Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Hoefzweer welk (huis) middel werkt het beste??

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Hoefzweer welk (huis) middel werkt het beste??

Hallo allemaal,
    Monty heeft een hoefzweer, het leek wat beter te gaan maar gisteravond liep hij weer slechter...
    Ik week zijn hoef dagelijs ( en in het weekend 2x) in soda. Nu hoorde ik van een stalgenootje dat Biotex mogelijk beter is omdat dat als een trekzalf werk. Hebben jullie hier ervaring mee? Trekt biotex inderdaad de ontsteking eruit? En ontsmet het dan ook of moet hij dan alnsog in de soda??

Alvast bedankt namens kreupele Monty en AnneMarie

Re:Hoefzweer welk (huis) middel werkt het beste??

Biotex of Soda het veranderd om de paar jaar. Biotex heeft een betere uitwerking op de wond genezing dan soda. Althans zo wordt dat in de humane geneeskunde beweerd.
    Ik geloof niet dat de "trek"kracht van biotex beter is. Mischien is de wond tioch weer meer dich gegaan waardoor er weer druk ontstaat en hij slechter gaat lopen.
    Mischioen kan de smid er nog even naar kijken?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik gebruik persoonlijk biotex, maar heb eigenlijk ook nog nooit soda geprobeerd, geen idee of dat beter zou werken dus...

ik probeerde altijd goed te zoeken waar de zweer zou kunnen zitten. ik kijk ook altijd goed de kroonrand en de hoefballen na, want je kunt op voorhand zien aankomen dat de zweer naar daar wilt uitbreken (pijnlijk en gespannen plekje dat wat gelig van kleur kan worden). Meestal stak ik de hoef echt in een trekverband. goed schoonmaken dus met een sopje en dan watten goed weken in biotexpap. dat ruim voldoende op de plekken waar ik van denk dat de zweer kan gaan uitbreken aanbrengen; dan nog een laag watten er rond winden, een rolletje vet-flex (zelfklevende bandage)er om heen en dan een laag ducktape omdat de paarden hier in de weide staan.
    Volgens de DA (want die doet uiteindelijk ongeveer hetzelfde als ze niet in de voet willen/mogen snijden) mag dit meer dan één dag aan blijven, maar dat is hier nog nooit nodig geweest. Altijd liepen de paarden de volgende dag terug op de voet en dat betekent dat de druk er af is en de zweer dus open is. Dan maak je het uiteraard meteen open om te kijken hoe het er uit ziet.
    vanaf dan is het elke dag weken in een badje om alles schoon te houden en het gat van de zweer laten uitgroeien.
    Hinnik!

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Bedankt voor jullie reakties.
    @ Sita, de hoefzweer zit hoogstwaarschijnlijk ook bij zijn hoefballen.

We gaan aan de Biotex

gr. AnneMarie

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik week altijd met appelazijn, dat versnelt het uitbreken ook.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

Ik heb ook goede ervaringen met azijn, de gewone.
    Nachtje in een hoefzak, en met wat geluk is het de volgende dag gedaan.

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

serieus? Azijn had ik nog nooit gehoord...

je weet hoe je een stevig hoefverband aanlegt ?
    Hinnik!

Met azijn moet je wel even opletten dat er geen heftige reacties van de huid ontstaan. Sommige paarden kunnen daar heftig op reageren.
    ik heb ooit ook wel eens geweekt in azijn net tot aan de kroonrand. De zweer zat onder in. Dit werkte beter dan de biotex die ik eerst gebruikte.
    Later en dat is nu bij een ander paard gebruik ik animaltex en daar ben ik ook zeer over te spreken.
    Je moet het alleen 2 a 3 x per dag verwisselen omdat ze het stuklopen. Tenminste die van mij wel.

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ja vandaar dat ik er ducktape rond doe
    Hinnik!

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Monty baddert nog dagelijks in de Biotex
    Het gaat nu gelukkig een stuk beter. Hij kan alweer op zijn been staan en loopt ook alweer 'gewoon'. Gisteren was hij nog wel kreupel in draf, ga vanavond eens kijken of dat nu ook al beter gaat.

Bedankt voor de tips!

Ik gebruik overigens de blauwe biotex, die is extra krachtig!

In de blauwe biotex zit Chloor, Ik zou juist de groene biotex gebruiken.

Hoe gaat het nu?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    ja vandaar dat ik er ducktape rond doe
    zelfs dat krijgt hij stuk :lol: gelukkig komt het niet vaak voor.

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Quote: In de blauwe biotex zit Chloor, Ik zou juist de groene biotex gebruiken--Is dat zo? Ik heb de ingredientenlijst vergeleken met de groene en die kwam overeen. Ik begreep al niet zo goed het verschil tussen blauw en groen. Het ene verschil zit hem in dat groen voor voorwassen is en blauw voor de hoofdwas.

Het wisselt per dag helaas. Over het algemeen gaat het wel beter. Hij kan al meer op zijn been staan en loopt ook al beter dan vorige week. Woensdag ging het zo goed dat ik dacht dat ik komend weekend wel weer wat kon gaan rijden in de bak maar gisteren ging het weer wat slechter... We blijven pootjebaden!

er zit inderdaad geen chloor in blauwe biotex. Wat er, het is een broodje aap die ik gewoon heb aangenomen.

Is de zweer open gegemaakt? Royaal heeft echt nu ongeveer 5 zweren in 1 jaar gehad en steeds als het ontlast werd was hij van de pijn af

Bladwijzers

Forum Rechten