Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: Onderzoek naar het effect van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndrome.

Onderzoek naar het effect van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndrome.

Aangezien ik weet dat een aantal mensen van jullie de opleiding volgen tot Cranio Sacraal therapeut, dacht ik, laat ik er een topic aan wagen. Misschien vinden jullie het leuk om dit te volgen.

Ryan doet mee aan een onderzoek van de effecten van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndrome, volgende week woensdag krijgt hij zijn eerste behandeling en dan zullen er nog 2 tot maximaal 4 behandeling volgen. Er worden voor en na foto's gemaakt en er wordt bijgehouden welke "grepen" er op hem zijn toepast.

Ryan is op dit moment 99% klachten vrij, maar ik ben toch blij dat wij mee mogen doen aan dit onderzoek en ben nieuwsgierig naar wat dit voor hem gaat opleveren.

Ik zal mijn bevindingen na elke behandeling in dit topic bijwerken.

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Re:Onderzoek naar het effect van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndrome.

Oh, dat is zeker interessant! Ik ga je topic volgen
    Surrender to fun!

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Re:Onderzoek naar het effect van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndrome.

Ik ook, ik ben benieuwd!
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

O, dit vind ik super interessant.
    Ik heb een pony die haar hoofd ook absoluut niet stil houdt, geen idee of het echt head shaking is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hé wat interessant, ik hoor ook graag hoe het verder gaat!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ja! Dank je wel, wat fijn.
    Ik volg de opleiding en vind dit reuze interessant. Ik heb zelf geen flauw idee of het ieets uithaalt bij head shaking syndrome dus ik ben benieuwd.
    Ik hoop voor jullie dat het een hulp kan zijn.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Oh ja, wie komt er? (als ik dat vragen mag?)

Blij dat hij 99% shakevrij is!
    Hopelijk komt die laatste % nog los met cranio!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Zeker interessant!
    Ik heb er wel een bepaalde theorie over waarom het kan helpen. Maar nu erg weinig tijd, zal er vanavond even op terugkomen.

Groetjes,
    Yvonne

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vraag mij alleen af hoe meetbaar de effecten zijn als hij zo goed als klachtenvrij is, en hoe meet je de invloed van andere dingen. Normaal gesproken zul je ook verschil zien over een langere periode, mischien door stress, weersomstandigheden, manier van training etc.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wat een leuke enthousiaste reactie's!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ik vraag mij alleen af hoe meetbaar de effecten zijn als hij zo goed als klachtenvrij is, en hoe meet je de invloed van andere dingen. Normaal gesproken zul je ook verschil zien over een langere periode, mischien door stress, weersomstandigheden, manier van training etc.
    Het is ook zeker geen exact wetenschappelijk onderzoek, headshaking is een complexe (frusterende) ziekte voor zowel paard als eigenaar.
    Er wordt weinig onderzoek naar gedaan en de reguliere wetenschap weet eigenlijk al helemaal niet wat ze er mee aan moeten.

Ik ben dus iedereeen dankbaar die hier haar of zijn energie, tijd en kennis insteekt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Oh ja, wie komt er? (als ik dat vragen mag?)
    Hier de link van het oproepje waar ik op gereageerd heb: http://link.marktplaats.nl/380198396

[quote=Yvonne P ]
    Zeker interessant!
    Ik heb er wel een bepaalde theorie over waarom het kan helpen. Maar nu erg weinig tijd, zal er vanavond even op terugkomen.

Groetjes,
    Yvonne

Je maakt me nieuwsgierig, ik heb er ook over nagedacht waarom dit kan helpen, ik wacht met belangstelling op je berichtje.

wat interesant. Leuk dat je dit wil delen. Ga het zeker volgen.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Daar ben ik eindelijk

Ok mijn theorie waarom cranio heel goed zou kunnen helpen.
    Cranio is een zachte manier van aanraken waarbij je je concentreert op hetgeen onder je handen gebeurt. Ieder licham, mens en dier, bestaat uit vele lagen en veel verschillende onderdelen. Ieder adertje, ieder spiertje, iedere spiervezel, ieder orgaan en iedere zenuw heeft zijn eigen ruimte in dit lichaam. Alles wordt op zijn plek gehouden door bindweefsel (fascia). Bindweefsel is als een soort cellofaan, het scheidt verschillende structuren en onderdelen van elkaar. Net als cellofaan tussen plakjes kaas.

Dit bindweefsel is meer soepel of strakker al naar gelang de plek waar het zich bevind en de functie die het heeft.
    Bindweefsel kan echter verstrakken en minder soepel worden door zowel lichamelijke als emotionele stress. Dus overbelasting van een spier, scheeflopen of verkeerde lichaamshouding. Maar dus ook stress door onjuiste huisvesting of te weinig sociale contacten. Bindweefsel heeft van stress te lijden, omdat bindweefsel zich overal bevind heeft verstrakking van het bindweefsel op een bepaalde plek ook gevolgen elders in het lichaam.

Bij cranio staan de hersenen, het hersenvocht, de hersenvliezen en het ruggemerg (en sacrum) centraal. Een verstrakking van het bindweefsel is zelfs te voelen als een blokkade in het ruggemerg. Dit doordat bindweefsel ook de zenuwbanen omvatten en deze komen uit bij het ruggemerg. Met cranio ga je op zoek naar deze blokkades en door zachte aanraking breng je het lichaam weer meer in balans. Met cranio geef je het zenuwstelsel letterlijk en figuurlijk meer ruimte om te functioneren!

Het cranio sacrale systeem is net als bloedsomloop en ademhaling een primaire levensfunctie. Het cranio sacrale systeem staat op zich en zorgt ervoor dat dmv een pompbeweging het hersenvocht door de hersenvliezen en het ruggemerg (dura mater) wordt gepompt. Op de heenweg worden voedingsstoffen aangevoerd en op de terugweg afvalstoffen afgevoerd. Deze pompbeweging die in de hersenen dmv ventrikels plaatsvindt, is met name in de schedel duidelijk te voelen. Bij iedere pomp (6 a 12 keer per minuut) worden de schedelbotjes (ongeveer 22 in totaal) lichtjes uit elkaar geduwd. Wanneer er sprake is van teveel spanning op het hoofd of schouders (door lichamelijke of emotionele oorzaak) kunnen de schedelbotjes niet voldoende uit elkaar bewegen waardoor oa of hoofdpijn kan ontstaan.

Ik denk dat cranio dus goed kan helpen bij head shaking, omdat er zeer minimaal gemanipuleerd wordt met de handen. Het lichaam wordt niet gedwongen of geforceerd. Handen zijn zacht aanwezig en geoefende handen kunnen veel!! voelen. Ik vergelijk het altijd met braille leren 'lezen', niet geoefende handen voelen nauwelijks de stipjes, maar getrainde handen kunen onwijs veel voelen! Door de aanraking komt energie vrij en kan deze plek zich ontspannen, het lichaam gebruikt de energie voor het herstel waar nodig. Wanneer de spanning verdwijnt kunnen diverse structuren in het lichaam 'weer op hun plek vallen'.

Hopelijk is dit een beetje te volgen, zo niet dan beantwoord ik graag alle vragen

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

aaah Yvonne, wat heb je het weer mooi uitgelegd!

Dankje Yvonne, voor je fijne uitleg!

Als ik woensdag mijn eerste verslagje schrijf, zal ik ook iets meer informatie geven over Ryan zijn medische achtergrond.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten