Oorspronkelijk Geplaatst door
lila
mmm zou je toch willen aanraden dit ter beoordeling te laten van de dierenarts zelf. Zo'n grote bloeduitstorting (en dat moet nog bevestigd worden door een echo) kan zich bevinden ín de spier, maar ook tussen de spieren. In het laatste geval is het makkelijker om het aan te prikken, maar ook dan kan het nodig zijn meerdere sneetjes te maken. Als het lichaam het oude bloed niet snel genoeg weg kan werken, dan gaat het lichaam er een stevig kapsel omheen maken. Dat kan erg dik zijn. Het bloed binnen dat kapsel zal dan veranderen in bindweefsel en gaat dan niet meer weg. De hoeveelheid oud bloed (en eiwit) die zit op een plek waar dat niet hoort, maakt dat het een plek is waar veel irritatie is van het weefsel eromheen. De oude bloedcellen sterven af, evenals de andere cellen die in bloed aanwezig zijn.
Ik raad je daarom echt aan niet te wachten "op eigen houtje" of na het zien ervan door je oom, maar dit overlaten aan het oordeel van je dierenarts. Je zal het jezelf nooit vergeven als er wél een blijvende bult blijft bestaan die voorkomen had kunnen worden. Belangrijk hierbij is ook dat je bevestiging moet hebben dat het een bloeduitstorting ís. Niet alle beginnende abcessen veroorzaken altijd meteen koorts, dat is helaas ook niet echt een veilige graadmeter. Als je paard een maal koorts heeft, zit er al een flink abces en loop je dus achter de feiten aan. En als je te lang wacht, dan is dat kapsel alweer in de maak. Echt, ik zou het aan de dierenarts overlaten. Zelf opensnijden is natuurlijk al helemaal uit den boze, het idee alleen al, dat vind ik geen goed advies, sorry. Straks nog een echte infectie erbij en dan zit je nog meer in de problemen. Snijden in je paard altijd aan een dierenarts overlaten!!
Bladwijzers