Eens kijken of ik HH dan wel ietsjes begrepen heb...
De rensport is een harde wereld voor paarden, het draait om winnen en geld verdienen. Voor het gemak ga ik er vanuit dat er meer aan gelegen is bij de meeste eigenaren/trainers om een paard snel klaar te krijgen voor het werk, wat dus zoals ik het begrijp normaal gesproken met ouderwetse technieken (breken) gebeurt. Deze meneer past blijkbaar iets mildere technieken toe om hetzelfde te bereiken (een snel paard dat zijn werk zo snel mogelijk kan doen) en heeft hiermee een vriendelijker manier gevonden in vergelijking tot de standaard. Vandaar Hybrid, een mengvorm van ongelijksoortige zaken, Horsemanship.
Verders is de TAP voor mij niets nieuws, ik denk dat meerdere mensen die zijn opgegroeid tussen de dieren het fenomeen kennen. Door de hals opzij te buigen gebeurt er inderdaad iets in het lichaam en zakt een dier uiteindelijk door zijn benen. Of dat endorfinen zijn? Dat zal best... als je stress hebt omdat je hoofd in een positie gehouden wordt die onveilig is voor jou als prooidier (niet kunnen vluchten en niet goed kunnen zien van je omgeving) en je dus letterlijk geen kant meer op kunt, ontstaat een soort berusting waardoor het dier zich over lijkt te geven. Een heel ander voorbeeld hiervan is het paard wat in een sloot terecht komt, er niet uit kan en geen uitweg meer ziet. Dit paard zal zijn hoofd onder water stoppen, zelfs als je het hoofd met man en macht omhoog probeert te houden zal het dit proberen. Het paard kan geen kant meer op en verdrinkt zichzelf, geen onderkoeling, vast ook wel endorfine maar vooral geen uitweg hebben.
Goed, stel dat er endorfinen vrijkomen en het dier schikt zich in deze houding, dan raken er zenuwbanen en bloedvaten ietsjes in de knel. Dus minder bloedtoevoer naar de hersenen en prikkeloverdracht tussen zenuwen wordt ook minder, ik vind het niet zo vreemd dat het dier zich dus laat vallen.
Nogmaals, het is een oude techniek die vroeger ook op koeien en met name stieren die uit de hand dekten werd gebruikt. Veiligheidshalve, maar het heeft niets te maken met diervriendelijk handelen in mijn ogen. Neemt niet weg dat het zal werken, maar mijn voorkeur heeft het niet.
Bladwijzers