Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: mond open met bit

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

mond open met bit

Ik ben al een tijdje bezig met bit maar wissel nog veel af met de bloem of touwhalster maar het valt me nogsteeds op dat als er ook maar iets van druk p het bit is Diesel nog erg veel et het bit bezig is. Mond wat opene houden en bit bewegen. Heb ik een verkeerd bit en als ik van bit wil veranderen moet ik dan maar gewoon vanalles proberen of zijn er voorbeelden van bitten die vaker helpen bij dit soort gedrag? Ik heb werkelijk geen idee wat ik hiermee moet. Hij reageert verder super licht op het bit...waarbij ik me dus ook vaak afvraag of het bit niet te scherp is.

Ik rij nu met een dubbel gebroken kneveltrensje met een koperen rolletje in het midden. De grote is wel prima en hij gaat ook jaarlijks naar de tandarts.

Wat kan het zijn? Nog steeds niet gewent of is dat onzin of is het echt het bit zelf wat moet veranderen of gewoon niet met bit tijden?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:mond open met bit

Heb je al eens geprobeerd om een tijdje met touwhalster/bloem te rijden en daarbij het bit ook in te doen, maar het dus niet te gebruiken?
    Op die manier kan hij wennen aan het bit, zonder dat er druk op staat. Ook met grondwerk zou je het bit in kunnen doen, waarbij je dan verder puur op het touwhalster werkt.

Als je (zoals ik nu begrijp) er maar af en toe mee rijdt/werkt heeft hij wellicht gewoon nog niet voldoende tijd gehad om eraan te wennen?

Aangemeld
    Oct 2005

mm...klinkt logisch en inderdaad nog niet geprobeert.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je een bitje hebt met een koperen rolletje dan is het daarvan juist de bedoeling dat hij daar mee bezig is. Dus dat hij daar lekker op kauwt er mee speelt, niet dat hij er gefrustreerd op bijt of zo.
    Als de inwerking te scherp is dan ligt dat aan jouw hand niet aan het bit. Gewoon minder doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Lastig soms om te achterhalen waar dat door komt. Heb eerst 3 wedervraagjes: is hij electrisch behandeld, heeft hij zijn wolfskiesjes nog, zijn er bitseats aangebracht?

Aangemeld
    Oct 2005

Hij is niet elektrisch behandeld, heeft geen wolfkiezen en die laatste weet ik niet wat je daarmee bedoelt.

Ik zal eens een filmpje maken wat hij doet met zijn mond.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hij heeft geen wofskiesjes schrijf je; zijn ze verwijderd voor zover je weet? Ze kunnen namelijk soms dicht onder het slijmvlies zitten (dat noemen ze "blind") en dat is dan pijnlijk als het bit erop komt (wat onvermijdbaar is).
    Voor de bitseats heb ik een linkje, daar kan je handig zien wat het is: http://www.paardentandartsmg.nl/Paardentandarts_9.html .
    Juist omdat je je afvraagt of je bit niet te scherp is omdat hij er heftig op reageert. Welke tandarts komt er bij Diesel? Wat is zijn/haar idee erover?

Heeft Diesel misschien een klein mondje?

Mijn (toenmalige) tandarts maakte mij een tijdje geleden erop attend dat Ryan een klein mondje heeft, en dat het dubbelgebroken bitje wat ik toen gebruikte echt te dik voor hem was. Dit was volgens hem onprettig voor Ryan omdat hij zijn mond dan niet goed dicht kon doen.

Ik heb toen een dunner (waarschijnlijk dus scherper) bit voor hem gekocht, wat hij veel rustiger in zijn mond liet liggen.

(Nu rijden en dressuren we al tijden bitloos. )
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    Oct 2005

Gisteren met een bitje in gelongeert met dubbele longe en dan gewoon op de bloem het contact. Het ging echt super! Ofja..hij reageerde gewoon super maar het bitje lag ook helemaal stil, maar ik kwam er dus ook niet aan. Moet ik dit gewoon vaker herhalen en dan af en toe wel op een bitje ook e cht rijden?

En hoe moet ik een dunner bitje voortellen? hebben jullie een plaatje ofzo?

ergens vraag ik me nu ook weer af waarom ik met bitje wilde rijden

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als de inwerking te scherp is dan ligt dat aan jouw hand niet aan het bit. Gewoon minder doen
    Sorry beetje ongenuanceerd van mij.

Whoopie had ook eerst een dubbelgebroken trens, niet eens zo dik maar ze kon daar erg boos op bijten ,had ook wel met andere dingen te maken hoor. Maar sinds ik een enkelgebroken knefeltrens heb met koperen rolletje is ze daar erg blij mee, dat wil niet zeggen dat ze af en toe niet bijt maar dat komt dan omdat ik iets vraag wat ze moelijk vindt en ze weerstand geeft. Het bit ligt mooi stil.

Heb je het bit wel laag genoeg in de mond liggen, ik merkte dat toen ik het bit iets lager in de mond deed het beter lag en ze het mooi "aanneemt".

Het lijkt mij een vrij dun bit wat je nu hebt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou dit inderdaad vaker herhalen. Ondertussen wel nog even naar de ligging kijken zoals al gezegd is, het kan voor het comfort van het paard inderdaad schelen of het iets hoger of juist lager hangt. Dat is een kwestie van uitproberen. Als hij dan rustig blijft met zijn mond, zou ik het rijden met bit weer op gaan pakken. En dan goed opletten op welke momenten hij eventueel toch nog onrustig wordt: is dat als je wat moeilijks vraagt? Als je alleen al contact opneemt? Indien het laatste: doet hij het dan ook als je ernaast staat en dan de teugels aanneemt?

Aangemeld
    Oct 2005

yup, als ik erlangs wandel en dan dus de druk naar voren heb (stel je lomp voor dus als je het paard vooruit trekt) doet hij het ook. Als de teugels in een boog hangen beweegt hij niet. Ik weet niet of ik vanavond ga maar dan zal ik het filmen.

Ik zal ook es wat spelen met de hoogte. Hij hangt nu dat er 1,5 rimpel ontstaat.

Owja..nog meteen een nieuwe vraag..

Hoe krijg ik hem aangeleerd zijn mond open te doen? Ik moet altijd erg met mijn vinger friemlen op zijn tong voor hij zijn mond open doet. Is hier ook een foefje voor?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik heb ook dat geclickerd
    Hinnik!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Met 'ernaast' bedoel ik dat je in zone 3 staat en de teugels vasthoudt alsof je rijdt. Als je dan de teugels aanneemt, doet hij het dan ook? En blijft hij het ook doen als je zachtjes met de teugels speelt?
    En HOE doet hij het dan? Nerveus/gespannen, of meer onderzoekend, spelend?

Je kunt hem leren zijn mond open te doen met het indien van het bit door een snoepje in je hand bij het bit te liggen, dan hapt hij het bit en het snoepje in één keer samen naar binnen. Als het goed is.

Filmpje is altijd goed!

Bladwijzers

Forum Rechten