Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Ervaring "slowfeeders"??

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring "slowfeeders"??

    Hallo zijn er hier mensen die hun hooi voeren in "slowfeeders",bij voorkeur nog een beetje zo dat het droog blijft, waar hebben jullie het gekocht of evt iets gemaakt.
    Heeft er iemand ervaring met de hooikliko, die lijkt mij ook wel handig.

    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    39
    Berichten
    5.419

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Op zich werken deze slowfeeders goed. Wel zou ik het gat en de maasgaten zeg maar, groot genoeg maken anders kan het irriteren bij paarden.
    Ik geloof dat de opmerking wel was dat het paard zijn hoofd wat schever moet houden om te eten in verhouding met 'normaal' of bij platte slowfeeders.
    Maar dit kan ook liggen aan hoe groot de maasgaten zijn en het totale eetvlak zeg maar. Snap je het nog?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Ik lees mee. Ik wil graag mijn paard dag en nacht hooi aanbieden maar wil neit dat hij te dik wordt. Die kliko's vind ik wel handig, maar ik heb inderdaad bezwaar tegen het schuin houden van het hoofd. Daarbij heb ik gehoord dat door eht gaas bij sommige slowfeeders de tanden beschadigd raken...

  4. #4
    Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Berichten
    399

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Op 't paddockparadijs forum zitten verschillende mensen die deze en andere slowfeeders gebruiken .
    http://paddockparadijs.actieforum.com/forum.htm
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Ik ben er alweer mee gestopd.

    Het hooinet met fijne mazen hing ik buiten in de boom. Werkte prima, maar het werd erg modderig.

    Verder heb ik bakken waar hooi ingaat. Die heb ik afgedekt met roosters, maar ook datzelfde fijnmazige hooinet ingelegd. Andor en Merrit eten nogal wild, het gaat met grof geweld omhoog allemaal. Ik had er cement inliggen, om het optillen te voorkomen. Ik heb ook draadroosters, circa 4,5 cm maaswijdte. Die had ik op de bakken vastgemaakt. Maar alles ging heen en weer, ik vind t maar niets zo.

    En ik heb een groot aanhangernet, daar doe ik wel hooi in. Maar dat is geen slowfeeder.

    Ik lees overal om me heen dat een paard na een weekje het fijne gat weet te bewerken, en er vrijwel net zo snel door kan eten als door gewone gaten.

    Waar doe je het voor he

    Nu vind ik het belangrijk dat ze relatief schoon kunnen eten. Bij nat weer dus in de stal, en bij droog weer buiten.

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Ik voer uit netten die ik vastleg in houten kisten (zelf gemaakt), en uit een ruif met gaas (gekocht, maar is wel door iemand gemaakt).
    Mijn ponies vreten me wel te snel; nu ik kuilgras voer zijn ze er minder lang mee bezig dan toen ik hooi voerde. Maar ik denk dat het zonder gaas/net nog wel veel sneller zou gaan. Ze zijn er idd wel vrij snel handig mee, dus de mazen zouden wat mij betreft nog wel kleiner kunnen.
    Mijn ervaring is dat ze er plukken uittrekken die ze dan opeten met hun hoofd in een gewone eethouding. Ze staan dus niet voortdurend schuin met hun hoofd bij de ruif. Ik denk ook niet dat de tanden slijten van het eten aan de ruif/metaal. Ze pakken echt wel het hooi beet en niet het gaas. Ze slaan er ook niet met hun tanden tegenaan.

    Op het forum van paddockparadijs.nl is iemand die die kliko slowfeeders maakt en verkoopt. Ook netten, hooikussens trouwens

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Bedankt voor jullie reactie,s.

    Ik heb Whoopie ook als eens uit een krat met bouwnet erop gevoerd, alleen lag die niet vast in de hoeken en ze wist het net er nog uit te werken, ik geloof dat de mazen 5 bij 5 waren, maar weet het niet meer zeker, daar wist ze toch nog een zooitje van te maken.

    Deze tassen kwam ik trouwens ook "nog tegen "van het paardenkenniscentrum.
    Lijkt mij ook wel iets, nadeel vindt ik dat ze er niet samen van kunnen eten.


    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    hoe zo niet samen kunnen eten?? Zijn ze erg voer gericht van dit is mijn hoopje? of tas in dit geval.
    Anders 2 tassen ophangen naast elkaar.

    Deze tassen ken ik niet kwa werking. Met de hooinetten heb ik geen problemen, ze maken het niet stuk. Geen grote gaten.
    Wel blubber er omheen, dus ik verzet regelmatig de boel totdat ik matten heb gevonden voor een mooie prijs.

    Ze worden wel steeds handiger on het verzamelen van het hooi dat het in een soort tuutje er uitkomt zodat ze minder hoeven te puzzelen om het er uit te krijgen.
    Op deze manier trekken ze ook weinig aan het net. misschien dat het daarom niet stuk gaat??
    Het net is nu 1,5 jaar oud.

    De kliko moet je wel goed vast zetten aan een paal of zo anders trekken ze hem om, of hij valt om. Ook de deksel vastmaken.
    Die van mij zijn erg creatief in zulke nieuwe voer atributen en zouden het zo door hebben dat de deksel open kan en dan nog makkelijker kunnnen eten.

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Die kliko's zul je idd goed vast moeten zetten.
    Ik moet zeggen, voer sinds enkele weken uit hooinetten, en op zich bevalt het goed, al mag het van mij nog meer slow.
    Dus ik ben wel benieuwd naar meer goede suggesties.

    Die tassen lijken ze minder plukken uit te kunnen trekken, maar zijn hier al echte ervaringen mee? Misschien raken ze er wel heel gefrustreerd van.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Dit zijn de tassen die Trea heeft

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Is dat zo heb ik nooit gezien bij haar,ze zijn nog niet zolang in de handel.

    Dyonne dat vroeg ik mij ook af, ik heb een reactie gecopieerd van het andere forum (paddockparadise):

    Ik sprak Gonnie, van Magic's Spirit, zondag, en die heeft deze tassen getest voor het PKC. Ze zag het eerst niet zo zitten, dacht dat het niet zou gaan werken. Maar ze is er nu zeer positief over, zowel over het slowfeedeffect, als over het plezier wat de paarden er in lijken te hebben, als over de sterkte van het materiaal.
    Ze kende een paard wat tot nu toe alle hooinetten sloopte, maar deze tas kreeg hij niet kapot.
    Gonnie heeft op een gegeven moment een testje gedaan door een groep paarden op een stukje te zetten waar ze gras konden eten, waar een bultje hooi los lag, en waar ze een aantal tassen op had gehangen. De paarden gingen allemaal naar de tassen te eten, omdat ze het blijkbaar erg leuk vinden daar mee bezig te zijn.
    Ook kunnen ze de tas helemaal leeg eten. Over de grote tas doen ze een hele dag. De grote tas maakt Gonnie nog wel met een touw aan de bovenkant dicht, voor alle zekerheid, zodat de paarden niet via de bovenkant kunnen gaan eten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Ik heb echte eters, dus denk dat ze de makkelijke weg eerst nemen. Maar het verhaal klinkt wel heel goed.
    Ik zoek eigenlijk nog iets dat ze toch gedurende de hele dag nog mogelijkheid hebben tot een paar sprietjes eten.
    Dat lukt met hooinetten niet. Daarom voer ik nu stro bij.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    wij hebben sinds kort een appelkist met een stuk betongaas erin. Geen slowfeeder maar werkt wel erg fijn. Voorheen ging het hooi de hele bak door... Rek zit in de hoeken vast met kettinkje. Hierin doen we een plak graszaadhooi en daar hebben ze bijna de hele dag wat aan met z'n drietjes. Het lukt nog niet om met 3 tegelijk te eten, dus ze houden elkaar ook wel in beweging

  14. #14
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Mijn ervaring is dat een net in een ruif wel maakt dat het ietsje langzamer en vooral netter gaat, het waait veel minder weg. Maar zo'n net geeft nog best wel mee en onze ponies zijn erg handig in het hooi eruit trekken. Het gaat veel te snel naar mijn zin.

    Nu hebben we er een bak bij zoals deze:
    http://www.kruizinga.nl/gaascontaine...-003/#meerinfo

    Voorlopig staat er een schuine plaat in zodat het hooi naar voren zakt, maar dat werkt nog niet helemaal. Eigenlijk moet er een deksel op van draadmat met kleine maas, een deksel die meezakt naar beneden, maar dat is er nog niet van gekomen.

    Dan hebben we nog een net van Nicky's Keet hangen met stro erin, de paarden vinden dat net echt leuk als boksbal, heel grappig om te zien als ze er met 3 tegelijk uit willen eten. Maar een heel lang leven zal dat net niet hebben, er zitten na een maand of 2-3 al gaten in. We hebben wel een paar heel fanatieke eters, dat wel.

    Die tas had ik ook al gezien op Horse Event, heel mooi en ze geven er garantie op. Wij gaan eerst zelf eens kijken of zo'n tas zelf te maken is, ik heb al autogordels geregeld en we hebben een stalgenootje die goed is met naaimachine. Ben benieuwd!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #15
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Ervaring "slowfeeders"??

    Weten jullie toevallig waar die tassen te koop zijn?

    Wij voeren nu 3x per dag hooi en dat hebben ze echt steeds binnen een half uur op en dan staan ze weer te staan. Eigenlijk willen we graag terug naar 2x maar dan hebben we dus iets nodig waarmee ze langer over het hooi doen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •