Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: enige stalgenoot van mijn paard wordt straks verkocht: wat te doen?!

Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

enige stalgenoot van mijn paard wordt straks verkocht: wat te doen?!

binnenkort wordt de enige stalgenoot van mijn paard verkocht. zij zal enkele weken alleen moeten staan: dan komt er een nieuw paard voor terug. ik zie enorm op tegen die periode, want als de ene gereden wordt en de ander staat op stal of in de wei, is het al heen en weer hinniken en onrust troef. ik ben bang dat mijn paard totaal in paniek raakt, of uiteindelijk apathisch.
    het mooist is natuurlijk een tijdelijk leenpaard als gezelschap, maar kom daar maar eens aan... ik heb niet zo veel paardenconnecties in de buurt en wat er in de buurt zit is vooral van het slag 'och dat valt wel mee en ze moet er maar aan wennen'. (hoewel het misschien best mee kan vallen, maar ik ben zelf helaas van het slag 'o jee dat gaat echt heel erg akelig worden'...)
    heeft iemand voor mij hierover iets opbeurends te melden..?!
    of tips/ervaringen?
    ik hoor het graag,
    groet! ims
    *** you can't do it without doing it ***

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:enige stalgenoot van mijn paard wordt straks verkocht: wat te doen?!

Het zal zeker vervelend zijn voor je paard, maar ik zou er ook geen te groot probleem van maken. De periode is te overzien, probeer zelf wat extra tijd voor je paard vrij te maken. Hoe eerlijk is het om een ander paard uit zijn vertrouwde omgeving te halen voor een paar weken.
    Is er geen ander vee in de buurt, schapen, geitjes kunnen ook als gezelschap dienen.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

ha janneke, bedankt voor dit hart onder de riem!
    misschien maak ik het zelf wel erger dan het is. ik had ook overwogen haar zelf voor die tijd ergens anders neer te zetten, maar dan zou ik haar uit haar eigen omgeving halen voor een kortere periode, waar ik haar denk ik ook geen plezier mee doe.
    inderdaad had ik al alle (extra) tijd voor mijn paard in geruimd, dat komt wel goed.
    helaas zijn er geen andere dieren in de buurt (behalve een hond, maar die komt niet echt op bezoek bij het paard).
    groet! ims

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik kan je probleem goed voorstellen. Heb ook eens voor zo;n situatie gestaan, en toen bracht een forumlid haar paard heel lief voor 5 weken bij mij (80km verderop!).
    In welke omgeving woon je, misschien is dat wel handig om te vermelden.

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

omgeving deventer. maar wat janneke zegt over een paard voor een kortere periode uit de eigen omgeving halen vind ik ook wel belangrijk... dat geeft ook een hoop stress, voor het logeerpaard. en daarna moeten ze weer uitelkaar, natuurlijk.
    het is lastig te bepalen waar je je paard, gezien de omstandigheden, het meest een plezier mee doet. of het minst mee van slag brengt...
    mijn paard kan heel slecht van huis zijn: van de zomer gingen we vijf dagen naar wim vonck en daar heeft ze twee dagen niet gegeten omdat ze zo'n heimwee had. dus thuis zijn is wel heel belangrijk voor haar: ze hecht dus vooral ook aan de plek. daarom hoop ik dat het misschien toch mee gaat vallen..?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door imsavior
    mijn paard kan heel slecht van huis zijn: van de zomer gingen we vijf dagen naar wim vonck en daar heeft ze twee dagen niet gegeten omdat ze zo'n heimwee had. dus thuis zijn is wel heel belangrijk voor haar: ze hecht dus vooral ook aan de plek. daarom hoop ik dat het misschien toch mee gaat vallen..?
    Ging je toen samen met dat andere paard naar Wim Vonck? Want anders weet je nog steeds niet of je paard zich hecht aan het andere paard of aan de plek

Als je paard zich inderdaad vooral aan de plek hecht dan gaat het wel goed komen denk ik. Als je paard zich vooral aan andere paarden hecht dan zou een tijdelijk vriendje wel heel prettig zijn. Er zijn ook paarden die zich helemaal niet specifiek aan 1 plek of aan 1 kudde hechten en die heel sociaal zijn met andere paarden, dus je kan er natuurlijk altijd een oproepje aan wagen. Misschien is er wel iemand die heel graag een paar weken op vakantie wil en zijn/haar paard bij jou wil zetten? Je kan het altijd proberen.

Succes!

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

nee, dat was weer met een heel ander paard. het ging dus wel om de plek, denk ik.

en ja, een logeerpaard van iemand die toch graag met vakantie wil, is natuurlijk zeker welkom!
    tis alleen geen paddockparadise.

erg bedankt voor jullie bemoedigende reacties. heel fijn dat er wordt meegedacht!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb een zelfde situatie gehad. De pony heeft toen vier weken alleen gestaan en toen kreeg hij een nieuw maatje.
    Ideaal is het niet, maar de rust keerde wel snel terug. Normaal hinnikte hij ook veel als de andere weg was, maar nu was die stil.
    Een paard/pony alleen ben ik fel tegen, maar zo voor even is het wel te doen, mits je maar zeker weet dat er snel weer een nieuw maatje komt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

en ja, een logeerpaard van iemand die toch graag met vakantie wil, is natuurlijk zeker welkom!
    tis alleen geen paddockparadise.
    Wat heb je dan wel te bieden ? Wie weet vinden we wel een oplossing als we alle mogelijkheden kennen ....
    www.bloggen.be/whisperer

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

nee, dat was weer met een heel ander paard. het ging dus wel om de plek, denk ik.
    Dat is in ieder geval prettig om te weten. Komt vast goed.

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

nog meer fijne reacties! dank, dank.

te bieden is er stalling met smiddags buiten (schrale wei met drinkvoorziening, afrastering van schrikdraadlint) en een goed onderhouden buitenbak met verlichting. direct uitrijden in de buurt kan alleen via openbare weg richting uiterwaarden (mits niet overstroomd)/dijk in rustig buitengebied. verder is dichtbij voor met de trailer: bussloo recreatiegebied.
    ik moet het nog wel overleggen met de pensionhouder, trouwens. maar zolang het een makkelijk paard is, zal dat geen probleem zijn.

maar de geluiden van de diverse forumleden klinken ook best heel bemoedigend: misschien gaat het mee vallen zoals de situatie is en is mijn paard tegen meer bestand dan ik zelf denk..? (ze heeft me al eerder verrast!)
    dan is er wat voor te zeggen niet een ander paard ook voor korte tijd uit zn vertrouwde omgeving te halen, zoals janneke al eerder zei.

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

update voor mogelijke latere geïnteresseerden in dit onderwerp, om te weten hoe het afliep:
    inmiddels is mijn paard vier dagen alleen en het gaat beter dan ik had durven hopen.
    behalve veel aandacht en bezoek heb ik het volgende gedaan:
    een dag van te voren wat valeriaanwortel van de paardendrogist gegeven en daarvan krijgt ze voorlopig nog een onderhoudsdosis.
    de eerste dag op stal gehouden en heb twee keer een uurtje met haar gespeeld en gewerkt in de bak. ging prima!
    de tweede dag heb ik haar overdag in de buitenbak gezet, met voerbal en speelgoed en weer twee keer een uur gewerkt, ook weer geen probleem. heel fijn!
    de derde en vierde dag in de wei, wederom tweemaal gewerkt in de bak en weer goed te doen.
    ze hinnikt wel als ik even uit beeld ben en als ik wegga. dat vind ik steeds wel even lastig, maar goed. het is te doen.
    ze eet goed, is niet apathisch en ook niet gespannen, hooguit wat onrustiger in sommige situaties.
    dus. een klein hoeraatje is wel op zijn plaats: hoera!

Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nou dat is wel fijn, hopelijk is de tijd snel om Goed dat je zo bewust bezig bent voor je paard.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten