Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Mok vragen

Mok vragen

Volgens de vorige eigenaresse heeft Maaike last van mok. Echter zijn de koten altijd schoon. Wel heeft ze een soort vettig laagje om de haren maar meestal op de voorkant van de benen net boven de hoef. Zelf twijfelde ik of het mok was. Ze heeft geen korstjes of wondjes en ze jeukt er ook niet aan. Ik kan het zelf alleen omschrjven als een overmatige talg productie die zich ophoopt om de haren heen.

2 Weken geleden heb ik de DA er bij gehaald en die zei gelijk. Dat is helemaal geen mok maar een beetje schimmel. Ik kreeg een goedje om het te wassen en daarmee moest het over zijn. Ik heb dat nu 2 keer gedaan en het is zo goed als weg. Maar dus niet helemaal. Nu was de hoefsmid er van het weekend en die zei meteen... dat is wel mok. Volgens hem was de beste oplossing... gebruikte moterolie van een diesel moter. Daar 1 keer per week mee insmeren en het is weg volgens hem.

Op google kan ik eigenlijk niet duidelijk vinden wat mok, rasp of schimmel is bij paarden. Mensen vertellen allemaal wat anders. Ik heb 1 lijkende foto gevonden en die pers had het over rasp.

Hebben jullie een idee wat het is en heeft iemand ervaring met de diesel motorolie?

En hoe behandelen jullie zelf mok?
    www.niettevermijden.com

Re:Mok vragen

Ik heb mok bij sophie ooit behandeld met lauw water en een vaatwas tablet.

Heb je daar dan een sopje van gemaakt er de benen mee gewassen?
    www.niettevermijden.com

Gebruikte motorolie??? Gatverdamme, dat zou ik nooit op mijn paard smeren.

Je DA moeten kunnen zeggen of het mok of een schimmel is, desnoods door iets af te schrapen en te onderzoeken. Er bestaan heel veel middeltjes tegen mok, zowel natuurlijk als niet-natuurlijk, en het een helpt bij het ene paard, en het ander bij een ander paard. Er is niet 1 middeltje dat voor alle paarden werkt. Kijk ook naar de binnenkant: mok is een signaal van verminderde weerstand en dus moet je ook daar iets aan doen, niet alleen iets op de mokplek smeren. Maar eerst moet je dus zeker weten wat het is. Rasp is overigens net zoiets als mok (korstjes, wondjes) maar dan iets hoger op het been. Maar een schimmel is weer iets anders...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als het een schimmel is dan kan het zijn dat je de behandeling nog wat vaker moet herhalen, schimmels kunnen hardnekkig zijn.

Die verhalen van "verlopen"olie gaan er bij mij niet in, denk er eens goed over na, je gaat een afvalproduct op je paard smeren, als het vet moet zijn dan kun je beter vaseline of zo erop smeren.

Denk idd dat je beter kunt ontgiften dus van binnen beginnen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Heb je daar dan een sopje van gemaakt er de benen mee gewassen?
    ja gewoon in een emmer als het in haar koot holte zit kun je emmer wat voller doen kun je zo de voet erin zetten.

Verlopen olie was vroeger een goed middel, daar er geen alternatieven waren of giga duur. Dus een boer zocht in die tijd een goedkopere en even goede oplossing. Daarbij wat nog belangrijker is vroeger moesten de olieen in de auto's en trekkers eerder vervangen worden dan nu het geval is.
    Dus de kwaliteit van toen was beter dan nu. Niet dat het een super goede oplossing was maar het werkte kwam men achter.
    Nu zijn de olieeen zo vervuild dat het eerder meer schade oplevert dan dat het probleem opgelost wordt.

Beter is dus zoeken naar een ander middel. Wat al gezegd werd verschillende middelen uitproberen, elk paard reageert anders. Vaak is mok wel een uiting van een intern probleem(pje)Misschien een idee om dat ook eens mee te nemen in de gedachten?

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Mok wordt meestal veroorzaakt door schurftmijt. Schurftmijt ademen door tracheën dit zijn een soort buisjes. De afgewerkte olie zorgt ervoor dat de buisjes dicht gaan zitten en de mijten dus dood gaan.
    Dat wil niet zeggen dat dit een goed idee is.
    Zelf behandel ik mok en rasp dmv wassen met sebacil (is moeilijk te krijgen in nederland) en gebruik ik dectomax. Dit is een ontwormingsmiddel voor schapen en lost het probleem op van binnen uit.
    Verder heb ik van m'n dierenarts een zalfje tegen schurft bij honden om de open wondjes te behandelen.
    Het is een kwestie van uittesten samen met je dierenarts. succes

Ik heb haar gewassen met Sebacil. Want dat was het middeltje wat ik van de DA had gehad. Het is dus hier heel makkelijk te krijgen dus als iemand er problemen mee heeft hoor ik het wel.

Het middel dectomax ken ik wel. Ik gebruikte het altijd bij de cavia's als ze schurft hadden. Spuit je die dan of doe je het uitwendig op de huid of oraal? Kan dat meteen wel ff doen van de week dan zijn ze meteen ontwormt.

En hoe vaak was jij met die Sebacil.
    www.niettevermijden.com

ik ben gek van propolis en tea tree. beide zijn schimmelwerend en anti bacterieel.

Hoe gebruik je tea tree olie?
    www.niettevermijden.com

sorry ik zie nu pas je vraag.

Ik smeer het er mee in d.w.z. dat ik een paar druppels op de plek laat vallen. propolis masseer ik in met gewassen handen.

Ik week het eerst goed met wat water en isobetadinezeep, en wrijf er dan een vettige zalf overheen waarmee je tegelijk de korstjes eraf wrijft. Mijn paard is extreem gevoelig op de wondjes, dus dit is de enige manier om stiekem toch de korstjes eraf te doen.

Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

wat ook heel goed werkt is Neemolie dat moet je eerst verwarmen en daarna word het smeerbaar.
    dit erop smeren regelmatig en het verdwijnt. tenminste bij mijn paard.
    heb een tinker met ernstige mok.

Actief Forumlid Marleen86's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    38

Al die middeltjes zijn goed voor de buitenkant, maar zoals al eerder gezegd, ik zou zeker ook naar de weerstand van je paard kijken en daar eventueel extra supplementen voor geven o.i.d.
    Good luck

Bladwijzers

Forum Rechten