Sinds Tobbe dit jaar op wei staat heeft hij last opervlakige stukjes rot straal.
Zijn straalen zijn goed stevig en voelen goed aan. Maar in goede stralen zitten kleine slechte plekjes.
Vermoed zelf dat door scherped/steentjes komt waardoor zo doende het vuil in stralen terecht kan komen.
Egyptische zalf heb ik geprobeerd, maar lijkt er op dit straal meer afsluit dan dat het de bacteriën tegen gaat.
Wat wel goed werkt is om met Tobbe veel te gaan rijden zodat veel hoefmechanische op treedt en er zuurstof bij komt. Wat ik ook doe is de slechte stukjes weg te snijden en indien nodig de straalgroeven iets open snijden zodat vuil minder in goed blijft hangen (ik doe voornamelijk alleen laatste stukje bij de hielen).
Wat ook mogelijk is, is om alle aangetaste plekken weg te snijden. Nadeel is dat weinig straal over blijft net zo goed weer kleine slechte plekjes, alleen iets minder snel.
Maffe is dat vooral ergst is wanneer hij op wei staat. Wanneer in vieze blubber paddock staat heeft hij dit probleem niet.
Ook ben erg benieuwd of mensen zijn wie totaal niet straal groeven snijden zoals bij Natuurlijk bekappen voorschrijven en niet last hebben van rotstraal plekjes. Dacht op bokt hele discussie over had gelezen en daar kwam uit dat er bijna niemand was die zijn paarden rotsraal vrij kon houden zonder de stralen te snijden. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn.
Bladwijzers