In vele opzichten ben ik waanzinnig tevreden met de vorderingen en de vooruitgang die we boeken met Amon.
Alleen 1 punt baart me zorgen voor de toekomst, en ik weet eigenlijk niet of het uberhaupt ooit eruit te krijgen is.
Het gaat om het volgende. Zowel op de grond maar vooral tijdens het rijden, kan Amon zonder enige aanleiding of reden in een fractie van seconde omslaan van left naar rightbrained. Meestal voel je het aankomen, de verandering in houding en het spannen van de spieren. Ik grijp dan meteen in op de grond met grondwerk, en in het zadel door af te stappen en weer meteen grondwerk toe te passen. Het kost dan niet veel moeite eer hij weer om is.
Maar heel soms, en dat maakt hem onbetrouwbaar, kun je het niet zien aankomen. En vanmiddag was het de tweede keer dat Nienke dat mocht ervaren. Dit keer was ik toeschouwer en kon precies zien wat er gebeurde.
De barefoot was binnengekomen, dus hele ritueel van zadel laten zien, rustig opzadelen ala Parelli, wat grondwerk ermee, rustig opstijgen ala Parelli en wegstappen. Dit allemaal feilloos, zonder enige probleem integendeel ging zelfs fantastisch.
Stukje draven, Amon liep zo gaaf onder dit zadel dus ik stond zowat te juichen aan de kant. Spontaan een galopje erin, heel netjes aanspringend, en dat terwijl hij met moeite in galop te krijgen is. Weer netjes terug in draf. Kortom meneer gedroeg zich voorbeeldig, was heel ontspannen, het kon niet beter.
Nienke stapt aan de overkant van de bak met hem, hij loopt heel kalm hoofd wat laag, goed teken en ineens,......hij gooit zijn hoofd hoog hetzelfde moment accelereert hij tot topsnelheid dwars door de bak heen, en dan de rem en tegelijkertijd zijn fantastische "je gaat nu vliegen" bokken erachteraan, die je werkelijk niet uitzit omdat dit alles in fractie's van secondes gaat. Met als gevolg dat Nienke ook dit keer in het zand hapt. Gelukkig met weinig schade, maar toch. En Amon scoort weer punten, het is hem weer gelukt.(Nienke is daarna er weer opgestapt en hij was weer superbraaf)
Dit ligt dus niet aan het nieuwe zadel, hij doet dit 20 keer niet en dan ineens wel, of het nu een dressuur, western is, of geen zadel.
Maar ook op de grond kan hij ineens zonder aanleiding acuut overschakelen van left naar right. Tien keer een vrachtwagen zien, er niet koud of warm van worden, de 11de keer springt hij als een malloot naar achteren en rukt zich los.
Dit vindt ik dus waardeloos he, want je weet nooit wanneer dat moment gaat plaats vinden. Is een paard bang voor een vrachtwagen dan ben je elke vrachtwagen alert.
Hij loopt 80 keer langs een trailer, de 81ste keer springt hij opzij. En echt van een totaal ontspannen paard, hoofd laag, sjok sjok, ineens wham![]()
Dus zulke onverwachtste aktie's dat maakt dat je nooit kunt zeggen goh kan met een gerust hart dit of dat doen, want er kan een dag, en moment zijn dat het gebeurd.
Ik zou dus echt niet weten hoe je dit patroon kunt doorbreken, gewoon omdat ik niet weet wat ik moet doorbreken. Want is hij nou wel of niet bang voor een vrachtwagen, tractor, hond, vogel, mens enz enz enz.
Elke dag doe ik de grondwerkoefeningen met hem, werk aan zijn zelfvertrouwen, tast af wat wel en niet kan.
Breng hem in aanraking met allerlei dingen op terrein, en ja hoor hij staat er dan ook bij van "goh leuk, en moet ik daar bang van zijn ofzo?". Maar ik weet inmiddels dus dat er een moment van kan komen dat hij bij het zien idioot kan gaan doen, maar wanneer?![]()
Ik weet dus niet hoe hier mee te handelen? HELLUP dus. Iemand ideeën?
Want nu heeft Nienke al twee keer zand gehapt, en ik wordt daar niet vrolijker van, want ik heb het lef niet meer om straks nog in de buitenbak te gaan rijden, laat staan het bos in.
Bladwijzers