Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Attack of the pony

Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

Attack of the pony

Jeetje ik ben wel vragerig de laatste tijd! (veel ambitie? )
    maar goed, hoe voldaan en oke licht zelfingenomen ik me voelde over de voortgang van mij en m'n paardje, zo hard ben ik op m'n muil gegaan van de week..

Er was eens een pony.. Een welshje (Nikki), 1.15 hoog, knap koppie, slim.. heel slim, dominant.. heel dominant.
    De hoefsmid kwam bij een kennisje van me (heeft een soort stichting, dus de smid kwam de hele kudde in een keer doen) en ik kwam kijken/helpen. Kennisje is een (normal, noemen jullie dat toch?).
    Hele kudde ging best goed, tot Nikki aan de beurt was. Ik heb nog nooit van m'n leven een pony zo hard zien vechten tegen(ik denk dat hij dacht voor z'n leven) de hoefsmid.

Hartverschuerend. En toen ze me vroeg of ik zin had om te 'ponyworstelen' had ik het gehad.
    Dus ik stel voor, geef mij die pony even en dan kijk ik of ik hem wat rustig krijg. Ging best goed, ontspande wat, kon voetjes aanraken terwijl hij z'n neusje op de grond had. Maar geen smid.

Dus pony weer in de wei en ik met m'n grote mond zou wel even zorgen dat hij de volgende keer bekapt kan worden.. :lol:

Vol goede moed, gewapend met een passend touwhalstertje en m'n leadrope een paar dagen later naar de wei.
    Begon goed, aaien, interesse wekken, meer aaien, touwhalstertje om even weg en weer terug tot hij een beetje (hoe zeg je dat netjes) gewillig werd.
    meelopen.. lastig, aaien.. kopschuw
    even kort want ik zou zo een pagina vullen met aaien, wandelen, aaien, wandelen
    afijn na zo een half uurtje dat doen volgde hij me netjes en kon ik z'n hoofd en oortjes enzo aaien terwijl z'n neusje op de grond hing, ik blij

totdat.. ik loop weer voor 'm uit, maak me een beetje kleine om hem uit te nodigen en hij komt maar loopt pontificaal door me heen. Dus ik maak me groot en stuur hem een beetje dreigend achteruit en stuur hem weg, hij rent om me heen en plots draait hij z'n achterhand naar me toe (dus de lijn zeg maar langs z'n lijf) en begint super wild te bokken en rent daarbij achteruit op me af.

en nu komt het op m'n muil gaan stuk. en ik doe niet aan spijt, maar god wat heb ik hier een spijt van. ik sloeg 'm (ik schaam me zo diep dat hier geen passende emoticon voor is) met m'n leadrope haalde ik uit op z'n achterhand en het enige wat ik dacht was dat ik in gevaar was en m'n hoofd werd leeg.

Uiteraard schrok hij, rende weer om me heen en na een rondje of 5 maakte ik me klein om hem naar binnen te vragen en ietwat aarzelend deed hij dit ook.

Was dit nou zo'n momentje dat als je een paard met dominante aard de keuze geeft, hij zo kan reageren? er even een 'loopje' mee neemt?
    Helaas heb ik het niet op film oid anders kon ik terug zien waar ik de fout in ging (op mijn enorm foute reactie na)

Na deze actie ben ik wel doorgegaan en uiteindelijk was hij weer zo ontspannen en meegaand als voor het akkefietje.

jeetje wat voelde ik me rot

ik wilde het vooral even kwijt, maar hier verschuild zit zeker ook de vraag, wat kan ik volgende keer beter doen?en de morele vraag, wat als jouw intuitie je verteld dat je in gevaar bent? is 'dierlijk'afweer gedrag dan een logisch gevolg? en hoe houd je dit in de hand?

Nou weer een veel te lang verhaal, maar hoop hier herkenning te vinden? en beter nog.. oplossingen?

Dankjewel!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Attack of the pony

Volgens mij heb je het prima gedaan, je hebt je ruimte terecht verdedigd, ik weet niet wat dit gedrag heeft uit gelokt mischien idd dominantie? Mischien iets anders.
    Blijkbaar is dit paardje een uitdaging.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Voel je niet schuldig over een flinke zwieper met een leadrope. Veiligheid gaat altijd voor alles en volgens mij heb je gewoon prima gehandeld.
    Als een van mijn paardjes iets teveel in mijn zone beentjes mijn kant op zwiert dan krijgen ze hem toch ook echt wel raak op de kont hoor.
    Maar wel op dat moment en gespiegeld aan de gradatie van hun actie.

helemaal niks mis mee.

Actief Forumlid pjpankras's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    49

Je heb op dat moment toch prima je ruimte verdedigd? Niets mis mee als je het mij vraagt.. wees blij dat die zwaai van je effectief was.

Als je het zo beschrijf (dat naar je toe vragen klein maken en ze loopt zo door je heen) zou het een test kunnen zijn.
    Onze Maud stond bij een fries in de wei en die deed dat ook wel eens bij mij als je niet oplette.. kwam ze naar je toe om vervolgens te proberen over je heen te lopen.

Maud heeft die neiging van over je heen lopen alleen als ze echt onzeker word.. in dat geval is het dus geen dominatie.. Maud is type als die RB is en het niet vertrouwd moet je niet zone 1 blocken.
    Dan gaat ze namelijk door je heen.

Probeer nu je vaker met haar aan de slag gaat eens een horsinality chart voor haar in te vullen.. en met verschillende dingen te kijken of je kunt "lezen" of het onbegrip/angst of puur dominant gedrag is.

Mijn dochter rijd op ee welshje, is iets groter als Nikki en inmiddels 18.. maar dat is een ontzettende dominante troel hoor.
    Ze ziet er heel lief uit.. maar ondertussen

Succes.. volgens mij ben je prima bezig.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

Wow, en pfieuw! bedankt voor alle reacties. Voelde me echt rot, maar heb het filmpje in m'n hoofd nog maar een paar keer afgespeeld en had idd het idee dat ik volledig in mn recht stond. Gevaar meot je immers altijd uit de weg gaan.

Een chart invullen lijkt me idd een slimme zet pjpankras! Want ik durf nu nog niet goed te zeggen of het angst of pure dominantie is. Dominantie weet ik aardig te handelen, maar wat doe je als ze over je heen gaan lopen uit angst?

Hoop misschien dit weekend nog een gaatje te vinden (vanaf volgende week fulltime stage, dus fix wat minder tijd )

iig bedankt voor het meedenken en de geruststelling van mijn handelen, ondanks het me allemaal best goed af gaat ben ik nog best snel onzeker omdat ik er nog zo nieuw mee ben. Dus de vragen 'deed ik dat wel goed' en 'had ik niet beter..' komen vaak omhoog poppen.

Snel maar weer een lesje plannen

Thanks all!

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lorrelei
    maar wat doe je als ze over je heen gaan lopen uit angst?

bij Maud merk je dat het onzekerheid of angst is doordat haar ademhaling veranderd.. haar hele lichaam gespannen word.. hoofd hoog gaat.. en ze gaat vaak tapdansen.. dus kan haar voeten niet meer stil houden.
    Zodra je dat merk bij Maud ziet ze je niet meer staan en dus direct groot maken en jumping jacks doen.. dan merkt ze opeens weer dat je voor haar staat en gaat ze in ieder geval niet door je heen.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

oke, ik ken nikki nog niet zp goed, maar het viel me wel op dat vlak voor ze over me heen gaat lopen, ze dr ogen en neusgatsn wijd open spert. ze zet dan dr nek erop en durft/wil me niet meer aankijken, doet alles om dat te vermijden. denk dat dit bij elkaar eerder getuigs van angst dan dominantie, toch?

dus dan, duidelijk laten zin dat je er wel bent, miss beter niet wegsturen dan maar duidelijker de aandacht vragen?
    en oja, sorry, maar wat zijn jumping jacks?

bedankt!

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    49

Jumping jacks zie http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

kortom jezelf groot maken en laten weten dat je er ben.
    Op zo'n moment heeft het (bij Maud in ieder geval) geen zin om haar met meer energie achteruit je ruimte te sturen.
    Dan komt ze alleen maar harder naar je toe.
    Belangrijkste is op dat moment dat ze me gewoon niet omver loopt.. met die jumping jacks laat je gewoon even weten dat je daar staat.

Bladwijzers

Forum Rechten