Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 54

Topic: Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na rotervaringen..

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na rotervaringen..

Het paard dat ik hier bedoel was een tinker die ik in de heropvoeding heb gekregen. Ik kreeg het paardje met een stootteugel aan het bit (kennis had geen verstand van paarden, manege-eigenaar had een goede oplossing tegen hoofdschudden bedacht). De tinker had heel veel kleine sneetjes aan weerstzijden van de mond (het bit was versleten) en bleek behoorlijk haken op de kiezen te hebben. Je mocht zelfs niet naar haar wijzen, dan liet ze zich achterover vallen. De da heeft haar verdoofd en de tanden bijgewerkt. Friendly game, yoyo, circlen, porcupine begreep ze wat ik van haar vroeg. Maar ze begreep gewoon niet wat ik bedoelde als ik haar hals omlaag vroeg (druk achter oren dus). Met dit paard naar fase vier gaan, zou zeer slecht aflopen. Ze had net weer wat vertrouwen in de mensheid en ze sloot zich niet af, ze begreep het gewoon niet. Dit is een paard dat graag opdrachten voor je uitvoert. Toen ze eenmaal gezakt was en ik onmiddellijk friendly game ben gaan doen, deed ze het daarna op de minst mogelijke druk. Het kwartje was gevallen.

Inderdaad: mijn eigen B'elanna is een meester in dingen niet of half doen en er een bij voorkeur dom gezicht bij trekken. Haar zoon Wizkid van twee jaar ook. Dat is wat anders. Kortom ik kijk naar het oog, de houding, het hele paard/pony en bij de één ga ik naar vier, bij de ander persé niet.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja hier heb je wel een punt Fellor, de soft feel heeft nog helemaal niets te maken met het juiste gebruik van z'n lichaam (van het paard), je vraagt alleen z'n hoofd naar beneden (nageven). Feit is echter wel dat een paard makkelijker kan verzamelen (en dus zijn rug juist gebruiken) als hij nageeflijk loopt. En bij Parelli krijg je ook veel oefeningen die verzameling bevorderen, zonder dat je daarbij direct de soft feel vraagt. Zou het niet zijn dat 1 + 1 2 is hierbij? Dus dat je je paard de soft feel leert, en zijn achterhand beter leert onderbrengen, en dat hij dan beide als vanzelf samen gaat doen?[\quote]

Kijk daar zeg je het al. De volgorde klopt niet. Je rijdt een paard eerst over de rug heen met aanleuning (een lichte, constante, verende verbinding naar de mond, waarvoor ej dus al de basis moet ehbben van het activeren van de achterhand e.d), vanuit die aanleuning leert het paard zich steeds verder sluiten totdat hij op het punt belandt waarop hij op de loodlijn komt. Verzameling komt neit voort uit een houding, maar vanuit juist gebruik van spieren en de rug en vanuit training daarvan. In een nromale training leer je het paard steeds een stapje verder te sluiten en dat si nog een punt wat ik bij parelli vind, het moet meteen helemaal. Nou kun je zeggen dat het maar voor een klein stukje is, maar wat is beter, iedere dag een stuk steen optillen, dit steeds zwaarder maken totdat je met gemak die steen tily, of een ehle zware rots tillen totdat het eindelijk een minuut lukt?

Ik merk nu dus wel bij Atli dat als ik hem lekker voorwaarts heb gereden, en dan met name als ik hem terugneem vanuit galop met een licht aangenomen teugel, dat ik dan maar een klein zithulpje hoef te geven en hij loopt vaak al nageeflijk en enigszins verzameld. En dat heb ik hem dus wel in eerste instantie geleerd met dat monkey-riding, waarbij er nog helemaal niks gevraagd werd qua achterhand- of ruggebruik...

Hmm ik vind dit een moeilijk onderwerp hoor, ik ben er ook nog niet uit wat ik er zelf nou allemaal van vind...

Ben verder wel benieuwd naar jullie reacties...

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anya
    Friendly game, yoyo, circlen, porcupine begreep ze wat ik van haar vroeg. Maar ze begreep gewoon niet wat ik bedoelde als ik haar hals omlaag vroeg (druk achter oren dus). Met dit paard naar fase vier gaan, zou zeer slecht aflopen. Ze had net weer wat vertrouwen in de mensheid en ze sloot zich niet af, ze begreep het gewoon niet. Dit is een paard dat graag opdrachten voor je uitvoert. Toen ze eenmaal gezakt was en ik onmiddellijk friendly game ben gaan doen, deed ze het daarna op de minst mogelijke druk. Het kwartje was gevallen.
    Bij het niet begrijpen zou ik ook nooit een fase 4 gebruiken, maar ik vind dit zowieso een beetje onder het kopje angst vallen, dus dan al helemaal niet.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor

Kijk daar zeg je het al. De volgorde klopt niet. Je rijdt een paard eerst over de rug heen met aanleuning (een lichte, constante, verende verbinding naar de mond, waarvoor ej dus al de basis moet ehbben van het activeren van de achterhand e.d), vanuit die aanleuning leert het paard zich steeds verder sluiten totdat hij op het punt belandt waarop hij op de loodlijn komt. Verzameling komt neit voort uit een houding, maar vanuit juist gebruik van spieren en de rug en vanuit training daarvan. In een nromale training leer je het paard steeds een stapje verder te sluiten en dat si nog een punt wat ik bij parelli vind, het moet meteen helemaal. Nou kun je zeggen dat het maar voor een klein stukje is, maar wat is beter, iedere dag een stuk steen optillen, dit steeds zwaarder maken totdat je met gemak die steen tily, of een ehle zware rots tillen totdat het eindelijk een minuut lukt?
    Ik denk dat als je een paard met respect en impulsion hebt, dat je dan die basis al hebt, alleen moet je dan nog die soft feel erbij hebben met de teugels aangenomen ipv met losse teugels. Niets meer dan een verbinding tussen jouw hand en de mond van je paard, als die verbinding "soft" is, geeft het paard na en krijg je vertical flexion. Dan praat je alleen nog over de eerste nageeflijkheid en niet over verzameling (verschil tussen collection en engagement), dat komt later pas. Ik snap niet helemaal met wat je bedoelt met dat het bij parelli allemaal in een keer moet?
    Dat monkey rijden, weet nog niet echt wat ik daarvan moet vinden, maar ik weet in ieder geval dat het alleen een leerproces is en je het (staat er nadrukkelijk bij) niet langer dan nodig moet doen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anya
    Het paard dat ik hier bedoel was een tinker die ik in de heropvoeding heb gekregen. Ik kreeg het paardje met een stootteugel aan het bit (kennis had geen verstand van paarden, manege-eigenaar had een goede oplossing tegen hoofdschudden bedacht). De tinker had heel veel kleine sneetjes aan weerstzijden van de mond (het bit was versleten) en bleek behoorlijk haken op de kiezen te hebben. Je mocht zelfs niet naar haar wijzen, dan liet ze zich achterover vallen. De da heeft haar verdoofd en de tanden bijgewerkt. Friendly game, yoyo, circlen, porcupine begreep ze wat ik van haar vroeg. Maar ze begreep gewoon niet wat ik bedoelde als ik haar hals omlaag vroeg (druk achter oren dus). Met dit paard naar fase vier gaan, zou zeer slecht aflopen. Ze had net weer wat vertrouwen in de mensheid en ze sloot zich niet af, ze begreep het gewoon niet. Dit is een paard dat graag opdrachten voor je uitvoert. Toen ze eenmaal gezakt was en ik onmiddellijk friendly game ben gaan doen, deed ze het daarna op de minst mogelijke druk. Het kwartje was gevallen..
    Waarom niet met positief belonen ipv negatief? Een paard wat zijn vertrouwen kwijt is, kun je toch nòg vriendelijker aanpakken? Heeft het paard ook het idee dat ie zelf de oplossing vind, is nog goed voor de eigenwaarde ook.

De bitkwestie is ook goed op te lossen met clickeren. Neemt ie na verloop van tijd (het paard bepaalt zijn tempo) het bit zèlf in de mond. Zònder druk van de mens z'n kant.

Trea

hum, ik wil nog wat kwijt over de bitkwestie. Ik was ook zo dom om mijn paard een bit in de mond te leggen, een stangbit nog wel. Ik wist niets van NH en deed wat zoveel mensen doen. Toen ik hoorde van Egons libra heb ik dat geknoopt en ben zomaar, zonder voorbereiding buiten met haar gaan rijden. Ik kan je zeggen: mijn paard was BLIJ! Ze liep super, luisterde goed, beter zelfs, want nu was ze niet sjaggie. Inmiddels werk ik heel hard met haar aan fijnafstemming en communicatie... met een touwhoofdstel. Om goed te rijden heb je géén bit nodig. Het verpest je paard. Als je je paard niet zonder bit kunt rijden, kun je beter eens goed naar jezelf kijken. Verzameling heeft niks met een bit te maken, en gehoorzaamheid al helemaal niet. Zelfs gangenpaarden kun je rijden zonder bit, en als dat niet zo goed gaat als je hoopte, wil dat zeggen dat je moet werken, werken en nog eens werken om de communicatie te verbeteren.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor

Ik denk dat als je een paard met respect en impulsion hebt, dat je dan die basis al hebt, alleen moet je dan nog die soft feel erbij hebben met de teugels aangenomen ipv met losse teugels. Niets meer dan een verbinding tussen jouw hand en de mond van je paard, als die verbinding "soft" is, geeft het paard na en krijg je vertical flexion. Dan praat je alleen nog over de eerste nageeflijkheid en niet over verzameling (verschil tussen collection en engagement), dat komt later pas. Ik snap niet helemaal met wat je bedoelt met dat het bij parelli allemaal in een keer moet?
    Dat monkey rijden, weet nog niet echt wat ik daarvan moet vinden, maar ik weet in ieder geval dat het alleen een leerproces is en je het (staat er nadrukkelijk bij) niet langer dan nodig moet doen.
    Wat ik bedoel met dat het in 1 keer meot is dat i.p.v de houding geleidelijk aan te veranderen, je het paard meteen op de loodlijn vraagt terwijl je nog nooit met de teugels op maat hebt gereden zeg maar.

Wil er trouwens nog aan toe voegen dat ik dit inderdaad een nogal laag niveau discussie vind voor dit forum. Dit gaat niemand aan en ga lekker over de pb met elkaar verder. Mocht het waar zijn dan vind ik dat ziek en heof ik dat heir niet te lezen en met mij meerdere denk ik.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    hum, ik wil nog wat kwijt over de bitkwestie. Ik was ook zo dom om mijn paard een bit in de mond te leggen, een stangbit nog wel. Ik wist niets van NH en deed wat zoveel mensen doen. Toen ik hoorde van Egons libra heb ik dat geknoopt en ben zomaar, zonder voorbereiding buiten met haar gaan rijden. Ik kan je zeggen: mijn paard was BLIJ! Ze liep super, luisterde goed, beter zelfs, want nu was ze niet sjaggie. Inmiddels werk ik heel hard met haar aan fijnafstemming en communicatie... met een touwhoofdstel. Om goed te rijden heb je géén bit nodig. Het verpest je paard. Als je je paard niet zonder bit kunt rijden, kun je beter eens goed naar jezelf kijken. Verzameling heeft niks met een bit te maken, en gehoorzaamheid al helemaal niet. Zelfs gangenpaarden kun je rijden zonder bit, en als dat niet zo goed gaat als je hoopte, wil dat zeggen dat je moet werken, werken en nog eens werken om de communicatie te verbeteren.
    Om geod te kunnen rijden ehb je inderdaad geen bit nodig, maar ook geen touwhoofdstel als je het heel basic gaat bekijken. Maar dan akn ik ook even terugpesten, als je met een gewoon touwhalster geen verzamling of gehoorzaamheid kan vinden ga je dus maar naar ej libra hoofdstel met lichte hefboomwerking?? Dat is toch net zo goed grijpen naar een hulpmiddel? Dan zou je ook je optimale doel emoten kunnen bereiken door je paard beter af te stemmen op een stalhalster of touwhalster. En als je wil zeggen nu dat dat is omdat dit hoofdstel precieser is, misschien moet je dan ook maar wat beter afstemmen op een normaal halster? En als je zegt dat dat niet kan tippen qua preciesie, dan zeg ik bij deze dat dat voor mij net zo geld als ik de verhouding bekijk tussen een bit en het libra hoofdstel. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar vind je redelijk kort door de bocht.
    Jij vind iemand heir vervelend omdat hij dierenmishandleing oppert, maar vervolgens mishandelt driekwart van de nederelnaders met een paard zn paard omdat ze hem op stal zetten? Heb jij mijn paard beoordeeld op of hij juist gereden wordt met bit of of hij gelukkig is? Als ik het even mag zeggen vind ik het een lachertje als mensen daarover denken te kunnen oordelen.
    Een paard kan met sporen worden gereden zonder heir last van te ondervinden of zich minder prettig te veolen. Daarom vind ik een spoor neit per definitie slecht, maar voor jou is het dus slecht omdat jij dr een bepaald beeld bij hebt? Evenals bij het op stal staan en een bit ind e mond van je paard?

Ja hoor, ik kan ook met een stalhalster rijden, maar dat is teveel gewicht om het hoofd, dus nòg meer druk dan touw. En ja hoor ik kan ook rijden met het Parelli halster, maar de zware knoop onder de kin vind ik geen voordeel. En als je de libra goed gebruikt heb je geen hefboomwerking.
    Een bit in de mond is in mijn ogen veel onnatuurlijker dan een touwtje. Bovendien is de paardenmond er niet op gemaakt.
    En praat maar niet over ongelukkige paarden op stal, daar heb ik al jaren mijn buik van vol, en ik snap niet dat er mensen zijn die dit hun paard aandoen. Kijk naar een paard in het wild! Ze lopen 15/30 km per dag! Je kunt me zoveel "pesten"als je wilt, maar een paard op stal is dierenmishandeling. Kun jij zeggen dan, dat je paard nièt gelukkiger is als ie 24/7 op wei staat in een kudde??? Het zegt alleen maar over hoe goed paarden kunnen verdragen, voordat ze in protest gaan!

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ja hoor, ik kan ook met een stalhalster rijden, maar dat is teveel gewicht om het hoofd, dus nòg meer druk dan touw. En ja hoor ik kan ook rijden met het Parelli halster, maar de zware knoop onder de kin vind ik geen voordeel. En als je de libra goed gebruikt heb je geen hefboomwerking.Een bit in de mond is in mijn ogen veel onnatuurlijker dan een touwtje. Bovendien is de paardenmond er niet op gemaakt.
    En praat maar niet over ongelukkige paarden op stal, daar heb ik al jaren mijn buik van vol, en ik snap niet dat er mensen zijn die dit hun paard aandoen. Kijk naar een paard in het wild! Ze lopen 15/30 km per dag! Je kunt me zoveel "pesten"als je wilt, maar een paard op stal is dierenmishandeling. Kun jij zeggen dan, dat je paard nièt gelukkiger is als ie 24/7 op wei staat in een kudde??? Het zegt alleen maar over hoe goed paarden kunnen verdragen, voordat ze in protest gaan!
    En als je een bit goed gebruikt heeft je paard er ook totaal geen hinder van.... Het gedeelte van geod gebruiken is bij alles belangrijk. Lange lijnen werk met een halster si bij de geoie amnier ook prima en bij de slechte manier verpest je je paard er ook mee.. Iets wat op de geoie manier gebeurt kan niet geod slecht zijn, net als dat de slechte manier neit geod kan zijn. Wat die slechte of goeie manier is is aan ieder zelf om te bedenken. Maar De goeie of De slechte manier bestaat enit, net als dat "te" nooit geod kan zijn.
    Natuurlijker is een touwtje niet hoor, alleen anders, een paard is zowel niet met een touwtje om zn hoofd of een bitje in zn mond geboren. Alleen omdat een touwtje minder te maken heeft met de westrijdsport is er het stempeltje natuurlijker opgeplakt.
    En ik kan inderdaad zeggen dat mijn "stalpaard" net zo gelukkig was als mijn jonge pony nu is. Dat stalpaard had ongeveer dezelfde dagindeling qua eten, slapen, beweging en spelen met andere paarden (stond overdag in de wei ion de zomer en overdag in de paddock in de winter) en ik vond hem zeker niet minder gelukkig of gezond dan mn huidige paardje en als ik straks een paard heb gevonden gaat ie weer naar dezelfde stal. Als je paard 6 keer per dag te eten krijgt, onbeperkt hooi heeft genoeg geoie beweging en sociaal contact kan hij ook in de stalperiode gelukkig zijn.
    Of hij gelukkiger kan zijn op stal, dat zal ik je nooit kunnen vertellen, maar ik zie wel dat mijn paard dat op stal stond een gelijkmatigere conditie had.
    JIj VIND een paard op stal dierenmishandeling, dat wil neit zeggen dat het ook zo is, want dan kan ik net zo goed keihard beweren dat een bit GEEN dierenmishandeling is. Tis maar heo star je ergens in wil zijn. En denk neit dat ik tegen bitloos ben of iets.

Het maakt mij niet uit of jij tegen bitloos bent of niet. Wat jij doet en goed vind voor je paard moet je zelf weten, ik wilde alleen maar zeggen dat ìk tegen bitten ben. En ddar komt bij dat de onderzoeken, waar Egon het al over had, echte onderzoeken zijn en geen lulverhaaltjes. Dus als jij na een conclusie van gedegen onderzoekers, nog steeds je bit/stal/sporen/ loopt te verdedigen, is dat helemaal jouw zaak. Dat zegt alleen maar iets over jou en niet over hoe gelukkig je paard is.
    Jouw manier van met paarden omgaan, strookt zo erg met wat ik ervan denk, dat we beter op kunnen houden met discussieren, want ik ben niet bereid om ook maar iets van je aan te nemen en omgekeerd is dat ook, schat ik zo. Ik antwoorde op de vraag van de topicstarter, en blijf erbij: een bit levert GEEN meerwaarde. Mijn mening. Punt.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Sjonge, het wordt hier steeds ongezelliger zeg...

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Trea, ik heb een mening maar dat zegt niet dat ik niks van je aan wil nemen. Volgens mij heb jij heir meer last van inderdaad. Discussies zijn er om je mening over iets te uitten en kunnen nuttig zijn en als we jouw redenering volgen kunnen alle discussies wel gesloten. Jij vraagt mij of mijn paard gelukkig is op stal. Als ik ja daarop zeg geloof je me niet en beweer je dat ik lieg en dat dat iets over mij zeg. Sorry, vind dit nogal rare manier van een dicussie. Er zijn ook genoeg onderzoeken gedaan waarin bitgebruik niet naar voren komt als paardenmishandeling. Bij beiden geld dat de onderzoekers bevooroordeeld zijn en zeg maar selectief onderzoeken. En dat een paard blij en lekker door zijn lijf op een bitje loopt is volgens jou dus alleen maar verdraagzaamheid?? En alles wat ioedereen zegt si onzin want jouw eigen waarheid is opperwaarheid? Volgens mij zegt dat meer over je eigen volgzaamheid en arrogantie.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Als jij zoveel van wat een paard prettig vind weet, zou ej ook emoten kunnen zien dat veel paarden op een geoie manier van stalhouden wel degelijk happy kunnen zijn. En dat sommige paarden eigenlijk helemaal geen zin hebben om bereden te worden en met dat soort paardenn zou jij toch ook parelli doen? Bij paardrijden zijn er altijd dingen die voor het paard minder prettig zijn, anders meot je je paard lekker in een reservaat in Amerika gooien (want die hekjes izjn immers horizonvervuiling voor de ogen van ej paard). IMO is het zo dat als een paard buiten die momenten om een prettig leven heeft er niks aan de hand is. En ik praat het nooit geod om een paard pijn te doen.

Ja hoor... is er iets mis met zo min mogelijk? Weet ook wel dat op een paard zitten al onnatuurlijk is, maar waarom méér als het met minder kan? En hoe vaker je een paard een prettig moment kunt bezorgen, hoe beter toch? En waarom ben ik arrogant als ik vasthoud aan mijn idealen??? Wat doe jij dan.....

Bladwijzers

Forum Rechten