Hai allemaal!,
Ik wil even wat aan jullie voorleggen, hoop dat jullie even mee willen denken.
Ik heb nog nooit in mijn leven gereden op een paard, maar zou dat wel graag willen gaan doen.
Ik wil van tevoren even de discussie voorkomen dat er geen natuurlijk paardrijden zou bestaan, aangezien een paard in de natuur niet bereden wordt, etc etc, maar dat is even een discussie die ik hier niet wil voeren.
Ik zou graag op een natuurlijke manier willen leren rijden, dus niet op de Engelse manier.
Nou heb ik even wat vooronderzoek gedaan, maar ik kan eigenlijk nergens lessen vinden die zich beperken tot startende ruiters die op een zo natuurlijk mogelijke wijze leren hoe het beste een paard te berijden. (ik typte eigenlijk bereiden, maar laten we dat maar niet doen!)
Ik ben dus met name op zoek naar een les waarin ik niet alleen leer hoe ik een zadel op een paard moet leggen, erop moet stappen en hem naar voren te jagen; ik ben vooral op zoek naar hoe je het beste een balans vindt om te zorgen dat je je paard niet in de weg zit, op welke manier je het beste je hulpen kunt ontwikkelen zodat een paard hier niet teveel last van ondervindt, en dergelijke. Misschien klinkt dit wazig, misschien ook niet. De manier waarop ik zelf tegen de hele situatie aankijk is dat ik tot een paar maanden terug nog nooit iets met paarden te maken heb gehad en het enige wat ik nu weet van paarden allemaal op een 'natural' manier tot stand is gekomen (met dank aan Mariska). Zie mij maar als een groen blaadje, wat graag wat meer ervaring wil opdoen, maar aangezien het natuurlijke me zo ontzettend bevalt wil ik eigenlijk niet van dit pad afstappen, ook al is dat wel de gevestigde orde in paard-rij-land. Mijn niveau is ongeveer hetzelfde als een penny van 6 jaar oud, maar ik heb wel een zekere bagage in de vorm van wat Parelli-materiaal wat ik heb gezien, waardoor ik wil voorkomen dat ik moet gaan lessen op een manier die afwijkt van wat ik momenteel in lijn met Parelli aan het leren ben.
Uiteindelijke doel is wel dat ik op basis van de lessen die ik volg ik voldoende getraind zou moeten raken aan het rijden om mijn ruiterbewijs te kunnen halen, aangezien ik over een paar jaar graag wat buitenritten zou willen maken.
Tot slot nog even wat praktische informatie: Ik woon in Noord-Holland en wil in de zomer van 2011 beginnen met lessen zodat ik wat ervaring kan gaan opdoen. Ik heb overigens geen eigen paard om op te leren rijden. (Het paard van mij (en Maris) is nog te jong en daarnaast ben ik vrij groot (1m9voor een arabiertje, dus ben niet van plan op Shiraz te gaan rijden)
Tips, ervaringen, ideeën en opmerkingen zijn altijd welkom, ik hoop dat jullie iets weten.
Liefs,
Jurgen
Bladwijzers