Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Furminator en statische electriciteit?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Furminator en statische electriciteit?

Askja heeft een grondige hekel aan de Furminator. Als ze het ding ziet loopt ze weg. Ik dacht dat dat kwam door een gevoelig huidje oid, maar gister kwam ik tot nieuwe inzichten.
    Ik had het ding lang niet gebruikt, en Askja bleef staan. Eerst Stet met het apparaat bewerkt, enhet viel me op dat ik een schokje kreeg toen ik bij haar achterhand aankwam en een lange haal maakte.
    Vervolgens ging ik Askja doen en overkwam hetzelfde me nog twee keer. Askja gaf duidelijk aan het niet pretig te vinden. En terecht, ik vond dat ook niet.

Zou het ding zich statisch kunnen laden en zo een schokje afgeven? Hebben meer mensen dit ervaren?
    Started!

Re:Furminator en statische electriciteit?

Hee, dat is vreemd. Ik gebruik hem zelf ook (op Pias) maar geloof niet dat wij wel eens een schok hebben gekregen.... Pias vindt het zelfs heerlijk om met dat ding gekamd te worden.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Geen idee of ze electrisch geladen kunnen worden. Wat ik wel weet is dat er vanuit de hondenwereld inmiddels berichten komen dat de furminator veel verharingsproblemen veroorzaakt door het verkeerd uittrekken van de haren. Veel honden die langer behandeld zijn geweest met de furminator ruien nu het hele jaar door ipv de normale seizoenswisseling. Daarnaast zijn er inmiddels ook ervaringensverhalen met chronisch kale plekken door de furminator. Ik kan me zo voorstellen dat als de furminator verkeerde haren op de verkeerde manier uittrekt, een paard dit niet erg aangenaam zal vinden. Ik heb de mijne inmiddels aan de wilgen gehangen.

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Dank jullie!

Jee Trea, dat klinkt behoorlijk heftig. En het leek zo'n goede uitvinding.
    Started!

Dat klinkt inderdaad wel heftig! Ik ben er nog steeds heel blij mee, maar ik gebruik hem niet veel. In de zomer sowieso niet natuurlijk. Nu af en toe en in het voorjaar als zijn wintervacht eraf komt een paar keer per week, tot hij door zijn vacht is. Volgens mij haal ik alleen de losse haren ermee uit zijn vacht, ik heb niet het idee dat ik er haar uittrek wat er nog niet uit hoort te gaan.

Oh dat klinkt inderdaad niet echt prettig nee!
    Mijn furminator heb ik nooit gebruikt want Lazir vond hem echt niet fijn en er kwam ook nauwelijks haar vanaf bij hem. Hij wordt nu gebruikt bij de herdershond op stal, zijn baasje is er erg blij mee en gebruikt hem best vaak.
    Maar ik zal is vragen of die hond nu ook meer is gaan verharen dan normaal...
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Wat heb je nu dan te furminatoren aan je paard? De vacht groeit nu toch alleen maar? Daar komt toch bijna niks af nu?

Schokjes heb ik nooit last van gehad. Haaruitval ook niet. Maar ik gebruik de furminator ook alleen maar in het voorjaar als ze echt flink verharen, dat zal wel schelen.
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

ja, ik heb dat ook al meegemaakt, dat er elektrische lading ontstond. Bij 1 van de honden, de kortharige, is het elke raak.

Ik schrik ook wel van wat Trea vertelt. Moet zeggen dat ik hem deze zomer pas ben gaan gebruiken en niet tussen de ruibeurten door gebruik.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Wat heb je nu dan te furminatoren aan je paard? De vacht groeit nu toch alleen maar? Daar komt toch bijna niks af nu?
    Mijn IJslanders met reuze-vacht verharen bijna het jaar rond. Aangezien ik bijna niet borstel, behalve als ze er erge jeuk van krijgen, pak ik er af en toe de furminator bij.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat raar Bea, dat jouw paarden het hele jaar door verharen. Mijn IJslanders met reuzevacht doen dat niet. Alleen in het voorjaar en dan ook echt flink: ruim 2 maanden lang is het dan goed rossen geblazen. En in het najaar nog een lichte rui; die is nu net weer achter de rug. Maar nu laten ze hier geen haartje meer los hoor!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Wallie heeft in de winter (en voorjaar) een hele flinke vacht en vindt de furminator héérlijk als-ie gaat verharen. Hij laat er zelfs het gras voor staan. Heb ook nog nooit last gehad van staticiteit (?). Maar zo te zien zijn de ervaringen heel verschillend (statisch/niet statisch, werkt wel/niet), misschien dat voor jou zo'n koeienroskam of stalen roskam fijner werkt?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

De furminator is eigenlijk ook 'ontworpen' om te gebruiken in de rui. Vaker gebruik maakt de haren stuk, en kan idd het jaar-rond-verharen veroorzaken, wat Trea al zei. Dit kan ook gebeuren als je elke dag fanatiek met een gewone borstel borsteld trouwens! Eigenlijk is de furminator een scheermesje op een stokje, de 1e versie zag er ook héél anders uit dan de huidige. Oorspronkelijk doel was ook vooral om hem te gebruiken om de lossen (onder-) vacht in de rui eruit te halen, zonder al teveel moeite.

Wij hebben met honden erg goed ervaringen met de Furminator, maar dan dus wel alleen wanneer ze in de rui zijn. Op mijn werk (hondenpension) gebruiken we hem regelmatig, en we hebben ook een voor de katten. Bij wat zachtere vachten gebeurd het bij ons ook wel eens dat het haar statisch wordt. Een schok heb ik nog nooit gehad, maar dat kan ook komen doordat de schroefjes verkeerd bevestigd zijn.

Op mijn pony moet ie nog getest worden

Toch wel hoor. De korte zomerharen komen er nu uit. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met de rui in het voorjaar. Maar zo eens in de week tot twee weken haal ik even dat ding er over en komt er toch wat af.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Toch wel hoor. De korte zomerharen komen er nu uit. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met de rui in het voorjaar. Maar zo eens in de week tot twee weken haal ik even dat ding er over en komt er toch wat af.
    Oja, die zomerhaartjes, die hadden ze ook nog.. Maar dat vind ik zo weinig vergeleken met de wintervacht dat de furminator niet eens in me op komt Dan veeg ik een keer met m'n hand over m'n paard. Ik ben gewoon een erg slechte penny, daar zal het wel aan liggen
    Mijn paardjes zijn ook alweer een tijdje klaar met verharen, daar valt nu echt niks meer aan te borstelen.
    Surrender to fun!

Nou, zo'n penny ben ik nou ook weer niet hoor. Maar Pias heeft al zo veel wintervacht, dat het me voor hem wel lekker lijkt als ik die zomerhaartjes er af en toe tussenuit kam. Hij vindt het gewoon fijn en ja, hij ziet er dan ook weer wat frisser uit.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten