Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Ervaringen met antibijt

Forumlid fstender's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007

Ervaringen met antibijt

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met antibijtspray ect. op het lichaam van paarden.

Over het algemeen is er vrij weinig beschreven in de productinformatie over het gebruik op het lichaam zelf (met uitzondering van staart en manen) van het paard.

Ik heb een merrie van 8 en haar dochter van 3,5. Ze neemt zo af en toe nog wel een slokje bij mama wat voor geen van ons 3e tot voorkort voor problemen zorgde.
    Nu is bij onze merrie van 3,5 2 weken bloed afgenomen waaruit kwam dat het LDH te hoog was (is ondertussen alweer op normale waarde), wanneer het LDH te hoog is is het voor het paard niet goed om calcium en kalium (wat dus in melk zit) binnen te krijgen.
    Daarom heb ik besloten om ook die slokjes van af en toe te willen stoppen.

Omdat via de 'normalway' afspenen voor ons absoluut geen optie is, ik niet de mogelijkheid heb om het op de parelli manier te doen heb ik het volgende bedacht. Ik zou graag iets op de uier van de merrie smeren zodat het drinken minder aantrekkelijk word.
    Een halster met punten erop is ook geen optie voor ons dus zulke suggesties mogen jullie voor jullie zelf houden

Ik hoor het graag!
    PARELLI fan!

Re:Ervaringen met antibijt

Ik heb er geen ervaring mee, maar mag ik vrage waarom via de normale weg afspenen niet mogelijk is ?
    Normale manier is niet altijd slecht, je kunt het ook heel geleidelijk doen, elke keer paar uur en dan wat erbij. ??

Aangemeld
    Jul 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik heb er geen ervaring mee, maar mag ik vrage waarom via de normale weg afspenen niet mogelijk is ?
    Normale manier is niet altijd slecht, je kunt het ook heel geleidelijk doen, elke keer paar uur en dan wat erbij. ??

Het is juist NIET mijn bedoeling om het hier te hebben waarom normaal afspenen wel of niet mogelijk of juist zou zijn.
    Ik wil het hier dan ook graag bij laten en het echt houden op mijn vraag, hopelijk je begrip hiervoor.
    PARELLI fan!

een soort van BH maken om de uiers heen, wat zo ook wel bij koeien doen met die jutte zakken. Dan kan het veulen er niet bij.
    EN hoef jij je geen zorgen te maken dat de evt middelen gaan irriteren bij het paard.
    zal dan vast met enkele weken over zijn

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik denk dat het afdekken misschien wel de beste manier is, hoewel het uier wel dik zal worden als er niet meer gedronken is, wel iets om op te letten.
    Ik vind het nogal wat om dingen op het uier/spenen te smeren zodat een ander paard het niet lekker vind. Veel van die antibijtmiddelen is toch niet echt fijn. En denk dat je toch wel heel wat nodig hebt om drinken tegen te gaan.

Hier heb ik ze uit elkaar gehaald met afspenen. (Veulen is de winter met vriendjes op een weiland geweest). Toen hij terugkwam probeerde hij weer te drinken, maar haalde de merrie fors uit. Nu probeert hij het niet meer. Dus ene kant verbaasd het me dat jou merrie het nog steeds toelaat. Hier werd het met 4-5 maanden al een stuk minder, omdat de merrie het geregeld niet toestond.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Jul 2007

Bedankt voor jullie reacties!

Even voor alle duidelijkheid, het veulen (nu al 3,5 jaar oud) drinkt nauwelijks meer, alleen af en toe een troost slokje of als ze de waterbak te ver vind lopen tjah waarom zou je dan niet onder je moeder duiken.
    De merrie is erg emotioneel betrokken bij andere paarden, laat staan met haar eigen veulen. Toen ze met meer paarden en veulens stonden dronken andere veulens ook gewoon bij haar.
    Het is hier dus niet alleen een kwestie dat het voor de gezondheid van het veulen beter is dat er niet meer gedronken word, danwel een mooie stap richting een wat minder close band met haar dochter. Ook op andere vlakken zijn we hier uiteraard mee bezig.
    PARELLI fan!

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Heel veel succes. Ben benieuwd hoe het gaat over een poosje.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door fstender
    De merrie is erg emotioneel betrokken bij andere paarden, laat staan met haar eigen veulen. Toen ze met meer paarden en veulens stonden dronken andere veulens ook gewoon bij haar.
    zij is dan wel heel tollerant, zuinig op zijn ik snap nu ook waarom je zo voorzichtig bent met afspenen.
    maar heeft zij er veel last van dan?? bijv zere uiers? te kort aan voedingstoffen etc?
    en geeft ze eigenlijk nog wel melk? Of is het meer een reflex van het veulen? een soort van drinken maar geen melk meer krijgen.
    Dus proberen van je weet maar nooit.

Dit zijn misschien ook wel aandachts puntjes...???

Aangemeld
    Jul 2007

Ik ben ook zeker heel zuinig op haar, vandaar dat het ook al een hele poos duurt voordat ik echt de stap maak om 'af te spenen'.
    De merrie en het veulen hebben geen lichamelijke klachten, dus geen zere uiers, heb paar weken geleden een uitgebreid bloedonderzoek laten doen waar uit bleek dat het ldh verhoogd was. Week later was het weer op normale hoogte. Wanneer LDH verhoogd is is het belangrijk dat ze geen calcium en kalium binnen krijgen wat natuurlijk wel in de melk van de merrie zit.... dus tjah uit voorzorg is dit mede een reden waarom ik het drinken wil stoppen.
    De merrie geeft zeker nog melk, maar in kleine hoeveelheden, uier is ook niet echt dik meer ofzo.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door fstender
    zij is dan wel heel tollerant, zuinig op zijn ik snap nu ook waarom je zo voorzichtig bent met afspenen.
    maar heeft zij er veel last van dan?? bijv zere uiers? te kort aan voedingstoffen etc?
    en geeft ze eigenlijk nog wel melk? Of is het meer een reflex van het veulen? een soort van drinken maar geen melk meer krijgen.
    Dus proberen van je weet maar nooit.

Dit zijn misschien ook wel aandachts puntjes...???
    PARELLI fan!

Bladwijzers

Forum Rechten