Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

NU mijn pony's niet meer uit een automatische drinkbak drinken kan ik dat mooi in de gaten houden, en viel me op dat ze toch behoorlijk lang doen met een specie kuip.
    En nu er een liksteen ligt en drinken ze wel meer.

Odet krijgt 250 tot 300 gram per dag.
    www.niettevermijden.com

Pavo Vital heb ik een paar jaar geleden even gegeven, maar mijn merrie vond dit niet echt lekker en at het op een gegeven moment niet meer. Pavo-koeken heb ik ook even gevoerd, maar daar ben ik mee gestopt omdat daar zo veel suiker in zat (al vonden ze die koeken uiteraard wel erg lekker ).

Nu krijgen ze, als ze al iets krijgen, Marstall Vito. Er zit relatief weinig zetmeel en suiker in en het is geconcentreerder dan de meeste voeders. Voordeel vind ik dat het brokjes zijn en je ze dus ook makkelijk als beloning kunt gebruiken tijdens het 'werk'. En ze zijn goed te weken, voor het geval je een keer iets van poeders/medicijnen zou moeten geven. Oh ja, ook niet onbelangrijk: die van mij vinden dit ERG lekker!

Normaal gesproken krijgen die van mij trouwens alleen af en toe een paar brokjes als beloning tijdens het werk, en in de winter krijgen ze een paar honderd gram als aanvulling op graszaadhooi (en dan eigenlijk voornamelijk omdat alle andere paarden dan gevoerd worden, en ik het 'sneu' zou vinden als zij niets zouden krijgen).

Enige nadeel is dat ze wel uit hun mond gaan ruiken van de knoflook... .

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wieteke
    Enige nadeel is dat ze wel uit hun mond gaan ruiken van de knoflook... .
    Weet je dat het niet gezond is om je paard permanent knoflook te voeren? Hier kan hij bloedarmoede van krijgen.
    En als je dan toch graag een (korte) periode knoflook wilt voeren, kun je ook kiezen voor etherische knoflookolie. Daarvan gaat je paard niet ruiken.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Allereerst Marja, zoiets als die korrels spreekt mij mogelijk aan, zou dan na moeten kijken wat erin zit. Liefst zou ik de brokjes iets groter zien. En hoe eten ze het zonder dat je wat toevoegt? Want dat is gelijk een lastig punt.
    Mijn paarden eten het gewoon uit de hand. Je hoeft er ook maar 50 gram per dag van te voeren. Eventueel kun je hier nog granen bij geven maar dat hoeft niet. Ik gebruik de brokjes ook als beloning tijdens het werken (onder andere; ik gebruik ook gedroogde rozenbottels en paardensnoep); ze vinden het wel lekker. Waarom zou je de brokjes graag groter willen?
    Ik zal voor je bij mijn leverancier navragen wat er precies in de brokjes zit; voor nu weet ik ook niet meer dan wat er op mijn site staat.

De witte liksteen is hier bij de Boerenbond (of Welkoop) verkrijgbaar. Maar ik moet er wel altijd naar vragen; hij ligt niet in de winkel maar achter bij het voer.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Mag ik vragen hoe je hierachter kwam? Bloedonderzoek of andere symtomen?
    Jeps, de eerste keer door bloedonderzoek, en ook de symptomen bleken er bij te passen.
    later viel mij ook op dat snow heel veel akkerpaardenstaard at, die bekend staat om zijn hoge hoeveelheid Vit E en selenium.
    Daarna heeft snow zijn homeopaat ook bevestigd dat hij weer een tekort had.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Margriet, bedankt. Maar dat is geen hoeveelheid om even uit de hand te voeren denk?
    Ik denk dat het hier geen Equifyt wordt. Gister aten ze het wel iets makkelijker, maar ze zijn er niet echt gek op, vreemd genoeg, want er moet toch suiker genoeg in zitten.

Wieteke, ik herken dat ze Pavo Vital inderdaad niet altijd lekker vinden. Mijn vorige pony vond dat ook niet echt lekker.

Ik heb momenteel contact met Marstalt, die bezorgen ook aan huis, dus dat scheelt. Ik weet namelijk niet of ik altijd in de gelegenheid ben om het ergens te halen, want echt dicht in de buurt is het niet.
    Alleen raden ze bij Marstall de Faser Light aan voor de grote pony's. En ik zat te denken, misschien kan ik het wel combineren met de Stall koeken. Dat ik die meestal geef en dan af en toe uit een voerbak de Faser Light.

Marja, omdat grotere brokjes makkelijker uit de hand voert. Maar het is inderdaad wel zo, ze hoeven er niet zoveel van, dus is het nog wel te doen. Ik zou dan alleen moeten proberen of ze het goed eten, want dat is wel belangrijk.
    Boerenbond/welkoop hebben we hier in de regio niet zoveel, of ik ken ze niet. Wel erg leuke winkel altijd.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Dyonne, er zit een Welkoop bij Zevenhuizen. (Voorheen) langs de Reigersburgh alsmaar rechtdoor.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Klopt, maar hebben die meer? Ben er ooit binnen geweest toen hadden ze vrijwel niets op paardengebied? Is wel al hele tijd terug hoor.
    Overigens zou ik dat ver te vinden om even heen te rijden voor één liksteen. En eigenlijk kom ik vrijwel nooit in die omgeving, van Rijs is ook al lang terug dat ik daar geweest ben.
    Kan er nog weleens langs als ik weer eens naar van Rijs moet.

Hier worden enkel de oude paarden bijgevoerd, de jongeren doen het met hooi en gras.
    Wel geef ik in de winter zeewier, goede vitamine-en mineralen aanvulling.
    Uiteraard hebben ze steeds een liksteen ter beschikking.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Els, krijgen ze in de winter dan ook gras?
    Dat is hier niet, puur enkel hooi.

Ja bijna de hele winter hebben ze gras, maar het voedingsgehalte in het gras is in de winter minimaal, vandaar dat ik zeewier bijgeef.
    Als je goed hooi hebt is dat voldoende, liksteen en 1of 2 schepjes zeewier, afhankelijk van het gewicht van je paard.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Maar zeewier uit de hand voeren lijkt me niet erg lukken?
    Dan zou ik ze toch weer moeten voeren denk.

Je kan eens proberen of ze het uit je hand eet, wie weet lukt het wel.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Els
    Ja bijna de hele winter hebben ze gras, maar het voedingsgehalte in het gras is in de winter minimaal, vandaar dat ik zeewier bijgeef.
    Als je goed hooi hebt is dat voldoende, liksteen en 1of 2 schepjes zeewier, afhankelijk van het gewicht van je paard.
    Hier ben ik het niet mee eens. Met de combinatie hooi (en evt. gras), een liksteen en een beetje zeewier geef je je paard geen complete voeding. De kans op tekorten is aanwezig en het vervelende van tekorten is, dat je ze pas na lange tijd ontdekt, als het paard klachten begint te krijgen. En als je paard ook nog eens regelmatig fysieke arbeid moet verrichten, is dit rantsoen zeker onvoldoende.

Mijn paarden eten zeewier trouwens absoluut niet uit de hand; alleen als ik het door het voer meng lusten ze het...

Bladwijzers

Forum Rechten