Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Hooi voeren in een bak?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hooi voeren in een bak?

Ik heb even getwijfeld of die hier moest staan bij voeding, maar heeft toch meer met huisvesting te maken.

Ik heb mijn pony's normaal in winterdag in de bak lopen, en 's nachts op stal. Ze kregen dan op stal hooi, en in de bak voorin de hoek op het zand.
    Vermoedelijk gaat daar noodgedwongen verandering in komen.
    Ik ben ermee bezig om een stuk verharding aan te leggen. Daarop denk ik sterk aan een hooibak. Hoewel een net eventueel ook een mogelijkheid zou wezen.
    Maar ik dacht, als ik een hooibak in het midden zet, kunnen ze er alledrie uit eten. Ze kunnen er dan rondom staan.

Nu is onbeperkt hooi echt teveel voor deze pony's, dus ze moeten geremd worden in de snelheid waarmee ze hooi eten.

Een hooibak met daarop een gaas, rek of net lijkt me wel wat.

Eigenlijk ben ik benieuwd wat jullie als hooibak gebruiken? En hoe jullie eventueel snelheid van voeropname remmen?
    En eventuele voor- en nadelen van wat jullie hebben?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Re:Hooi voeren in een bak?

A lot of people talk to horses, not many listen

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ja en nee, dit zou alleen een optie zijn als er een houten hek omheen komt, waar ik het net tegenaan kan hangen.
    Ik wil de ondergrond verhard hebben, en daar kunnen dan geen palen meer in.
    Maar ik denk dat ik liever een bak wil, eventueel nog een hooinet op een andere plek als extra.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Een euro pallet met daarop een raamwerk, daarin kun je dan een stuk betongaas leggen met vakjes van 5 bij 5 cm zodat ze het niet zo snel opeten,jemoet dan wel iets bedenken waardoor dit gelijkmatig mee naar beneden gaat en toch vast blijft zitten anders slopen ze het eruit is mijn ervaring.

www.kruizinga.nl verkoopt die bakken ook tweederhands.Ik kijklater nog even of ik er nog een foto van heb.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Je moet een beetje mazzel hebben

Uit een fabriek heb ik 2 draadmanden mee mogen nemen. Hier wil ik nog een bovenkantje op hebben, zodat het een slowfeeder wordt.
    Helaas kan ik niet bij mijn fotoos, anders had ik het je kunnen laten zien.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik had eerst zo'n palletbak (van het slachthuis ). daarin kun je vrij makkelijk een verzwaard rek leggen zodat ze trager moeten eten en het rek goed zakt als er minder hooi in de bak zit. wel altijd het rek vastmaken aan de bak zodat ze het er niet uit kunnen tillen.

uiteindelijk ben ik toch richting de hooinetten met kleine mazen gegaan omdat ze dan toch nog iets trager eten en bij dikke ponies is dat wel aan te raden... ik heb de echte van hooinet.nl (lekker duur), maar ze zijn wel erg sterk en praktisch (met een stok om het net open te houden bv). nu heb ik er een tegen de wand van de stal hangen, maar je kan ze ook in de omheining verwerken zodat je zelf niet de wei in moet om bij te vullen.
    Hinnik!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Sita,

Kun jij me tippen waar ik een rooster vandaan haal, om op de bak te leggen?

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ahum wel,

ik ken toevallig een siersmid die dat wel even op maat kon maken. daar ben je vermoedelijk niet veel mee dus

maar uiteindelijk was het vrij simpel, dus als je al iemand weet die kan lassen, dan moet het echt wel lukken om dat te maken. Je maakt een stuk draadmat/betonijzer op maat van de bak en last er profielen op rondom zodat hij aan alle zijden even goed naar beneden gedrukt wordt. vastmaken deden wij gewoon met strookoordjes aan de bodem van de bak.
    Hinnik!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    ahum wel,

ik ken toevallig een siersmid die dat wel even op maat kon maken. daar ben je vermoedelijk niet veel mee dus

maar uiteindelijk was het vrij simpel, dus als je al iemand weet die kan lassen, dan moet het echt wel lukken om dat te maken. Je maakt een stuk draadmat/betonijzer op maat van de bak en last er profielen op rondom zodat hij aan alle zijden even goed naar beneden gedrukt wordt. vastmaken deden wij gewoon met strookoordjes aan de bodem van de bak.
    Lassen is echt mijn laatste optie Want ik ken geen lasser.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Eén van mijn ponies heeft zandkoliek gehad laatst, daarom ben ik nu erg voorzichtig met eten van de grond. Ik had mijn netten op de grond liggen, maar nu dus niet meer. Mijn man heeft van een stevige pallet van ongeveer 1 m bij 80 cm hooibakken gemaakt. Wandjes eromheen schroeven van planken die we hier nog hadden, en aan twee kanten een vastzetring erin. Aan die ringen maak ik nu het hooinet vast. Ze eten dus nog steeds uit een hooinet (die van Nicky's keet) , maar ze knoeien niet veel buiten de bak zodat ze niet veel meer van de grond eten.
    De mazen van die netten rekken trouwens wel behoorlijk op. Ze zijn nu in anderhalf uur klaar met hun portie. Dat krijgen ze dan drie maal daags. Tot nu toe werkt het goed. De bakken blijven staan en zijn ook nog heel, maar ze staan wel op het zand. Ik wet niet hoe ze blijven staan op het harde. Ze eten er trouwens wel met meerdere tegelijk van. Soms staan ze er met z'n zessen omheen.
    Ik heb ook nog een ruif staan die eigenlijk voor schapen bedoeld is. Daarin twee maten gaas, van 5 x 5 cm en de andere helft 7 x 7 cm. Ook toen ze alleen daaruit gevoerd werden waren ze in anderhalf uur klaar. Ik zit nog te denken om tegen het gaas aan de binnenkant nog een stuk gaas te monteren zodat de mazen kleiner worden.

Wie weet vind je hier wat inspiratie; www.slowfeeding.com

Wij hebben hier nog een houten bak staan, alleen nog geen goede constructie of bouwtekening.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik ben ook over gegaan op bakken met draadmatten erin.
    De mannen hier waren het erover eens dat zelf lassen geen optie zou zijn. Je krijgt dan al snel roest op de lassen of het zou flink in de papieren gaan lopen. Bovendien is het een flinke klus en blijven de lassen scherp. Ook al veel werk dus.

Ik heb ervoor gekozen om plastic palletboxen te kopen. Even zoeken op Marktplaats; je vind ze voor rond de veertig/ vijftig euro per stuk. Ik heb gekozen voor plastic bakken, omdat die naar mijn bescheiden mening niet kapot kunnen. Ze rotten niet en de paarden blijken er ook flink tegenaan te schoppen.

Onderin heb ik afwateringsgaten geboord. Die gaten zijn nu zo'n 2 cm doorsnede. Dat heb je ook wel nodig, omdat er door de matten altijd een klein laagje op de bodem achterblijft waar de paarden niet bij kunnen. Ik vind het een nadeel dat dat nat en vies wordt nu, dus regelmatig schoonmaken is nodig.

Draadmatten heb ik hier bij een wat grotere bouwmarkt gekocht. Ik kocht een mat van 2 bij 2 meter (zo even uit mijn hoofd) voor 50 euro. Ja, dat is niet goedkoop, maar wel fijn.

Onderin de bakken heb ik met goedkoop touw van de Action en karabijnhaken de matten vastgemaakt. de matten zitten op vier plekken vast, op de hoeken. Als de paarden uit de bakken eten, trekken ze de matten helemaal omhoog om het hooi eruit te krijgen. Als die matten vallen, geeft dat een "boink".

Daartegen heb ik dan weer oude tuinslang om de matten heen gedaan met trekbandjes. dat werkt, en zo kunnen ze ook hun mondjes niet open halen aan de plekken waar de matten doorgezaagd zijn.

Ik heb drie bakken voor vier paarden, maar dat is wel heel erg ruim. Soms staan ze ook gewoon met meer aan 1 bak. En inderdaad; de paarden doen veel langer over het eten. Het valt me wel op dat ze er (nog steeds) handiger in worden.

Succes!
    Started!

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Bedankt voor de reacties.

Mitzel, wat jij beschrijft is ook een beetje mijn idee, wat me wel aanspreekt.
    Zelf wil ik eigenlijk maar 1 bak, en dan eventueel nog 1 of 2 hooinetjes ophangen, mochten ze toch niet met drie uit één bak willen eten. De bak zet ik wel in het midden zodat ze er rondom heen kunnen.

whoopie, wel een handige link die van Kruizinga. Al is het niet in de buurt.

Sita, jij vind netten dus toch fijner dan zo'n bak?
    Hoe groot zijn de netten die je hebt, en hoeveel, voor hoeveel pony's?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kijk anders ook effe op www.paddockparadijs.nl, daar zijn veel tips voor slowfeeders te vinden (ook op het forum)!

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik heb één net van 3X1m waar een 30tal kg hooi in kan voor als de paarden samen staan en een kleinere van 1.5m op 1m waar tot een klein baaltje hooi in één keer in kan. Die gebruik ik nu voor de twee ponies alleen.

In mijn geval is zo'n grote bak momenteel veel te onhandig en te groot. Ik heb hem wel nog, dus als ik terug meer paarden tesamen zou hebben staan en ik heb een verharde plaats waar de bak op kan, dan zet ik hem terug. Bovendien zijn de mazen van mijn hooinetten kleiner en dat is wel goed vermits de ponies echt op een strikt ransoen staan en elke minuut die ze langer aan hun hooi kunnen besteden welkom is.
    Hinnik!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten