Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: koehakkige beenstand / franse stand

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    53

koehakkige beenstand / franse stand

mijn mini pony heeft een koehakkige beenstand,hij is nu 15 maanden oud en wordt om de 10 weken bekapt door de hoefsmit maar er is geen verbetering in de stand van zijn benen. Nu heb ik hem gevraagd om een andere oplossing te zoeken voor dit probleem hij kwam met het voorstel om de hoeven aan de buitenkant te verbreden, dat zou het beste resultaat geven. Heb dit dan ook laten doen, dit is nu ongeveer 8 weken geleden. Ik en met mij meerdere mensen hebben twijfel of dit wel de juiste zijde is waar een vebreding hoord te zitten. Wie kan mij hierin meer advies geven, ik weet namelijk dat er goed wat aan gedaan kan worden maar dan wel met de juiste behandeling en hier ben ik mij in dit geval niet zeker van, kan eigelijk ook nergens vinden wat de juiste behandeling wel is. Wie o wie weet hier meer van.

Re:koehakkige beenstand / franse stand

ik denk dat het verstandig is om foto's te laten maken. Zo kan je zien wat de koehak veroorzaakt. Misschien komt het niet door de hoefgroei maar door de beenstand zelf. Als je dan te veel aan de hoeven veranderd kan dit de botten dusdanig laten veranderen dat het weer andere problemen gaat geven.
    Nav de fotos en dan op een goede manier bekappen kan je misschien nog iets doen. Geheel weg krijgen zal denk ik niet gaan. Maar zolang een paard er geen problemen mee heeft tijdens bewegen kan het ook niet zo heel veel kwaad.
    ken genoeg oudjes die koehakkig staan en gewoon een goed leven hebben gehad.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    53

Bedankt voor je reactie, het is geen paardje dat gebruikt wordt voor shows en hij zal ook niet voor dekhengst doorgaan omdat het een klophengst is dus eigelijk maakt het voor het uiterlijk niet zoveel uit. Dacht zelf alleen dat het op latere leeftijd mischien tot problemen zou kunnen komen ga zeker met mijn dierenarts overleggen wat het beste is, maar wou toch graag de meening van de mensen hier horen.

het is geen ideaal beeld maar ze kunnen er best oud mee worden, zie af en toe in het paardenkamp ook paarden lopen met giga afwijkingen in het lopen en been/hoefstanden en toch zijn ze oud geworden.
    Goed in de gaten houden en misschien is er nog iets bij te sturen gezien de leeftijd. En daarna rekening houden met....

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Mijn destijds 2 jarige merrie stond ook een tijd koehakkig. Met om de 4 tot 6 weken bekappen en dat langzaam uitbouwen na een jaar hebben we haar toch vrijwel recht gekregen.
    Tegenwoordig gaat ze pas richting een klein beetje koehakkig na 10 weken niet bekappen. (zag ik toen de bekapper een keertje afgezegd had ik doe het tegenwoordig om de 8 weken)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    53

Heb ondertussen geprobeerd contact te krijgen met mijn hoefsmit maar deze helaas nog niet kunnen bereiken, hij komt hier in iedergeval begin oktober en ga dan overleggen of het mogelijk is of hij wat vaker langs kan komen. Volgens de dierenarts is de kans inderdaad groot dat het met juist bekappen redelijk goed kan komen. Bedankt voor jullie reacties.

Bladwijzers

Forum Rechten