Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Korte onderhouds workout???

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Korte onderhouds workout???

Hoi hoi,

Nu ik minder tijd en energie heb voor Fenna en al een paar maanden niet meer gereden heb merk ik dat ze wat stijver word en haar spieren verdwijnen. Nooit geweten dat we toch nog best veel trainden, blijkbaar wel anders had ze de spieren nu nog wel.

Ik moet eerlijk bekennen dat als ik tijd heb ik meer aan haar conditie werk (fietsen) of we werken aan onze horsemanship, dus wel cirkels en games maar meer op reactiesnelheid en vertrouwen gericht.

Dressuurmatig doen we zo goed als niks meer en blijkbaar kan ze toch niet zonder, maar met nog ongeveer 5 weken tot mijn bevalling, een erg beginnende verzorgster en Roald die in feite ook beginner is blijft er weinig trainingsmogelijkheid over.

Dus wilde ik een korte onderhouds workout bedenken, met wat oefeningen die binnen 15-20 minuten wel zorgen dat Fenna soepel en (een beetje) sterk blijft. 20 minuten houd ik nog wel vol in een zandbak, langer word echt een beetje zwaar.
    Ik hoopte dat er hier wat mensen zijn die tips hebben voor wat er echt in een onderhoudssessie thuishoort, waar ik op kan letten en vooral ook waarbij ik zelf zo min mogelijk hoef te lopen door het zand. En hoe vaak zou zoiets nodig zijn?

We hebben les gehad van Wim, Florien, Honza, Irwin, Anna en Margot en kunnen overal iig de basis van. Met Parelli zijn we bezig in L3 (denk ik), even als achtergrondinfo voor wat we wel en niet kennen.
    Oh ja, ik heb de DVD's van Karen Rholf liggen maar nog niet gekeken, misschien dat daar iets op staat. Ik zal vandaag eens beginnen met kijken

Hopelijk komt Fenna met een fijn plan gezond mijn zwangerschapsverlof door... Pfff lastig hoor, alle ballen hoog houden, loslaten is niet echt mijn ding

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re:Korte onderhouds workout???

Ik zou dan werken met AR.
    Daarbij is 20 minuten genoeg en het werken aan de hand in stap is toch vaak genoeg om ze redelijk bespierd te houden.

Beetje longeren ( 10-15 minuten in stap, draf en misschien beetje galop) en dan wat swb en travers aan de hand zou voldoende moeten zijn maar wordt wellicht een beetje saai. Al kun je natuurlijk wel steeds kleine dingen verbeteren en je overgangen vlotter, soepeler en beter maken. Zowel in tempo als in de verschillende lengte buigingen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

met dubbele longe kun je best veel! Je kunt wat vaak makkelijer is als binnenstelling vragen om de beide kanten op de cirkel contra te vragen. Dus banaantje naar buiten. Dan heeft ze aan beide kanten de beiede kanten kunnen buigen.

Daarbij is slingeren op de volte ook een goeie! Stel je stuur naar buiten (fietsend sturen dus telkens 1 teugel, de andere laat je wat vieren) en dan tot ze echt buigt en dan terug naar binnen vragen. Worden ze lekker los en soepel van.

Ook het vierkantje is zoiets...ook vanaf de grond en dus de bochten echt bochten maken (eventueel rekening houde met rechts of linksgebogen zodat je aan de ene kant wel stelling binnen kan vragen en anders contra door de bochten) en de rechten stukken echt recht laten maken.

Deze oefeningen kun je vanaf de grond doen of dus in het zadel! En je kunt ze ook afwisselen en het zijn fijne oefeningen om aan de vertikale balans te werken of buiging en soepelheid!

Oe, even volgen! Na even niet dressuurmatig getraind te hebben met Wino (weekje, anderhalve week) merk ik dat hij het weer moeilijker vindt onder het zadel. Mijn plan was om weer op de grond sbw en travers te doen, in ieder geval meer op de grond om hem weer goed over zijn rug en op zijn achterhand te houden.
    Misschien komen hier ook nog wat leuke tips voor mij voorbij! Want altijd maar hetzelfde is ook maar zo saai...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou de dvd's van Karen Rolph er even bijpakken daar kom je leuke dingen tegen.
    Als je wat werk op de volte doet, hierbij stelling vragen en zorgen dat ze haar binnenachterbeen belast dat kun je op de klassieke manier doen of meer een beetje uit de losse hand, veel overgangen maken, maar wel correct dus zorgen dat ze de achterbenen eronder zet, werken met balkjes en sprongetjes op de volte.
    Overgangen naar galop vanuit stap, vooral het aanspringen is belangrijk .
    En dan op de cirkel aan de hand schouderbinnen/buiten etc wat Anna ook al benoemd.
    Zo kom je met een paar keer per week een half uurtje al een heel eind.

Mischien is "Piet bakkeren'iets voor je verzorgster, is laagdrempelig maar toch leuk (vindt ik), tenminste als Fenna dat leuk vindt.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ah zie je, allemaal dingen waar ik zelf niet op kwam en toch zijn ze niet nieuw... Ben ook zo met andere dingen bezig momenteel
    Alleen de dubbele longe hebben we nog nooit echt gedaan, misschien moesten we dat maar eens proberen.

En zijn jullie hiermee bezig met touwhalster, kaptoom, hoofdstel of iets anders?

Superbedankt voor het meedenken in ieder geval, heb al gelijk weer zin om iets te doen en dat is al de helft
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben ook zo met andere dingen bezig momenteel
    Dat is toch logisch, dat hoort bij het leven, geniet er maar van voordat je het weet gaan de kleintje,s naar de basisschool en kun je weer lekker veel tijd aan Fenna besteden.

Ik werk vaak met touwhalster, lange teugelen met een side-pull.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Persoonlijk zou ik me niet focussen op 1 methode. Dat gaat Fenna niet leuk vinden.
    Er zijn fijne opties genoemd, en ik zou ze zeker door elkaar heen gebruiken.
    Misschien wijk ik hierin af qua mening, ik vind variatie nl heel erg belangrijk

Ik werk overigens veel met de kaptoom als ik gymnastiek, dan komen de hulpen veel nauwkeuriger aan.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Met Kate heb ik zolang mijn bekken het toeliet aan de lange lijnen gewerkt, vonden we beide leuk én ze bleef knap in de spieren zitten. Je kunt dit ook wel aardig varieren, de lijnen op verschillende lengtes enzo.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ben ook zo met andere dingen bezig momenteel
    Dat is toch logisch, dat hoort bij het leven, geniet er maar van voordat je het weet gaan de kleintje,s naar de basisschool en kun je weer lekker veel tijd aan Fenna besteden.

Ik werk vaak met touwhalster, lange teugelen met een side-pull.
    Haha, ik kijk er best naar uit hoor, dat ze naar de basisschool gaan. Oké niet de hele week want het is ook erg gezellig zo, maar 2 dagen per week zodat ik naar Fenna kan lijkt me heerlijk!

Ik heb wel een poos met kaptoom gewerkt (2 jaar terug ongeveer), maar ik heb nog geen fijne kaptoom eigenlijk dus blijf ik bij touwhalster hangen. Sidepull heb ik niet, liefst wil ik een combi sidepull/kaptoom zoals de Multibridle maar het geld ontbreekt nog.

We hebben al even gekungeld met 2 lijnen maar voor op de cirkel wil ik dan toch wel graag een singel met ringetjes, nu zakte het achterste touw steeds erg laag. Het lange lijnen zoals ook Voest dat doet is voor mij nu een beetje teveel lopen, daarbij is Fen dan best snel onzeker en moeten we eerst een goede basis leggen, iets waar nu de tijd voor ontbreekt.

@Antheman, ik prik me sowieso niet vast op 1 methode hoor, vind ik zelf ook veel te saai!

Voor nu heb ik het werken op gras weer opgepakt, een redelijk ongelijke en wat drassige wei (mini heuveltjes) doet Fenna beter werken dan een saaie paddock die niet breder is dan 10m. Tel daar de grasbeloning bij op die bij goed bewegen komt en Fenna loopt wel 3x actiever!

En in de paddock hebben we nu standaard een rondje SB en travers ingelast, vooral travers is leuk om te oefenen. Ze kan dit wel @liberty vanuit sideays tow. maar zoals bij AR aan de hand snapte ze nooit. Dat dus goed uitbouwen en afwerken, hebben we tenminste weer eens een haalbaar doel :-D

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Leuk Eva.

Ik heb wel een poos met kaptoom gewerkt (2 jaar terug ongeveer), maar ik heb nog geen fijne kaptoom eigenlijk dus blijf ik bij touwhalster hangen. Sidepull heb ik niet, liefst wil ik een combi sidepull/kaptoom zoals de Multibridle maar het geld ontbreekt nog.
    Als je een betaalbare oplossing wilt en je hebt een hoofdstel over dan zou je een neusriem kunnen laten vlechten met een d-ring in het midden meegevlochten, een kinriempje erachter en je hebt een redelijk betaalbare oplossing. Ik moet zeggen dat ik de middelste ring nooit gebruik daar houdt whoopie niet zo van dus ik werk gewoon met de ringen aan de zijkant en rij er ook mee, het lijkt wel een beetje alsof ik een gevaarlijke stier met een neusring rij omdat hij een beetje groot is . Maar functioneel is het wel.
    Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb.

Foto gevonden wel bewerkt, dus niet super duidelijk:

En hier een gewone gevlochten neusriem als side-pull:

Nu houd ik op met stiekem spammen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

eva, je zou ook die van snow eens een keer kunnen proberen.... wij zijn er toch nooit gegelijk
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

@ Whoopie, spam jij maar lekker door, wat ziet ze er goed uit! Echt een veel te knap paard om ons te onthouden

@Dinka, bedoel je die kaptoom die je van Maaike hebt? Die probeer ik graag, weet ik gelijk of dat ijzer in het neusdeel iets voor ons is of niet.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hi Eva, ik heb er een van biothane spul, zonder ijzer in de neus, met 5 ringen. Ik vind 'm érg fijn! Heb 'm van Nienke gekregen maar ik geloof dat hij bij Goedhard te bestellen is.
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik zag hem net in je dagboek idd, maar na een korte zoektocht kwam ik erachter dat Goedhard ze niet meer heeft... En Nienke zelf ook niet meer helaas.

Iedere keer kom ik weer terug op de Micklem, is wel veel geld maar alles in 1. Kan nu een goedkopere kaptoom kopen en dan heb ik ook nog een hoofdstel nodig.... Maar goed, eerst een baby en alle toebehoren daarvoor in huis halen. Tot die tijd probeer ik die van Dinka en anders idd een gevlochten neusdeel voor aan mijn hoofdstel.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten