Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Opervlakige rotstraal erg ?

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Opervlakige rotstraal erg ?

Sinds Tobbe dit jaar op wei staat heeft hij last opervlakige stukjes rot straal.
    Zijn straalen zijn goed stevig en voelen goed aan. Maar in goede stralen zitten kleine slechte plekjes.
    Vermoed zelf dat door scherpe d/steentjes komt waardoor zo doende het vuil in stralen terecht kan komen.

Egyptische zalf heb ik geprobeerd, maar lijkt er op dit straal meer afsluit dan dat het de bacteriën tegen gaat.
    Wat wel goed werkt is om met Tobbe veel te gaan rijden zodat veel hoefmechanische op treedt en er zuurstof bij komt. Wat ik ook doe is de slechte stukjes weg te snijden en indien nodig de straalgroeven iets open snijden zodat vuil minder in goed blijft hangen (ik doe voornamelijk alleen laatste stukje bij de hielen).

Wat ook mogelijk is, is om alle aangetaste plekken weg te snijden. Nadeel is dat weinig straal over blijft net zo goed weer kleine slechte plekjes, alleen iets minder snel.
    Maffe is dat vooral ergst is wanneer hij op wei staat. Wanneer in vieze blubber paddock staat heeft hij dit probleem niet.

Ook ben erg benieuwd of mensen zijn wie totaal niet straal groeven snijden zoals bij Natuurlijk bekappen voorschrijven en niet last hebben van rotstraal plekjes. Dacht op bokt hele discussie over had gelezen en daar kwam uit dat er bijna niemand was die zijn paarden rotsraal vrij kon houden zonder de stralen te snijden. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

Re:Opervlakige rotstraal erg ?

Ik heb geen ervaring met rotstraal dus ik kan je daar niet echt mee helpen, maar daarmee is wel je laatste vraag beantwoord.
    Sultan bekap ik nu ruim 1,5 jaar natuurlijk en hij heeft nooit last van rotstraal. Zijn stralen snij ik nooit bij (dat is ook niet nodig, zien er keurig uit), maar mocht er een los stukje aanhangen, dan snij ik dat er wel af. Maar dat is het enige.
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

In principe snij ik nooit de stralen bij tenzij mijn paard in een natte omgeving staat zoals in de herfst. Dan hou ik de straal iets meer open richting de achterkant. Momenteel heeft mijn paard door langdurige kruepelheid aan een voet iets rotstraal gekregen, maar mijn advies is toch om het te laten bekijken door een goeie hoefsmid/bekapper. Vooral als de infectie wat langer duurt kan hij je vertellen of het van invloed is of niet. Zomaar hier en daar in je straal gaan snijden is alleen maar nadelig.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    Sinds Tobbe dit jaar op wei staat heeft hij last opervlakige stukjes rot straal.
    Zijn straalen zijn goed stevig en voelen goed aan. Maar in goede stralen zitten kleine slechte plekjes.
    Oppervlakkige rotstraal bestaat niet. Rotstraal is rotstraal.

Hebben we het bij Tobbe wel over rotstraal?

Om je laatste vraag te beantwoorden:
    Ik snij wel in de stralen. Zeker in het voorjaar, dan steken ze te ver uit boven de hoefwand, en dan kan het enorm gaan drukken. Als je me vraagt of ik iets aan losse flapjes doe? Ja, ook wel, die trek ik er met mijn hand van af.

Ik zou zeggen: laat een bekapper ernaar kijken, dan weet je wat je moet doen.

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Volgens mij bekapper is voldoende op open te leggen en hij is zelf van straal groeven goed opsnijden. En zou probleem moeten zoeken in de ondergrond waarop hij staat, in dit geval in de vochtige veen wei wat blijkbaar problemen geeft.
    Zodra Tobbe niet meer in deze wei staat gaat vele malen beter.

Maar dank jullie voor antwoorden ik kan hier zeker wat mee.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    Volgens mij bekapper is voldoende op open te leggen en hij is zelf van straal groeven goed opsnijden En zou probleem moeten zoeken in de ondergrond waarop hij staat, in dit geval in de vochtige veen wei wat blijkbaar problemen geeft.
    Zodra Tobbe niet meer in deze wei staat gaat vele malen beter.

Maar dank jullie voor antwoorden ik kan hier zeker wat mee.
    Ik heb de zin nu 3 keer gelezen, maar kom er niet uit wat hier staat

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Sorry, zie dat ondanks spellingscontrole nog steeds fout is gegaan

Volgens de bekapper is voldoende op slechte plekken weg te snijden en de straal groeven goed open te leggen. De bekapper is zelf van de straal groeven goed opensnijden.
    Vandaag was ik weer bij Tobbe en zag dat weer erg goed gaat met zijn stralen

Toen ik Mano net had had hij ook flink last van rotstraal. De bekapper kwam om de 4 weken langs om de straal bij te houden (dus ook snijden). Ik heb toen CTC spray en Hoof @ Sole Hardener gebruikt. Mano is nu rotstraal-vrij en de bekapper hoeft niet meer aan zijn straal te zitten.

Als je op veen staat kan dit vaker voorkomen, veen heeft een vrij hoog PH gehalte en dat vinden niet alle paarden voeten even prettig.
    misschien kan je ervoor zorgen dat hij een stuk zand heeft waar hij op kan lopen voor een aantal uren? ik sta ook op veen wat nu langzaam aan steeds meer gemengd gaat worden met zand en merk daardoor veel verandering in de hoeven. Gaat steeds beter.
    Maar niet elke pony reageerd hier op. Er is er maar 1 van de drie die er last van heeft. Maar nog geen ernstige rotstraal. Maar af en toe erg zachte stralen. En zorg dan meteen dat hij meer op zand staat of langer ga rijden op straat en zand. Goed nauwkeurige hoefverzorging en dan is het vrij snel weer over, maar blijf opletten. Teer helpt ook indien je ruim op tijd bent, dit nooit gebruiken indien de bacterien al te ver zijn omdat je de boel dicht smeerd dan kunnen sommige verkeerde bacterien nog harder groeien.

*nieuw*
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    36

Mijn vorige pony was ook gevoelig voor rotstraal in een té natte weide, heb hem toen op een droog stuk zand/tegels gezet en het was vrij snel over gelukkig. Egyptische zalf hielp in mijn geval wel.

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Inger, zou idd mischien aan PH waard kunnen liggen dat zou hoop verklaren waarom probleem in Drenthe zicg niet voordoet in de veize blub.

Op moment gaat wel er goed, overdag Tobbe op wei sn s'avonds/snachts op stal op betonnen ondergrond waar hij staat en hoopje stro om te liggen. Zelfs dicht laten groeien van straal groeven wilt nu wel lukken. Leuk om te horen dat dit toch wel mogelijk blijkt te zijn

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    veen heeft een vrij hoog PH gehalte
    Veen heeft een lage pH.
    Veen = zure grond.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

ik heb heel goede ervaringen met 'hoef&zool' van naf (ca. 15 euro bij paardendrogist). je kunt dat als onderhoud met een kwast aanbrengen (zelf vond ik dat effect minder: met drie stappen lopen is het er ook weer af... lijkt mij?), maar ik heb het ook wel gedrenkt in watten zo'n 24 uur in de straalgroeven gestopt. wel op tijd verschonen en controleren! je moet het niet (te lang) afsluiten, zoals hier ook al in een andere reactie is geschreven.
    mijn vorige paard was vrij gevoelig voor rotstraal en ik moest dit dan ook een paar keer per jaar doen. maar het was dan ook altijd binnen een week weer in orde. continu in de gaten houden en op tijd ingrijpen was het credo...
    *** you can't do it without doing it ***

Bladwijzers

Forum Rechten