Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: parelli oud en nieuw

  1. #1

    parelli oud en nieuw

    Hoi,

    Als ik mijn nieuwe paard heb wil ik graag weer beginnen met parelli. Ik heb nog de oude paketten liggen, level 1-2 en 3. Die met video, ohh wat klinkt dat ouderwets.
    Ik zie dat er momenteel nieuwe paketten zijn met dvd's. Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze paketten?
    Is het verstandig om de nieuwe aan te schaffen>

    Ik hoor het graag.

    Groetjes Yvonne

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:parelli oud en nieuw

    Er zijn 3 levelpakketten uitgekomen.
    De eerste uit 1999. Dat is die die jij nou hebt. Niet veel theorie, en praktijk kort en bondig uitgelegd.
    De tweede uit ehm 2006 dacht ik. Dit is met dvd's. Veel gefilmde theorielessen, meer achtergrondkennis en praktijk relatief kort. Alles komt bijna uit gefilmde lessen, waardoor het een stuk veelzijdiger is geworden. Het niveau is wat omlaag geschroefd. Oude level 1, is nu begin level 2.
    De derde is van dit jaar. Geen theorie, volgens mij. En vooral kort voorgedaan wat de bedoeling is. Het niveau is nog iets omlaag gebracht. Hierbij is het de bedoeling dat je ook met de patterns en het liberty & horsebehaviour werkt. Dus een combinatie van deze 3 pakketten.

    Ikzelf vind het tweede pakket het beste pakket wat ze hebben uitgebracht. Helaas loopt dit maar tot level 2, maar na level 2 heb je vaak de concepten dusdanig onder de knie dat je zelf verder kunt met de nieuwe levelpakketten en zo.


  3. #3

    Re:parelli oud en nieuw

    Hoi sandra,

    Bedankt voor je antwoord.

    Maar parelli level 1 online, level 2 online en freestyle, level onli, freest, en liberty, level 4 onli, freest, liberty en finesse, is dit dan hetzelfde als de oude met video pakketten of is dit hetgeen je bedoelt met wat als tweede is opgezet.
    Is deze serie dan een waardevolle aanvulling of ipv te gebruiken de oude pakketten?

    En wat is dan het allernieuwste, zijn dit de patterns die je dan moet aanvullen met liberty en behavioure?

    Een boel vragen, maar ik overzie het niet helemaal.

    Alvast bedankt voor een reactie.

    grtjes Yvonne

  4. #4
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:parelli oud en nieuw

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Er zijn 3 levelpakketten uitgekomen.
    De eerste uit 1999. Dat is die die jij nou hebt. Niet veel theorie, en praktijk kort en bondig uitgelegd.


    De allereerste level 1 (volgens mij is die begin 2000 uitgekomen, maar ala) is het meest complete level 1 pakket in de hele reeks.(van level 1-pakketten)
    Boordevol theorie, gepresenteerd door middel van een theorieboek, 10 verschillende pocketguides, een video en een cassettebandje.
    Vooral de pocketguides zijn heel gedetailleerd, bijvoorbeeld met uitleg over de fases, over wat je moet doen en wat er fout kan gaan ( etc. )

    Dit is het pakket met de rijtjes als "hair, skin, muscle, bone" en "lead it-lift it-swing it -touch it". (<- n.a.v. vraag in dit topic)
    En als je ooit een jong paard wilt inrijden, geeft dit level 1 (versie 1) pakket, je een perfect stappenplan.
    (Gewoon domweg de boekjes volgen en niets overslaan ).

    Versie 2 van de level 1 (van 2005) bestaat uit allerlei DVD's met veel meer visueel materiaal.(Dus DVD's)
    De allereerste level 1 (versie 2000) kostte zelfdiscipline om te bestuderen; niet iedereen kon dat.
    Voor de 2005-versie hoefde je alleen nog maar een DVD-tje op te zetten en in je stoel te zakken .

    Qua info vind ik de 2005-level-1 versie minder compleet, dan het originele level 1-pakket.
    De allereerste level 1 was -in combinatie met het boek van Pat- zó compleet, dat het met zelfstudie te voltooien was.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door yvonne1303
    Als ik mijn nieuwe paard heb wil ik graag weer beginnen met parelli. Ik heb nog de oude paketten liggen, level 1-2 en 3. Die met video, ohh wat klinkt dat ouderwets.
    Ik zie dat er momenteel nieuwe pakketten zijn met dvd's. Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze pakketten?
    Is het verstandig om de nieuwe aan te schaffen> Ik hoor het graag. Groetjes Yvonne
    Ik denk dat je prima met de oude (allereerste) level 1 aan de slag kan gaan .
    Ik kan je wél aanraden, tevens lid te worden van de savvyclub van Parelli (kost +/- €20,00 per maand).
    Je krijgt dan onder andere toegang tot de website voor leden. Daar staan enorm veel filmpjes en tips online
    Er staat daar -schat ik- voor 2 volle weken beeldmateriaal online; dus je kan er ontzettend veel opsteken

    In de nieuwere pakketten staat steeds minder informatie.
    Ze zijn zo ontworpen, dat je wel hulp van een instructeur móet krijgen...
    Omdat je er met de nieuwe DVD's alleen niet meer uitkomt...

    Ik kan je ook aanraden - naast het goedkoopste savvyclub lidmaatschap- óók DVD nummer 1 uit de successeries aan te schaffen.
    Die gaat over horsenalities - een soort door Parelli verzonnen paardenpersoonlijkheden-indeling.
    Het kán behulpzaam zijn bij het "lezen" van je paard.

    En verder staat natuurlijk de beste feedback op 4 benen voor je neus
    Vooral zelf blijven nadenken en gezond verstand gebruiken; dan kom je een heel eind

    Grz Els


    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #5
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:parelli oud en nieuw

    Mooi overzicht Els. Ook voor mij is het nuttige informatie. Bedankt! Even overwoog ik mijn oude L1 pakket weg te doen. Maar zie daar nu toch vanaf.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  6. #6
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:parelli oud en nieuw

    Omdat de vragen steeds opnieuw terugkeren heb ik het uitgebrachte materiaal op een rijtje gezet.
    Hopelijk schept dat zo een beetje meer duidelijkheid. Sommige materialen worden inmiddels niet meer verkocht door Parelli zelf.

    Uitgebracht door Parelli:

    Ergens rond 1993:
    * 3 video’s: The Natural Horse-Man-Ship Course; part 1 t/m 5
    De complete stof van de oude level 1 t/m level 3 (inclusief FLC’s en zo)

    Noot: Tussen de praktijkbeelden staat steeds korte interviews met Pat over de theorie.
    Daarbij is Linda (toen nog “Linda Patterson” en gewoon "een" student ) de interviewster van Pat.
    En Pat’s toenmalige vrouw ( Karen Parelli ) staat achter de camera deze video’s te filmen . (Zie aftiteling).
    Pat en Linda doen samen heerlijk verliefd: hij plaagt haar (Linda) en zij vindt ongeveer alles meer dan grappig .
    Maar goed, qua horsemanship is het ook een erg interessante video


    * BOEK: Natural Horsemanship- Pat Parelli: m.i. nog steeds een absolute “must”
    Het boek geeft je m.i. een kapstok, voor alles wat je daarna aanschaft

    Halverwege jaren ’90:
    Diverse video’s ter verduidelijking, waaronder:
    * Do more with your horse naturally
    * The 7 games of Parelli Natural Horsemanship
    * Freestyle Riding
    * Teaching your horse at liberty
    * Natural Leads & leadchange
    * Natural trailerloading
    * Zoonology (of zoiets)(over de zones)

    Eind jaren 1998 – 1999

    *Box met 3 video’s getiteld: One day with Pat Parelli.
    Deze box is een weergave van een clinic die Pat ergens gaf.
    Pat is ongelofelijk op dreef met humoristische vergelijkingen, grappige voorbeelden en een lachwekkende demo .
    Soms zet ik deze nog eens op, voor een avondje onvervalst plezier .


    *Losse video getiteld: “A natural beginning”, over imprint-training ala PNH en daarna.

    Begin 2000 t/m 2001 =>
    3 Pakketten (grote plastic dozen) met de namen :
    * Level 1 Partnership pakket,
    * Level 2 Harmony pakket,
    * Level 3 Refinement pakket

    Dit was de eerste generatie level-pakketten, met per level (= per doos) een theorieboek, video, cassettebandje en pocketguides.
    Nadeel van deze pakketten: veel zelfstudie, heel weinig beeldmateriaal en erg “taakgericht”.
    ( Na ieder hoofdstuk in de pocketguide staat een lijstje met aanbevolen taken alvorens verder te gaan.
    Erg handig als je deze levels als inspiratie gebruikt, erg vertragend als je “het” hiermee leren wil…)

    Ergens tussen 2002-2003 zijn losse DVD’s/video’s verschenen zoals:
    The future of training”(met een springkoppel -O'Connor?- waar je nooit meer iets van hoort)
    en de video/DVD met de naam “Fluidity” (ongelofelijk geschikt als je aan slapeloosheid lijdt )
    Ik meen me btw te herinneren dat Honza Blaha ook op "The future of training" te zien is.

    2005 => 2 Pakketten ( kartonnen dozen) met level 1 en level 2, waarin onder andere:
    Theorieboekjes, DVD’s en gadgets in level 2-> zoals: een savvyspot, 20 geplastificeerde cards en ring met 'arrows' voor bij je paard, belletje voor aan de carrotstick, gele stift voor markeren zadelligging, 8 DVD's, 3 theorieboekjes, Boekje van Stefanie Burns :”move closer, stay longer”, succesmap met kaartjes om je eigen voortgang bij te houden.

    Qua stof vind ik de 2005 L1 en L2 didactisch beter “behapbaar” dan de eerste 3 pakketten.
    Voor de allereerste level-pakketten moest je echt gaan “zitten” , lezen en “simuleren” (= zelf ‘droog’ oefenen).
    Met deze nieuwe 2005-versie pakketten kon je zelfs als je moe was (drukke baan) tóch nog een DVD-tje opzetten en stof tot je nemen
    En de vele voorbeelden (visueel) van “how to” zijn ook een pre .
    Veel van deze stof staat nu op de savvyclub-site heb ik van “horen zeggen”. (Heb zelf niet geverifieerd of dat waar is’).

    2005-2006 Losse DVD’s met aanvullende topics op de levels zoals:
    1.Trailerloading (Al stukken beter dan de allereerste DVD) 2.My horse won’t go 3.The catching Game 4.Spooky Horses 5.Succesfull watercrossing en volgens mij nog een over 6. Clipping.
    Als je ze zoekt op de USA-Ebay vind je ze wel

    2006- Start van de Savvyclub in Europa, met de uitgave van 8 DVD’s per jaar. Loopt nog steeds.
    De eerste serie DVD’s behandelt ook het opvoeden van een veulen, naast andere topics.

    2006 => (?) Liberty en Horsebehaviour (LB&HB-pakket) Cursus in een doos (DVD’s zijn niet los te koop)
    10 DVD´s met een weergave van de LB&HB cursus zoals destijds gegeven op het Parelli-Centrum in Florida.
    LB&HB is een goede toevoeging aan de voorgaande pakketten. Info over Liberty & Horsebehaviour.
    Nog steeds is de LB&HB een aanrader, door haar vele voorbeelden en aanvullingen over het “lezen” van je paard.
    De eerste 6 DVD’s gaan hier over en daarnaast is er 1 DVD met “problem solving” en 3 over de 7 games (als ik me goed herinner).
    Verder krijg je een pocketguide, een “leadership chart” (met kwaliteiten die je kan bijhouden en verbeteren) en een boekje met ideeën voor de 7 games.

    2007 => Success Series (10 DVD’s in een box), die ook los te koop zijn.
    De DVD´s behandelen verschillende onderwerpen zoals 1horsenality, 2the 7 games,3 safe ride, 4fluidity, 5liberty, 6natural attraction, 7implusion 8ride out 9natural collection 10 lead changes.

    Augustus 2008=> Patterns
    4 pizzadozen met per doos level 1t/m4 per “savvy””. Dus Doos 1 “online”, bevat een DVD met alle “patronen”(oefeningen) online van level 1 tm level 4.
    Zo ook voor doos 2 Freestyle, 3 Liberty, 4 Finesse.
    In iedere doos zit een DVD, een patternkaart en een theorieboek (met voornamelijk foto’s en bijna geen theorie).
    “Patterns” worden eigenlijk al zolang Parelli bezig is geadviseerd; de eerste patterns vind je al in het boek van Pat.(Cloverleaf, Bullseye etc.).
    In de eerste generatie pakketten word je echter zelf geacht van iets een ”pattern” te maken.
    “7 Times-in-a-row” staat regelmatig genoemd in de tekst, maar met deze nieuwste pakketten wordt een didactisch systematische opbouw van “patterns” gepresenteerd.

    Eind 2009 => Levels Pathways. klik hier voor info
    4 Doosjes met DVD’s onderverdeeld in 1*Get startet , 2*New Level1/L2 3*New Level 3 4*New level 4
    Ik heb er een klein stukje van gezien. Wat ik zag vond ik “traag” en lijkt mij qua stof onvoldoende, om er succesvol zelf mee aan de slag te gaan.
    Zonder hulp ga je dat denk ik niet redden. Maar misschien kan ik het niet goed (meer) beoordelen?

    Ben dus eigenlijk heel benieuwd naar ervaringen van mensen...
    Helaas schrijven maar erg weinig mensen tot nog iets over de Pathways

    En dan zijn er vanaf 2000 nog een boek over Pat (raise your hand if you love horses) en een paar documentaires uitgebracht die je hier kan vinden

    Pfiew, volgens mij heb ik het nu allemaal. Hopelijk schept dit wat duidelijkheid… .
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:parelli oud en nieuw

    Zo, dat is een uitgebreide lijst, Els!
    Dank voor het opzoeken en voor de aanvulling met je eigen ervaringen met alle materiaal

    PS: de SavvyClub DVD #1 die ik heb is van 2004, pas in 2006 kwamen ze in Europa uit
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8

    Re:parelli oud en nieuw

    Super zeg! Dank je wel Els!
    Leef Lente Momenten!

  9. #9

    Re:parelli oud en nieuw

    Hoi,

    Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. Inmiddels is mijn nieuwe paard er en ben ik begonnen met mijn oude level 1 pakket. Ik zal dat eerst doorlopen en dan zien of ik nog iets bij haal. Ik begrijp nu tenminste het een en ander.

    Thanks en groetjes Yvonne

  10. #10
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:parelli oud en nieuw

    Misschien is het een idee om de info van Els in een sticky te zetten?
    Deze vraag word zo vaak gesteld dat ik denk dat dat heel wat zoeken zal schelen voor mensen!

  11. #11

    Re:parelli oud en nieuw

    Is er eigenlijk ook 'ergens' een overzicht van de onderwerpen van de dvd's van de savvy-club?

  12. #12
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:parelli oud en nieuw

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door merel
    Is er eigenlijk ook 'ergens' een overzicht van de onderwerpen van de dvd's van de savvy-club?
    Jawel, als je zoekt op www.parelli.com vind je ze
    OK ...: hier klikken en als op een DVD klikt zie je te beschrijving van het onderwerp op die DVD.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #13

    Re:parelli oud en nieuw

    Bedankt voor je link!

    Deze gaat maar vanaf 39 toch?
    Ik kan me niet voorstellen dat ze zijn beginnen nummeren bij 39, maar misschien wel in Europa?
    Enig idee? (Of ben ik werkelijk zo blond?)

  14. #14
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:parelli oud en nieuw

    ja.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  15. #15
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:parelli oud en nieuw

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    ja.

    Op welke vraag zou dit nu het antwoord zijn???
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •