Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Iets TE enthousiast paard

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Iets TE enthousiast paard

Hallo,

nou weet ik dat TE enthousiast nooit erg is, beter zo, dan een paard die bij wijze van zijn middelv* opsteekt maar ik zal het even uitleggen.

Eerst een korte impressie van Kyra: Merrie / 1.70m / 21 lentes jong / en ik ben nu 3 jaar haar trotse eigenaresse

Eigenlijk altijd zoekende geweest naar de juiste weg om te bewandelen en deze zomer eindelijk gevonden Zowel met parelli als de academische rijkunst begonnen en beiden in 1 woord geweldig!

Level 1 (oude) aangeschaft en er gaat een wereld voor ons open. Waar ik in het begin dacht .. pfff een 21jr oude merrie heeft toch zo'n beetje alles wel gezien en zal echt niet onder de indruk zijn ... wel don't make assumptions

Toen ik Kyra leerde kennen was ze voornl een RBi paard. Ze was eigenlijk al in de freeze stand gelukkig heb ik haar kunnen leren om zich meer open te stellen en pfff dat kan ook best heftig zijn. Als Kyra iets eng vindt, dan vindt ze dat ook met 200% overtuiging (RBe) en als ze iets geweldig vindt, dan is het net vuurwerk (LBe)

Waar het nu om gaat is het volgende: we zijn bezig met de oefening stick-to-me. In het begin zag Kyra daar niet echt het nut van in, was voornl moi die enthousiast weg liep en Kyra keek mij na Tijdens de les geoefend met mijn Energie Up en yeah Kyra snapt het en vind het nog leuk ook. Alleen … iets TE leuk. En als Kyra erg enthousiast wordt, dan gaat ze stijgeren … Niet een klein hupsje met de voetjes van de vloer, nee, meer in de stijl van: Black Beauty kan jaloers zijn

Nu gebruik ik deze oefening ook als ik haar weg haal bij de kudde. Dit vind zij nog altijd een erg spannend iets en zo krijg ik goed haar aandacht bij mij, waarna zij snel ontspant.

Deze oefening doen we voornl online, maar dan is zo'n leadrope best kort … Het is echt een kwestie van enthousiasme en niet dominantie, want ze kijkt donders uit waar ik sta en waar ik heen ga, maar ja, ineens 1.70m vol op de achterbeentjes en hoog boven je is toch best imponerend.

Ik ben al druk aan het oefenen met het dosseren van mijn Energie Up, maar het is bij Kyra of het één of het ander … Ik loop rustig weg, ik draai mij iets om, maakt allemaal niets uit, zodra mijn Energie Up gaat, wordt zij SUPER enthousiast.

Bij deze dus mijn vraag … wat te doen / hoe hier mee om te gaan?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Iets TE enthousiast paard

Hoe doe je "energy up"?
    Alleen wat meer rechtop staan of energieker lopen? Of gebruik je ook je stick?
    Misschien moet je toch een manier vinden om je energie te doseren. Uiteindelijk moet je paard aan je energie kunnen aflezen of je stap, draf of galop (of een steigering ) vraagt.

Als je paard met stick to me erg enthousiast wordt, kun je ook beslissen om je plan anders te trekken en iets met die energie te doen. Doe circlinggame met een hindernis bijvoorbeeld. Of ga werken aan sideways in draf. Ik noem maar wat. Als je paard energie geeft die je niet kunt gebruiken voor de oefening die je in gedachte had, dan is het aan jou om die energie op een andere manier te gebruiken. Ga een paard dat normaal weinig energie heeft, NIET de kop in drukken. Maar ga wel onderzoeken waaróm je paard juist met stick to me zo reageert.

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Re:Iets TE enthousiast paard

Thanx De stick heb ik nu echt niet meer nodig ... ze weet al gelijk wat komen gaat als ik rechtop ga staan en energiek weg loop

De kop in drukken doe ik ook zeker niet ben al zo blij dat ze zich uit en lekker los gaat, nu alleen nog taak om haar enthousiasme iets controleerbaar te houden.

We zijn nog in de beginfase mbt de games en circling zijn we nu mee bezig. Heb haar daarin al wel zover dat ze op een kleine aanwijzing overgaat in draf en dan gaat het normaal. Het is alleen met de stick-to-me game dat ze als vuurwerk afgaat.

Misschien proberen om als we uit de weide gaan ipv stick-to-me te beginnen met de circling-game, zodat ze toch haar focus op mij krijgt, maar iets minder dichtbij en explosief.

Bladwijzers

Forum Rechten