Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: [L1] al 5 maanden met 7 games bezig

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

[L1] al 5 maanden met 7 games bezig

Nouja, je leest het dus goed, ik ben al meer dan 5 maanden met de 7 games bezig.
    Oke, we hebben ook "tussenstops gehad", bijv. als ik weer dagen op internet zwierf op zoek naar info over een bepaalde game. Of toen ik maar even niks deed omdat ik op de les van Eveline wilde wachten (waar ik toch echt wel heel veel aan gehad heb hoor!).

Maar het voelt gewoon niet goed meer. Steeds maar weer herhalen, herhalen. Nu zijn we met sideways bezig en we hebben al 6 dagen hard geoefend maar het kwartje is nog niet gevallen. Hoe lang moet ik nog geduld hebben?

Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat het beter is om gewoon door te gaan. Dus nu de squeezegame doen en dan zo snel mogelijk, ookal gaan sommige dingen nog niet, door te gaan met de rij-beginselen.

De barefoot ligt ook al weer wat maandjes te verstoffen, en dat vind ik echt erg, want ik wilde er zooo graag eentje, zodat ik weer kon rijden want dat vinden Jeps en ik zo leuk.

Wat denken jullie. Zal ik gewoon doorgaan? Wel de 7 games blijven doen natuurlijk maar gewoon met het rijden beginnen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: [L1] al 5 maanden met 7 games bezig

hoe slecht gaan de 7 games dan? welk kwartje is er met de sideways bijvoorbeeld nog niet gevallen? gaat hij simpelweg niet zijwaarts ondanks dat je drijft?
    Het is inderdaad een vrij lange periode om over de 7 games te doen. Dat is niet alleen vervelend voor jou maar ook saai voor je paard. Vertel eens even kort wat er nu precies allemaal mankeert met de laatste games. Misschien ben je inderdaad te perfectionistisch en blijf je daardoor zo lang hangen. Maar misschien zit er juist bij de basis iets mis waardoor je paard je verkeerd begrijpt.

Misschien is het nuttig voor je een keer een video op te nemen van het grondwerk. Dan kun je zelf kijken waarom er dingen niet lukken en waarom het kwartje niet valt. Ligt dit misschien aan je positie, je fases, je uitstraling of je moment van belonen.

Op zich denk ik (gezien je verhalen en zo) dat je op de goede weg zit en dat je best zou kunnen beginnen met rijden. Eerst je paard de one-reinstop leren vanaf de grond etc etc. Dan doe je toch gewoon de laatste 2 games en dan pak je er steeds een rij-onderdeel bij? Bouw je dat voorzichtig op. Ik zie het probleem niet zo hoor.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik denk dat het heel goed is om leuke andere dingen tussendoor te doen, dus als jullie allebei het rijden erg leuk vinden dan moet je dat 1 of 2 keer in de week doen! Gewoon even net iets anders bezig bezig zijn houd jullie allebei vrolijk en fris.
    Tuurlijk is het eigenlijk beter als je je echt aan het programma houdt, maar ik heb net het L1 pakket en ik blijf ook zeker 2/3 keer per week een buitenrit maken hoor! Daar hebben we zoveel plezier in, en daarbij moet ik Fenna goed in beweging houden vanwege haar buikje en haar voeten.
    Elke dag oefenen zie ik toch ook niet zitten, ik hou zelf van afwisseling net als Fenna (maarja, die spiegelt mij natuurlijk )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Jeppe is toch niet zo'n wildebras? Ik zou er gewoon opstappen! Leuk toch!
    De 7 games zijn voor respect, veiligheid etc etc en dat ik zeer zeker nodig wanneer je een probleem heb met het rijden maar dat je peerd nog niet pootje over gaat, wil niet zeggen dat je al lekker kan beginnen met het rijgedeelte, op een leuke, veilige, happy manier

En dat biegt ik op dat ik sideways eerst onder het zadel heb gedaan, en daarna met grondwerk. Bij mij ging zijwaards grondwerk ook voor geen meter (hij scheurde langs de omheining en trok me omver) maar toen het kwartje viel voor zijwaards onder het zadel, ging dat met grondwerk ook beter. Niet zoals het programma voorschrijft, wel effectief in ons geval. En ook al ben ik min of meer door L1 heen en ben ik met L2 bezig - je hoeft me niet te vragen om @liberty de hoeven op te pakken vanaf 1 kant want simpelweg loop ik liever om en heb het nooit zo geprobeerd en ik ga het ook nooit zo proberen.

Ik denk dat je je te stijf aan het programma vasthoud. Doe wat je past en wees niet bang om een keer iets anders te doen dan hoe Pat Parelli het graag doet. Ja het kan misgaan maar dan weet je ook waar het vandaan komt en dan is het tijd om een stapje terug te zetten.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Jan 2005

Oke, bedankt voor jullie reacties
    Dan gaan we maar gewoon lekker verder.
    Ons tijdens het grondwerk laten filmen doe ik al best vaak en daar hebben we opzich wel wat aan maar het blijft allemaal lastig om het uit te voeren.

Jeppe is inderdaad niet zo'n wildebras. Met rijden is hij wel lekker vlot maar het engste wat hij doet is stilstaan en niet meer willen lopen (achteruit ja.... ).

Misschien hou ik inderdaad te strak vast aan het programma. Ik wil ook alles in één keer perfect doen, maarja, ik zou dus niet de enige zijn die al gaat rijden zonder dat ze 7 games perfect gaan.

Driving en porcupine gaan trouwens wel helemaal perfect, en yoyo en circling bijna, terwijl die eerst ook een ramp waren.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je Jeppe hiervoor ook al reed en dat dus geen problemen opleverde, zoals je hierboven schrijft, dan lijkt het me helemaal geen probleem om hem weer te gaan rijden hoor. Het is idd best wel saai voor een paard om alleen maar de beginselen van de 7 games te blijven oefenen, dus wat afwisseling met rijden is dan alleen maar goed.

Hee shetfan, ik heb zojuist een L1 cursus gedaan en volgens Eddy moet je zeker niet te perfectionistisch zijn. Als het allemaal zo'n beetje lukt moet je gewoon doorgaan. Perfectionisme komt wel in L2. Dus ik zou ook zeggen: gewoon opstappen en doorgaan!

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ik heb er toch ook enkele maanden over gedaan. Niet alle dagen welliswaar en soms ook is buiten spel wegens men rug.
    Maar ik was eigenlijk ook wel wat te perfectionistisch, ik wou alles mooi op punt hebben en idd dan wordt het saai op den duur en je begint je te ergeren.
    Daarna deed ik het zo : k'begon met 2 games te oefenen en als er 1 goed ging, ging ik verder met game 3, als de 2e of 3e goedging, begon ik met game 4, maar wel telkens alle oefeningen blijven herhalen.

Ik ben pas begonnen met rijden, na alle games, maar ze waren nog niet allen perfect hoor Maar t'is hoe je het zelf aanvoelt, met stappen kan je zeker geen kwaad doen

Maar gaan wandelen ben ik zeker blijven doen (met bit dan wel, nu nog trouwens of in combinatie), want ergens moet er wel wat afwisseling zijn.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Aangemeld
    Jan 2005

Vandaag heb ik het opzadelen geoefend, hoofd inbuigen en een stukje stappen maar wat is het allemaal moeilijk zeg!
    Ik kan gewoon geen hoogte krijgen of Jeppe nou niet aan het dekje ruikt omdat hij het niet eng/saai vind, of dat hij het heel eng vind. En de eerste keer ernaast-huppen lagen zijn oren weer plat in z'n nek en ik dacht dus dat hij wel actief was maar ik moest hem echt KEI-hard op zijn kont meppen voor hij liep.

Alles was gewoon zoveel makkelijker toen ik nog gewoon "normal" bezig was.
    Ik zit erover te denken een cursus te volgen, maarja, 135 euro per dag excl. stalling enz... hoeveel wordt dat dan wel niet, en het duurt toch 3 dagen, zo'n cursus?.....

Elke keer als ik weer wat met Jeppe heb gedaan denk ik dat ik wil stoppen met parelli, maarja, als ik dan al die leuke verhaaltjes van jullie hoor wil ik toch doorgaan, maar hoe dan!?

Misschien hoorde dit beter bij persoonlijke succes of probleemverhaaltjes, maarja 't topic staat hier nu toch....

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hee, maar die betaalbare NH lessen, zijn die niets voor jou? Veel minder duur dan een cursus en je leert er echt gigantisch veel van. Iemand anders ziet vaak hele andere dingen dan jijzelf zodat je weer verer komt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Wat vervelend dat je nu zo lang bezig bent met de seven games! kan me voorstellen dat dat saai wordt voor jou en Jeppe. Is het niet een idee vaker een les van Eveline te nemen? Ja had er voor één keer toch wel wat aan? Ik weet niet of het heel ver reizen is voor haar maar anders kan het misschien wel eens per maand ofzo..
    Veel succes iig!

Nou ik zal je proberen een beetje te helpen maar dat is best wel lastig hoor, daar ik jou en je paard niet ken. De 7 games leren is vaak het lastigste omdat het voor jou iets nieuws is en je paard denkt:" waar is die nou mee bezig". Er gebeuren heel veel dingen waar jij op dat moment geen antwoord op hebt met als resultaat dat het paard jou steeds voor blijft. Ik hoop voor jou dat je een level 1 paket hebt want daar staat wel heel veel beschreven hoe je iets wel en niet moet doen en wat je moet doen als je paard niet op de geweenste manier reageert. De 7 games moet uiteindelijk een stuk gereedschap voor je worden zodat je met elke paard kan communiceren ( dus ook je eigen paard ). Je bent misschien te kritisch voor je zelf met als resultaat dat je paard het gevoel krijgt van :'ik doe het ook nooit goed bij haar" en daar zal die uiteindelijk heel narrig en ongeintereseert van kunnen worden. Dus zoals zo vaak gezegd minder kritisch worden en snel naar L2 want daar ga je leren de 7 games als instrument te gebruiken en wordt het veel leuker voor jou en je paard pas in L3 ga je de taal veel meer verfijnen. Wat het rijden betreft als jij je veilig voelt gewoon doen . Als je met NH bezig bent komt er voor een hoop mensen een behoorlijke tegenvaller : de waarheid komt naar boven in jouw relatie met je paard, ging dat op de normale manier best wel goed, het kan zijn dat onderdrukte gevoelens van je paard naar boven komen en het paard wordt opeens een ander die voor je staat. Aangezien je net begonnen bent met je NH reis kan dat best wel tegen vallen omdat je op dat moment geen oplossing hebt. Zoek ervaren mensen op, misschien kun je met hun paard spelen terwijl zij met jou paard bezig zijn op die manier blijft het leuk voor jou en jullie leren er allebei van. Geef het niet op want als je bijna je L2 op zak hebt dan wil je op geen andere manier met je paard omgaan, het is gewoon veel te leuk voor jou en vooral voor je paard. Ik weet dat parelli lessen heel duur zijn voor de meeste paarden liefhebbers maar als het kan dan zou ik je toch adviseren om naar een Parelli les te gaan als toeschouwer want als kijker leer je ook ontzetend veel en misschien herken je je eigen problemen en dan kan je met je eigen ogen zien hoe ze het oplossen. Als je er echt niet mee uit komt, stuur me dan maar even een PM.
    Groetjes, Ronald.
    Stay natural and iron-free.

Dat is nou wat je noemt een opsteker. Het is dan wel niet voor mij bedoeld, maar erg nuttig voor ieder die het effe niet meer ziet zitten.
    Goed gezegd Ronald

Aangemeld
    Jan 2005

Dnkjulliewel voor de reacties .
    Gewoon minder kritisch zijn dus...
    Ik heb gister weer eventjes gereden, of nouja, meer rondgehobbeld en het ging heerlijk. Jeppe was blij dus ik ook.
    Volgensmij moet ik bij hem gewoon heel goed kijken of ik niet te snel of te langzaam ga want met het opzadelen was ik gewoon heel twijfelachtig en langzaam aan het prutsen maar met de sideways ging ik juist weer te snel.
    Goed opletten dus.

Het lijkt me ook erg leuk en leerzaam een keer bij een cursus te gaan kijken.

Het mooiste van NH vindt ik is dat je leert te communiceren met paarden. Elke game die je aan het leren bent heeft een doel, het is niet alleen een oefening om je paard iets te laten doen. Het gaat erom hoe hij het doet en hoe jij daarop reageert. Kun jij je aanpassen aan het paard op dat moment? Kun je mentaal en emotioneel sterk blijven? Je moet leren elkaar te begrijpen! Als iets niet goed gaat dan moet JIJ het oplossen door goed te lezen wat je paard zegt en daar op de JUISTE manier op te reageren. Ik zie veel NH's die nog steeds te fysiek met hun paarden bezig zijn en heel vaak hun paard op het verkeerde moment belonen of corrigeren. Dan ben je niet aan het communiceren maar pesten en daar worden paarden terecht heel narrig van. Sommige mensen blijven te lief voor hun paard op het verkeerde moment. Kijk hoe paarden met elkaar omgaan ( nou dan ben ik blij dat ik niet in de wei met een kudde moet leven ). Maar als we met paarden om willen gaan op een natuurlijke manier dan zal je op dat moment een paard moeten worden en wel de lieve alfa merrie. Dat ben je aan het leren terwijl zij de taal al uitstekend beheersen. Daar zal je je hele leven mee bezig zijn want je blijft van paarden leren. Je moet eerst leren de Alfa te worden van jou groep { al is het maar jij en je eigen paard ) en dan moet je laten zien dat je ook heel lief kan zijn ( als je paard het verdiend ). Je moet leren het juiste evenwicht te krijgen tussen streng en lief te zijn, op den duur zal je paard je daar heel dankbaar voor zijn en wordt niets onmogelijk voor jullie. Lees veel boeken over natural horsemanship en leer te denken als een paard. Ga als het even kan naar ervaren instrukteurs. Eind augustus komt Birger Gieseke naar nederland ( kijk op het forum ). Ga kijken en stel vragen, hij zal je beslist helpen. Geef het niet op als hij antwoorden geeft die je niet prettig vindt, hij is zelf bijna een paard en paarden liegen niet en winden er geen doekjes om! Maar van hem kan je in een korte tijd heel veel leren! Vooral wat communiceren betreft. Ik weet dat er mensen zijn die hem niet mogen maar je komt om de relatie met je eigen paard te verbeteren en je zal welicht iets goeds oppakken. Persoonlijk vind ik Birger een super instrukteur!
    Groetjes, Ronald.
    Stay natural and iron-free.

Bladwijzers

Forum Rechten