Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Wat voeren jullie en waarom?`

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re:Wat voeren jullie en waarom?`

@ amethist: Equifyt hoor ik heel veel goede dingen over. Dankje.

@ Gercon: Ja die olie wilde ik hem inderdaad eventueel ook bijgeven.

@ Lon: Dat ziet er goed uit. Heb net even gekeken, klinkt wel ideaal, vooral omdat het ook goed is voor de spieren. Aliso is inderdaad ook nog maar 5.

Na doormeten van het voer voor Ryan (door iemand die tot voor kort bij Den Hoek werkte) ben ik nu uitgekomen op Strucomix Original van Cavalor.

Ik vind het ook altijd heel moeilijk en heb ik de loop van de jaren al heel veel merken geprobeerd.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Heel erg interessant dit!

Ik moet ook nog allemaal kijken hoe ik dat wil gaan doen met Loda. Op dit moment geef ik Loda Lucerne (4 handjes) en de kruidenmuesli zonder haver van Havens (2/3 handjes). Ik heb hiernaast ook nog hooi gekocht zodat ik haar wat meer kan gaan voeren voordat de winter komt. Het krachtvoer, en met name de lucerne wil ik wel nog gaan opvoeren naar meer per portie zodat het zoden aan de dijk kan zetten.

Liesbet: weet jij of baileys ook ergens in de buurt van Utrecht wordt geleverd? Ik kan dat niet vinden namelijk op het internet.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Geen idee, ik kan ook geen andere leverancier vinden dan die in Serooskerke. Misschien eens een mailtje sturen naar Baileys Engeland?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    47
    Dagboek Berichten
    17

Marstall Havervrij,
    http://www.marstall.nl/

in overleg met de vertegenwoordiger van dit merk.
    Was trouwens een hele eerlijke vertegenwoordiger, een ander paard uit de wei mocht van hem helemaal niet meer bijgevoerd worden want was te dik. Waar kom je nog verkopers tegen die niets verkopen omdat dat nou net het beste is voor het paard....
    Ik heb wel begrepen dat paarden van mais rustiger (kunnen) worden.
    Wyzky was toen ze net bij ons was ook aan de magere kant en sinds ik dit geef ziet ze er al stukken beter uit.

Succes met je keuze

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb er ook zo eentje staan...
    Ondanks vrijwel onbeperkt hooi bijna niet op gewicht te houden in de winter. Paard staat redelijk pittig in het werk. Momenteel is ze al weer wat afgevallen omdat ondanks het vele hooi dat ze krijgen, ze ziet er nu afgetrained uit. Probleem is dat haar 2 vriendjes echte vreetzakken zijn en zij zelf niet. We zitten dus nu met 2 dikkerdje en in "nu-nog-net-goed-paard"
    Dus nu alweer beginnen met flink bijvoeren. Standaard krijgt ze 1 schep havens sportbrok en 1 schep havens sportmuesli, hier doet ze het erg goed op. VGa nu weer aanvullen met 2dd bietenpulp en maisvlokken (maismeel lust ze niet..)om haar wat voller te krijgen. Hier heeft ze het vorig jaar ook erg goed op gedaan. oor die voer heb ik gekozen omdat het mij is aangeraden door verschillende mensen. Heb ook veel geprobeerd maar zag net als jij door de bomen het bos niet meer..
    Heb trouwens ook grasbrokken geprobeerd maar dat moest ik er echt inproppen. ben er na een paar weken mee gestopt, ze at het steeds slechter.

Hoe rijk is je ruwvoer? In principe moeten de meeste paarden zich hier wel redelijk op gewicht mee kunnen houden als ze het onbeperkt krjgen.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Zoals je weet wordt Anoek ook niet dikker.
    Zij krijgt in de winter luzerne bijgevoerd. Naast 2 kilo basisbrok, 1 kilo graan en 1 kilo sportbrok. De sportbrok ben ik aan het minderen naar 0.
    Heb in mijn zoektocht 2 jaar geleden naar iets wat Anoek aan deed komen gehoord dat het onverstandig was om muesli en brok te voeren. Liever of het 1 of het ander

Hier krijgt sophie op moment 's avonds halve kilo slobber, als extra bij het gras ze blijft anders niet op gewicht.
    En nicky krijgt soms ook wat. Maar die heeft niet zoveel nodig.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Zoals de meesten wel weten, is Andor behoorlijk ziek.

Of het hierdoor komt, weet ik niet zeker, maar ik moet fors meer krachtvoer geven aan hem, om zijn ribben niet te voelen. Hij zit op een have kilo per dag. Vroeger kreeg hij dit in de strengste winter een poosje, nu dus al in de herfst.
    Ik voer Subli, vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid. Ik voer Zonder en ponybrokjes. Daar gaat dan ook een flinke scheut olie overheen.

Verder krijgt hij (en Merrit natuurlijk ook) vrij veel voordroog. Ik voer niet onbeperkt, maar wel 2 keer pd een flinke bult.

Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    35

Krum krijgt op het moment helemaal geen krachttoer meer. Ze krijgt 3 keer per dag 1.5 plak hooi. Ze staat niet op het gras maar op het zand/modder, dit ivm exhoefbevangenheid. Verder krijgt ze snoevend en savonds een schep compact gras, gewoon voor het idee dat haar bak ook gevult is. Ze krijgt rijk hooi van goede kwaliteit. Daarnaast is er een rode liksteen altijd tot beschikking. Hier heeft ze eigenlijk genoeg aan. Ze blijft nu ook mooi op gewicht en heeft bijna geen jeuk meer! (eceem)
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hier 4 verschillende paarden, met 4 verschillende menu's .
    Kate is een moeilijke eter en voorheen had ze last van overgewicht. Het overgewicht is nu verdwenen dankzij een lange tijd letten op haar voeding en IR-behandeling. Nu krijgt ze 4 plakken hooi per dag (goed hooi van onbemest land, wel fijn gewas nu, straks gelukkig grover gewas) en samen met Wick een groot hooinet vol gerstestro voor de structuur en om de kachel brandend te houden. Daarnaast krijgt ze slobber van Havens (dat is het enige voeder waar ze niet allergisch op reageert), ik denk dat ze ongeveer 400gr per dag krijgt. Hierin "verstop" ik haar hoestkruiden en probiotica. Beide heeft ze helaas nog steeds nodig... Op dit moment is Kate ook snel geneigd tot afvallen, vandaar dat ze op dit moment veel hooi krijgt en een deken heeft. Die deken heeft ze ook voor haar spieren, nog een spierbevangenheid hoeft niet van mij .
    Wick krijgt qua ruwvoer hetzelfde als Kate, waarbij je moet weten dat Wick een fors IR-paard was en ze nu goed op gewicht is. Op dit moment krijgt Wick ongeveer 200gr basisbrok erbij.

De kleintjes waren lang magertjes, vooral Annabel had het moeilijk toen het kouder werd. Zij krijgen nu 3 plakken hooi samen als ontbijt, tussen de middag eten ze mee van het gerstestro en in de avond krijgen ze een kruiwagen vol kuilgras plus een plakje hooi. Pup zet nu flink aan en mag eigenlijk niet zwaarder worden, Annabel heeft flink wormen en gaat ontwormd worden. Beide zijn nu op gewicht, dus het is even kijken hoe Annabel uit de ontworming komt, wellicht dat de kuil dan vervangen wordt door hooi. Verder krijgt Pup 200gr Podo-brok en 200gr basisbrok. De Podo kreeg ze omdat ze wat ontwikkeling miste op fysiek vlak, nu is dat bijgetrokken. Annabel is nu anderhalf en krijgt per dag 300gr Podo-brokken en 200gr slobber omdat ze nog volop in de groei is.

Voor Aliso zou ik kijken naar een kwalitatief goed ruwvoer en afhankelijk van hoe hij ruwvoer verwerkt qua vertering aanvullen met een krachtvoer. Kuil zou niet verkeerd wezen om wat aan te zetten, met snijmais (wat van de boer komt) zou ik voorzichtig zijn omdat het vooral eiwit bevat, plus daarnaast de nodige suikers en het voer snel bederft als het van de kuil komt. Als het niet dagelijks vers gehaald kan worden, heeft het wat mij betreft teveel risico om te voeren. Olie is meestal een goede aanvulling, denk dan niet alleen aan Omega-zoveel-olie, maar ook aan bijvoorbeeld gekookt lijnzaad.
    Enne... als ik eerlijk ben, zie ik op de laatste foto's van Aliso geen mager paard. Is hij al te mager nu, of levert hij alleen bespiering in? Want als hij bespiering inlevert, loont het meer de moeite om die te ondersteunen met vitamine E en selenium. Voor zijn leeftijd vind ik hem eigenlijk op foto's best wat aan de zware kant tonen, vandaar dat ik het me afvraag .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wel wat mee.

@ Jose: Nee, Aliso is nu absoluut niet mager. Hij is eigenlijk precies goed nu. Ik vrees alleen dat hij van de winter wel extra kan gebruiken. Hij krijgt in ieder geval goede kwaliteit onbeperkt hooi. Maar ik wil alvast bedenken hoe we straks verder gaan. Bespiering inleveren doet hij ook nog niet, maar ik wil nu al weten wat ik straks ga voeren als hij weer net als vorige winter snel af zou gaan vallen.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik ben vorige week dus begonnen met bijvoeren van mijn snel dun wordende paard.
    Voer nu ong 1,5 kilo geweekte pietenpulp, half schepje maisvlokken, halfje muesli, halfje brok, halfje zemelen. en dat 2dd... Ze begint nu weer iets bijgekomen, dat hele afgetrainde "sportpaard" look is er gelukkig weer af.
    Daarnaast krijgen ze een kleine baal voordroog van 30 kg per dag (3 paarden), naast weidegang. Hopen dat ze de winter zo blijft!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

hoi Margot,

Mijn paard deed het niet goed op de equifyt, hij werd er mager van.
    Nu krijgt hij van St hippolyt beste jahre en gaat het duidelijk beter.
    Als je geen granen wilt voeren dan is healthy herbs misschien wel wat voor Aliso. Een goed overdachte grasbrok met keuze. De superbrok ( plus ) b.v. heeft toegevoegde olie en is voor paarden die behoorlijk moeten werken ( of teveel afvallen ). Zie voergezond.nl

Bietenpulp is idd ook een goede dikmaker en zit een beetje tussen ruwvoer en krachtvoer in.
    groetjes,

Maris

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    hoi Margot,

Mijn paard deed het niet goed op de equifyt, hij werd er mager van.
    Nu krijgt hij van St hippolyt beste jahre en gaat het duidelijk beter.
    Als je geen granen wilt voeren dan is healthy herbs misschien wel wat voor Aliso. Een goed overdachte grasbrok met keuze. De superbrok ( plus ) b.v. heeft toegevoegde olie en is voor paarden die behoorlijk moeten werken ( of teveel afvallen ). Zie voergezond.nl

Bietenpulp is idd ook een goede dikmaker en zit een beetje tussen ruwvoer en krachtvoer in.
    groetjes,

Maris
    Hee Maris,

Thanks, fijne tips ook. Krijg jij hier ergens Hippolyt te pakken? Dat voergezond.nl is zover weg helaas. Is weer erg lastig te verkrijgen dan.

Bladwijzers

Forum Rechten