Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een super leuke Shetlandermerrie. Vandaag hebben we al lekker gewandeld, en bang voor koeien en trekkers is ze bepaald niet. Ze heeft mijn vriend, de loonwerken en de halve buurt al aardig ingepalmt. We kunnen haar zo uit de wei halen, komt netjes naar je toe echt super stoer!
Maar goed, ze schuurd! Niet een beetje, maar best veel. Haar manen zijn gehalveerd, en de bovenkant van haar staart is kort. Ze heeft dit overigens grotendeels(?) gedaan bij de vorige eigenaar, die had een maaier en spul in de wei gezet.
Ze stond hier trouwens helemaal alleen in de wei, en het laatste jaar heeft ze ook vrijwel geen aandacht meer gehad. Ik heb haar ook in de zomer gezien en geen zomerexceem kunnen vinden.(toen was ze trouwens nog kaler dan nu).
Mijn vraag; wat kan ik doen om erger te voorkomen? En hoe zorg ik dat het zo snel mogelijk weer netjes aangroeid?
Wat ik al gedaan heb; Ze staat elke dag 1 uurtje op de wei, ik loop elke dag wat met haar rond (ook 1 uur denk ik), ze staat in een strohok van 5x5 meter de rest van de tijd, met gezelschap ( uhm...buurschap) van koeien en kalfjes. Ze krijgt geen brok of iets, alleen hooi en gras (en ze snoept van het stro)
Alvast bedankt!
Bladwijzers