Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 48

Topic: vaccinatie onzin??????

  1. #16
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: vaccinatie onzin??????

    Ik dacht ook alleen 'officiele' bijeenkomsten... ik ken pensionstallen waar het niet eens verplicht is
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #17
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: vaccinatie onzin??????

    Nou je moet over de weg naar een playday neem ik aan.. en bij vervoer is het verplicht. Vandaar.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  3. #18
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: vaccinatie onzin??????

    Oké dan ga ik het toch maar niet meer doen dat enten denk ik. En ik denk trouwens niet dat het echt in België verplicht is, behalve bij bepaalde gebeurtenissen vermelden de organisatoren dat inenting voor rhino of influ verplicht is.

  4. #19
    pasterza
    Guest

    Re: vaccinatie onzin??????

    Uhm...bij vervoer is het niet verplicht hoor, naar mijn weten. Waar kan ik die info vinden dan?

  5. #20
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: vaccinatie onzin??????

    Sorry heb het even nagezocht. In Nederland is dit niet verplicht. Wordt door verenigingen e.d. verplicht gesteld. De verplichting waar ik het over heb is een Duitse verplichting. Aangezien ik als grensbewoner veel met Lan over de grens ga, was ik hier even abuis. Excuus.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  6. #21
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: vaccinatie onzin??????

    Toch is het wel verstandig om je paard te enten als je naar bijeenkomsten met andere paarden gaat. Gewoon om de besmettingskans te verkleinen. Ook bij de meeste cursussen en clinics is het verplicht, bij Eddy ook? Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Maarja, aan de andere kant is mijn hond ook al 1,5 jaar niet emer geent en die komt toch ook vaak in aanraking met andere honden. Al zijn die andere honden dan wel geent, wat de kans op besmetting toch klein houdt.
    Als iedereen dus zou stoppen met enten denk ik toch dat er veel meer ziektes zouden zijn.... en eigenlijk ben ik ook weer tegen al dat geent, ik ent mezelf ook nergens tegen en ik kom ook overal en bij iedereen.

    Tsja... het liefst zou ik Fenna dus ook niet meer laten enten, maar als ik naar een cursus wil (wat dus het geval is) dan moet het toch.

    Sorry, volgens mij is mijn verhaal echt superonduidelijk! Ik was gewoon even schrijvend aan het denken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #22
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: vaccinatie onzin??????

    Rhino enten zie ik ik zelf ook zo 1 2 3 de voordelen niet van in in mijn huidige situatie, maar influenza zeker wel. En als je veel naar bijeenkomsten buiten je stal gaat, dan is een influenza-enting zeker aan te raden.

    Bedenk wel, als je je paard niet tegen influenza laat enten, je dat kan doen omdat praktisch alle andere mensen dat wel doen en zo de besmettingsgraad heel laag houden. Als iedereen er mee stopt, dan zal onze paardenstapel hard achteruit hollen. Ik ben blij dat ik zelf ingeënt ben tegen allerlei nare ziektes, en dat wil ik bij mijn paard ook. Wat mij betreft weegt het voordeel van influenza enten dan ook op tegen het nadeel.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #23
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: vaccinatie onzin??????

    Tegen wat vor nare ziektes ben jij geent dan? Want ik ben volgens mij alleen tegen tetanus geent omdat ik gebeten was door een hond.... En gelukkig ben ik nog kerngezond, ook zonder alle entingen!

    Maar je hebt gelijk over het feit dat de besmettingsgraad laag is doordat vrijwel iedereen zijn paard laat enten.
    Toch ben ik er nog niet helemaal uit en tot die tijd blijf ik wel gewoon enten, we moeten wel als we naar cursus willen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #24
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: vaccinatie onzin??????

    hmm even denken. Ik ben geent voor pokken, kinkhoest, TBC, tetanus, bof, polio, difterie.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  10. #25
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: vaccinatie onzin??????

    Pokken, rode hond, kinkhoest, TBC, polio en difterie, daar ben ik allemaal tegen ingeënt. Dat gebeurt allemaal voordat je zelf kunt nadenken Evenaar, dus wellicht dat je moeder je kan vertellen waar je als baby voor ingeënt bent
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #26
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: vaccinatie onzin??????

    Ik heb totaal geen verstand van entingen bij paarden, maar des te meer van entingen bij katten.
    Kattenfokkers (lees liefhebbers die aan rasbehoud en verbetering doen) beginnen er steeds meer achter te komen dat jaarlijks enten en de 2 entingen kort achter elkaar bij kittens geen effect of juist een averechts effect hebben. De zogenaamde booster vaccinatie wordt ook erg in twijfel getrokken. Deze zou namelijk volgens bepaalde onderzoeken juist de gehele werking van de enting ongedaan maken.

    In vooral de USA zijn er inmiddels al vele onderzoeken gedaan dat bijvoorbeeld een enting eens in de drie tot 7 jaar voldoende zou zijn voor een optimale bescherming tegen kattenziekte. (de enting tegen niesziekte bij katten is bijvoorbeeld net zo effectief als de griepprik voor mensen).

    Helaas lopen we in Europa erg achter en zijn dierenartsen niet happig op dit soort veranderingen. Logisch want entingen zijn duur en een mooie jaarlijkse inkomstenbron.
    Jammer genoeg moet ik nog steeds jaarlijks enten omdat ik met mijn katten naar shows ga en dan is het dus verplicht dat je kat een enting heeft die niet ouder is dan een jaar.

    Ik denk dat het hele entverhaal eens heel erg goed onder de loep genomen moet worden, want ook ik geloof in het averechtse effect dat zomaar enten kan hebben. In de kattenwereld lijken ook de artsen nu kritischer te gaan kijken doordat de fokkers ze confronteren met kennis die men heeft opgedaan door zelf te gaan speuren naar informatie en de vele forums en mailinglists etc.
    Dus vooral kritische vragen aan de artsen blijven stellen en hopen dat men het nut van een goed onderzoek hiernaar eens gaat inzien.

  12. #27
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: vaccinatie onzin??????

    Hoezo zijn entingen duur? Sommige entingen zijn duur. Die voor schimmel bijvoorbeeld. Of die voor rhino. Maar die voor influenza is niet duur. Onze stal ent tegelijkertijd. Een enting kost me 15 euro per paard. De gemiddelde wormkuur met horzel of tegen ook lintworm is duurder.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  13. #28

    Re: vaccinatie onzin??????

    Hallo allemaal!
    Hier ben ik weer met iets meer info over het entingverhaal.
    Heeft even geduurd maar het was best tijdrovend om contact te krijgen met verschillende natuurartsen.

    De natuurartsen zijn het er eigenlijk wel over eens dat entingen niet zaligmakend zijn en in veel gevallen zelfs schadelijk. Jammer is dat er geen studies over zijn, het is ook moeilijk te onderzoeken.
    Veel problemen zoals alergieen, toxinestapeling, orgaanschade en auto immuunziekten zouden zich pas manifesteren na langere tijd. Het zijn vooral vermoedens.
    In de kleine huisdierenpraktijken gaan er al langer stemmen op om niet zo vaak te enten omdat een booster als de dieren jong zijn waarschijnlijk al voldoende bescherming biedt

    Tetanus is volgens hen (en ook volgens verschillende reguliere dierenartsen) niet nuttig om jaarlijks te enten. Eens in de 5 jaar zou meer dan voldoende zijn.
    Helaas is het verplicht op de meeste wedstrijden e.d. om ieder jaar te enten.
    Tetanus is in tegenstelling tot de andere entingen wel degelijk zinvol, paarden zijn er gevoelig voor en gaan er ook aan dood. Alleen hoeft het niet zo vaak herhaald als dat we nu doen.

    Influenza zou daarentegen zeer onnuttig zijn.
    Is eigenlijk een griepvirus. Dit virus muteert (net zoals bij mensen) regelmatig. Het ligt dus voor de hand dat men met enten steeds achter de feiten aanloopt.
    Verder zou Influenza niet zo'n ernstige ziekte zijn, een fikse verkoudheid maar wel erg besmettelijk net zoals onze mensengriep.
    Wij mensen hoeven ook niet 2 keer per jaar een griepprik en overigens is de mensengriepprik ook niet bij iedereen zinvol.

    Droes, daar is iedereen het wel over eens dat dat niet veel zin heeft.
    Bij Droes schijnt het steeds beter te zijn als de paarden de ziekte doormaken, of in elk geval een besmetting. Ze maken dan voldoende goede antistoffen aan.
    Het is inderdaad niet zo dat als een paard een keer Droes heeft doorgemaakt dat hij dat dan niet meer kan krijgen.
    Daarentegen is Droes over het algemeen geen dodelijke ziekte, ze worden er wel heel erg ziek van maar overlijden is zeer zeldzaam.
    Kan overigens wel heel goed, er is een veulen bij mij op stal aan overleden.
    Maar ik vind het nog geen reden om dan alle paarden iedere 2 maanden, want dat staat er voor op een risicostal, een enting in de lip te geven die overigens veel bijwerkingen kan geven.

    Dan komen we op het Rhino verhaal.
    Is best ingewikkeld, meeste paarden zijn drager van dit herpesvirus, net als mensen met een koortslip, gordelroos.
    (Je zou je kunnen afvragen waarom er nog geen vaccin voor mensen ontwikkeld is. Gordelroos is een hele nare ziekte waar men meestal restverschijnselen aan over houdt.)
    Rhino komt alleen tot uiting bij lage weerstand en grote concentratie van het virus, dus als er veel paarden ziek zijn. Dan heb je grote kans dat meer paarden ziek worden.
    Door het dragerschap hebben de meeste paarden antistoffen tegen het virus, met een enting zorg je er voor dat er nog meer antistoffen gemaakt worden.
    De beste remedie tegen deze ziekte (en ook voor alle andere) is zorgen dat je paard in goede conditie is, zo veel mogelijk(liefst altijd) buiten is en een zoveel mogelijk stressloos bestaan kan lijden.
    Risicovol is veel paarden bijelkaar op 1 stal dus een reden om naar een kleinere stal te verhuizen in mijn geval als ik bang zou zijn voor dit virus. Wat ik overigens niet ben.

    Wat het enten betreft, de natuurartsen zeggen dat het geen zin heeft omdat het geen bescherming biedt tegen het virus. De reguliere dierenartsen zijn het er niet geheel over eens. De 1 zegt dat het wel werkt en de ander vindt van niet.

    De natuurartsen vinden het een aanslag op het immuunsysteem die niet veel voordelen biedt en vooral veel schade (kan) aanrichten.
    De reguliere dierenartsen zeggen dat het immuunsysteem altijd en overal bezig is met antistoffen maken en dat je middels een vaccinatie een extra duwtje geeft.

    Overigens heb ik me laten vertellen dat de paarden van de bereden politie altijd geent worden tegen Rhino. Ik weet dat er een aantal paarden zijn overleden door Rhino verleden jaar. Dus het lijkt er op dat de enting geen bescherming biedt......!
    Erik Laarakker is van mening dat de enting wel bescherming biedt tegen de abortusvorm dus dat het wel zinvol is om te enten op grote stoeterijen.

    Nou, volgens mij hebben we dan alles gehad.
    Ik weet het, het zijn geen harde bewijzen dat enten niet goed zou zijn.
    Ik denk wel dat het de moeite waard is om kritisch te enten en niet zomaar ieder advies op te volgen.

    Ik ben trouwens niet tegen enten alleen zou het minder vaak kunnen naar mijn idee. En moet je goed kijken waartegen je ent, of dat de moeite waard is. Mensen worden over het algemeen geent als ze klein zijn en daarna eigenlijk nooit meer.
    Ikzelf ben geent tegen Hepatitis B omdat ik in de verpleging zit en dragerschap zorgt er voor dat je niet meer mag werken. Hep. B is zeer besmettelijk via bloed, ontlasting en urine dus heb ik grote kans om besmet te raken. Maar ik ben 10 jaar geleden geent en heb nog steeds voldoende antistoffen.

    Voor mij betekent het dat ik af moet wachten wat het wordt op mijn stal. Verplicht enten of niet. Er zijn veel mensen tegen dus het zal wel loslopen.
    Ik hoop dat iedereen hier er iets aan heeft. Het blijft zelf nadenken en zekerheden zijn er dus niet echt. Ik heb ze in ieder geval niet kunnen ontdekken.

    Hartelijk groeten uit Amsterdam!

  14. #29
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: vaccinatie onzin??????

    Bedankt voor je uitgebreide verhaal Amsterdammertje! Er staat voor mij niet zo heel veel nieuws in, maar toch fijn dat je de moeite hebt genomen om het allemaal op te schrijven.
    En ja, ik vrees dat het nog lange tijd een controversieel onderwerp zal blijven... Het is moeilijk om te weten wat nou juist is en wat niet. Want als de deskundigen er al over van mening verschillen, hoe moeten wij gewone stervelingen het dan weten???

  15. #30
    Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    veendam
    Berichten
    448

    Re: vaccinatie onzin??????

    ik weet zeker dat over dat hele entverhaal het laatste woord nog niet is gezegd. ook ik ent mijn paarden (en die van onze klanten ) 2 keer per jaar tegen influenza, tetanus en rhino. toch heb ik er de laatste tijd mijn twijfels over. ik heb mijn dierenarts gevraagd waarom paarden eigenlijk minstens ieder jaar tegen tetanus moeten worden geent, terwijl een basisenting bij mensen wel 15 jaar werkzaam is. hij vertelde dat er uit recentelijk onderzoek is gebleken dat de weerstand tegen tetanus bij paarden waarschijnlijk wel 3 jaar is. op mijn vraag waarom wij dan toch ieder (half) jaar enten zei hij dat er enkel een gecombineerd vaccin op de markt wordt gebracht, en dat je dus bij elke influenza-enting automatisch ook de tetanus meeneemt. een commercieel verhaal dus!
    nou ben ik opzich niet tegen enten maar vaker enten dan nodig is, omdat er uitsluitend gecombineerde vaccins zijn, vind ik ook eigenlijk belachelijk.
    verder is het enten tegen rhino een onduidelijke zaak. de laatste keer werden 2 van onze merries behoorlijk ziek , direct na die enting (koorts, rillen, 2 dagen) en kreeg 1 van deze merries 6 weken voor de uitgetelde datum en doodgeboren veulen. (de andere was niet drachtig.) volgens de dierenars kon dat niet in verband staan met de reactie op de enting, maar waarom de merries beide dan zo hadden gereageerd op de enting kon hij ook niet verklaren, kwam volgens hem nooit voor. eigenlijk weten we er met z'n allen gewoon te weinig van.
    ikzelf vind het een belangrijk item, en ik wil het verhaal hierover zo goed als het gaat blijven volgen.
    fijn dat we op dit forum ook al informatie over dit onderwerp kunnen vinden.
    mijn paard heeft een mening.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •