Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 77

Topic: Wel of geen deken?

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Re:Wel of geen deken?

Fem staat ook onder de deken. Ze krijgt een erg dikke wintervacht en als ik met haar werk in de winter droogt ze slecht op. Vorig jaar wou ik in eerste instantie geen deken doen maar toen kreeg ze het koud en werdt ze verkouden. Op DA advies deken erop gelegd. En ja dat beviel mij prima.

Stop thinking, start feeling

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Scheren? Mag ik vragen waarom ik zijn natuurlijk jas zou afdoen? Denk niet dat hij dat fijn vindt, hij maakt het niet voor niets aan toch?
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Scheren? Mag ik vragen waarom ik zijn natuurlijk jas zou afdoen? Denk niet dat hij dat fijn vindt, hij maakt het niet voor niets aan toch?
    Ja scheren ja. Paard had het zo ontzettend heet met rijden dat er geen lol meer voor hem aan was in de winter. Daarnaast is hij pas eind mei door zijn haar heen dan was hij al doorweekt na 5 minuutjes draven. Geen doen dus.
    Hij was weer helemaal zichzelf toen hij deels geschoren was

Aangemeld
    Jan 2005

Weet je: ik geloof best dat de meeste paarden zonder deken kunnen ook in de winter (nou ja in de herfst hebben ze hem meestal nog meer nodig) MITS ze onbeperkt voordroog EN een uit de wind liggende schuilstal hebben waar alle paarden in kunnen staan. Kan je aan deze voorwaardes niet voldoen dan zal je je paarden erg goed in de gaten moeten houden.
    Dus nee ik ben niet per definitie tegen een regendeken op een niet werkend 2,5 jarig paard. Liever buiten met dekentje dan hele dagen op stal.
    Gisteren met die harde regenbuien ben ik een aantal keer naar buiten gelopen om te kijken of de 2 paarden zonder deken het koud hadden, was gelukkig niet het geval, ze waren nog droog op de huid.
    Morgen windkracht 6 en heel veel regen, ik heb ze net een dunne regendeken opgedaan. Dat is gewoon een funeste combi (daarnaast moet ik werken, dus kan ook niet kijken hoe ze het doen)

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    maar hier gaat het om een paard van 2,5 jaar oud?? 't verbaasde me gewoon dat er nog relatief veel mensen zelfs hier de deur half open zetten en zeiden dat een deken misschien wel zou mogen.
    Timber staat ook 's winters onder dek vanaf haar 2e......en ik wilde daar echt zo lang mogelijk mee wachten. Tot ik haar op een dag 's ochtends kerngezond buiten zetten en in de middag uit de paddock viste na een dag flinke regen (en ja ze hadden genoeg ruwvoer, ok ze stonden 's nachts op stal maar Timber heeft een buitenluik die altijd open staat dus geen enorme temperatuurschommeling).
    Ze lag al in de paddock en dat was niet echt de normale gang van zaken, ze was lusteloos, wilde niet eten, ging op stal meteen weer liggen toen ze binnen kwam. Temperatuur opgenomen 40 graden koorts . Toen ze beter was heb ik toch echt een deken op gedaan de rest van de winter DA kon overigens niks vinden....bloedbeeld was goed, arme paard is binnenste buiten gekeerd en lekgeprikt met koortsremmers en de conclusie dat ik het meest gezonde doodzieke paard van Nederland had, en haar rare koorts trok na een week net zo plotseling weg als dat het gekomen is.

Jaar daarop weer hetzelfde liedje, begonnen zonder deken tot ik haar weer ergens halverwege de winter binnen haalde met hoge koorts.....en vanaf toen heb ik haar gewoon elke winter (zo laat mogelijk dat dan wel weer) onder dek staan een soort portable afdakje noem ik het altijd maar sort off, en vanaf vorige winter heeft ze zelfs een hele hals om

Mijn keuze, vannacht heb ik haar ook een 0 grams opgedaan omdat onze wei enorm nat is en ze geven flinke regen op en ook voor morgen de hele dag. Is het morgen toch warm en droog haalt mijn stalgenootje de dekens weer af.

Ik snap ergens de hele heisa over dekens niet.....als je maar je verstand gebruikt. Maar goed ik ben ook geen natural en ook niet anti deken dus daar ligt het denk ik aan

@Sita wij hebben op stal een kerngezonde arab die ook echt niet tegen veel regenval kan, haar baasje helpt haar met een dekentje.
    Dier makeert echt niks, krijgt genoeg ruwvoer om het kacheltje te laten branden is al binnenstebuiten gekeerd door wie dan ook, maar ze heeft het gewoon koud als het hele dagen flink doorregend. Is ook echt apatisch en van de wereld (catatonic state) als je haar dan binnen haalt en rilt echt zowat door haar benen, gewoon sneu om te zien .....baasje heeft ook advies, gewoon doorzetten opgevolgd maar dat ging ook niet werken Kunnen paarden ook niet gewoon koukleumen zijn zonder dat er iets mis is met ze of denk ik dan veel te menselijk (misschien zou een dergelijk paard het wel niet overleven in de vrije natuur maar nu wel omdat we ze helpen )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Brrr dat is het laatste wat je een paard wil aandoen Timbers, bedankt voor het delen.
    Ik ben overigens ook niet anti deken hoor. Ik wil graag het beste voor mn paardje en vandaar mijn vraag hoe ik dit het beste kan inschatten en doen voor hem.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    May 2005

Na dat gedoe met Timber ben ik goed geschrokken, maar mijn ouwetje stond weer gewoon lekker zonder deken omdat ik pas na een paar (flink) aantal jaren begreep dat zij dekens echt niet waardeerde. Waar ik dacht het goed te doen had madame het gewoon echt snel warm (en ik maar dekens op doen en nog meer en nog meer omdat dat toen zo hoorde ).

Ik probeer nu gewoon op gevoel een moment te kiezen en ja Timber staat gewoon de hele winter onder deken, maar zo laat mogelijk en zo snel als mogelijk weer af. Dekens zijn nl. ook een heel gedoe vind ik zelf, ik zie het aan mijn stalgenootje, paard rilt na een flinke dag doorregenen en is echt catatonic maar als een halve dag later de zon weer doorbreekt is het met zo'n deken toch snel weer warm.....zonder is altijd makkelijker vind ik zelf
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

persoonlijk kijk ik het altijd even aan als ik ze zie bibberen (wanneer het nogal plots slechter weer wordt bv) en tot nu toe (hout vasthouden) waren alle paarden altijd binnen de week bijgebeend wat betreft vachtaanmaak en weerbaarheid tegen de koude. misschien dat ik daar dan wat te hard in ben volgens jullie? ze staan hier wel altijd samen en met een droge (relatief gesloten) schuilstal en een net vol hooi.

nu geef ik van de andere kant ook eerlijk toe dat ik misschien best nog wel een van de paarden onder een deken zou zetten voor de winter, maar dan ook enkel voor mn eigen gemak en omdat ik geen zin/tijd heb om die dikke vacht telkens voldoende te laten drogen na het werk. van de paarden weet ik goed genoeg dat ze ook zonder zouden kunnen
    Hinnik!

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    persoonlijk kijk ik het altijd even aan als ik ze zie bibberen (wanneer het nogal plots slechter weer wordt bv) en tot nu toe (hout vasthouden) waren alle paarden altijd binnen de week bijgebeend wat betreft vachtaanmaak en weerbaarheid tegen de koude. misschien dat ik daar dan wat te hard in ben volgens jullie? ze staan hier wel altijd samen en met een droge (relatief gesloten) schuilstal en een net vol hooi.

nu geef ik van de andere kant ook eerlijk toe dat ik misschien best nog wel een van de paarden onder een deken zou zetten voor de winter, maar dan ook enkel voor mn eigen gemak en omdat ik geen zin/tijd heb om die dikke vacht telkens voldoende te laten drogen na het werk. van de paarden weet ik goed genoeg dat ze ook zonder zouden kunnen
    Ik vind dat niet hard, jou paarden hebben de keus om binnen te staan met eten. Als ze dan zelf buiten in de kou gaan staan bibberen moeten ze dat zelf weten
    Ik heb geen schuilstal, dus gebibber kan ik echt niet aanzien.

Ondertussen erg blij dat de paardjes nu met dit weer allemaal een dekentje op hebben, kan ik teminste werken zonder heel de tijd aan ze te moeten denken

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Sita, lijkt me weinig hards aan, ze hebben een eigen keuze.
    Hier is dat momenteel helaas niet.
    Ze hebben een geen schuilmogelijkheid.
    Nu vandaag stonden de jaarling en Haflinger ook wat te rillen, maar tis ook al gelange tijd niet droog geweest.
    Ik geef ze dan wel altijd extra ruwvoer. En verder zie je de vacht met de dag dikker worden, dus dat gaat goed, ze moeten er straks toch tegen kunnen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Hier hebben de paardjes steeds een schuilstal en voldoende hooi ter beschikking en hebben ze geen dekens nodig; Lekker natuurlijk...

Aangemeld
    May 2005

Niet hard, als jij goed kijkt naar je paardjes en jij vind het niet nodig prima. Jij kent je paardjes het beste en ook wat zij nodig hebben. Ik heb er ook min of meer een hekel aan dat een paard standaard een deken opkrijgt....of juist uit principe niet. Wij hadden op stal een pony die nooit wat deed in de zin van werken, was gezelschapspony maar zodra ze naar stal kwamen ging dekentje op, want dat hoorde zo (en ik kreeg ook nog commentaar dat mijn paarden zonder deken in de vrieskou stonden overdag hoe durfde ik ).

Eigenaar is om....pony staat inmiddels al een aantal jaar zonder deken en staat overdag in de winter ook in de paddock bij de rest, zelfs in de vrieskou

Voor mij is er gewoon geen glasharde wet wat dekens betreft, elke situatie, paard etc. is anders

Prima meningen allemaal. Ik ben niet anti deken maar ben er zeker niet (meer) gek op.

Voorheen schoor ik mijn paarden altijd. meestal in een jacht model. Nu is dat niet meer nodig vanwege veranderde training. Ik rij ze niet meer in het zweet mocht dat wel zo zijn dan neem ik de tijd om ze droog te krijgen.

Paarden voelen zich het prettigst tussen de -10 en +15 dat is iets wat we als mens moeten realiseren. De vacht is een vernuftig systeem wat zijn werk moet kunnen doen. Is er sprake van kou dan wordt de vacht opgezet waardoor er een lucht isolatielaag tussen kan komen. Dit laatste kan dus niet met een deken. Een dun regen dekentje is daarom in mijn ogen niet verstandig. Je belemmert de funcie van de vacht en daarom kan je paard het dus koud krijgen.
    Als je wel met dekens wilt werken dan moet dat zeer doordacht gebeuren.
    Een paard een deken opdoen om te zorgen dat hij minder vacht maakt is niet de juiste. Paarden maken vacht aan op de komst van de winter en daarmee het verminderen van licht. Ik zou daar dan ook nooit voor kiezen. (Mijn Turkse angora kat die altijd lekker op de kachel ligt te slapen ontwikkeld nu ook weer een heuse winter kraag). Je geeft de paarden dus eigenlijk een deken als het nog veel te warm is.

Ziek worden van kou het bewuste verkouden bestaat niet. Je kan een weerstand vermindering oplopen en daardoor een infectie. Natuurlijk kan je paard wel stijver zijn van kou.

Tot zover mijn betoog

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy
    Prima meningen allemaal. Ik ben niet anti deken maar ben er zeker niet (meer) gek op.

Voorheen schoor ik mijn paarden altijd. meestal in een jacht model. Nu is dat niet meer nodig vanwege veranderde training. Ik rij ze niet meer in het zweet mocht dat wel zo zijn dan neem ik de tijd om ze droog te krijgen.

Paarden voelen zich het prettigst tussen de -10 en +15 dat is iets wat we als mens moeten realiseren. De vacht is een vernuftig systeem wat zijn werk moet kunnen doen. Is er sprake van kou dan wordt de vacht opgezet waardoor er een lucht isolatielaag tussen kan komen. Dit laatste kan dus niet met een deken. Een dun regen dekentje is daarom in mijn ogen niet verstandig. Je belemmert de funcie van de vacht en daarom kan je paard het dus koud krijgen.
    Een paard een deken opdoen om te zorgen dat hij minder vacht maakt is niet de juiste. Paarden maken vacht aan op de komst van de winter en daarmee het verminderen van licht. Ik zou daar dan ook nooit voor kiezen. (Mijn Turkse angora kat die altijd lekker op de kachel ligt te slapen ontwikkeld nu ook weer een heuse winter kraag). Je geeft de paarden dus eigenlijk een deken als het nog veel te warm is.

Ziek worden van kou het bewuste verkouden bestaat niet. Je kan een weerstand vermindering oplopen en daardoor een infectie. Natuurlijk kan je paard wel stijver zijn van kou.

Tot zover mijn betoog

En toch hebben al mijn paarden altijd een minder dikke vacht ontwikkelt onder dek... en je ziet ook duidelik de grens op de hals waar ze geen dek op hebben. Ik geloof dus niet echt in die theorie. Hoe het dan precies wel werkt weet ik dan niet maar een deken werkt wel degelijk tegen een dikke vacht.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy

Tot zover mijn betoog

En toch hebben al mijn paarden altijd een minder dikke vacht ontwikkelt onder dek... en je ziet ook duidelik de grens op de hals waar ze geen dek op hebben. Ik geloof dus niet echt in die theorie. Hoe het dan precies wel werkt weet ik dan niet maar een deken werkt wel degelijk tegen een dikke vacht.
    Fellor,

Lees de tekst van Vosroy nog maar eens door.

Natuurlijk maakt een paard onder een dikke deken minder vacht aan. Andor heeft vorig jaar een fijn dun vachtje gehad, omdat hij een dikke deken ophad. Zijn hals was natuurlijk van meer haar voorzien.

Vosroy zegt echter iets heel anders, lees het nu nog maar eens door.

Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Hej maris,

Ik heb voor nikki 2 dekens,
    een bucas en die heeft ze eigenlijk de hele winter op tenzij het echt heel koud word, dan krijgt ze een 200 grams deken op. Op dit moment heeft ze de bucas deken op, omdat ze zo geregend heeft en ik haar helemaal verkleumt uit de wei haalde. Ze krijgt echt puur een deken Omdat ze geen goede vacht aanmaakt, ze word eerst kaal en daarna pas gaat ze een heel dun vachtje aanmaken. Ze moet nog wennen aan het mooie buitenleven :P

Maar ik denk dat je gewoon voor jezelf moet bepalen wat je wil, en pas als je echt ziet/merkt dat je paard het koud heeft dan zou ik me druk maken om Shiertje! Is een beetje uitproberen en kijken hoe je paard reageert op het weer.

Ben niet voor dekens maar zelfs balder heeft een deken omdat hij elke winter als het koud is en regent veel dan krijgt hij bronchitus. Maargoed dat weet ik nu en dus weet ik ook wanneer hij een deken op moet, dat is dus wat mij betreft een beetje per paard afhankelijk en kijken hoe je paard ermee om gaat!

Succes ermee meid!

Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten