Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Revalidatie

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Revalidatie

Sinds 4 weken ben ik weer voorzichtig begonnen met rijden met Sirarvi.
    Sier is 8 jaar en de afgelopen 1,5 jaar heb ik niet/een zeer enkele keer op hem gereden. Toen hij 3 was is hij tijdens het spelen onderuit gegaan in de bak. Ernstig kreupel, verschillende DA's bezocht. De oorzaak bleef vaag, maar de meest concrete oorzaak die genoemd is was: een scheef SI-gewricht.

Mijn idee over het hele verhaal:
    Sier heeft een zwakke achterhand, is linksgebogen en over het algemeen ietswat stijf.
    Hij heeft zomer en winter zo'n 20 min nodig om een beetje los en soepel te worden.
    Artrose is in ieder geval uitgesloten met foto's.
    Sier heeft slechts de eerste 3 maanden echt kreupel gelopen. De afgelopen jaren was hij vooral stijf en bokte hij veel onder het zadel. Vandaar dat ik toen ben gestopt met rijden.

Nu ben ik op zoek naar tips om zijn revalidatie in goede banen te leiden.
    * Mijn aanpak nu is opwarmen aan de hand. Veel achterwaarts en schouderbinnenwaarts aan de hand circa 20 a 30 minuten.
    * Als ik longeer/circel (beperk ik tot minimum) dan wissel ik ontspanning -neusje over de grond, langzame draf- af met inspanning - meer oprichting, meer actief beengebruik, hoger tempo-
    * Ik vraag slechts een volte in draf voor enkele minuten, daarna loop ik door de bak en doe ik oefeningen aan de hand (rechtrichten)
    * Ik rijd maximaal 3 keer per week en eigenlijk niet langer dan 30 minuten. Dit is vooral stap met beetje draf. Galop doen we nog niet aan.

Nu denk ik zelf dat galop (zonder ruiter) een goede losmakende oefening voor hem zou zijn. Maar ik kan hier weinig interessante info over vinden.
    Daarnaast ben ik op zoek naar meer ideen en ervaringen mbt revalidatie van een paard.

Bedankt alvast!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Re:Revalidatie

ja als hij zn achterhand kan onderbrengen is galop een goeie oefening. als er echt een blokkade zit en hij telkens vermijd om de beweging af te maken, dan gaat de rug er waarschijnlijk net slechter van worden omdat hij telkens het pijnpunt gaat proberen te ontwijken.
    misschien eerst een keer laten losmaken als dat nog niet gebeurd is en dan starten met oefeningen?

ik werk vaak aan de dubbele lijn voor de galop omdat ik zo dezelfde fijngevoeligheid heb als wanneer ik rijd (maar dat is misschien persoonlijk). ook ben ik pas begonnen met galop onder het zadel te vragen als ze minstens een ontspannen tempo kon aanhouden aan de dubbele lijn. wanneer ik dan onder het zadel galop vraag, doe ik nog steeds eerst een aantal rondjes in halve zit zodat haar rug wat ontlast wordt (anders krijg ik nog wel eens een zuur gezicht of een klein bokje van Sita). eens losgelopen, kan ik wel gewoon zitten en dan lukt het vrij goed.

ik zou dus zeker zorgvuldig te werk gaan en niet onderschatten hoe zwaar galop is voor een paard met een rugprobleem.
    Hinnik!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Hoi Yvonne,

Heb je hem al eens laten masseren door een happy athlete masseur?
    Wij hebben hier hele goede ervaringen mee met zowel stijve, oudere en aan alles wat mankerende paarden als jonge dieren die niets leken te mankeren maar toch nog een stuk beter werden.

Allicht is het een keer proberen waard voor Siravi.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik herken je verhaal. Ik denk dat je goed bezig bent met je oefenschema.
    Ik ga er vanuit dat je hem af en toe laat behandelen door een chiro of ostheopaath?

En zo,n HA massage doe Whoopie altijd erggg goed.
    Ik hoor altijd van de masseuse en ook van Karianne dat galop juist goed is omdat ze dan "over de rug "moeten lopen, bij whoopie helpt de galop heel erg om nadien een verruiming in de draf te krijgen ze komt er lekker los van. Alleen soms als het niet goed zit in het lijf dan wil het gewoon niet die galop en wordt ze ook erg boos als ik het vraag, het onvermogen is dan ook te zien in de galop.

Als hij het kan zou ik het zeker doen, wat ook fijn is, is in draf balkjes lopen dan moet hij zijn benen optillen, en als je het idee hebt dat het ok is voor zijn lijf en zijn hoofd niet idere keer omhoog gaat na de srpong en hij zijn rug niet hol trekt dan zijn sprongetjes ook erg goed.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Misschien is Hill-therapie iets voor jullie?
    Dat zorgt ook voor beter rug- en achterbeengebruik meende ik.

Het artikel daarover heb ik in mijn mail, mocht je daar interesse in hebben.

Aangemeld
    May 2006

Uiteraard ben ik zeer zuinig op mijn Sier!

Karianne heeft sier in 2 jaar tijd denk ik 5 (of 6) keer behandeld. De laatste keer is begin dit jaar geweest, zo even uit mijn hoofd. Iedere behandeling ging het beter met Sier. Nu ik zelf de opleiding paardenmassage en cranio sacraal therapie heb gevolgd, probeer ik sier zelf 'bij te houden'. In januari start ik met de opleiding acupressuur voor paarden. Dit alles om mijn allerliefste paardenvriendje in goede gezondheid te houden

Happy Athlete staat op de planning Anna...maar ik ben bang dat deze massage te heftig is op dit moment voor Sier.
    Ik ben bekend met HA en ken ook iemand die bevoegd is deze massages te geven, maar ik twijfel dus nog.. Eigenlijk wil ik Sier eerst nog wat tijd gunnen om zelf alles op orde te krijgen (voor zover mogelijk). Maar HA is dus niet uitgesloten, komt alleen later in de toekomst.
    Hoe was jouw ervaring met HA Anna? Vond jij het erg heftig voor de paarden of verschilde dat erg per paard?

Hill-therapy is ook een idee..alleen zijn de hills hier nogal beperkt
    Maar ik zou het artikel graag lezen Nienke!

Balkjes lopen doe ik ook met Sier.
    En galop en 'over de rug lopen' dat bedoel ik inderdaad. sier kan ook prima galoperen hoor, hij drukt zijn rug niet weg. Het is niet dat hij dat niet kan...ik ben alleen erg voorzichtig met mijn kindje

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Mijn ervaring is dat het per paard erg verschilt maar dat ze allemaal wel een plekje hebben waar ze het niet fijn vinden.

Mijn ervaring is ook dat het alleen pijn doet als er iets vast zit. Onze HA therapeut kijkt hoever ze kan gaan zonder het paard te laten lijden maar pijnvrij hoeft het ook niet te zijn.
    Daarna lopen de meeste paarden zoveel beter dat het mij elk stukje pijn tijdens de behandeling waard is.
    Voor mij is het juist bij behandeling van de wervelkolom van belang dat ook de spieren mee genomen worden aangezien die toch alles ondersteunen.

Scheven wervels = scheve spieren en komt voor mij dus in samenwerking met elkaar.

Juist onze meest scheve paarden hadden heel veel baat bij de HA behandeling.

Dat is mijn ervaring
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2006

Ok das een duidelijke toelichting.
    Misschien moet ik toch maar eens contact opnemen met Yvonne Sidorak (HA masseur)

Wellicht is het ook vooral mijn beeld dat mij tegenhoudt. Ik merk dat ik soms te veel van de zachte aanpak ben Aandachtspuntje voor mijzelf!

Gaaf dat je weer met Sier aan de slag gaat, ook hier een revalidatie projectje.

Klachten van Sier komen redelijk overeen met die van Ryan, alleen Ryan is nooit kreupel geweest, maar schudde het hele jaar door met zijn hoofd zonder aanwijsbare reden.

Ik ga helemaal mee met bovenstaande over HA. Zeker pijnlijk voor je paard, maar de vooruitgang in bewegen was bij Ryan echt verbluffend goed.

HA adviseerde mij ook veel galop training te doen, voor Ryan en mij was dit geen passende oplossing. Ik ben gaan rechtrichten vooral aan de hand in stap en draf. Nu na ruim een half jaar zijn we weer voorzichtig de galop aan het oppaken.

Dingen die mij opvallen/vragen, zo achter mijn PC, zonder je paard ooit gezien te hebben.

Waarom zo weining volte werk? (Vooral als artrose is uitgesloten.)
    Waarom drie keer per week rijden?

Persoonlijk gaat mijn voorkeur er naar uit om eerst de juiste spieren op te bouwen aan de hand, denk aan lengte buiging, schouder voor op de cirkel, SBW, balkjes lopen etc. En pas daarna meerder keren per week te gaan rijden.

Fijn dat je zo voorzichting bent met Sier, herkenbaar.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    May 2006

Hai Marlous

Het opbouwen van de juiste spieren daar ben ik nu al ruim een jaar mee bezig. ik ben heel intensief bezig geweest met het rechtrichten aan de hand. Sier vindt dit nu echter Bovendien wordt hij te dik.
    Met alleen wandelen houd ik hem niet in conditie. Naast de fiets ging heel goed, maar nu hij een betere conditie krijgt gaat hij iets te hard/fanatiek. Dan zit ik er liever op.
    Bovendien merk ik aan Sier dat hij graag werkt. De paar keer dat ik er nu op heb gestapt, liep hij super vlot, oortjes naar voor en heerlijk attent (en dat voor een LB-i )

Waarom zo weining volte werk? Omdat ik toch bang ben om zijn gewrichten te overbelasten. Daarnaast vindt Sier het werken op de volte :P dan kost het mij veel moeite om hem actief en blij te houden.

Waarom drie keer per week rijden? Dat houd ik eigenlijk aan als maximum. Te veel rijden is geen optie omdat ik hem niet wil overbelasten. Maar slechts een enkele keer per weel er op stappen lijkt mij ook geen constructieve revalidatie opbouw.

Bladwijzers

Forum Rechten