Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: 6,5 uur in paddock zonder hooi en water

  1. #1

    6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Mijn paard staat sinds gisteren 6,5 uur per dag in de paddock, nu kwam ik erachter dat hij hier geen water en hooi krijgt. Hier zijn de stalgenoten al vaker mee bezig geweest en hebben geprobeerd bij de boer om ervoor te zorgen dat ze wel water en hooi krijgen, maar die heeft daar blijkbaar geen zin in en het mag niet. Wat vinden jullie hiervan? Is het erg als hij zo lang zonder water en hooi staat?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Paarden kunnen best een aantal uur zonder hooi en water, dus als hij 6u in de paddock staat en voor en na die tijd gewoon kan eten, lijkt me dat geen probleem.
    Waar staat hij als hij niet in de paddock staat? Op de wei of op stal?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Staat hij alleen, of heeft hij gezelschap in de paddock?
    Als hij alleen staat, gaat hij zich ongetwijfeld vervelen zonder eten en verveling is stressvol voor een paard: dat wil je zoveel mogelijk voorkomen.

    Wat is eigenlijk de reden dat hij geen hooi mag?
    Vaak is dat omdat het teveel rommel geeft in de paddock. Als dat de reden is, zou je kunnen kijken voor een slowfeeder: een dichte bak met daarop een draadmat waar de paarden het hooi doorheen moeten trekken. Dat knoeit nauwelijks, en bovendien doen de paarden zo langer over hun hooi. Zie ook: www.paddockparadijs.nl voor ideeën!

  4. #4

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    De rest staat hij op stal, helaas....

  5. #5

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Het mag idd niet om de rommel en helaas is de boer erg stug dus ook met goede ideeen hoeven we niet aan te komen denk ik. Hij staat samen met 5 andere paarden dus kan wel spelen, maar zal hij geen zand gaan eten?

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Oei, als hij maar 6u per dag uit zijn stal komt, zou ik eens gaan kijken naar een andere stalling voor hem, waar hij meer uren buiten kan lopen. 18u per dag stilstaan lijkt mij namelijk veel ongezonder voor een paard dan 6u geen hooi...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Tja dat klopt, ben ook al maanden bezig met mijn zoektocht maar er schijnt weinig te zijn. Enige optie is 35 km bij mij vandaan, maar als het niet anders kan moet het maar... En helaas kan ik daar niet de duinen of het bos in wat nu wel kan.

  8. #8

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Ik herken je probleem. Heb ongeveer dezelfde situatie op de boerderij waar mijn paard staat, al komt die nog iets langer buiten en gaat hij pas in november 's nachts op stal. Angst voor rommel en ruzie in de paddock zijn de argumenten van onze boer. Overigens kan mijn paard er prima tegen, zo lang zonder hooi en water. Wat ik wel vaak probeer is ergens halverwege de dag naar hem toe te gaan. Dan ga ik wat met hem doen en mag hij daarvoor of daarna wat eten, drinken en plassen, als hij daar behoefte aan heeft. Ja, plassen doet meneer het liefst in zijn stal...

    Maar deze situatie is ook wel een van de redenen waarom ik al jaren zoek naar een andere plek. In de zomer is het hier fantastisch (24/7 op de wei), uitrijden is hier ook super, maar die winters.... Helaas denken veel boeren en stalhouders hier in de omgeving precies hetzelfde: in de winter op stal en als je geluk hebt een paar uurtjes op de paddock.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Misschien kun je hier (in een nieuw topic) een oproepje plaatsen voor een andere stalling? In welke omgeving zit je?

    Zand eten gebeurt met name als er wat grassprietjes staan die ze dan willen opknabbelen, maar als je paddock echt alleen maar zand is, valt dat meestal wel mee.

  10. #10

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Liesbetm: het lijkt idd wel of we op dezelfde stal staan. Maar ik doe twee studies en werk drie dagen (van 09.00 - 17.30 maar het is 70 km reizen dus tel er in totaal nog maar 2,5-3uur bij op). Tussendoor langsgaan zal dus niet lukken. Daarnaast vind ik dat ik flink stalgeld betaal (245,-) en vind ik dat ik daar best iets voor terug mag (water en hooi), maar helaas...

    Marja: Als iemand in de omgeving van Haarlem een goede stal weet waar ze (liever wat langer) buiten kunnen staan en hooi en water krijgen dan hoor ik dat heeeeeeeeeeel graag! Ik zal even een topicje maken.

  11. #11

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Paarden kunnen zeker een paar uur zonder eten, drinken weet ik niet zo, dat hebben ze hier altijd ter beschikking.
    Mijn mening is dat als paarden te veel eten meer kwaad kan dan een paar uur vasten.
    Wel vind ik het ook belangrijk dat paarden veel lichaamsbeweging hebben dus 24/7 in een paddock is een minimum.
    Hier kunnen ze bijna de hele winter op grote weilanden lopen.
    Zoniet in grote paddocks.


  12. #12

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    heeft jou paard dan altijd op stal iets te eten?
    Ik vind 6-7 uur achter elkaar best wel veel....onderzoek heeft aangetoond, dat paarden als ze de keuze hebben eigentlijk nooit meer dan vier uur achter elkaar niets eten. Behalve dan dit vergroot je de kans met zulke grote perioden zonder eten op kolieken en dergelijks.
    Vooral s'winters hebben de paarden eigentlijk de heele tijd iets te eten nodig omdat door de spijsvertering hitte ontstaat....het paard houdt zich dus met eten van binnen warm, asl dit 6 uur niet gebeurt, komt de heele metabolisme best wel in de waar.
    www.ld-hoefverzorging.nl

  13. #13
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Een paard is van nature gewend om altijd iets te kunnen eten.
    ik vind 6 uur erg lang en heb er zelf de ervaring mee gehad dat mijn pony na 6 uur geen eten een zware koliek aanval heeft gehad en daardoor is overleden.

    De darmen lagen stil en werden niet meer op gang gebracht.

    Vandaar dat ik vind dat een paard onbeperkt moet kunnen eten wanneer hij/zij dit wil.

  14. #14

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Hoe doen jullie dat in de winter dan snachts?
    www.niettevermijden.com

  15. #15
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:6,5 uur in paddock zonder hooi en water

    Waar mijn paard nu staat staat hij op stal en krijgt hij om 24:00 nog een flinke portie hooi en kan hij als dit op is aan zijn stro beginnen.

    Dit vind ik niet optimaal en daarom ga ik naar een NH-Stal waar hij altijd onbeperkt dag/nacht te eten heeft en waar hij 27/4 buiten kan.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •