Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Zadel voor 2 paarden?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Zadel voor 2 paarden?

Hoi,

Ik heb een paardje van 1,5jaar. Later wil ik graag lange ritten rijden met hem, dus een goed zadel is heel belangrijk. Mijn voorkeur gaat naar een Gaston Mercier zadel.

Op dit moment rij ik met het paard van mijn vader. Voor dit paard heb ik 5jaar geleden een barefoot gekocht. Ik ben daar lang tevreden over geweest. Maar nu begint Gipsy's rug witte haartjes te krijgen. Niet op de plaats die je vaak ziet bij zadels (achter de schoft), maar over de hele plaats waar mijn benen drukken.

Het ziet er naaruit dat Gipsy zo snel mogelijk een goedpassend zadel moet krijgen. Maar dan komt het financiele probleem... Het is natuurlijk logisch dat ik mijn geld wil spenderen aan mijn paard. Langs de andere kant kan ik ook moeilijk vragen aan mijn ouders om een zadel te kopen. Mijn vader is (wegens ziekte) niet meer actief in de paardensport. Dus geld steken in iets waar je geen voordeel aan hebt? Het is een probleem die ik zelf moet oplossen.

Dan kwam ik tot het idee nu al een goed zadel te kopen die op Gipsy kan liggen, en als mijn paard oud genoeg is, ook op hem past. Natuurlijk zou dit de ideale oplossing zijn. Dan komen we weer bij een probleem, Gipsy is redelijk slank voor een paint te zijn, en heeft een hoge schoft. Cherokee is een tonnetje, heeft totaal geen schoft. En ik weet ook niet hoe Cherokee zal uitgroeien. Of zou dit probleem met speciale onderleggers opgelost kunnen geworden? Misschien een zadel met flexibele boom?

Wat is jullie mening?

Groeten,
    Jolijn

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Zadel voor 2 paarden?

Ik zou dan liever gaan kijken naar een goedkoop boomzadel dat past op Gipsy. Ik heb mijn zadel voor 300 euro gekocht bij een zadelmaker. Maar het kan vast ook nog een stuk goedkoper. En dan tegen de tijd dat je voor een zadel voor je eigenlijk paard moet kijken, een fijn zadel op maat aanschaffen voor dát paard.
    1 zadel voor 2 paarden kan vrijwel nooit volgens mij, en als wel, dan alleen als de bouw van de paarden overeen komt. Anders zou ik er niet aan beginnen. Een paard inrijden met een slecht passend zadel is vragen om problemen.

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt Sandra Ik ga binnenkort eens langs bij een zadelpasser hier in de buurt. Misschien heeft hij ook deftige tweedehands zadels.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    1 zadel voor 2 paarden kan vrijwel nooit volgens mij, en als wel, dan alleen als de bouw van de paarden overeen komt. Anders zou ik er niet aan beginnen. Een paard inrijden met een slecht passend zadel is vragen om problemen.
    Dit moest ik ook nog vragen. Ik ben het er helemaal mee eens dat een jong paard zeker een goed passend zadel moet hebben. Een paard is pas volgroeid op 5 a 6jaar. Ik zou hem graag inrijden vanaf 3,5 - 4jaar. Met inrijden bedoel ik rustig wennen aan iemand op hem, leren wijken voor druk, weten wat stilstaan betekent, ... Vanaf wanneer jou jij dan dat goed zadel kopen? Als ik het koop op 4jaar, dan is er een groot risico dat Cherokee in breedte nog zal uitzetten en het zadel te smal wordt.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb Shanna eerst een maand of 3 gereden met barefoot. Daarna schafte ik een goedkoop boomzadel aan (250 euro nieuw), Nu Shanna 7 is geweest heb ik weer een ander zadel moeten kopen. Tja, dat hou je toch. Ik heb zelf het idee dat je pas rond 6/7 jaar echt pas kunt investeren in een zadel, omdat je paard dan pas ongeveer zijn vorm heeft. Ik had alleen geen geld voor zo'n investering

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik heb een balance zadel wat je met het padding systeem goed aan kan passen aan het paard. Het ligt hier op alledrie de quarters prima, de een plessure type en de andere meer stock types, het lang op mijn pony en het ligt op mijn nogal grove PRE. Daarnaast past het net zo goed op de fries die ik nu rijd. Kortom ik ben hier zeer tevreden mee.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik heb Shanna eerst een maand of 3 gereden met barefoot. Daarna schafte ik een goedkoop boomzadel aan (250 euro nieuw), Nu Shanna 7 is geweest heb ik weer een ander zadel moeten kopen. Tja, dat hou je toch. Ik heb zelf het idee dat je pas rond 6/7 jaar echt pas kunt investeren in een zadel, omdat je paard dan pas ongeveer zijn vorm heeft. Ik had alleen geen geld voor zo'n investering
    Ik heb er vandaag met mijn ouders over gepraat. Ze staan er volledig achter dat ik een zadel koop. Ze leggen zelf een deeltje bij, omdat het tenslotte een zadel voor mijn papa is Morgen bel ik voor een afspraak te maken bij een zadelpasser. Als Cherokee oud genoeg is ga ik met hem en het zadel terug. Mijn barefoot neem ik ook mee. Dan kan hij zeggen welk zadel het beste past om hem in te rijden. Zijn ze alle 2 slecht dan koop ik zoals jou een goedkoper boomzadel. Ja, bedankt, dan wacht ik liever tot hij 7jaar is voor ik er meer geld insteek

@ Margot: bedankt voor de tip! Als ik even tijd heb zoek ik meer info over dit zadel!

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Ik heb een Podium zadel: http://www.sellepodium.it/index.asp?
    Als je spreekt over lange buitenritten een ideaal zadel, zit super lekker en geeft de schouders meer vrijheid dan een gewoon zadel.
    Als je ze met lange paddings neemt kunnen die opgevuld worden naar gelang de rug. Als ik mijn zadel pas had gebruikte ik het enkel voor Sharoun en zaten er vullingen in. Nu gebruik ik het voor alle paarden die ik rijd, dus zijn de vullingen eruit en elk paard heeft een eigen al dan niet opgevulde zadeldoek. Ik rijd er een 1m34 Ijslandertje mee, verschillende Arabiertjes (waarvan 1 met mega holle rug), Anglo-Arabier, Trakehner, Appaloosa, Welsh, ... Het heeft al op verschillende rassen en maten gelegen en nog geen enkel wit haartje

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik zou je jonge paardje inrijden met de barefoot als dat past en dan goed in de gaten houden of het blijft passen.
    Ik heb ook een poos boomloos gereden, maar op een gegeven moment overgestapt naar Massimo aangezien ik de barefoot problemen gaf bij de langere afstanden.
    Toen ik mijn 2de paard kocht had ik nooit verwacht dat de massimo zou passen omdat de paarden van bouw verschillen maar hij bleek echt nagenoeg perfect te liggen! Heb hier een poosje beide paarden meegereden totdat Voice echt een eigen zadel had verdient en ik er graag een dressuurzadel bij wilde.
    Beide prijzige zadels, maar moet zeggen dat ik zelf echt een zeur ben en ik nog geen goedkoop zadel ben tegen gekomen waar ik lekker op zit

Bladwijzers

Forum Rechten