Sinds 4 weken ben ik weer voorzichtig begonnen met rijden met Sirarvi.
Sier is 8 jaar en de afgelopen 1,5 jaar heb ik niet/een zeer enkele keer op hem gereden. Toen hij 3 was is hij tijdens het spelen onderuit gegaan in de bak. Ernstig kreupel, verschillende DA's bezocht. De oorzaak bleef vaag, maar de meest concrete oorzaak die genoemd is was: een scheef SI-gewricht.
Mijn idee over het hele verhaal:
Sier heeft een zwakke achterhand, is linksgebogen en over het algemeen ietswat stijf.
Hij heeft zomer en winter zo'n 20 min nodig om een beetje los en soepel te worden.
Artrose is in ieder geval uitgesloten met foto's.
Sier heeft slechts de eerste 3 maanden echt kreupel gelopen. De afgelopen jaren was hij vooral stijf en bokte hij veel onder het zadel. Vandaar dat ik toen ben gestopt met rijden.
Nu ben ik op zoek naar tips om zijn revalidatie in goede banen te leiden.
* Mijn aanpak nu is opwarmen aan de hand. Veel achterwaarts en schouderbinnenwaarts aan de hand circa 20 a 30 minuten.
* Als ik longeer/circel (beperk ik tot minimum) dan wissel ik ontspanning -neusje over de grond, langzame draf- af met inspanning - meer oprichting, meer actief beengebruik, hoger tempo-
* Ik vraag slechts een volte in draf voor enkele minuten, daarna loop ik door de bak en doe ik oefeningen aan de hand (rechtrichten)
* Ik rijd maximaal 3 keer per week en eigenlijk niet langer dan 30 minuten. Dit is vooral stap met beetje draf. Galop doen we nog niet aan.
Nu denk ik zelf dat galop (zonder ruiter) een goede losmakende oefening voor hem zou zijn. Maar ik kan hier weinig interessante info over vinden.
Daarnaast ben ik op zoek naar meer ideen en ervaringen mbt revalidatie van een paard.
Bedankt alvast!
Bladwijzers