Volgens de vorige eigenaresse heeft Maaike last van mok. Echter zijn de koten altijd schoon. Wel heeft ze een soort vettig laagje om de haren maar meestal op de voorkant van de benen net boven de hoef. Zelf twijfelde ik of het mok was. Ze heeft geen korstjes of wondjes en ze jeukt er ook niet aan. Ik kan het zelf alleen omschrjven als een overmatige talg productie die zich ophoopt om de haren heen.
2 Weken geleden heb ik de DA er bij gehaald en die zei gelijk. Dat is helemaal geen mok maar een beetje schimmel. Ik kreeg een goedje om het te wassen en daarmee moest het over zijn. Ik heb dat nu 2 keer gedaan en het is zo goed als weg. Maar dus niet helemaal. Nu was de hoefsmid er van het weekend en die zei meteen... dat is wel mok. Volgens hem was de beste oplossing... gebruikte moterolie van een diesel moter. Daar 1 keer per week mee insmeren en het is weg volgens hem.
Op google kan ik eigenlijk niet duidelijk vinden wat mok, rasp of schimmel is bij paarden. Mensen vertellen allemaal wat anders. Ik heb 1 lijkende foto gevonden en die pers had het over rasp.
Hebben jullie een idee wat het is en heeft iemand ervaring met de diesel motorolie?
En hoe behandelen jullie zelf mok?
Bladwijzers