Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Rollen na fors meningsverschil?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Rollen na fors meningsverschil?

Geen idee of het goed staat in dit sub-forum, zo niet... dan moeten de moddies het maar verplaatsen .

Annabel is een jaarling die best een pittig karakter heeft, ze is continue bezig met het aftasten van grenzen van alles en iedereen. Toch is ze ook best onzeker als ze in vreemde omgeving ofzo komt.
    Wat gisteren echt opviel, maar ons al eerder is opgevallen, is dat ze gaat rollen als ze boos of onzeker is. Eigenlijk heeft ze dat altijd al gedaan, ze was bijvoorbeeld net hier aangekomen en in een vreemde kudde aangekomen: rollen. Eerste kennismaking met het erf en de koeien, explosie van bewegen: rollen.
    Gisteren na een aardig meningsverschil met mij (zie dagboek): rollen.

Lijkt mij geen normaal gedrag, vandaar mijn vraag. Waardoor vertoont ze dit gedrag en wat kan ik eraan doen? Hoe werkt dit gedrag?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Re:Rollen na fors meningsverschil?

Ik heb net je dagboekje gelezen (pittige tante is het zeg) en is het bij haar niet zoiets als oversprong gedrag?
    Als een teken van overgave misschien?

Wel goed dat ze dit allemaal nu al leert in plaats van over 1 of 2 jaar als ze dan al zoveel groter is.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Wetenschappelijk heb ik natuurlijk geen moer te zeggen maar rollen als afrollen van de spanning komt mij eigenlijk heel logisch over.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Voor zover ik er verstand van heb zou ik ook zeggen overspronggedrag/spanning wegrollen. Ik ken ook een shetlander die dit doet trouwens.

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

rollen als afrollen van de spanning
    Roos zegt het wat beter, dat bedoelde ik inderdaad.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klinkt mij ook in de oren als oversprong gedrag. Ze noemen het ook wel conflictgedrag. Mensen hebben dit ook. Niet om me er makkelijk vanaf te maken, maar hier de link naar de Wickipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethologie#Conflictgedrag over dit onderwerp. Het is best complexe materie. Weet niet of je dit gedrag qua oorzaak en in relatie met wat jij daarvoor met haar gedaan hebt kan en moet vergelijken met haar gedrag na "gedoe" in haar koppel? Ze geeft er in ieder geval mee aan dat ze niet goed raad weet met de situatie. Kan het zijn dat je inconsequent bent met haar (en wie is dat soms niet...)?

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik dacht idd ook aan oversprong gedrag.

Toen ik een aantal jaar geleden (nog) met netam op cursus was, ging hij ook om het kwartier rollen, maar dat was gewoon onzekerheid/spanning
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Overspronggedrag dus . Ik ga me daar eens even in verdiepen, misschien dat ik dan meer inzicht krijg in dit bijzondere gedrag.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Weet niet of je dit gedrag qua oorzaak en in relatie met wat jij daarvoor met haar gedaan hebt kan en moet vergelijken met haar gedrag na "gedoe" in haar koppel? Ze geeft er in ieder geval mee aan dat ze niet goed raad weet met de situatie. Kan het zijn dat je inconsequent bent met haar (en wie is dat soms niet...)?
    Ik vergelijk niet het rollen van gisteren met het rollen vanuit haar eerste kennismaking met vreemde dingen, maar zie wel overlap in de aanleiding. In alle gevallen is er sprake van zich niet helemaal oké voelen in de situatie. Of dat nu is omdat iets nieuw en vreemd is (introductie in nieuwe kudde), of dat het gaat om schrikken (eerste kennismaking met een koe waarbij ze als een hert rondsprong) of dat het gaat om iets niet naar haar hand kunnen zetten (zoals gisteren). Nu ik erover nadenk deed ze het rollen ook nadat ze eenmaal in veiligheid was nadat ze in draden verstrikt had gezeten. Dus na spannende dingen, spanning afrollen. Dat klinkt en voelt logisch.

Op inconsequentie heb ik mezelf gisteren niet echt kunnen betrappen, maar ik zal ongetwijfeld ergens een tikkeltje inconsequent geweest zijn. Ze was echter gisteren geen moment in paniek, geen RB-kantjes gezien, slechts een zeer nijdige Annabel die dondersgoed wist wat ze deed. Eigenlijk gebeurde het op het moment dat ze doorkreeg dat ze op deze manier geen gras mocht snacken, dat ze haar bewegingsdrang wel mocht uitleven, alleen wel op mijn voorwaarden. Dus op het moment van "shit, geen 1-0 voor mij vandaag" bij haar. Tenminste, dat was mijn indruk. Saar heeft het van een korte afstand allemaal zien gebeuren, misschien dat zij wél een idee heeft van de aanleiding en of ik wellicht iets had kunnen doen om het te voorkomen.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

rollen als afrollen van de spanning
    Dat komt mij wel bekend voor Maroush rolt bijvoorbeeld altijd direct als ze thuis van de trailer af komt.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Rollen als oversrpong gedrag daar heb ik wel vaker van gehoord, dan lijkt het alsof paarden ontspannen zijn maar moeten ze juist wat spanning kwijt.
    Blijkbaar is dit haar manier van ontladen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Net even met Saar gesproken over het rollen van gisteren...
    Zij heeft hetzelfde gezien als ik en heeft me niet op inconsequent gedrag kunnen betrappen. Dat was de aanleiding dus niet, ik ga steeds meer in de richting van de boosheid van Annabel denken, dit leverde blijkbaar zoveel spanning op dat ze die eruit moest rollen.
    Het vervelend was alleen wel dat ze daarna niet van haar boze bui af was, wel was ze milder. Maar iets anders... rollen is blijkbaar een manier om haar spanning/ongenoegen te reguleren.

Ik moet er alleen niet aan denken dat ze dit gedrag gaat vertonen in de toekomst onder zadel !
    Dus rijst de vraag, hoe zet ik dit gedrag om in ander gedrag?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dan zou je mischien meer moeten kijken naar hoe je dit voorkomt/of eerder onderbreekt en haar iets anders kunt aanbieden wat ze als positief ervaart.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat ik heb gezien was een drammende jaarling die haar zin niet kreeg.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Volgens mij moet je vraag helemaal niet zijn: 'hoe zet ik dit gedrag om in ander gedrag'.
    Je paard laat heel normaal paardengedrag zien, dat moet je niet willen veranderen. Waarom zou je dat willen? Laat haar maar lekker rollen als ze gefrustreerd of onzeker is. Wanneer je met haar gaat trainen is het sowieso jouw taak om te zorgen dat ze niet (of dan toch op zijn minst zo min mogelijk) gefrustreerd of onzeker wordt. En als ze dat toch wordt, kun je haar op die momenten prima vertellen dat rollen geen optie is. En met grondwerken zou ik het nog niet eens zo'n probleem vinden, eigenlijk. En als je erop zit, kun je een paard prima leren dat rollen gewoon echt niet mag.

In alle andere situaties, waarin je niet met haar aan het trainen bent, zou ik niet weten waarom je dit gedrag zou willen ontmoedigen. Je zou haar alleen maar meer frustraties/onzekerheid bezorgen als je het rollen gaat proberen te voorkomen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik moet er alleen niet aan denken dat ze dit gedrag gaat vertonen in de toekomst onder zadel !
    Dus rijst de vraag, hoe zet ik dit gedrag om in ander gedrag?
    Gut neee ....
    Met het inconsequent bedoel ik niet alleen bínnen een speelsessie, maar ook: is er een vast ritme waarin je met haar speelt? Of is het soms 2 x in de week en dan weer 2 weken niet? Dan kan ze ook iets krijgen van: ja zeg, móet dit nu inenen allemaal? Ze zoekt (en vindt!) grenzen. Denk dat dit ook bij haar leeftijd hoort, ze wordt van piep alweer wat ouder, probeert iets uit, dat lukt niet, dus wordt dan boos en gefrustreerd en gedraagt zich als de drammende jaarling zoals Saar beschrijft. Denk (lees: hoop en verwacht ) dat als je rustig met haar verder werkt ze tegen de tijd dat ze onder het zadel kan weet wat er kan en wat niet. En zich daar oké bij voelt?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten