Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: schuren.....

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Re:schuren.....

Euhm dus vrij rondlopen is niet 1 uurtje per dag in de wei zoals je schreef?
    En momenteel schuurt hij niet? of wel?

En hoe hadden ze de omheining bij het kleine wei-tje waar hij vandaag komt, wellicht kun je dit nabootsen? Je geeft aan dat je niet wil dat hij teveel eet echter wil hem er wel 24/7 bijzetten zodra zijn maatje er is?

Ik val je overigens (nogmaals) niet aan hoor, probeer mee te denken en daardoor je situatie te snappen.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Ook ik volg het topic even. Sarah schuurt nog steeds *zucht* geen ZE ze heeft het namelijk het hele jaar door. Zelfs op de weide en in de paddock schuurt ze tegen hooibakken of weidepalen aan. Goed, ik moet zeggen dat het de ene keer redelijk gaat en de andere keer echt weer erg is. Gisteren had ik haar bijvoorbeeld even op de poetsplaats staan en ze had zich in allerlei bochten gewrongen om maar tegen de muur aan te kunnen schuren.

Veearts is er vorig jaar bij geweest, geen luis of ander ongedierte. Wellicht een overmatige aanmaak van huidschilfers, ze is destijds gewassen met neocidol maar net zoals bij Marleen hielp ook dit niet.

De enige oorzaak wat ik nu nog kan bedenken is dat het te maken heeft met haar overgewicht nu. We zijn al druk bezig met haar geleidelijk aan af te laten vallen.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Nee idd MissMaris, ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn;

Bij mij heeft ze nog niet geschuurd, dit heeft ze vlak voor ze bij mij kwam gedaan toen de machines weer bij haar in het land kwamen te staan. Ik heb haar manen nu ingevlochten, ook ivm de stroom (bedankt voor de tip Margriet)

Ze stond in een (heel klein en kaal) weitje met een houten hekwerk en een zeecontainer. Helaas is mijn wei te groot voor een houten hekwerk (beetje te duur). De 3 lagen lint met vaste palen die ik nu heb blijft ze netjes achter. Het probleem zit hem in de prikpaaltjes voor het maken van strookjes, hier loopt ze gewoon doorheen. Er staat uiteraard wel stroom op

Ze loopt sinds deze week 1 uur in de wei(vandaag 2 uur), en daarnaast loopt ze nog wat los rond. Alleen dit is op beton en dat is ze nog niet gewend denk ik. Daardoor is ze dan niet heel erg beweeglijk, maar ze snuffeld wel wat rond hoor! Daarbij loop ik 3 x 20 minuten met haar in het bos. Het wei gebeuren probeer ik op te bouwen, dat was het advies van mijn DA.

Het doel was idd om haar straks 24/7 buiten te houden, maar dan dus op een kale wei. Er staat nu best gras op de wei, en ik heb van de loonwerker gehoord dat ik dat beter niet kort kan maaien ivm fructaan. Hij heeft zelf ook paarden trouwens. Het afgezette stuk wei is ongeveer 40x60, en ik heb er nu water, hooi(netten), likstenen en een stuk beton ( 5x 10?) in. Ik heb een kleiner deel afgezet, zodat ze niet teveel gras kan eten per dag. Inmiddels heb ik ook speelgoed, een oude tractorband, een hooibak en wat kleinere dingetjes. Dat wil ik om de beurt aanbieden straks, zodat ze het leuk blijven vinden.

Ik laat haar nu dus meer bewegen, ze krijgt mineralen ed via de liksteen en ze eet nu hooi erbij. De liksteen zie ik haar weinig bij, dus ik zoek nog een supplement wat ik zou kunnen geven als vervanger.
    Volgende jaar wordt de bak hier aangelegd (zand), maar helaas heb ik die nu dus nog niet.

Bedankt voor de tips!

Opzich kan lang gras niet zo heel veel kwaad wat ik gehoord heb zeker wat fructaan betreft. De nachten dat het vriest kan je er dan beter wat later op de dag op de wei zetten want dan is het fructaan weer omlaag. Als je shettie aanleg heeft om te dik te zijn of gevoelig is voor hoef bevangenheid zou ik je advieseren je eens te verdiepen in het Paddock paradise. Zo heb je de hoeveelheid gras altijd onder controle en ze hebben duidelijk meer beweging.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat wilde ik ook net zeggen, denk eens aan een paddock paradijs!
    Op kort gras staan geeft ook risico's. Niet alleen wat de fructaan betreft, maar ook voor het binnenkrijgen van zand. Met een paddock paradijs krijgen de paarden tóch beweging, maar je kunt ze dan (naar believen) enkele uurtjes per dag op de wei zetten zonder dat ze de rest van de dag op een klein stukje moeten staan.

Kijk ook eens hier: www.paddockparadijs.nl.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Volgend jaar hoop ik dat ik een PP kan maken, maar op dit moment is dat nog niet mogelijk.

Gister heb ik bij de paardendrogist een graasmasker ( en nog veel meer leuke dingen ) gehaald, en dat heeft ze nu om in de wei. Ze heeft gister de hele middag in de wei gestaan en nu weer. Ze is er vrij rustig onder, en heeft eerst even geprobeerd hem af te krijgen maar daarna was het prima.

Ik vroeg me af hoe ik dat zaterdag het beste kan aanpakken als haar vriendje komt. Dan doe ik haar graasmasker af zodat ze haar maatje goed kan onderzoeken? Of is dat helemaal niet nodig? Ik ben de hele dag vrij, en kan er desnoods tot middernacht wel bij gaan zitten .

Bedankt voor de tip!

MIsschien met een draadje ertussen eerst, en zou haar graas masker wel af doen

Ik zou het masker aflaten tijdens de kennismaking. Paarden maken namelijk heel veel duidelijk met hun mond, lippen en tanden.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx, dat was ook mijn idee eigenlijk. Ga ik haar vast blij mee maken als ze dat ding even af mag .

Ik lees je verhaal nu pas. ik heb begin dit jaar ook een shetty gekocht. Zij schuurde bij de vorige eigenaar ook behoorlijk. Hij had de restanten manen maar afgeknipt en behandeld alszijnde SE ingesmeerd met een goedje. Wat redelijk hielp vlg hem, maar het zat vol met schilvers tussen haar manen en staart.
    Die heb ik in de eerste week nadat ze bij mij was goed gewassen met warm water flink sopje zodat de meeste schilvers weg waren. Daarna kwam ze op een redelijk kale winterweide met 2 andere maatjes. Geen objecten waar ze kon schuren. De schuilplaats was nog een beetje eng dus die liet ze links liggen om te jeuken.

Wel ging ze regelmatig naar haar nieuwe maatjes om te vragen of ze wilden krabben. Ik heb haar gedurende een paar weken 1 x per week gewassen.
    Daarna waren de schilvers weg en haar jeuk ook. Ik had na gevraagd want er was mij netjes verteld dat ze jeukte en dus ook de reden waarom haar manen er af waren. Wat ze te eten had gehad. Het bestond toen uit een redelijk vette weide, bemest voor koeien en koeien gras. Veel wortels en kreeg appels die ze van een kweker kregen om de hoek.

Dit bleek voor haar niet de juiste combi en gaf dus een overbelasting in haar systeem.
    Bij mij kreeg ze enkel dus het restje gras wat er nog stond en een beetje hooi om te zorgen dat het wintergras een beetje structuur kreeg in de darmen. Toen werd het zomer. En weitje werd kleiner en eten bestond voornamelijk uit voordroog. Geen krachtvoer wortels of iets anders lekkers gegeven. Wel paarden snoepjes om haar te trainen, ik doe aan clickertraining om haar zo nieuwe dingen aan te leren zoals voetje geven etc.
    Dit gaat goed, geen jeuk toestanden meer, ze hebben nu diverse palen om te jeuken, een badkuip, een schuilplaats en elkaar natuurlijk.
    Maar echt meer jeuken dan de andere ponys doen doet ze niet meer.

Dit is dus in de loop van de maanden dat ze bij mij stond verminderd tot nihil. Haar manen groeien langzaam weer aan. Ik denk als een paard of pony jeukt of heeft gejeukt bij de vorige eigenaar dat dit niet direct SE hoeft te zijn.
    Ik zou gewoon goed opletten in wat je geeft en hoeveel en rustig de hoeveelheid beweging opvoeren.
    Vlg mij doe je dat al netjes en wandelen kan nooit kwaad al ga je 3 uur wandelen. Hiermee pleeg je geen overbelasting in het bewegingsapparaat.
    Hooguit dat ze het spannend gaat vinden en het geestelijk niet verstandig is, maar dit moet je goed aankijken. Als ze het allemaal te spannend vindt kan dit ook tot bepaalde stress verschijnselen leiden zoals jeuk.

Lopen op beton is ook goed hoor, ze loopt los zonder dwang dan kan je ook weinig schade veroorzaken. Haar voetjes in de gaten houden dat er geen steentjes in blijven zitten en zo. Ze zorgt er zelf wel voor dat het goed blijft gaan. Hoe meer ze op beton loopt hoe harder de voetjes gaan worden. Dit kost wel tijd hoor, lees maanden, maar het is een goede stimulans voor verbetering van de voetjes.
    Als je daarna gaat wandelen doe het dan op zachte ondergrond dan kan het beton zeker geen kwaad, loop je veel over de verharde weg dan moet je goed op blijven letten dat het niet te veel gaat worden(de combi op beton staan en wandelen)

en wat goed dat ze ook een maatje krijgt. shettys zijn
    Je bent echt wel op de goede weg....je kunt nooit alles in 1 x goed doen. We leren allemaal elke dag nog bij van onze lieve vrienden

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx Inger!

Haar 'dieet'bestaat idd uit een beetje gras en hooi. Appels ed geef ik niet, daar zitten erg veel suikers in. Ze baalt nu wel een beetje, want ze wil erg graag meer gras eten volgens mij . We wandelen nu wel veel, en dat vindt ze wel heel gezellig. Ze geniet er echt van en ziet van alles. Ze is echt nergens bang voor, en sjanst erop los met haar overbuurjongens (KWPN hengsten)

Heb jij je shet met alleen water gewassen, of heb je een shampoo gebruikt? Ik wilde haar dit weekend ook even wassen, maar ben nog niet helemaal uit waarmee.

Grtsls Caroline

Actief Forumlid Eva's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    37

Ik heb zelf ook een shetje met exceem
    Zelf gebruik ik teer shampoo dat helpt tegen de jeuk en de beestje blijven op afstand..

De graskorf doet mijn shet zelf af, maar alle kleine beetjes helpen.
    Van het voorjaar krijgt die van mij een exceem deken, misschien zou dat voor jou shetje ook wat zijn??

Succes, zo telezen heb je echt een toffe shet!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je zou met tea tree shampoo kunnen wassen, dat helpt tegen de jeuk.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Je zou met tea tree shampoo kunnen wassen, dat helpt tegen de jeuk.
    Die shampoo heb ik idd gebruikt.

Als haar vriendje komt zou ik het graasmasker af doen. Je kunt beter als normale pony kennis maken met elkaar dan eentje met een "handicap"
    Of als je het prettiger vindt een draadje er tussen spannen en ze naast elkaar laten staan voor een paar dagen. En dan pas bij elkaar.
    Dit hangt helemaal af van beide karakters. Mijn beestjes zijn allemans vriendjes en kunnen overal bij gezet worden of er iets bij hun zetten. Na een kennismakings sprintje is het neuzen met elkaar en dan gezamelijk eten.
    Nooit problemen gehad. Maar je moet je beestjes wel goed kennen om te weten of het veilig genoeg is. Zeker als de weide ruimte beperkt is.
    niemand wil ongelukjes.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Anna en haar nieuwe maat (!) hebben dikke pret samen, zonder graasmasker. Het is een ruin geworden, zelfde kleur, ook wat te dik dus ze kunnen samen op de kale wei .

Bladwijzers

Forum Rechten