Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Hooi voeren in een bak?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Hooi voeren in een bak?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Kijk anders ook effe op www.paddockparadijs.nl, daar zijn veel tips voor slowfeeders te vinden (ook op het forum)!
    Bedankt, ik vind het niet zo'n fijne site qua vormgeving, maar wel qua informatie. Dus ik heb er gister een heel poosje op rondgekeken.

Sita, hmm, misschien moet ik het dan toch bij netten houden.
    Ik heb drie pony's die vooral geremd moeten worden in voedsel.
    En zoals het er nu uitziet wordt hun paddockje volledig rondom hout, dus ruimte genoeg om verschillende netten op te hangen.
    Ik wil dan niet te grote netten, maar wel verschillende om ruzie te voorkomen.
    Voordeel is dat er meer loopruimte blijft als er geen bak in het midden komt.

Bedankt weer voor de reacties. Erg fijn zo de ervaringen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Leuke van een bak in het midden is wel dat ze daar rondjes omheen blijven lopen, ze gaan dan een soort stoelendans doen, als je daarnaast op 2 uiteinden van de paddock nog een hooinetje hangt hebben ze helemaal veel reden om te blijven lopen.
    Wij hebben nu enkel een grote ruif op eens straatje staan waar ze stoelendans doen. We wilden die ruif eerst ergens anders zetten maar laten hem toch staan omdat ze zo meer lopen dan dat het een open ruimte is. Nu moeten ze eromheen als ze ergens heen gaan, anders kiezen onze luiaards standaard de kortste weg
    Omdat ze nu niet ver bij de ruif vandaan gaan maken we dan nog een 2e voerplek aan het andere eind van de paddock, is sowieso noodzakelijk omdat we inmiddels teveel paarden hebben voor die ene ruif.

Die 2e hooibak word eenzelfde soort exemplaar als die van Bea. We hebben in de grote ruif een net over het hooi, maar daar kunnen ze nog erg snel mee eten en we hebben gatenmakers. Dat net bewegen ze mee met hun mond tijdens het zoeken naar een plukje, zelfs de paarden met grote neus zijn er echt bedreven in. Nu hebben wij een net wat over het hooi ligt, misschien is het anders met hangende netjes die wiebelig hangen zodat het meer moeite kost.
    Dus in de bak komt betongaas met fijne mazen, dat geeft minder mee met eten dus word het meer hooi grazen en ze hebben er minder snel gaten in denk ik.

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

voor de mensen die niet kunnen/willen lassen kan je natuurlijk ook een hooibak maken en dan over het hooi zo'n aanhangernet spannen. of je maakt (eventueel uit hout) een frame dat net in je hooibak past en maakt daar een stuk aanhangernet aan/in vast zodat het net mooi opgespannen blijft en zwaar genoeg is om mee te zakken terwijl ze eten.
    Hinnik!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Maar lassen hoeft niet nodig te zijn hoor, als je net als Bea zo'n draadmat koopt hoef je die enkel op maat te slijpen en de evt scherpe punten ook. Komt geen las aan te pas
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik vind een net toch altijd een beetje eng. Ik ben bang dat ze er in blijven haken met een voet.
    Started!

Hoe hoog zijn de raden bij jullie bij de bakken? Ik zit met het probleem dat Sieb innieminie is en ik dus eigenlijk erg lagen randen moet hebben.
    www.niettevermijden.com

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Hoe hoog zijn de raden bij jullie bij de bakken? Ik zit met het probleem dat Sieb innieminie is en ik dus eigenlijk erg lagen randen moet hebben.
    Dat probleem hebben wij ook, met 3 paarden en 1 pony.

Wat wij willen proberen is 1 zijkant niet dicht te maken maar ook (gedeeltelijk) met gaas/draadmat. Met kleine mazen kan er nooit een hoef tussen komen. De zijkanten van de bak zijn hier ruim een meter, daar kan kleine poown nooit bij. Alle zijkanten hoeft niet, dan kan hij er te makkelijk bij

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik wil eigenlijk alleen op het verharde deel voeren, dus dat is toch een relatief kleine ruimte.
    Misschien wacht ik even af tot het verharde deel en alles gemaakt is, dan weet ik ook hoe het eruit ziet.
    Bestel in elk geval wel verschillende hooinetten.
    Een hooibak kan ik in een later stadium ook nog maken, dus de adviezen zijn zeker nuttig.
    Hier zijn de pony's wel allemaal ongeveer even hoog, dat scheelt. Maar anders lijkt me één kant met gaas/ruifidee wel een goede.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten