Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Teugels, licht of zwaar?

Teugels, licht of zwaar?

Hoi,

Ik rij sinds gister met een ander hoofdstel met Lazir, en ik had hier mijn touw teugels aan vast gemaakt. (hoofdstel met bit)
    Normaal reed ik altijd met van die gewone (spring)teugels met leertjes er aan. Maar ik vroeg mij nu af wat fijner is met rijden, waar je een betere en fijnere communicatie mee kan krijgen, en een betere release. (dus lichte of zware teugels)
    In eerste instantie dacht ik namelijk wel de touw teugels, maar aan de andere kant, als ik bijv. een release geef bij het achterwaarts gaan, dan blijft er nog wel constant gewicht op het bit om dat die teugels zwaarder zijn.
    Ik heb wel heel fijn ermee gereden, dus dat is sowieso positief. Maar hebben jullie hier ideeën over?

Bedankt vast!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Teugels, licht of zwaar?

Ik vind touwteugels fijner rijden. Inderdaad ook vanwege het gewicht en dat je die teugels makkelijk door je handen kunt laten glijden.
    Kwa gewicht? geen idee of daar verschil in zit voor je paard.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik merk dat mijn touwteugels makkelijker door mijn handen glijden en dat ik dus af en toe met te lange teugels rijd...

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik vind persoonlijk touwtuegels met clipjes in het dressuurwerk het fijnst rijden. Qua gewicht maakt het weinig uit, maar de soeplheid van touwteugels geeft minder storing dan het platte leer van gewone teugels.

Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    35

Ik rijd met gevlochten teugels van leer. Deze kan ik goed vasthouden, andere teugels glijden snel door mn handen heen. En zeker door mijn rechterhand want die kan niet goed klemmen, dus glijden teugels er makkelijk doorheen.
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik heb bij Moon nooit enig verschil gemerkt. Ik heb zelf een voorkeur voor touwteugels, liggen prettiger in je hand en zijn soepeler.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Denk dat dit iets heel erg persoonlijks moet zijn. Ik zweer bij leren teugels voor het dressuurmatige rijden. Touwteugels vind ik dan zelf wat lomp. Voor buiten vind ik het wel weer erg fijn.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ik zat nog eens na te denken over jouw vraag. Misschien zou je eens kunnen testen of het nou echt veel verschil maakt qua gewicht? Het bit heeft zelf namelijk ook een bepaald gewicht en misschien merkt je paard het gewicht van de teugels helemaal niet zo? Je zou het bit eens over je hand kunnen leggen en dan de teugels om de beurt er aan doen. Dan kan je zelf voelen of er veel verschil in zit

Er zijn trouwens wel verschillende soorten touwteugels met verschillend gewicht. Misschien zou je eens aan Evi kunnen vragen om teugels van wat lichter touw?

@Wendela, nou als ik met lichtere teugels wil rijden dan pak ik gewoon mijn gewone teugels die ik al heb.
    Ik ben het zelf ook nog gewoon aan het uitvinden wat ik prettiger vindt. Zal binnenkort de lichte er is aan doen.
    Maar volgens mij is het voor iedereen een persoonlijk iets wat ze fijner vinden. Ik kan me ook wel voorstellen dat de touwteugels te snel uit mijn handen glijden...
    Nouja, in ieder geval is er dan niet een duidelijk iets van zwaarder zorgt voor dit, en licht zorgt voor dat.
    Daar was ik wel benieuwd naar!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Toch vind ik er zelf wel verschil in zitten.
    Ik kan zoiets goed met mennen merken, gezien je daar over een grote afstand werkt.
    Zelf heb ik liever niet teveel gewicht. Maar ik merk dat een wat zwaarder leidsel wel veel stiller hangt.
    Dan nog is het persoonlijk hoeveel last je paardje van ruis heeft natuurlijk.
    Zelf heb ik vrij lichte leidsels (was prijstechnisch, 50 euro of 150 euro...), en met veel wind bijvoorbeeld mis je toch wel een fijn contact. Maar met gewoon weer vind ik ze wel fijn. Denk dat iets zwaarder preciezer werken is.

OHZ rijden doe ik nu niet. Maar ik vind dressuurmatig toch leren teugels nog het fijnst. Maar touwteugels wel erg makkelijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Momenteel rijd ik met springteugels. Ik vind de streepjes zo handig. Dan kan ik zien/ voelen of ik niet ongemerkt de teugels aan 1 kant korter heb. Dat verdoezelt een krom paard. Als ik weet dat de teugels gelijk van lengte is, kan ik beter voelen of en op welke kant meer druk op de teugel is.
    Wat ik prettig vind aan lichte teugels is dat je nauwelijks wat beet hoeft te houden. Ik krijg al spierverkramping als ik een licht zweepje vasthoud bij het rijden. Dat trekt door m'n hele lijf.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik rijd met finesse teugels, die zijn heel soepel, maar ook best licht. Heerlijk vind ik ze!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten