Pagina 7 van de 11 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 153

Topic: Themaweek 23 oktober t/m 6 november : figure 8

Re:Themaweek 23 tot 30 oktober: figure 8

Mijn idee hierover..... volgens mij wil je je disengagen van je headquarters niet verpesten, mijn LB-i kan hier echt boos om worden. (en terecht!)
    Ik zeg game over en stuur hem vervolgens weer verder richting de volgende helft van een achtje, toen ik hierop gewezen werd heb ik besloten dit niet meer te doen.

Ik verwacht nl. ook van hem dat hij doet wat ik hem vraag en niet halverwege de afgesproken spelregels verandert.

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Er is een verschil tussen een disengage en het wegduwen van zone 4.

Pat doet het op de nieuwe dvd's ook, het wegduwen van zone 4, werkt prima.
    Dat klinkt interessant, welke nieuwe dvd's kan ik dit terug vinden?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Over dat disengagen met een change of direction zijn ze bij Parelli al 2x veranderd. Vroegâh ging het met een disengage, daarna met puur een draw en nu dus wel weer met 'wegduwen' van zone 4? Zelf heb ik het idee dat het vooral in jouw intentie zit. Je kunt dezelfde beweging maken, met een andere intentie (voorover buigen om te disengagen, met je life down of voorover buigen in een draw, met jouw energy up)

Helemaal eens met San trouwens
    Blijf in het patroon tot je een gewenste verandering ziet (kalmer, meer zelfvertrouwen, meer motivatie of gehoorzamer) en stop niet 'omdat je al 4 achtjes gedaan hebt'

@Heidi: probeer het heel kort te houden bij een LB-i wanneer je een patroon aanleert. Vraag hem om lángzamer te gaan, maar wel heel exact dat patroon te lopen (dus niet stiekum een pionnetje laten afsnijden) Zodra je LB-i interesse krijgt en sneller wíl stop je direct.

@xmarliez: probeer voor je RB-i de beweging vloeiend te houden, evt zelf iets meer meelopen naar achter-voor bij de draai om de pion. "Maintain gait" is de tweede verantwoordelijkheid van je paard (na 'act like a partner') en komt vóór "maintain direction". Herhaal het patroon net zo lang tot je een beetje eigen initiatief waarneemt in de figure 8 en de stap vloeiend is.

Vandaag mijn figure-8 mooi kunnen toepassen met Shaf en Beebs. Ik reed op Shafaï, met Mísa ernaast en ik wilde Mísa leren om zijn tempo aan te passen aan Shaf. Sneller als hij aan de buitenkant loopt, langzamer in de binnenbocht. Dat gaat perfect op een figure-8, met een steeds wisselende kant. En Shaf kent het patroon zo goed, dat ik meer focus op Mísa kon richten.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Dat klinkt interessant, welke nieuwe dvd's kan ik dit terug vinden?
    Als ik het me goed herinner doet hij dat ook op de savvyclub dvd van maart 2010 over change of direction, maar ik heb nu even geen tijd om dat te checken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    In mijn dagboek werd er een opmerking over gemaakt dat ik geen pionnen oid gebruik, en mijn commentaar daarop was dat ik het zo doe, omdat Andor dan op mijn lichaamstaal ergens heen moet gaan. Dat is mijn doel.
    Niet dat hij leert dat, indien er pionnen staan, hij daar dan omheen moet. Ik wil zelf aangeven wat ik van hem verwacht. Niet dat hij nadenkt wat er ook alweer kwam bij een pion.
    Het is ook niet de bedoeling dat je paard op de automatische piloot achtjes draait zonder aanwijzingen. Pat wisselt het ook af (volgens mij op diezelfde savvyclub dvd), een paar 8-jes, cirkel tussendoor, juist om te zorgen dat het paard niet gaat assumen, maar op blijft letten wat er van hem gevraagd wordt. Ik denk dat het hebben van een voorwerp, pion of iets anders, er niet alleen is voor het paard, het helpt bij je focus, en goed is voor de nauwkeurigheid (being partiular).

Mijn filmpje:

Met de tips die ik her en der in dit topic opgepikt heb gaat het al een stuk beter dan het ging. Noah had vaak de neiging om me voorbij te sjeezen als hij van rechtsom naar linksom moest wisselen (hij loopt liever rechtsom).
    Ik disengage niet, maar drijf zone 4 weg (als ik eraan denk om mijn stick en leadrope op tijd van hand te wisselen ). De enige variatie die ik soms aanbreng is beginnen met sideways. Verder wissel ik achtjes met cirkels af en hou het kort, als het goed gaat stop ik. Volgende stap is om zelf meer op 1 plek te blijven staan en de afstand te vergroten, ik sta heel dichtbij de barrels. Noah doet wel braaf wat ik vraag, maar met een hele zure gezichtsuitdrukking.. Zijn er meer paarden die dat doen? Tips?

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Ik snap het principe van patronen niet goed bij Parelli. In mijn dagboek werd er een opmerking over gemaakt dat ik geen pionnen oid gebruik, en mijn commentaar daarop was dat ik het zo doe, omdat Andor dan op mijn lichaamstaal ergens heen moet gaan. Dat is mijn doel.
    Niet dat hij leert dat, indien er pionnen staan, hij daar dan omheen moet. Ik wil zelf aangeven wat ik van hem verwacht. Niet dat hij nadenkt wat er ook alweer kwam bij een pion.

Net zoiets als het Block, daar oefenen we ook mee. Andor slingert nu steeds die poot op een boom. Leuk, maar ik had t niet gevraagd. Ik geef aan dat je een poot op de boom zet, en dan beloon ik.
    Je hebt een ideale balans tussen consistency en variety. Te veel consistency is saai en te veel variety zorgt voor onrust/stress.
    Het verschilt natuurlijk wel per paard/horsenality, maar toch heeft ook bijv. een LB-i een deel consistency nodig.

Wat een mooi metafoor is:
    Als je gaat dansen, dan kan je gaan dansen zonder dat je de pasjes weet. Bij een hele sterke leider kan je dan nog best aardig dansen. Echt vloeiend zal het nooit worden, want je wordt telkens verrast. Echt mooi wordt de dans als de vrouw ook haar passen weet. Als je een voor een alle pasjes leert en de vrouw precies weet wat ze moet doen, kan je gaan varieren. Dat gaat dan bijna als vanzelf.
    Het gaat mis, als de vrouw zich niet meer goed laat leiden en zelf maar wat gaat doen, terwijl dat helemaal niet aangegeven wordt.

Patronen zijn eigenlijk de pasjes. Als je je paard die consistency geeft, dan weet je paard ook de pasjes. Het feit dat je paard weet wat hij moet doen zorgt voor meer zelfvertrouwen en meer ontspanning, die je nodig hebt als je meer variety toe gaat passen. Je leert eigenlijk je paard de logica van de patronen en obstakels te koppelen aan je lichaamstaal.

Je wilt inderdaad niet dat je paard gaat over-anticiperen, maar je wilt ook niet dat je paard constant verrast wordt.
    Je kan echt supermooi gebruik maken van obstakels om het logisch te maken wat je van je paard vraagt. Betekent niet dat je elk aanbod van je paard moet aannemen.
    Daarnaast helpt het jezelf om heel goed te focussen. Als er ergens een pion staat, ben je heel precies in wat je vraagt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo

@Heidi: probeer het heel kort te houden bij een LB-i wanneer je een patroon aanleert. Vraag hem om lángzamer te gaan, maar wel heel exact dat patroon te lopen (dus niet stiekum een pionnetje laten afsnijden) Zodra je LB-i interesse krijgt en sneller wíl stop je direct.
    Super bedankt! Ik ga het toepassen. Had eerlijk gezegd dat hij meer extrovert zou zijn vanwege zijn playfull karakter maar met dingen als dit is hij werkelijk heel snel verveeld. Als hij dan iets anders mag doen, is hij er weer helemaal bij. Begrijp dus nu dat ik hem nog meer verantwoordelijkheid moet laten nemen in tempo (niet te snel) en in juistheid (geen pylonnen afsnijden waarvan ik dacht dat het door zijn leeftijd kwam en het leren omgaan met zijn lichaam). Ik zei vanavond nog tegen iemand dat hij zo braaf is dat het bijna saai is van mij zou hij best eens een gekke bokkesprong ofzo mogen maken. Vraag me nu ineens af of het braafheid of desinteresse is... Genoeg weer om over na te denken en uit te voeren. NOgmaals mijn dank

@ Sanne: duidelijk verwoord! Ook daar kan ik wel het nodige mee. Begin steeds beter te begrijpen het hoe en waarom.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Het feit dat je paard weet wat hij moet doen zorgt voor meer zelfvertrouwen en meer ontspanning, die je nodig hebt als je meer variety toe gaat passen. Je leert eigenlijk je paard de logica van de patronen en obstakels te koppelen aan je lichaamstaal.
    Ik ga hier eens op kauwen en een mening vormen
    Dank voor de input, ook van Lon!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Mooi fimpje Lon! Wat ik echt mooi vind is zijn maintain gait in draf.

Ik heb het deze week nogal druk gehad en pas 2 keer geoefend
    Wat ik wel een leuk vond was een vierkant van pionnen en dan steeds opschuiven. Steeds een stukje rechtdoor na de tweede lus en dan om de volgende pion heen en weer een achtje inzetten.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Re:Themaweek 23 oktober t/m 6 november : figure 8

Ik heb gisteren pas voor het eerst iets met Pias kunnen doen sinds de vakantie. Mijn variatie op de achtjes waren onder het zadel, in stap en draf, met de juiste stelling. Morgen probeer ik ze online.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Mooi fimpje Lon! Wat ik echt mooi vind is zijn maintain gait in draf.
    Dank je

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    2

Echt leuk dat iedereen zo behulpzaam is en meedoet met het thema!

Ik zit nu wel met een vraag.

Wat is nou precies het verschil tussen disengagen van de hindquarters en het wegdrijven de hindquarters?

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde zowel aan het eind van de circling game als in de figure 8 maar ik lees nu dat er dus een verschil hoort te zijn.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vandaag even de achtjes weer gedaan met whoopie,ik heb de laatste tijd niet zoveel met haar kunnen doen, het tempo zit er ook niet zo in.

In het begin vraag ik achtes vooral gericht op het emotionele stuk, ik wil graag dat ze die doet in 1 tempo en met zo weinig mogelijk aanwijzingen (zat er nu even niet in), daarna doe ik achtjes op een andere manier waarbij het mij er vooral om gaat dat het goed is voor haar lijf, waar het dan om gaat is dat ze weet dat ze stelling aan moet nemen rondom een pion en haar binnenachterbeen ondertreed.

Bij Whoopie is de draw ook niet altijd eenvoudig dat is een mentaal stuk, een deel dominantie maar ook het saai vinden van de achtjes.
    ik loop naar achteren trek mijn buik in, kijk naar haar achterhand (niet als in disengagen)en als er druk komt op het touw dan moet de release van haar kant komen.

Hier het filmpje:

Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Wat is nou precies het verschil tussen disengagen van de hindquarters en het wegdrijven de hindquarters?
    Ik ben niet zo goed in het uitleggen van dit soort dingen, maar ik ga weer een poging wagen. Bij het disengagen is het de bedoeling dat de achterbenen kruizen, dus dat het paard met het ene achterbeen voor het andere been langs opzij stapt. Bij het wegdrijven van zone 4 vraag je het paard alleen die zone te verplaatsen en gaat het dus niet zo zeer om het kruizen van de achterbenen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Volgens mij heb je dat goed uitgelegd Lon.
    Mooi filmpje trouwens, hij is mooi licht op de hulpen en loopt netjes door.
    Ik vindt dat je al niet zoveel meer beweegt.

Dat zuur kijken dat doet Whoopie ook vooral op het moment dat je de voorhand wegdrijft, volgens mij heeft dat met dominantie te maken, paarden die 'dominant' zijn houden er ook niet van als je hun voorhand wegdrijft.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 7 van de 11 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten