Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 84

Topic: Oedeem in achterbeen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:Oedeem in achterbeen

mmm zou je toch willen aanraden dit ter beoordeling te laten van de dierenarts zelf. Zo'n grote bloeduitstorting (en dat moet nog bevestigd worden door een echo) kan zich bevinden ín de spier, maar ook tussen de spieren. In het laatste geval is het makkelijker om het aan te prikken, maar ook dan kan het nodig zijn meerdere sneetjes te maken. Als het lichaam het oude bloed niet snel genoeg weg kan werken, dan gaat het lichaam er een stevig kapsel omheen maken. Dat kan erg dik zijn. Het bloed binnen dat kapsel zal dan veranderen in bindweefsel en gaat dan niet meer weg. De hoeveelheid oud bloed (en eiwit) die zit op een plek waar dat niet hoort, maakt dat het een plek is waar veel irritatie is van het weefsel eromheen. De oude bloedcellen sterven af, evenals de andere cellen die in bloed aanwezig zijn.
    Ik raad je daarom echt aan niet te wachten "op eigen houtje" of na het zien ervan door je oom, maar dit overlaten aan het oordeel van je dierenarts. Je zal het jezelf nooit vergeven als er wél een blijvende bult blijft bestaan die voorkomen had kunnen worden. Belangrijk hierbij is ook dat je bevestiging moet hebben dat het een bloeduitstorting ís. Niet alle beginnende abcessen veroorzaken altijd meteen koorts, dat is helaas ook niet echt een veilige graadmeter. Als je paard een maal koorts heeft, zit er al een flink abces en loop je dus achter de feiten aan. En als je te lang wacht, dan is dat kapsel alweer in de maak. Echt, ik zou het aan de dierenarts overlaten. Zelf opensnijden is natuurlijk al helemaal uit den boze, het idee alleen al, dat vind ik geen goed advies, sorry. Straks nog een echte infectie erbij en dan zit je nog meer in de problemen. Snijden in je paard altijd aan een dierenarts overlaten!!

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    mmm zou je toch willen aanraden dit ter beoordeling te laten van de dierenarts zelf. Zo'n grote bloeduitstorting (en dat moet nog bevestigd worden door een echo) kan zich bevinden ín de spier, maar ook tussen de spieren. In het laatste geval is het makkelijker om het aan te prikken, maar ook dan kan het nodig zijn meerdere sneetjes te maken. Als het lichaam het oude bloed niet snel genoeg weg kan werken, dan gaat het lichaam er een stevig kapsel omheen maken. Dat kan erg dik zijn. Het bloed binnen dat kapsel zal dan veranderen in bindweefsel en gaat dan niet meer weg. De hoeveelheid oud bloed (en eiwit) die zit op een plek waar dat niet hoort, maakt dat het een plek is waar veel irritatie is van het weefsel eromheen. De oude bloedcellen sterven af, evenals de andere cellen die in bloed aanwezig zijn.
    Ik raad je daarom echt aan niet te wachten "op eigen houtje" of na het zien ervan door je oom, maar dit overlaten aan het oordeel van je dierenarts. Je zal het jezelf nooit vergeven als er wél een blijvende bult blijft bestaan die voorkomen had kunnen worden. Belangrijk hierbij is ook dat je bevestiging moet hebben dat het een bloeduitstorting ís. Niet alle beginnende abcessen veroorzaken altijd meteen koorts, dat is helaas ook niet echt een veilige graadmeter. Als je paard een maal koorts heeft, zit er al een flink abces en loop je dus achter de feiten aan. En als je te lang wacht, dan is dat kapsel alweer in de maak. Echt, ik zou het aan de dierenarts overlaten. Zelf opensnijden is natuurlijk al helemaal uit den boze, het idee alleen al, dat vind ik geen goed advies, sorry. Straks nog een echte infectie erbij en dan zit je nog meer in de problemen. Snijden in je paard altijd aan een dierenarts overlaten!!
    Laat ik voorop stellen dat ik ook nooit van plan ben geweest om zelf en op eigen houtje te gaan snijden in het meest dierbare bezit dat ik heb. En het afwachten is ook niet van dat ik zowiezo afwacht tot en met maandag. Als Evita zich zou houden zoals ze maandag was dan had ik idd gewacht met naar de DA gaan.

Helaas is dit laatste niet het geval Ze wil niet meer echt eten, wel gras maar geen brokken meer, ook heeft ze sinds vanochtend diarree. Ook oogt ze niet meer zo fijn als ze dat maandag deed. Daarom heb ik vanochtend weer de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor morgen ochtend.

Morgen vroeg om half tien dienen we op de kliniek te zijn voor een echo, en waarschijnlijk ook om het te openen. Jan rijd met ons mee, dat geeft mij in ieder geval al meer rust. Ben niet bang om met de trailer te rijden maar om nou alleen naar de kliniek te gaan is me ook net iets te gek. Dus morgen meer......

Duimen jullie mee voor Viet, dat alles goed zal verlopen
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hè getver ....Fijn dat je snel terecht kan bij de kliniek, mijn duimen draaien voor 'm hoor! Als het komt omdat het toch wat aan het ontsteken is, dan zal je zien dat ze snel weer opknapt als de troep eruit is (dat wil zeggen: dáár hoop ik op)! Succes morgen, gelukkig hoef je niet alleen op pad, het is fijn dan Jan met je mee gaat .

Sterkte met Evita, hopelijk knapt ze snel op.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Sterkte vanochtend
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Sterkte met Evita
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

heeel veel sterkte, hopelijk is evita en er snel weer bovenop !

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Ow, ik hoop dat ze je paard dat gauw weer op de been helpen. Jeetje, wat een zorgen.

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Dank jullie wel voor het duimen. Het heeft voor nu in ieder geval gewerkt
    Het was een lange dag en Evita en ik zijn allebei helemaal munt.

Netjes om half tien aanwezig op de kliniek om eerst de echo te laten maken. Om duidelijk beeld te krijgen met de echo moest er geschoren worden omdat ze dit niet kent en er ook redeijk druk gezet moet worden met het echo apparaat is er besloten om Evita een roesje te geven.

En dan krijg je dit

Er werd via de echo niet echt duidelijk hoe en wat er nu precies in zat. Het apparaat werkte niet echt mee en we kregen niet echt een duidelijk beeld. Nog advies gevraagd aan een andere dierenarts (een van de eigenaren van de kliniek) En die Kreeg meer beeld met het echo apparaat en zag jammer genoeg ook flinke spierschade. Wat gelukkig allemaal vanzelf zal genezen. Linda wilde eerst het eerst niet openen, maar wegsmeren met een zalf waarvan ik de naam niet meer weet. Gelukkig vond de andere arts het beter om het nu te openen. Dit was nu mogelijk omdat het alweer 14 dgn is geleden dat ze klappen heeft gekregen.

Daar was ik blij om, dan is in ieder geval de druk er af. Ondertussen werd Viet alweer wakker van de roes en had praatjes voor tien, maar was wel rustig en meewerkend. Omdat er was besloten om de boel toch te openen moest er van alles klaargezet worden en zijn Viet en ik even buiten wezen wandelen. Het was druk in de kliniek en er was alleen nog maar plek in de koliekkamer.

Evita d'r been werd schoongemaakt, schoongemaakt en nog eens schoongemaakt. De staart werd opgeknoopt en werd in een bandage gerold.

Een gedesinfecteerd achterwerk

Nou toen was het uur van de waarheid aangebroken. De snee werd gezet. En tegen ieders verwachting kwam er keurig roze vocht tevoorschijn.
    Het was meer dan een halve emmer vol. Een behoorlijke hoeveelheid. Evita had ook veel bekijks er kwamen allerlei andere artsen een kijkje nemen.

Niet voor de gevoelige kijker.

Het duurde nog al voordat al het vocht eruit was. De stagiaire was zo lief! Evita heeft echt een ontzettende hekel aan vocht. Dus toen het langs haar benen de wond uit liep werd ze ondanks de tweede roes behoorlijk nijdig dat het been nat werd. Dus de stagiaire heeft er de hele tijd gestaan met een bakje om het vocht op te vangen.

We waren allemaal erg verbaasd dat er mooi schoon vocht uitkwam. Er was geen enkele sprake van gestold bloed. Toen de zak leeg was werd er een drain in aangebracht en is er ongeveer een liter betadine oplossing met water weer naar binnen de gespoten om de boel extra schoon te maken. Dit moet ik nu nog drie dagen herhalen. Toen was gelukkig alles voorbij op de antibiotica spuit na, die moest ook nog even naar binnen. Ook dat heeft mijn lieverd perfect gedaan.

Omdat de wond nog wel enkele dagen zal 'lekken' hebben we het hele been ingesmeerd met vaseline zodat het lekkende vocht niet zal gaan irriteren. En we daar weer last van zullen krijgen. Voordat we weer richting huis konden gaan was het wachten op het helemaal ontroesen? van Evita. Wat rond gelopen over het terrein, toen ze helemaal bij was loopt die stoere poown van mij zo in een keer de trailer in.

Weer terug bij stal gekomen, lag de trailer vloer toch wel behoorlijk vol met bloed. Het is een naar gezicht maar het is wel goed de wond houdt zich zelf mooi schoon zo. Er zit nu nog een behoorlijke hoeveelheid aan extra vel, wat tijd nodig zal hebben om weg te trekken.

Evita was echt zo stoer in de kliniek, ze heeft werkelijk geen pas verkeerd gezet.
    De dierenarts was ook helemaal weg van Viet. Zo nu nog even heen en weer naar stal om even te kijken hoe het met d'r is.

Wat fijn dat ze het hebben open gemaakt.. Hopen dat ze nu goed herstelt !
    Ze kan niks overhouden aan die spier beschadiging ?

Zo zeg, wat een verhaal! Fijn dat het er nu uit is. Hopelijk herstelt ze snel. Kwam dit nu allemaal door een trap tegen haar been?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bedankt voor je update. Moest zo vaak aan jullie denken vandaag.

Wat een stoer peerd heb je! Wat fijn dat het is open gegaan. Gaat het ook niet stollen.

Veel liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Fijn dat je naar de DA gegaan bent.

Best heftig zo.
    Heel veel sterkte met herstel, maar dat gaat vast helemaal goed komen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Jeetje, zeg, wat een hoop bloed! Wel fijn dat het allemaal zo goed is gegaan, hopelijk blijft dat ook zo Sterkte voor jou en Evita!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Zo zeg, wat een verhaal! Fijn dat het er nu uit is. Hopelijk herstelt ze snel. Kwam dit nu allemaal door een trap tegen haar been?
    Yep, ze heeft een paar flinke tikken tegen haar been/kont aan gekregen 14 dgn geleden.
    Door die klappen is er een ader gesprongen die loopt dan 'leeg' tussen de huid en het onderliggend weefsel. En dan krijg je zo'n zak gevuld met bloed en vocht.

Als het goed gaat en er geen infectie bij komen zal ze sneller van de snee herstellen dan dat het lichaam al dat vocht en bloed zou kunnen verwerken.

Marjo, er waren geen grote scheuren zichtbaar op de echo. Je kunt de beschadiging van de spier zien als hele erge spierpijn, hele kleine scheuringen in de spier, en dat zal vanzelf weer genezen en ze zou er niets aan over moeten houden.

Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten