Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: schuren.....

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

schuren.....

Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een super leuke Shetlandermerrie. Vandaag hebben we al lekker gewandeld, en bang voor koeien en trekkers is ze bepaald niet. Ze heeft mijn vriend, de loonwerken en de halve buurt al aardig ingepalmt . We kunnen haar zo uit de wei halen, komt netjes naar je toe echt super stoer!

Maar goed, ze schuurd! Niet een beetje, maar best veel. Haar manen zijn gehalveerd, en de bovenkant van haar staart is kort. Ze heeft dit overigens grotendeels(?) gedaan bij de vorige eigenaar, die had een maaier en spul in de wei gezet.
    Ze stond hier trouwens helemaal alleen in de wei, en het laatste jaar heeft ze ook vrijwel geen aandacht meer gehad. Ik heb haar ook in de zomer gezien en geen zomerexceem kunnen vinden.(toen was ze trouwens nog kaler dan nu).

Mijn vraag; wat kan ik doen om erger te voorkomen? En hoe zorg ik dat het zo snel mogelijk weer netjes aangroeid?

Wat ik al gedaan heb; Ze staat elke dag 1 uurtje op de wei, ik loop elke dag wat met haar rond (ook 1 uur denk ik), ze staat in een strohok van 5x5 meter de rest van de tijd, met gezelschap ( uhm...buurschap) van koeien en kalfjes. Ze krijgt geen brok of iets, alleen hooi en gras (en ze snoept van het stro)

Alvast bedankt!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Re:schuren.....

Ga dit topic even volgen, want wilde ongeveer een soort gelijk topic openen.
    Anoek schuurt ook, megaveel. De dierenarts zei vorig jaar dat het geen zomerexceem was, maar goed, dacht dat de tijd daar nu ook voor over was. Op advies van m'n instructeur heb ik haar gewassen met Sebacil (in verband met eventueel aanwezig ongedierte) en heb haar extra ontwormd.
    Anoek schuurt helaas nog, dus dat was bij haar niet de oplossing, maar voor je shet misschien wel.

Succes

serieus...een uur per dag op de wei? Dus in totaal heeft jou paardje per dag rond de 2 uur beweging en de rest staat het alleen in een hok??
    Als ik dit hoor dan is mijn eerste gok stress . Stress in het paardenlichaam zowel fysiek als ook mental is vaak een van de reden van zulke problemen.
    Weinig beweging betekend ook, dat de bloedsomloop nihil is. Afval stoffen kunnen zo bv. niet via de hoeven uitgewerkt werken en zoeken dan andere wegen.....vaak de huid!
    Nou zeg je dat het ponie ook al van te voren heeft geschuurd, maar goed hier stond het blijkbaar ook al heel lang alleen zonder contact tot andere dieren, laat staan paarden? Als ze zo verwaarloosd was, dan ga ik ervan uit dat de hoeven waarschijnlijk ook best lang zijn geweest/zijn? Lange hoeven resulterren in een blokkering van hoefmeschanisme en dus bloedsomloop en dus uitwerking van afvalstoffen.
    Zo als je kunt lezen zijn er een heeleboel mogelijkheden voor schuren.....niet eens begonnen met voeding.....maar toch komt het heel vaak op stress op de eene of andere manier neer.

Dus kortom om ergers te voorkomen, en dat niet alleen in verband met schuren, zou ik het managment van jou ponie toch een keer goed overdenken.
    Het spijt me dat zo te brengen, maar als ik dit zo hoor...

www.ld-hoefverzorging.nl

Gercon, zij heeft dit paardje nog maar pas hoor..

Ik zou het even aankijken caroline, misschien is een da.
    En lijkt wel beetje op Zomer eczeem..

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Beste Gercon,

Als je even had gekeken naar mijn eerdere posts had je geweten dat ik deze pony nog maar 4 dagen heb. Daarnaast krijgt ze zeker genoeg beweging en heb ik absoluut het beste met haar voor, maar ze heeft op dit moment helemaal geen conditie en dat bouw ik rustig op. Onder andere door elke dag kleine stukjes met haar te lopen, bij elkaar idd ongeveer een uur. Daarbij stata ze heus niet een beteje voor zich uit te kijken in haar strohok hoor .

Ze KAN niet langer op de wei omdat ze zich dan helemaal ziek eet, desnoods door de stroomdraad heen. En qua voeding, ze heeft nog nooit iets van bijvoer gehad dus daar zal het niet aan liggen lijkt me.

Daarnaast staat ze niet zomaar de hele dag in een hok (!)! Ze staat in een super ruim strohok van 5x5 meter, met een lekkere laag vers stro ( uit Frankrijk nog wel ), genoeg te kauwen, een speel-snoep-bal, en ze heeft wel degelijk gezelschap, maar dan van een kalf en koeien naast haar. Zaterdag komt haar maatje trouwens .
    Daarbij trek je wel erg snel de conclusie dat ze erg verwaarloosd was bij haar vorige huisje! Alleen omdat ze altijd alleen heeft gestaan? Nou dat heb je dus echt helemaal mis, en ik wordt heel erg pissig van jouw post nu. Ze heeft alleen gestaan ja, maar tot een jaar terug heeft ze gewoon heel veel aandacht van haar baasjes gehad. Haar hoeven zijn totaal niet lang, en ze heeft qua gezondheid geen ernstige problemen (behalve weinig conditie en beetje dik )
    Daarbij; ze ligt (jawel ligt!) hier heerlijk te slapen smorgens in haar mooie strobed, ze maakt genoeg contact met haar buurvrouw(en), en ze loopt erg graag met ons mee. Daarnaast geeft ze makkelijk voetjes, en kan ik ook haar hoeven schoonmaken.(meelopen en hoeven was bij vorige eigenaar onmogelijk)

Vergeleken met het gros van de paarden in NL denk ik dat ze nu al een princessenleven heeft, en dat gaat alleen maar beter worden

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

@ marjo; de DA komt komende week, als haar maatje er ook is. Maar ik heb er al eerder (zomer) een veearts naar laten kijken en die zei ook dat het niet echt zomerexceem was. Maar ik ga straks even langs de DA voor die shampoo die bikkel noemde.

bedebk me net dat de veearts net hier koeien heeft staan enten.....ben nog niet heel wakker geloof ik

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hai Caroline,

Ik ken jou, je historie en die van je nieuwe paardje ook niet. Maar kun je mij vertellen hoe dit paardje nu voldoende beweging krijgt? Geen aanval, gewoon nieuwsgierig hoe jij ertegenaan kijkt. Mijn eerste ingeving over het schuren na je beginpost was namelijk verveling. Kan ze bijvoorbeeld niet langer op het land?
    Edit: mijn vraag daar bedoel ik mee, om te kijken of het dan ophoudt of niet

Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hoihoi,

Jawel, ik loop in ieder geval 3 x per dag zo'n 20 minuten in een aardig tempo met haar door het bos (achter ons huis), gister heeft ze ook een stukje gedraafd. Na de wandeling poets ik haar even, til ik de hoefjes een keer op, krijgt ze vers hooi, en sinds gister vlecht ik de overgebleven manen even opnieuw in .

Daarnaast loopt ze mee als we de voermengwagen vullen bijv, maar dan loopt ze gewoon lekker wat 'ontdekkend rond', vooral veel kijken dus, en overal aan snuffelen. Ik laat haar dan los lopen omdat ze toch het erf niet af kan, ze loopt dan wel op steen. Het wisseld tot nu toe heel erg hoelang ze dan los kan lopen.

Gister hebben we bijvoorbeeld de maiskuil dichtgemaakt en heeft ze wel een paar uur rondgelopen. Normaal maken we smiddags de gewone kuil open, en dan loopt ze ook los, dat is iets van 20 minuten. Ze loopt in ieder geval nu smorgens en smiddags met voeren los (2x 30-45 minuten).

Ik wilde haar misschien vanmiddag even bij de kalfjes zetten, die staan tussen 2 stallen, en er is dan maar 1 uitgang. Langer in de wei is niet echt een optie, omdat ze desnoods door het lint gaat om bij het gras te komen. Ik hoop dat ze na zaterdag (als haar vriendje komt) ook beter in de wei gaat blijven.
    Als ze binnen staat is ze trouwens ook wel aan het spelen met de bal en het hooinet. Op zich is ze ook best beweeglijk, maar ze heeft het laatste jaar veel in een (zee) container gestaan met een heel klein stukje wei. Ik wil haar ook niet ineens teveel laten bewegen natuurlijk.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

ik laat haar niet onder een trekker lopen hoor! Wij hebben de kuilbulten en rijroutes afgeschermd met een hek! (kindvriendelijk ) Zo kan ze ook niet van de kuilbult snoepen trouwens

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Euh Caroline, ik begrijp de reactie van Gercon wel hoor, ik wilde zelf namelijk ook iets vergelijkbaars posten... Een paard (pony) 22 uur per dag op stal laten staan is écht geen goed idee. Het is wel goed dat je vaak met haar gaat wandelen, maar dat is nog geen VRIJE beweging, en ook geen mogelijkheid om te spelen en interactie te hebben met andere paarden. En dat zijn wel dingen die een paard nodig heeft!

Verder is het fijn dat de stal ruim is, maar dan nog zal je pony veel minder beweging krijgen dan ze van nature nodig heeft. Wist je dat een paard in de vrije natuur 16 uur per dag bezig is met grazen, en al grazend bewegen?
    Dat ze het laatste jaar veel in een zeecontainer met een kleine uitloop heeft gestaan, is nog geen reden om haar nu nog steeds zo beperkt te huisvesten. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat ze nu ineens teveel beweging zou krijgen hoor, dat regelt ze zelf wel! En aangezien ze te dik is, is elke extra beweging meer dan welkom...

Ik begrijp je probleem van het uitbreken, maar dat is dan toch een kwestie van een goede, shet-bestendige omheining maken. En als je bang bent voor teveel gras (omdat ze te dik is), heb je dan niet de mogelijkheid om een paddock voor haar te maken en haar daarnaast beperkte weidegang aan te bieden? En begrijp ik goed dat je er nog een paard/pony bij krijgt?

En wat het schuren betreft: van de zomer was ze nog kaler, maar je hebt geen eczeem kunnen zien? Dat snap ik niet zo goed, als een pony zich kaal schuurt kan dat wel degelijk een teken van zomereczeem zijn. Het kan natuurlijk ook wat anders zijn (luis bv.) en dat moet je wel uitsluiten. Maar als ik in de zomer een kaalgeschuurde pony zie, gaan bij mij wel de alarmbellen rinkelen! Had/heeft ze een wat dikkere manenkam, evt. met ribbels erin?

Ik denk in elk geval dat er aan het management nog wel wat te verbeteren valt. Ik lees je goede bedoelingen en dat je erg je best doet, maar ik denk dat er toch nog een aantal punten is die in belangrijke mate beter kunnen.
    Ook zou ik toch nog eens kritisch naar het voer kijken: als ze nooit is bijgevoerd en alleen op gras/hooi/stro geleefd heeft, is de kans groot dat ze een vitaminen/mineralen gebrek heeft. Ik zou dan ook zeker na gaan denken over het bijvoeren van een compleet supplement, dat verder weinig energie levert (en dus niet dik maakt).

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

@ marja; ze staat dus niet 22 uur per dag op stal, en loopt wel vrij rond , alleen is er nu nog geen gezelschapspaardje. Ze schuurd hier ook (nog?) NIET, maar heeft dit bij de vorige eigenaar gedaan.

En ja, ik weet dat een paard veel moet/wil bewegen, en ik heb zeker wel een shetbestendige (buiten)omheining. Als ik trokjes afzet met van de prikpalen duwt ze die gewoon om ofzo, ze staat in iedere geval vrij snel aan de andere kant. En om nu de hele wei vol te zetten met vaste palen . Zaterdag komt idd haar nieuwe vriendje, en dan komt ze wel meer in de wei. Het vriendje is gewend 24/7 buiten te staan op een vergelijkbare wei. Ik weet niet of ik Anna er dan 24/7 bij kan laten gelijk?

Helaas heb ik geen paddock, vandaar dat ik haar los laat op het erf (beton). Ik hoop dat volgend jaar de bak aangelegd kan worden, maar dat gaat voor de winter niet meer lukken. Ik kreeg ook advies om haar aan een touw vast te zetten, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Heeft iemand hier ervaring mee?

Van de zomer had ze geen dikke manenkam met ribbels, en de veearts dacht ook niet direct aan ZE. Die dacht meer aan verveling, en aangezien er machines bij haar stonden heeft ze daaraan geschuurd. Mijt of iets lijkt mij dan eerder een optie, dus ik ga zo langs de DA. De machines zijn sinds de zomer lange tijd uit de wei geweest, vadaar dat het haar weer gegroeid was, maar sinds kort stond het er dus weer bij....

Ze heeft trouwens wel een liksteen nu waar ze nog weinig belangstelling voor heeft. Dat zal ze vast ook niet gewend zijn. Zal de DA er gelijk eens naar vragen.

Thanx!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    En ja, ik weet dat een paard veel moet/wil bewegen, en ik heb zeker wel een shetbestendige (buiten)omheining. Als ik trokjes afzet met van de prikpalen duwt ze die gewoon om ofzo, ze staat in iedere geval vrij snel aan de andere kant.
    Geen verstand van ZE, maar wel ervaring met ontsnappende shets. JA, weide vol vaste palen. Dat is de enige manier naar mijn idee om een ontsnapgrage shet binnen de omheining te houden. Zo gek is dat toch niet? Ik heb hier alle weides rondom met vaste palen. Dat lijkt me vrij normaal. Prikpaaltjes zijn voor mij alleen voor strookbegrazing.

Maar goed, als je dat niet wilt, kun je overwegen om op alle hoeken vaste palen te zetten en het draad goed strak er tussen te spannen. Prikpaaltjes kunnen dan dienen om de boel omhoog te houden, maar bij omduwen blijft het draad gewoon hoog hangen door de spanning erop. Zo doe ik dat nu in mijn wei in de achtertuin.
    Henkie moet soms even verplicht voelen dat er stroom op staat. erg zielig, maar als hij het eenmaal heeft gevoeld, blijft hij er weer een paar weken vanaf. Liever dat, dan onder de auto denk ik dan maar.

Sieb gaat bij mij ook onder de binnen draden heen tot dat ik zijn manen in gevlochten heb. Nu komt het stroom er dus wel door heen en doet hij het niet meer.

Ik dacht vorig jaar bij Odet ook dat zij geen extra voeding nodig had maar dat had zij juist wel. Net genoeg om alle vitamine en mineralen binnen te krijgen. Het voordeel is als je dat met het juist voer doet ook de spijsvertering om hoog gaat en ze makkelijker afvallen.

Verder zou ik proberen alle plekken waar ze aan kan schuren af te schermen met een stroondraadje en heel bewust 1 schuurplek maken waar ze niet te veel schade mee aan kunnen richten zoals een ijzeren paal of iets met bezemborstels.

Ga je nog een dagboekje maken?
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Voor de duidelijkheid; ik heb wel vaste palen en 3 lagen lint om de omheining. De prikpaaltjes waren bedoeld voor het elke dag geven van iets meer wei, maar mevrouw denk daar dus iets anders over .

Ze staat nu op de wei tussen een paar koeienhekken

Ga ik nu even op zoek naar voer, wat geef jij Odet dan Margriet?

En ik was wel van plan straks een dagboekje te openen idd, wij hebben nog veel te leren!

Misschien is het een idee om haar een graasmasker om te doen om het gras te beperken.
    www.niettevermijden.com

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten