Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Tandarts

  1. #1
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Tandarts

    Wie van jullie heeft ervaringen met een paardentandarts? Maar Odes at in maart haar brok slecht, toen ben ik over gestapt op muesli, maar nu eet ze de muesli maar de paar brokken die daar inzitten laat ze sindskort ook weer liggen.

    Ik wil eigenlijk een tandarts naar haar tanden laten kijken, misschien dat er iets mee te maken heeft. Naar ik vermoed is ze daar nog nooit geweest, dus ze zal het allemaal best wel eng vinden.

    Gaan jullie paarden ook naar de tandarts en wat doet zo'n iemand?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Tandarts

    Mijn merrie gaat jaarlijks naar de kliniek om haar gebit te laten doen, mijn hengst wordt drie keer per jaar gedaan. De merrie mist een kies en móet dus gedaan worden (zoniet zou ze op den duur van de honger sterven, omdat ze niet normaal zou kunnen kauwen), maar 1 keer per jaar is genoeg. Mijn hengst slijt zijn gebit vrij onregelmatig af, en we laten hem dus wat vaker doen.

    Het zal best niet natural zijn, maar het bespaart mijn paarden een hoop ongemak!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Tandarts

    pfff, soms word ik een beetje moe van dat "natural"gedoe hoor. Als je paard 24/7 beschikking heeft over ruwvoer, dat ook nog eens perfect is voor de tanden, dan slijten ze vast mooi af. Maar 99% van de paarden heeft dat niet, dus kan je er het beste een tandarts bij laten komen, zeker als je paard slecht eet. gewoon doen dus!
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #4
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Tandarts

    Ik zie het niet als unnatural maar als goede verzorging Borus is gedaan vlak voor ik hem kocht, dus bij mij is hij nog nooit naar de tandarts geweest. Maar over een paar maandjes laat ik hem ook komen hoor!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  5. #5
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Tandarts

    Ik zou graag een tandarts laten komen, want Shiva toont enorm verzet tegen het bit en ook als ik mijn vinger in haar mond steek: ze trekt altijd haar tong terug en dan staat ze daar zo helemaal verkrampt lijkt het wel, echt raar...

    Ik probeerde vorige week eens te voelen voor haakjes... "Hap" zei Shiva, en daar was mijn vinger al beginnen bloeden...

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Tandarts

    Laat Shiva dan maar gaan worstelen met de tandarts hoor Donderwolke, blijven jouw vingers heel en wellicht dat je dan van het bitprobleem af bent . In België zitten meerdere paardentandartsen, misschien wel een bij jou in de buurt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7

    Re: Tandarts

    Ik laat mijn paardjes ook sowieso elk jaar nakijken. Mijn jonge paardje wat vaker omdat ik het belangrijk vind dat eventuele wissel-problemen snel opgemerkt worden voordat ze schade aan richten. Overigens is het tot nu toe bij nakijken gebleven (z'n gebitje zag er mooi uit) en hij vindt het helemaal niet erg. Als je een paardetandarts/dierenarts hebt die weet waar hij/zij mee bezig is en een beetje geduld in zijn koffer heeft zitten, is het volgens mij no problem.

  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Tandarts

    Ik laat mijn paarden twee keer per jaar nakijken en zonodig behandelen.

  9. #9
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Tandarts

    Mijn tweejarige gaat 1x per jaar naar de tandarts. Gewoon om na te laten kijken. B'elanna laat ik twee keer per jaar nakijken. Ze heeft ruwvoer zoveel ze wil, maar ze is ook een matige luchtzuiger. Dat is voor mij een reden om wat voorzichtiger te zijn met de tanden en kiezen.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  10. #10
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: Tandarts

    Binnenkort laat ik de tandarts ook komen, wil gewoon uitsluiten dat er haakjes e.d. aan zijn kiezen zitten.
    www.crystal-carving.com

  11. #11

    Re: Tandarts

    De paardentandarts die ik ken is ook dierenarts. Hierbij krijgen ze een kleine sedatie. Dan gebeurt alles rustig en is je dier weer geholpen.

  12. #12
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Tandarts

    Het hangt van het paard af of sedatie nodig is. B'elanna heeft dat nog nooit nodig gehad. Wiz ook niet. Dus dan vind ik het overbodig om gelijk te sederen. Een pony die een tijdje bij ons heeft gestaan moest wel gesedeerd worden. Omdat die bang was aangeraakt te worden door 'vreemden' heb ik daar maar gelijk de DA voor gebeld i.p.v. de paardentandarts.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  13. #13

    Re: Tandarts

    Morrie wordt ieder jaar nagekeken door de paardentandverzorgster en indien nodig wordt er gevijld. Geen verdoving voor nodig, dat laat ie allemaal braaf toe.

  14. #14
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Tandarts

    Ik neem aan dat Morrie een Noriker is? Hoi! Ook hier. Leuk!
    Morrie is een superpaard!
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  15. #15

    Re: Tandarts

    ja dat is Morrie, de Noriker.....
    en vandaag officieel begonnen met Parelli, met dnk aan Fellor die me erbij helpt!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •