Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: Natuurlijk leren rijden, tips?

Actief Forumlid Jurgen's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Natuurlijk leren rijden, tips?

Hai allemaal!,

Ik wil even wat aan jullie voorleggen, hoop dat jullie even mee willen denken.
    Ik heb nog nooit in mijn leven gereden op een paard, maar zou dat wel graag willen gaan doen.

Ik wil van tevoren even de discussie voorkomen dat er geen natuurlijk paardrijden zou bestaan, aangezien een paard in de natuur niet bereden wordt, etc etc, maar dat is even een discussie die ik hier niet wil voeren.

Ik zou graag op een natuurlijke manier willen leren rijden, dus niet op de Engelse manier.
    Nou heb ik even wat vooronderzoek gedaan, maar ik kan eigenlijk nergens lessen vinden die zich beperken tot startende ruiters die op een zo natuurlijk mogelijke wijze leren hoe het beste een paard te berijden. (ik typte eigenlijk bereiden, maar laten we dat maar niet doen! )

Ik ben dus met name op zoek naar een les waarin ik niet alleen leer hoe ik een zadel op een paard moet leggen, erop moet stappen en hem naar voren te jagen; ik ben vooral op zoek naar hoe je het beste een balans vindt om te zorgen dat je je paard niet in de weg zit, op welke manier je het beste je hulpen kunt ontwikkelen zodat een paard hier niet teveel last van ondervindt, en dergelijke. Misschien klinkt dit wazig, misschien ook niet. De manier waarop ik zelf tegen de hele situatie aankijk is dat ik tot een paar maanden terug nog nooit iets met paarden te maken heb gehad en het enige wat ik nu weet van paarden allemaal op een 'natural' manier tot stand is gekomen (met dank aan Mariska ). Zie mij maar als een groen blaadje, wat graag wat meer ervaring wil opdoen, maar aangezien het natuurlijke me zo ontzettend bevalt wil ik eigenlijk niet van dit pad afstappen, ook al is dat wel de gevestigde orde in paard-rij-land. Mijn niveau is ongeveer hetzelfde als een penny van 6 jaar oud, maar ik heb wel een zekere bagage in de vorm van wat Parelli-materiaal wat ik heb gezien, waardoor ik wil voorkomen dat ik moet gaan lessen op een manier die afwijkt van wat ik momenteel in lijn met Parelli aan het leren ben.

Uiteindelijke doel is wel dat ik op basis van de lessen die ik volg ik voldoende getraind zou moeten raken aan het rijden om mijn ruiterbewijs te kunnen halen, aangezien ik over een paar jaar graag wat buitenritten zou willen maken.

Tot slot nog even wat praktische informatie: Ik woon in Noord-Holland en wil in de zomer van 2011 beginnen met lessen zodat ik wat ervaring kan gaan opdoen. Ik heb overigens geen eigen paard om op te leren rijden. (Het paard van mij (en Maris) is nog te jong en daarnaast ben ik vrij groot (1m9 voor een arabiertje, dus ben niet van plan op Shiraz te gaan rijden)

Tips, ervaringen, ideeën en opmerkingen zijn altijd welkom, ik hoop dat jullie iets weten.

Liefs,

Jurgen
    Inspired by nature.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Re:Natuurlijk leren rijden, tips?

Hoi Jurgen, wat jij bedoelt is denk ik wat vooral in de oude levels van Parelli geleerd wordt; de pushing passenger game bijvoorbeeld. Bij het leren rijden op de Parelli-manier begin je bij 0. Met 1 teugel, stapje voor stapje. Dat is best lastig als je geleerd hebt traditioneel te rijden, voor jou is het een stuk makkelijker denk ik want je hoeft niks af te leren. Dat je geen paard hebt om op te rijden maakt het wat moeilijker natuurlijk. Kan je niet dat paard 'lenen' waar Maris ook wel eens op rijdt? En dan zou ik gewoon lekker gaan oefenen met hulp van Roos, Eveline, of een van de instructeurs op www.parelli.nl. Maar die levels vantevoren kijken over freestyle rijden zal erg hulpzaam zijn!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ilian
    Hoi Jurgen, wat jij bedoelt is denk ik wat vooral in de oude levels van Parelli geleerd wordt; de pushing passenger game bijvoorbeeld. Bij het leren rijden op de Parelli-manier begin je bij 0. Met 1 teugel, stapje voor stapje. Dat is best lastig als je geleerd hebt traditioneel te rijden, voor jou is het een stuk makkelijker denk ik want je hoeft niks af te leren. Dat je geen paard hebt om op te rijden maakt het wat moeilijker natuurlijk. Kan je niet dat paard 'lenen' waar Maris ook wel eens op rijdt? En dan zou ik gewoon lekker gaan oefenen met hulp van Roos, Eveline, of een van de instructeurs op www.parelli.nl. Maar die levels vantevoren kijken over freestyle rijden zal erg hulpzaam zijn!
    Ha Ilian, bedankt voor je reactie! Toevallig zat Maris gister de dvd te bekijken van de pushing passenger game, dus die heb ik even meegekeken, is inderdaad precies wat ik bedoel. Maar ik zie hem nog iets ruimer dan dat, bijvoorbeeld met het aansingelen, waar let je op qua reactie van je paard. Hoe zie ik of een zadel te groot of te klein is, of wel of niet past. Allemaal dingetjes die je (denk ik) niet meekrijgt als je gewoon een kant-en-klaar gezadeld paard tot je beschikking hebt.

En ik zou misschien wel een paard kunnen regelen, als het echt nodig is, maar ben daar nog niet actief mee bezig. Vooral omdat ik niet de intentie heb om nu al te beginnen met lessen en eerst eens wat achtergrondinfo wil opdoen.

Groetjes,

J.
    Inspired by nature.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

I see. Dan moet je echt de oude levelpakkettten hebben! Daar wordt al heel veel behandeld van wat jij je nu afvraagt Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Jur effe een vraagje: van waar de reden om te wachten tot volgende zomer? Zomaar even uit interesse hoor, niet om een nieuwe discussie op te starten ofzo.

Over of een zadel past, hoe je aansingeld etc kun je toch van Maris leren lijkt me?

Kun je dingen als opzadelen en aansingelen niet van Maris leren? Verder is er zeker in de parelli pakketten het een en ander te vinden over de reacties van het paard bij opzadelen en wat daarmee te doen. Verder kun je ook gewoon goed rondkijken naar een manege in de buurt waar ze wel een beetje aardig met paarden om gaan. Dat kan een natural stal zijn, al zijn die niet dik gezaaid, maar ook een 'normale' manege. Niet alles wat 'normals' doen is per definitie slecht hoor, daar valt best het een en ander te leren. Mijn dochter zit ook op paardrijles bij een 'normal' instructrice, die voor 80 procent met haar paarden omgaat zoals ik het ook zou doen, en die dat ook goed aan haar lesklanten overbrengt. Het is alleen wel een kwestie van goed zoeken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Jur effe een vraagje: van waar de reden om te wachten tot volgende zomer? Zomaar even uit interesse hoor, niet om een nieuwe discussie op te starten ofzo.
    Geen idee eigenlijk, wil gewoon alles eens rustig op z'n beloop laten en niet halsoverkop dingen gaan doen waar ik later spijt van krijg, al heb ik ook niks concreets waar ik bang voor zou zijn als ik vandaag al zou beginnen met lessen, bijvoorbeeld. Probleem voor nu is wel dat ik geen paard heb om lessen op te nemen en ik ook niet weet tot in hoeverre er bereidheid bestaat bij (bijvoorbeeld) stalgenoten om een 'nieuweling' op hun mooie knappe paardjes rond te laten hossen..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Over of een zadel past, hoe je aansingeld etc kun je toch van Maris leren lijkt me?
    Klopt. Het gaat ook niet zozeer om het aansingelen of het passen van een zadel specifiek, meer om het feit dat ik meer wil leren (en de instructeur/instructrice dus meer moet kunnen uitleggen) dan alleen het opstappen, rijden en afstappen, begrijp je? En natuurlijk kan Maris me een hoop uitleggen en laten zien.
    Inspired by nature.

Ik denk dat je zelf beste echte beginners lessen kan nemen op een zoals hier genoemt word normal maneges
    en er is niks mis met normals maar je kunt het zo erg maken als je zelf wil of ze vriendelijk maken als je zelf wil.

goede vriendin van me rijd voorledig normal maar die doet wel ff alles met haar zit en ook het naar beneden rijden.
    ik heb diepe respect voor haar. maar ze rijd wel met hoofdstel en een bit etc maar dus wel op een vriendelijke manier.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik denk dat je zelf beste echte beginners lessen kan nemen op een zoals hier genoemt word normal maneges
    en er is niks mis met normals maar je kunt het zo erg maken als je zelf wil of ze vriendelijk maken als je zelf wil.

goede vriendin van me rijd voorledig normal maar die doet wel ff alles met haar zit en ook het naar beneden rijden.
    ik heb diepe respect voor haar. maar ze rijd wel met hoofdstel en een bit etc maar dus wel op een vriendelijke manier.
    Zou ik ook zeggen, gewoon rijles nemen op een manege.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Zou idd ook voor een manege gaan maar...let goed op de volgende punten (in random order neergetikt) zodat het een heleboel teleurstelling voorkomt:

1. kijk naar het harnachement: is het verzorgd? past het de paarden goed of hebben ze veel drukplekken?
    2. hoe is de huisvesting?
    3. hoe worden de lessen gegeven en wordt er gelet op trekken en plukken, schoppen en slaan?
    4. heel belangrijk: hoe voelen de paarden zich daar? als je berustende koppies ziet: wegwezen
    5. hoe is de verzorging in het algemeen? (hoeven, vacht etc)

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Bedankt allemaal! Ik denk dat ik dan maar eens flink wat maneges af zal gaan op zoek naar iets wat een beetje past bij mij en de overtuiging over hoe mensen (in mijn optiek) met hun paarden om zouden horen te gaan. Ik zal me maar eens laten verbazen over wat er allemaal te vinden is
    Inspired by nature.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als het echt om het rijden gaat zou ik je ook zeker iemand aanraden die Centered riding lessen geeft, daar wordt vooral gekeken naar wat jij voor je paard kunt betekenen en wat je met je lijf /ademhaling, je positie kunt doen.
    Je zou je ook eens flink in kunnen lezen zodat je ook de verschillen tussen stijlen van rijden kunt beoordelen, je hebt Engels rijden/iberisch/ western allemaal verschillende manieren.
    Genoeg materiaal in de bibio.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm sorry maar ik ben niet zo erg voor maneges. Ik ken er maar weinig waar echt op een fijne, respectvolle manier met de paarden wordt omgegaan. Ik heb zelf verschillende maneges gehad vóór ik mijn eerste eigen paard kocht, en er was er geen een waar ik fijn les kreeg.

Hier in de buurt (Zuid-Gelderland) weet ik wel een stal voor je waar je wél fijn les krijgt, maar ik vermoed dat je dat te ver weg vindt.

In Noord-Holland weet ik helaas niks...
    De tips van Heidi zijn wel goed om naar te kijken, maar toch denk ik dat het voor een leek vrij moeilijk is om snel in te schatten hoe goed of slecht een manege is... gewoon door gebrek aan kennis...

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Moet zeggen dat ik ook bang ben dat hier in de buurt niet veel manege's zijn waarvan ik denk dat je niet het schop en trek principe aanleert.
    Heb wel iets gevonden waar we volgens mij wel terecht zouden kunnen: http://naturalwestern.nl/
    Ervaringen hiermee?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

@ Marja: Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat Jurgen (samen met Maris) best kan beoordelen of ergens goed met paarden wordt omgegaan. Simpele dingen als: hoe zijn de paarden gehuisvest (wei, box, stand), hoe worden ze gereden: met sporen, zweep, bijzetteugels? Hoe wordt er over en tegen de paarden gepraat/geschreeuwd... Krijgen ze meteen een tik als ze niet 'luisteren'? Ik ben het wel met je eens dat je goed moet zoeken naar een fijne plek, maar ze zijn er wel (al zullen dat over het algemeen niet de grootste maneges zijn....)

@Maris: die site ziet er wel heel veelbelovend uit, vind ik!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten