Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: [L1] sideways

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

[L1] sideways

inmiddels bij sideways aangekomen...
    (goh, ik heb tot nu toe over elke game een niew onderwerp gestart )

Jeppe gaat ontzettend achteruit lopen. Waar ik ook sta, hij gaat achteruit.
    De driving gaat wel heel goed.
    Moet je eigenlijk de fases bij sideways ook opbouwen door te beginnen met boos kijken? Of meteen met de stick wiebelen?

Als ik hem voor het hek plant. staat hij na een tijdje een heel stuk er vanaf en ontzettend scheef.

We kunnen ook behoorlijk ruzie krijgen bij sideways. Hij vind het allemaal maar te snel gaan als ik steeds voorhand-achterhand-voorhand doe.

En soms wil het gewoon echt niet en maak ik er maar gewoon driving van omdat hij het echt niet snapt en dan laat ik hem gewoon een rondje met zijn voorhand of achterhand lopen.

Ik weet wel dat het echt niet meteen hoeft te lukken maar als ik het niet goed doe gaat het ook nooit lukken.

Dus wie heeft er tips?

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Re: [L1] sideways

Gewoon doordoen tot hij ook maar een klein beetje zijn ene voetje voor zijn ander zet of de intentie tot zijwaarts geeft. Bonnie vond deze oefening ook erg moeilijk, totaal onlogisch (waarom moet je nu opzij gaan als je even goed achterwaarts en voorwaarts kan??? ). Maar ik heb gewoon blijven doordoen en van zodra ze ook maar een beetje zijwaarts bewoog, LOS (met click erbij door clickertraining, wat erg veel hielp).

Passive persistance in the proper position is erg belangrijk hoor, niet direct opgeven!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Volgens mij geef je zelf het antwoord al Shetfan: "Hij vindt het allemaal maar te snel gaan als ik steeds voorhand-achterhand-voorhand doe". Doe het in het begin echt heel langzaam. Voorhand stapje, goed, heel even rust, achterhand stapje, goed, weer heel even rust, dan weer voorhand, enz. Op het moment dat hij voor het eerst een minipasje zijwaarts doet, direct uitgebreid belonen.
    Niet te veel ineens willen!
    En als hij naar achteren loopt, drijf je hem weer naar voren en geef je hem heel even rust als hij weer in de juiste positie staat. Pas dan ga je weer verder met zijwaarts vragen.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wat ik meestal doe bij een paard dat nog niet eerder sideways heeft gedaan is het vanuit voorwaartse beweging vragen. Dus eerst even circling doen, zorgen dat hij jou ruimte respecteert en niet te dicht op je loopt. Dan met je rug bij het hek gaan staan en hem een halve cirkel circling laten doen. Wanneer hij bijna bij het hek is maak je je groot en loop je met je gezicht naar zijn middenhand langzaam op hem af (met de intentie om te drijven). Meestal is dat al genoeg om ze netjes 2 pasjes sideways te laten doen, zoniet, dan je gebruik je de stick voohand-achterhand.
    Succes

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi Shetfan
    Ik sluit me eigenlijk bij Marja aan. Het gaat waarschijnlijk net even te snel voor jouw paard.

Bouw alles langzaam op. Waarschijnlijk vindt hij het nog moeilijk en/of snapt hij niet helemaal wat je bedoelt. Het kwartje is nog niet gevallen.
    Als je alles rustig aan doet en alles langzaamaan opbouwd en hem af en toe de tijd geeft om erover na te denken dan zal het kwartje vast wel gaan vallen. Mijn ervaring is dat die tijd geven om erover na te denken ook erg belangrijk is.

Wordt het echt even te moeilijk voor je paard doe dan even een oefening tussendoor die hij wel goed onder de knie heeft en probeer het later nog eens in wat kleinere stapjes.

Belangrijk is dat het leuk blijft voor allebei. Zie het als een spelletje die jij probeert uit te leggen aan hem om hem samen te kunnen spelen.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Bladwijzers

Forum Rechten