Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Onvoorspelbaar gedrag

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Onvoorspelbaar gedrag

In vele opzichten ben ik waanzinnig tevreden met de vorderingen en de vooruitgang die we boeken met Amon.

Alleen 1 punt baart me zorgen voor de toekomst, en ik weet eigenlijk niet of het uberhaupt ooit eruit te krijgen is.
    Het gaat om het volgende. Zowel op de grond maar vooral tijdens het rijden, kan Amon zonder enige aanleiding of reden in een fractie van seconde omslaan van left naar rightbrained. Meestal voel je het aankomen, de verandering in houding en het spannen van de spieren. Ik grijp dan meteen in op de grond met grondwerk, en in het zadel door af te stappen en weer meteen grondwerk toe te passen. Het kost dan niet veel moeite eer hij weer om is.

Maar heel soms, en dat maakt hem onbetrouwbaar, kun je het niet zien aankomen. En vanmiddag was het de tweede keer dat Nienke dat mocht ervaren. Dit keer was ik toeschouwer en kon precies zien wat er gebeurde.

De barefoot was binnengekomen, dus hele ritueel van zadel laten zien, rustig opzadelen ala Parelli, wat grondwerk ermee, rustig opstijgen ala Parelli en wegstappen. Dit allemaal feilloos, zonder enige probleem integendeel ging zelfs fantastisch.

Stukje draven, Amon liep zo gaaf onder dit zadel dus ik stond zowat te juichen aan de kant. Spontaan een galopje erin, heel netjes aanspringend, en dat terwijl hij met moeite in galop te krijgen is. Weer netjes terug in draf. Kortom meneer gedroeg zich voorbeeldig, was heel ontspannen, het kon niet beter.

Nienke stapt aan de overkant van de bak met hem, hij loopt heel kalm hoofd wat laag, goed teken en ineens,......hij gooit zijn hoofd hoog hetzelfde moment accelereert hij tot topsnelheid dwars door de bak heen, en dan de rem en tegelijkertijd zijn fantastische "je gaat nu vliegen" bokken erachteraan, die je werkelijk niet uitzit omdat dit alles in fractie's van secondes gaat. Met als gevolg dat Nienke ook dit keer in het zand hapt. Gelukkig met weinig schade, maar toch. En Amon scoort weer punten, het is hem weer gelukt.(Nienke is daarna er weer opgestapt en hij was weer superbraaf)

Dit ligt dus niet aan het nieuwe zadel, hij doet dit 20 keer niet en dan ineens wel, of het nu een dressuur, western is, of geen zadel.
    Maar ook op de grond kan hij ineens zonder aanleiding acuut overschakelen van left naar right. Tien keer een vrachtwagen zien, er niet koud of warm van worden, de 11de keer springt hij als een malloot naar achteren en rukt zich los.

Dit vindt ik dus waardeloos he, want je weet nooit wanneer dat moment gaat plaats vinden. Is een paard bang voor een vrachtwagen dan ben je elke vrachtwagen alert.
    Hij loopt 80 keer langs een trailer, de 81ste keer springt hij opzij. En echt van een totaal ontspannen paard, hoofd laag, sjok sjok, ineens wham
    Dus zulke onverwachtste aktie's dat maakt dat je nooit kunt zeggen goh kan met een gerust hart dit of dat doen, want er kan een dag, en moment zijn dat het gebeurd.

Ik zou dus echt niet weten hoe je dit patroon kunt doorbreken, gewoon omdat ik niet weet wat ik moet doorbreken. Want is hij nou wel of niet bang voor een vrachtwagen, tractor, hond, vogel, mens enz enz enz.
    Elke dag doe ik de grondwerkoefeningen met hem, werk aan zijn zelfvertrouwen, tast af wat wel en niet kan.
    Breng hem in aanraking met allerlei dingen op terrein, en ja hoor hij staat er dan ook bij van "goh leuk, en moet ik daar bang van zijn ofzo?". Maar ik weet inmiddels dus dat er een moment van kan komen dat hij bij het zien idioot kan gaan doen, maar wanneer?

Ik weet dus niet hoe hier mee te handelen? HELLUP dus. Iemand ideeën?
    Want nu heeft Nienke al twee keer zand gehapt, en ik wordt daar niet vrolijker van, want ik heb het lef niet meer om straks nog in de buitenbak te gaan rijden, laat staan het bos in.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: Onvoorspelbaar gedrag

Nou hier dus ook even van mijn kant (kunnen jullie meteen zien dat ik nog gewoon kan typen).

Brenda omschrijft het goed en ik ben ook blij dat ze deze keer stond te kijken want ik dacht al ben ik nou gek dat ik totaal geen teken voelde.

IK heb toch in mijn leven op heel wat bokkende paarden gezeten maar altijd voelde je wel dat er iets aan kwam. Vroeger bleef je dan zitten, nu weet je dat dat het moment is voor de ORS en afstappen. Helaas geeft Amon je dus die kans niet want het komt echt als donderslag bij heldere hemel. Ik had het idee dat het geen schrik was maar een bewuste actie van Amon om me er snel even af te krijgen. Waarschijnlijk is hem dat in het verleden al zo vaak gelukt dat het nu geconditioneerd is. Althans dat gevoel geeft het mij.

Ondanks alles moet ik zeggen dat de barefoot echt geweldig zit en hij is dus meteen goed uitgetest en geen mm verschoven. Alleen heb ik even een kleine aanvaring gehad tijdens het vliegen met de knop van de W. Barefoot. Het enige nadeel van de western barefoot heb ik dus ervaren verder vind ik hem helemaal geweldig en hij staat Amon fantastisch.

Ik hoop dat er goede tips komen want ik kan wel een paar salto's hebben maar ik hou mijn hart vast als het Brenda een keer gebeurt.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hihi heel lief van je dat je om mijn brakkige lichaam denkt, maar ik zag je door de lucht gaan, (de kraaien bij de mesthoop keken jaloers ) en mijn hart stond even stil hoor. Op dat moment wensde ik even dat ik het was, want een ander gun je zo'n stuiterpartij niet. Gelukkig ben je nog heel
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Jammer dat ik mezelf niet kan zien vliegen had hem wel willen zien. Ik weet niet precies hoe ik vloog maar het was wel een mooie geloof ik
    Was het een salto trouwens?

Maar goed zonder dollen kan me je bezorgdheid heel erg goed voorstellen ik heb nu 2 keer mazzel gehad alleen met een val hoeft er maar 1x een echt verkeerd te zijn.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Jammer dat ik mezelf niet kan zien vliegen had hem wel willen zien. Ik weet niet precies hoe ik vloog maar het was wel een mooie geloof ik
    Was het een salto trouwens?

Maar goed zonder dollen kan me je bezorgdheid heel erg goed voorstellen ik heb nu 2 keer mazzel gehad alleen met een val hoeft er maar 1x een echt verkeerd te zijn.
    Nee helaas, geen salto, want dan had je weer gewoon op je benen gestaan, i.p.v. de broek vol met zand
    www.crystal-carving.com

oe jeetje gelukkig ben je er goed van af gekomen! wat vervelend allemaal! Ik snap dat je hier behoorlijk onzeker van gaat worden. ik kan zo even ook niet echt iets bedenken behalve dan maar gewoon verder te gaan met het programma, veel de ORS oefenen en zorgen dat als hij zon bui krijgt je meteen dat touw kan grijpen zodat het hem een keer niet lukt je eraf te krijgen. wel maf dat het bij nienke twee keer gebeurd is en bij brenda nog niet?!?! ik zie jullie binnenkort hopen dat hij dan geen maffe bui heeft (of juist wel om samen te kijken wat we er aan kunnen doen....)

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Jee wat schrikken en gelukkig is alles goed gegaan. Mijn vorige paard had ook ziets, in mindere mate. Hij liep ook 10 keer langs een tractorband en de 11e keer was het ding eng. Alleen sprong hij dan even opzij en versnelde iets, maar gelukkig geen bokken zoals bij jullie.

Helaas heb ik met Samba altijd normaal gereden, dus ik heb geen tips. Samba liet je gewoon even tijdje galopperen op de volte en dan was hij wel rustig .

Ik kan me wel iets voorstellen wat Nienke zegt, dat dit hem al zo vaak gelukt is. Alleen hoe zorg je dat het hem niet meer lukt, als je het totaal niet ziet aankomen?
    Ik hoop dat er iemand wel een idee heeft. Succes.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ow brenda en nienke. ik weet nu precies exact hoe jullie je voelen.
    ik heb ook zoiets maar tot nu toe zijn we er nog niet voor 100% uit. ja kan niet veel meer doen dan terug erop gaan, zeker niet stoppen met rijden want dan weet hij dat zijn truckje werkt en gaat hij het blijven gebruiken als hij geen zin heeft. desnoods zet je er iemand op die echt niet bang is of zo. misschien een stoere man in de buurt???
    het klinkt mij ook niet alsof hij schrikt en dan van angst zo bokt. het lijkt eerder op wat aramis doet, bij hem voel je ook niks noppes aankomen en plots ben je met paard en al recht omhoog in de lucht gessprongen waar dan het boksalvo begint... zomaar, zonder aanleiding.
    geloof me, het lijkt de eerste keer alsof hij iets verschrikkelijks zag maar als ik dit zo lees is het echt niet zo. zeker niet als het nu al voor de tweede keer gebeurt.
    ik denk eerder dat het met het programma te maken heeft. jij bent je paard zijn positie aan het innemen en soms gaat hij toch nog eens testen of je echt wel hoger bent dan hij...
    het enige wat ik voorlopig als tips kan geven, en dan zijn er niet echt veel want ben zelf ook niet uit dat probleem, is:
    - zorg dat je blijft zitten en de ORS kan doen
    - anders probeer je van hem af te springen en los je het verder op, op de grond
    - als je toch valt, zorg dat er toch nog even gereden wordt met amon, maakt niet zoveel uit wie, zorgt gewoon dat hij niet onder het werk uitkomt want dat is net wat hij wil denk ik. (ik hoop dat ik verkeerd ben, dus iemand, correct me if I'm wrong)

succes ermee en hou ons zeker op hoogte.
    nienke, wees voorzichtig hoor!

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik vraag me af op welk tijdstip hij dit doet...kun je iets bedenken wat een bindende factor is in het geheel? Bijvoorbeeld altijd aan het begin van rijden, of altijd als je iets van hem hebt gevraagd dat hij moeilijk vindt, of altijd aan het eind van het rijden...

Het komt mij nl. niet als angst voor, zeker omdat je niet vooraf een waarschuwing krijgt van spanning o.i.d. en omdat hij 80 van de 81 keer niet reageert op het 'enge' voorwerp.

In dat geval kan het zijn dat jouw paard zichzelf een grapje heeft beloofd of dat hij dit gebruikt om iets anders niet te hoeven doen.

Als voorbeeld: B'elanna heeft een maatje. Seven of Nine. Ze is erg gehecht aan die pony. Als ik ging buiten rijden en Seven ging mee, was er niets aan de hand. Als ik alleen buiten ging rijden ook niet, totdat B'elanna opeens begon te steigeren (met haar achterkant geparkeerd op de schuine kant van de vecht). Je begrijpt dat dat heel eng voelde. Ze deed het op volkomen willekeurige plekken langs de rivier en het enige dat wij konden bedenken was dat ze bang was van een raar ogende brug in de verte. Ik vond het in ieder geval doodeng, maar kon geen patroon ontdekken. Tot ze ook ging steigeren als ze alleen in de buitenbak moest rijden (Seven was vanuit de buitenbak niet te zien). Als mijn vriendin met haar pony kwam rijden, hield Lanna op met steigeren. Conclusie: Lan wilde gewoon bij Seven zijn. Deze eenvoudige conclusie heeft ons een half jaar gekost. Toen eenmaal bekend was dat ze niet bang was, maar het steigeren als succesvol kunstje beschouwde om terug naar Seven te gaan, heb ik wel doorgepakt. Op een plek waar het niet zo'n ramp zou zijn als we de rivier in zouden gaan, heb ik tijdens het steigeren één zeer ferme tik met een zweepje uitgedeeld. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Wat ik bedoel te zeggen is: kijk naar een andersoortig patroon dan angst. Er kan een heel andere reden zijn.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ga ik volledig mee akkoord, dit klinkt niet als angst gedrag maar als een spelletje of dominant gedrag.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ha fijn antwoorden, en herkenning..pfoehh soms denk je wel eens dit heb ik alleen

Ik moet wel twee dingen scheiden, het schrikken onverwachts van iets gaat niet met bokken gepaard, dit is gewoon een idiote sprong naar achteren en opzij. Op zich gevaarlijk, zeker langs de weg en fietspad.

Het ineens exploderen en weggalloperen met zijn fabuleuze bokpartij is onder zadel, en geloof me hihi, een renpaard is een slome duikelaar dan.
    ORS is dan bijna onmogelijk, dat is in mijn ogen alleen maar haalbaar als je de eerst bok blijft zitten.
    Dit heeft hij dus ook 1 keer bij mij gedaan, de ruimte voor snelheid maken was te kort, dus ik zat het die keer uit, en ben er meteen af gegaan, dit was nog toen ik normal reed.
    Het idee erachter om onder werk uit te komen zou zeker kunnen. Maar ja dan verwacht je dit bij elke rijsessie lijkt me. Pfoeh echt moeilijk.
    Misschien is het inderdaad het alleen zijn, ik zit nu terug te denken aan die keren dat hij het deed, gisteren was hij alleen, en die keer in het bos met Nienke was hij alleen.
    Misschien dat Yvonne dit nog kan aanvullen, ik weet dat Amon bij haar en haar dochter ook wel eens dit gedrag heeft vertoond.
    Kijk ik rij hem niet totaal door, ik mis de kracht nog daarvoor, (en heb onbewust de angst hiervoor), dus ik vraag in het zadel niet het uiterste van hem. Nienke doet dat wel, dus verzet kan het wel degelijk zijn.

De oplossing van een stoere ruiter hebben we gisteren toevallig ook bedacht. De eigenaar van de buurman van Amon wil zich wel opwerpen als proefkonijn. Zijn paard schijnt een "rotzak" eerste klas te zijn, een ieder die erop stapt laat die in het zand bijten. Je moet van goede huize komen om in het zadel te blijven, als je dat lukt dan is het goed. Hij heeft dus de nodige rodeosessie's en fratsen uitgezeten, dus is wel wat gewend.
    Ik heb hem gevraagd of hij met touwhalster kan rijden, dat was geen probleem. Verder rijdt hij niet met sporen, zweep of andere hulpatributen, dus daarmee kan hij ook niets verpesten.
    Hij geeft zelf aan dat je niet aan en met teugels moet werken en corrigeren, maar met je benen. Dus al met al durf ik het wel aan om hem op Amon te zetten, laat hem Amon maar eens een poepie ruiken. Want ik heb zelf het gevoel dat die achterlijke boksessie's aangeleerd en altijd suksesvol gedrag is.

Of ik daarmee ook die plotslinge schrikreactie's voor dingen weg haal weet ik niet, ik denk dat dat los staat van het andere, en dat ik daar onwijs veel geduld mee moet hebben en veel savvy opbouw.

Maar ik zie me helaas deze zomer nog niet veilig en wel het bos in gaan, die keer met Helene is gewoon goed afgelopen. En natuurlijk baal ik daar stiekum wel van Achterblijven in die saaie bak met dit mooie weer is natuurlijk niet leuk, en ik zie Amon ook steeds kijken als er weer een ploeg vertrekt, heb hem ook gezegd, jongen dat heb jij zelf in de hand
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Als ik het goed begrijp rij jij op Amon, Nienke en een Yvonne en haar dochter?? Is dat niet verwarrend voor een paard, vooral voor 1 met een verleden?

Ik deze situatie zou ik even het rijden laten voor wat het is, en verder gaan met grondwerk van level 2. Meer savvy
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Uiteraard ben ik er direct weer opgestapt alleen heeft dat natuurlijk minder effect dan wanneer je het boksalvo kunt uitzitten.

De spurt inclusief boksalvo gebeurde in een paar seconden. Mede doordat we de barefoot voor het eerst aan het testen waren zat ik ook nog wat onwennig. Helaas redde ik dus geen ORS meer en het tempo en de kracht ligt dan ook te hoog om er zo vanaf te jumpen.

Hij heeft dit eigenlijk tot nu toe alleen in de buitenbak gehad in de binnenbak hebben we nog geen onvoorpelbaar gedrag meegemaakt.

Brenda en ik hebben ons gisteren ook afgevraagd waarom het bij haar niet gebeurt is. Ik zei nog tegen haar dat Amon misschien wel voelt als ze qua gezondheid haar mindere dagen heeft. Overigens heeft Brenda wel het een en ander meegamaakt met bokken en vleigen maar dat was in de normal tijd toen ze Amon pas net had.
    Maar goed dit kan Brenda beter aanvullen denk ik.

Uiteraard gaan we gewoon weer lekker aan de slag met grondwerk en ga ik donderdagavond hem even goed doorijden in de binnenbak en dan naar de buitenbak. En dan goed voorbereid zijn dat het kan gebeuren uit het niets.
    Overigens kan de buurman van Amon op stal er schijnbaar ook wat van en zijn eigenaar is een man die dus wel wat gewend is.
    Brenda heeft gevraagd of hij de salvo eens wil uitzitten maar dan zul je natuurlijk net zien dat ie de kolder niet krijgt dan.

Overigens blijf ik het proberen en zal het schelen dat ik nu echt weet dat het uit het niets komt. De eerste keer dacht ik namelijk gewoon dat ik signalen had gemist. Nu ben ik erop voorbereid.

Mijn gevoel zegt als ie zo'n spurt neemt laat hem, maar even harder lopen dan dat ie bokken kan en zodra hij een rustige galop doet zonder bokken weer een gang terug. Ik heb wel het vermoeden dat als je bewijst dat je blijft zitten en hij er niet onderuit komt dat het over zou kunnen gaan al denk ik dat ie je misschien ook al gaat het tijden goed toch nog eens uitproberen zal. En ik hoop dus maar dat ie niet elke persoon hoeft uit te testen op die manier die erop gaat.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Oeps we schreven precies tegelijk ons berichtje

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Even ter opheldering. Yvonne en haar dochter reden op Amon toen hij nog op de andere stal stond en dus ingesnoerd in dressuur outfit.

Op dit moment kom ik ongeveer 2 keer per week (soms meer meestal niet minder) en dit is eigenlijk altijd samen met Brenda. Aangezien Amon dus nog wel eens zo is als ie is zit er bij Brenda angst en durft ze dus niet goed echt iets van hem te vragen. Dat kan ik me overigens goed voorstellen als je je lichaam niet altijd voor de volle 100% kunt vertrouwen.
    Brenda is dan vaak gedwongen om dus in de binnebak te rijden want daar is ie tot nu toe wel altijd betrouwbaar gebleken.
    Overigens wisselen we veel af en wordt er ook vaak niet gereden als ik kom als we toevallig lekker met gronwerk bezig zijn ofzo.
    Amon kan dus ook niet echt de asociatie hebben van he dat is dat kind dat ALTIJD op me komt rijden.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten