze echt neer. (zoals de witte pony, maar die had in principe ook haar weg rustig kunnen vinden)
    Ze horen rustig hun weg te vinden naar de grond. Zoals onderstaand filmpje.

http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

"Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

Mag ik een raad geven? (ik ga even uit van een "ja" antwoord, mocht het "nee" zijn dan verwijder ik de post wel)

Mensen snappen nu niet meer wat JIJ doet omdat op JOUW site die trainingsmethode wordt vermeld naast het feit dat je ook cursussen/lessen geeft etc... Daardoor is er bij diverse mensen (en wellicht ook potentiële cursisten) verwarring over wat JIJ gebruikt/doet. Vandaar dus dat ik denk dat het handig is voor jou en je potentiële klanten om jouw cursussen/lessen over te zetten op een andere site die niets te maken heeft met HH. Stel dat ik een potentiële klant zou zijn en ik zie die info en dat getap dan klik ik rechtsbovenin en ga ik elders zoeken.

Dus die twee zaken scheiden lijkt mij meer duidelijkheid scheppen.

Het is slechts een suggestie.

Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    35

Heidi, bedankt voor je tip! Ik heb het inderdaad gemerkt naar aanleiding van deze discussie. We zijn ook bezig met een echte eigen website, maar alles is nog in ontwerp. Misschien doen we er beter aan om helemaal geen aanbod neer te zetten op de site. Dan maar even tijdelijk via MP ofzo.
    Ik merk inderdaad veel verwarring. En ergens lijkt mij dat ook logisch. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Bedankt voor je raad! Ik ga het zeker opvolgen!
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

Zal je even een pb sturen

Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Zal je even een pb sturen
    Thnx goede ideeen! Ik ga in overleg en heb in ieder geval het gedeelte over ons weggehaald (het bestaat nog maar is verborgen ).

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Chendo.. ik lees mee en wil je even bedanken voor je geweldige manier van reageren!

Zo dit is een lang topic geworden....
    Nu zijn er mij een aantal dingen duidelijk geworden. Ik waardeer je inzet om steeds alles te beantwoorden het het zo duidelijk mogelijk op jouw manier te schrijven.
    De laatste tip lijkt mij erg verstandig

Voor mij is het totaal niets...
    Ik ben goed bekend met racepaarden en ken het wereldje en kan mij voorstellen dat deze man in die wereld succes heeft. Tenslotte moeten die arme babys al hun poten uit hun lijf lopen als ze nog maar amper aan kunnen staan. Dan is breken de meest snelle methode om als mens geen gezeik te hebben tijdens de training en wedstrijd. En snel geld kan innen.

Voor de groep mensen hier???...niet het juiste adres

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Een met Inge. Echt super zoals je reageert op de toch aanvallende toon hier en daar.
    Voor mij is een ding duidelijk: Ik ken hier verschillende "HH"-mensen. Een pensionstal waar ik regelmatig de binnenbak huurde, is er ook een van "hup erop en niet zeuren. Een prima man, levert prima paarden af, maar gewoon niet op MIJN manier.
    Gewoon een vriendelijke normal methode, volgens mij.

Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    35

Ben blij dat het voor mensen een beetje duidelijker is geworden.

1 ding is zeker, breken is niet zijn bedoeling. Het is natuurlijk aan ieder voor zich om te bedenken wat je onder breken vind vallen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Voor mij is de definitie van breken toch wel duidelijk:

Een paard zodanig onder druk zetten dat hij niet anders kan dan toegeven aan datgene wat de mens wil, en dit op een zodanig manier dat het gepaard gaat met stress (en/of angst). Wat je hiermee creëert is learned helplesness: een paard dat heeft geleerd dat het uiten van zijn mening toch geen enkele zin heeft. Oftewel: zo maak je een robot (Parelli paarden old-school type waren soms helaas ook zo...).

Het dusdanig lang zeer ver ingebogen houden van hoofd/hals dat het paard uiteindelijk niets anders meer kan dan door zijn benen zakken, valt voor mij wel degelijk onder breken...

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Chendo.. ik lees mee en wil je even bedanken voor je geweldige manier van reageren!
    Daar ben ik het mee eens, dank voor je antwoorden in ieder geval
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    35

Dank jullie wel! Dat doet mij goed!

Marja, zoals jij het beschrijft, haha ja nu gaan jullie misschien wel lachen, maar dan lijkt het breken ja!
    Wat heel gek is want buiten die filmpjes om krijg ik dat gevoel helemaal niet.

Weet je wat ik ga doen?

Ik ga paul een aantal vragen stellen. Ik gooi het even op de mail voor jullie.
    Kan een tijd duren voor het antwoord er is, want hij is niet de snelste met reageren.

Ga proberen een aantal van jullie vragen te vertalen en dan vraag ik of hij op zijn manier antwoord wilt geven.

Maar ik heb uitgelegd wat ik weet, haha meer kan ik niet vertellen . Meer is er voor ons niet bekend, maar wie weet heeft hij nog iets te zeggen.

Ik ga mee met de anderen, bedankt voor je uitgebreidde antwoorden!
    En super dat je Paul mailen gaat

Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten