Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: bietenpulp

bietenpulp

Wie heeft er ervaring met bietenpulp merk en zo.
    Ik ben nl op zoek naar bietenpulp met zo min mogelijk suiker en zetmeel. Nu hoorde ik iets over inlandse bietenpulp dat deze minder suiker bevat dan de bietenpulp in brokjes geperst.
    Nu kan ik voor zover ik het heb zien liggen alleen de brokjes vorm krijgen (arie blok is de fabrikant geloof ik, als ik het goed onthouden heb) daar zit in 127 gr.
    Is er ook een merk welke lager is dan dit?? Dodson en horrel heeft Kwikbeet hoeveel zit daar in? Weet iemand dat?
    Ik kan het niet terug vinden op de site. Zijn er andere merken??

Ik wil dit graag hebben zolang ik nog geen uitslag heb of mijn ponytje cushing heeft of niet.
    Hij voldoet aan alle uiterlijke kenmerken / voorwaarden. Ben ook bezig met studeren hoe cushing werkt hoe het ontstaat wat je er aan kunt doen enz...enz... Heb nog wel enkele weken werk. Nu kreeg ik een nood dieet geadviseerd voor zijn hoefbevangenheid.
    Nu is testen op zo'n moment ook niet echt handig want je krijgt een iets wat vertekend beeld. En het jaargetijde zit ook niet echt mee.
    De dierenarts was een beetje vaag en snapte ook niet direct welke test ik nu wilde laten doen. Dus ook hier meteen alle info van uitgeprint

Het nooddieet helpt redelijk ik geef alleen geen bietenpulp. Langzaam gaat het ietsje beter, ik was er bijtijds bij, maar wil nu het proberen te voorkomen in de toekomst. En de DA zo ver krijgen dat hij pergolyde gaat voorschrijven.
    Ik hoop vrijdag te kunnen testen....

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:bietenpulp

Trea heeft toen wel het een en ander uitgezocht mbt bietenpulp.
    Waarom wil je bietenpulp voeren, bevat toch altijd nog suikers, mijn paard reageerde toch op die suikers.

Ik hoop voor je dat het geen cusing is,vervelend, sterkte met uitzoeken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Er zijn verschillende soorten bietenpulp, in sommige zit bijna geen suiker. Mijn paard krijgt het ook en doet het er prima op. Welk merk het is weet ik niet, de stalhouder regelt dit altijd... Maar met cushing zou ik toch oppassen om pulp te voeren. Volgens mij moeten ze dan echt zo min mogelijk suikers en zetmeel krijgen, al weet ik dat niet helemaal zeker. Ben gelukkig geen ervaringsdeskundige...

Overigens, is je pony een ruin? Over het algemeen is cushing toch meer iets voor merries?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hmm. Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik. Wat ik uit je post haar is dat je een pony hebt die verdacht wordt van Cushing en dat er nu sprake is van hoefbevangenheid. Nu heb je een nooddieet voorgeschreven gekregen (wat voor dieet is dat?) en nu zoek je bietenpulp. Hoort die bietenpulp bij het nooddieet? Of heb je daar een andere reden voor om te gaan voeren?

Heel simpel gezegd is bietenpulp een afvalprodukt van de suikerwinning, bestaat voornamelijk uit vezels en doet iets met bepaalde zuren in de darmen. Verder staat het bekend om het enorme uitzetten wat het doet (dus echt lang laten weken in veel water voor het voeren) en heeft het een scheve verhouding in Ca/P voor paarden (dat los je overigens vrij makkelijk op door zemelen erbij te geven, die hebben ook een scheve verhouding, maar dan andersom ). Je hebt het inderdaad met en zonder melasse, in brok en poedervorm. Weet wel dat omdat het een restprodukt uit de suikerwinning is, er altijd nog suiker inzit. Het is eigenlijk een voer wat je geeft voor de darmvulling, het heeft nauwelijks voederwaarde in de zin van vitaminen en mineralen, het levert hooguit wat energie en eiwitten. Als je echt geen suikers wilt voeren zou je kunnen kijken naar voederbietenpulp, maar dat zal lastig verkrijgbaar zijn en dient echt alleen als darmvulling.

Dus nogmaals de vraag , wat is het nooddieet en waarom bietenpulp?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik geef KwikBeet van Dodson en Horrell, dit is melassevrij.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Nou het Cushing verhaal is een heel lang en best wel ingewikkeld verhaal. Het gooit de hormoonhuishouding door de war om het kort te zeggen.
    Dit veroorzaakt o.a bij veel paarden hoefbevangeheid en een aantal hebben ook IR (insuline resistentie) Deze paarden hebben vaak een te kort aan leptine.
    Leptine is een hormoon wat zorgt dat het signaal van Ho stop met eten je wordt te dik of je zit vol weg blijft. Het paard heeft dus chronisch een honger gevoel. Je kan dus zorgen om dit een stukje te verbeteren door bietenpulp geven en daarvoor in de plaats iets minder hooi.
    Ik moet hem zien stand te houden tussen de andere ponys in. Met bietenpulp kan ik hem apart "bijvoeren" om zijn hongergevoel iets weg te krijgen.
    Ook valt hij op dit moment erg af je kunt zijn ribben voelen, terwijl de andere gewoon normaal zijn. Niet overdreven dik maar zij hebben voldoende.
    Als het beestje nu te veel of continu een hongergevoel heeft bouwt het veel stress hormonen op. Er komt dus nog meer onbalans in het systeem.
    Nu hebben ze in de USA uitgedoktert hoe je het e.e.a kunt oplossen om enigsinds en let wel het is een nooddieet dus enkel voor tijdelijk een oplossing om je wat respijt te geven tussen de testen die je moet doen en hoe je erna het beste kunt voeren.

Dus vandaar. Nu spoel ik het hooi uit. En dat is simpel weg een vervelende klus die veel tijd neemt. Een half uur in warm water of een uur in koud water weken en daarna spoelen en geven. Nu kan ik dat een tijdje doen net als bietenpulp geven en dan zorgen voor een wat meer permanente oplossing.
    Bij de bietenpulp kan ik zijn medicamenten geven, hij is een zeer moeilijke eter dus ook de bietenpulp moet ik eerst zien te proberen of hij het wel slikt. Nu is het een heel karwei om het er in te krijgen, lees meer een gevecht. En dit heb ik liever niet.
    Het is zo naar om eerst 10 minuten achter je pony aan te moeten rennen om hem te pakken te krijgen daarna halster om en weer onder druk de medicijnen er in. Ik zou dit graag vriendelijker willen doen. In noodgevallen zoals nu ja o.k
    Maar hij moet indien het idd cushing is zijn leven lang op medicamenten. Dus ik wil graag een lekkere manier om het binnen te krijgen zien te vinden. Met zo min mogelijk suikers, smakelijk en tevens ervoor zorgen dat zijn hongergevoel langer weg blijft.

O ja hooinetten en slowfeeders etc ook al in de paddock. Ze staan niet meer op het gras. Al vanaf januari dit jaar al niet meer.
    Ik ben druk bezig mij in te lezen in het hele verhaal van cushing en IR en zo dit gaat nog wel enkele weken duren. Tis zo veel en in het engels waardoor het iets langer duurt voordat alles doorgedrongen is Daarbij best nog wel ingewikkeld er komt meer bij kijken dan ik dacht.

kopietje van het dieet...wel in het engels en best lang.
    fijn dat jullie meedenken...

One may suspect horses to be insulin resistant (IR) if they display some of the following
    symptoms:
    • history of gaining weight very easily compared to other horses; requiring less food than
    most horses to hold a normal weight
    • patchy fat and/or large heavy crest (horses in chronic pain from laminitis will often be
    very thin and have difficulty holding their weight)
    • excessive drinking and urination
    • any chronic laminitis
    • history of grass laminitis
    • any laminitis/founder which seems to be from under exercise and overweight, rather than
    from a discrete cause such as a feed room break in or retained placenta
    The initial/emergency diet is very simple. Note: ALL weights are based on DRY (before soaking)
    weight. (A great way to weigh your feed is with a fish scale and bucket or hay bag.)
    Grass hay - preferably a very mature cutting of grass hay. Timothy, orchard grass and bermuda
    tend towards lower simple sugars and starch content. Avoid alfalfa unless the horse is known to
    have tolerated it without problems in the past. The color of the hay has nothing to do with the
    sugar content. Until you?ve had the hay analyzed you should soak the hay before feeding to
    reduce sugars by up to ~30%, (1/2 hour hot water, 1 hour cold water), drain and feed at about
    1.5%-2.0% of ideal body weight minimum (i.e. 15-20 lbs/day for a 1000 pound horse). If your
    horse is overweight, feed at a rate of 1.5% of his current weight, or 2% of his ideal weight –
    whichever is larger. Do NOT underfeed/starve the horse.
    Bed your horse on shavings rather than straw, as some horses will eat straw.
    Beet pulp – Rinse BP prior to soaking to remove surface contamination (Iron) until the water
    runs clear. Soak the BP in hot or cold water and rinse.
    It may take a little time for them to get used to the beet pulp. Making it a little wetter or a little
    dryer can help some take to it quicker, but don't give up if they turn their nose up the first few
    times.
    If you cannot soak the hay (e.g. freezing temperatures), substitute BP for 1/3rd of the hay at a
    ratio of 1 part BP to 2 parts hay. In other words, if you should be feeding 15 lbs of hay, feed 10
    lbs hay and 2 ˝ lbs of BP.
    Substituting BP for hay lowers the glycemic index of the diet, advisable if insulin levels are high.
    Because BP is more digestible than hays, it's also a good choice for the underweight horse. If
    horse is very underweight, substitute 1/3rd of the estimated hay requirement with beet pulp but
    do it on a pound for pound basis

Most horses enjoy BP but ill/stressed horses can be picky. If not well accepted, try adding one
    of the following: peppermint extract, sugar-free flavorings, sage, a tablespoon or so of wheat
    germ, or a few hay cubes. Test your horse's level of interest in these flavorings before actually
    making up a batch of beet pulp you may have to throw away.
    Do NOT Feed -
    • Grain
    • Pelleted or senior feeds, etc. that contain grain products or molasses (read the label)
    • Grass of any kind (even if it looks dead)
    • Carrots or apples or sugar containing treats
    • Beet pulp with molasses
    Do Feed -
    • Iodized salt - 1 to 2 oz. a day (approximately 1 to 2 heaping Tablespoons).
    Regular iodized table salt added to the beet pulp is fine. Do not feed kelp with
    idoized salt.
    • Magnesium 1.5 grams/day per 500 lbs body weight (only as a short term
    measure until hay analysis can confirm if it is actually needed or not, and how
    much). Can use human supplement, or get feed grade magnesium oxide from a
    feed mill – 1/2 teaspoon magnesium oxide provides approximately 1.5 grams
    magnesium.
    • Vitamin E 1000 IU/day per 500 lbs body weight (again, human supplement may
    be easiest, i.e. soft gel caps added to beet pulp, or order liquid E-50 from
    www.uckele.com)
    • Flax – 2 oz fresh ground flax seed or use stabilized flax
    • Cinnamon is no longer routinely recommended. While it can improve insulin
    sensitivity in other species, we?re not seeing an obvious improvement in insulin
    sensitivity indices in horses.
    ? If “fed” glucose is lower than 85 (i.e. non-fasting - while eating hay or 4
    hours after a concentrate meal) on blood test or using a glucometer, do
    not feed cinnamon.
    Most members have added these items to the BP. Some have sifted onto wet hay. Many have
    found adding salt will help tempt the finicky eater.
    Have your hay analyzed as soon as possible so that a mineral supplementation program can be
    started that directly matches the levels in the base diet. This is not expensive and is a vast
    improvement over using pre-mixed vitamin/mineral supplements. Get started with the changes
    noted above, and we can help you as soon as you are ready to get the hay analysis.
    Please note this is only a TEMPORARY measure, not intended for long time use. The odds of
    this diet being adequately mineral balanced are very low. The hay only or hay and BP part won't
    change but depending on the sugar/starch level in your hay you may not need to soak it and
    mineral needs may be vastly different from the ball park figures above, including a need to
    supplement some or all of the following: calcium, phosphorus, zinc, copper, manganese,
    selenium.

Misschien helpt het als je even hier op kijkt (als je het nog niet hebt gedaan ).....er is best wat informatie over IR verzamelt en er is ook een middel op basis van fytotherapie en orthomoleculair geneeskunde wat je kunt gebruiken om het paard bij IR naast management veranderingen te ondersteunen
    http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/In...het-paard.aspx
    www.ld-hoefverzorging.nl

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Aha, het gaat dus niet om de energie die de pulp levert, maar om de buikvulling .

Zelf heb ik ook een dame met IR in de paddock staan, ik ken ook diverse paarden met IR en achteraf bezien denk ik ook dat mijn inmiddels overleden merrie het had. Ik heb dus wel enige ervaring met IR-dieten en eigenlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: Geen suiker en veel vezels.
    Zelf hebben wij altijd hooi gevoerd, geweekt als het teveel suikers bevatte en droog als dat kon. Een ander ideaal voeder voor paarden met IR is graszaadhooi, dit is hooi van gras wat uitgebloeid is en dit bevat nagenoeg geen suiker. Bovendien vult het de buik echt prima, het is alleen maar vezels . Wij voeren wel altijd een supplement bij, omdat er anders hoe dan ook tekorten ontstaan. Maar dat zegt dit artikel ook al .

Als het gaat om buikvulling om stress door een lege maag tegen te gaan, vind ik persoonlijk bietenpulp een merkwaardige keuze voor IR patienten. Bietenpulp zonder suikers is er nauwelijks, het is immers een restprodukt van de suikerwinning. Wat ik wel zou willen weten is hoe de vetverbranding is bij paarden met IR of Cushing. Want als ze die energie uit vetten wel veilig kunnen benutten, kun je ook meer vetten aan het dieet toevoegen voor de energie en dan graszaadhooi voor de buikvulling.

Dan nog even de medicijnen, want ook daarin heb ik wel wat ervaring met moeilijke eters . Die van mij eet namelijk niets wat ze niet lust en helaas vallen daar ook alle pillen en poeders onder. Inmiddels gaat het prima, ik vraag om medicijnen die ik kan mengen/oplossen in water. Dat mengsel zuig ik op in een grote spuit en gaat zo de mond in. Mocht die spuit al een probleem zijn, dan werkt oefenen met iets lekkers in de spuit vaak erg goed of iets lekkers erna geven.
    Zelf reageert mijn merrie (die erg hevig reageert op teveel suikers, eiwitten) goed op de slobber van Havens, maar zij heeft geen IR. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou geen optie is. Misschien dat jouw paard gekookte lijnzaad erg lekker vind, daar kunnen de medicijnen ook nog door (is suikervrij). Wat ook kan, is wel een beetje tijdrovend, is verse kruiden zoeken (paardenbloemen, ook goed voor de IR) en die fijn maken, daar de medicatie door geven.
    Ik denk nog even door voor je!

ha fijn die link kende ik nog niet gercon...ga ik zo even goed lezen. Ik heb voornamelijk engelse info gevonden.
    Maandag gaat er eindelijk definitief getest worden. Kost nogal wat moeite om een DA te overtuigen soms...
    Daarna zal het nog wel een weekje duren voor de uitslag er is.

Nu week ik het hooi een uur in koud water, daarna kruiwagen legen en opnieuw vullen en laat hem dan gedurende een kwartier doorspoelen.
    Het water ziet dan verschrikkelijk bruin, dus het hooi wat ik ter beschikking heb bevat dus veel suikers.
    Ik ben zo hier en daar al aan het snuffelen of ik ander hooi kan regelen. Zit dan alleen nog met opslagruimte. Ze zijn het land aan het omzetten etc. Dus er is heel weinig "over' ruimte om iets op te slaan. En het beetje wat er is moeten ze gebruiken als keer ruimte voor de grote machines.
    T is dus een beetje schipperen.

Het hooi even testen is nogal kostbaar en bijna oeverloos hier. Er gaat waar mijn ponys staan bijna een baal per dag door Er wordt zo vaak geleverd dat het echt ondoenlijk word.

Hoe het in exacte details zit met Cushing kan ik nog niet 1,2,3 zeggen maar simpel even vet toevoegen werkt ook niet echt goed zeg maar.
    Er spelen meerdere factoren een rol. Dit vergt nog even wat studie van mijn kant. Het kan ook zijn heb ik gelezen dat je een cushing/IR paardje hebt die op de standaard plekken vet is maar deze desondanks wel mager is. Kan je me nog volgen? Dit heeft allemaal met de balans van het paard te maken.
    Maar ook weer niet alle cushing paarden hebben of krijgen IR En niet alle IR paarden hebben cushing enzo. Tis niet zo makkelijk allemaal.

Ik geef zo wie zo al maandelijks gekookt lijnzaad ivm zandopname. Maar puur vinden ze het minder lekker, dus ik moet het lekker maken.
    En dat werkt nu op dit moment even niet helemaal zo goed. Straks kan het wel weer hoop ik.

Graszaadhooi is dat makkelijk te verkrijgen?? wordt dit ook al zo danig zo vernoemd in de verkoop / leverancier? Is dit te vergelijken met duits kruiden hooi? Hier in de buurt voor zover ik weet maaien ze eerder dan de bloei. Kan wel soms overjarig hooi krijgen, maar ook dit is mondjes maat, zeker nu er een slecht hooi jaar is. Mensen houden graag de restjes ook zelf, ivm de prijs stijgingen.

Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat het paard IR heeft? Wel interessant, ik wordt steeds fanatieker in het uitzoeken merk ik haha..
    En hoe merk je waar ze wel en niet goed op reageerd? En heeft ze soms ook soort van "geen energie heb" dagen??
    is ze ook wel eens bevangen geweest?

Tijd rovend kruiden zoeken?? Nou valt mee hoor ik kan ze plukken waar ik kan. Alles groeit hier in overvloed.
    Ik pluk bijna dagelijks brandnetels kleefkruid en paardenbloemen. Kleefkruid raakt nu een beetje op. Maar heb rozenbottelstruiken die nu gaan bottelen. Dus die moet ik binnenkort weer eens gaan bezoeken Voordeel van ongemaaide slootkanten en open plekken in het bos en oude schuren/stallen en leegstaande huizen. En daarbij ik rij niet elke dag en wandel veel, tijdens het wandelen heb je alle tijd om te plukken.
    Ze kijken je alleen een beetje vreemd aan hahahaha....emmers vol met brandnetels hihihi....

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Nu week ik het hooi een uur in koud water, daarna kruiwagen legen en opnieuw vullen en laat hem dan gedurende een kwartier doorspoelen.
    Het water ziet dan verschrikkelijk bruin, dus het hooi wat ik ter beschikking heb bevat dus veel suikers.
    Even een misverstand de wereld uit helpen, aan de kleur van het water zie je niet hoeveel suikers erin zitten, die kleurvorming is vergelijkbaar met de kleur van water na een theezakje erin . Dat zijn dus gewoon opgeloste stofjes die de kleur leveren, zoals mineralen etc, suikers zijn nagenoeg kleurloos.

Er spelen meerdere factoren een rol. Dit vergt nog even wat studie van mijn kant. Het kan ook zijn heb ik gelezen dat je een cushing/IR paardje hebt die op de standaard plekken vet is maar deze desondanks wel mager is. Kan je me nog volgen? Dit heeft allemaal met de balans van het paard te maken.
    Maar ook weer niet alle cushing paarden hebben of krijgen IR En niet alle IR paarden hebben cushing enzo. Tis niet zo makkelijk allemaal.
    Dat is ook zo, niet iedere Cushing-patient heeft IR en omgekeerd, wel kan het samengaan. Bij beide aandoeningen is er sprake van een hormonaal defect, waardoor bepaalde hormonen in de verkeerde hoeveelheden worden afgegeven. Een paard met IR kan zeker te mager zijn, in dat geval zijn er echter wel de kenmerkende vetdepots! Olie wordt vaak gezien als dikmaker, maar het grote voordeel van olie/vet is dat het langzaam vrijkomende energie is. Op die manier blijft de hormoonafgifte vaak stabieler (vergelijking: suikers zijn snel vrijkomende energie). Vandaar dat ik vermoed dat olie een fijne energiebron kan zijn voor paarden met dit soort aandoeningen .

Graszaadhooi is dat makkelijk te verkrijgen?? wordt dit ook al zo danig zo vernoemd in de verkoop / leverancier? Is dit te vergelijken met duits kruiden hooi? Hier in de buurt voor zover ik weet maaien ze eerder dan de bloei. Kan wel soms overjarig hooi krijgen, maar ook dit is mondjes maat, zeker nu er een slecht hooi jaar is. Mensen houden graag de restjes ook zelf, ivm de prijs stijgingen.
    Graszaadhooi kun je niet vergelijken met duits kruidenhooi, want dat hooi is gewoon gras wat suikers bevat omdat het niet is uitgebloeid. Graszaadhooi is een restprodukt uit de graszaadwinning, je moet dan denken aan de graanwinning met als restprodukt stro. Het is dus gewas wat volop gebloeid heeft, waar de zaden (en meeste blad) van geoogst zijn en wat overblijft is de stengels van het gewas. Je hebt graszaadhooi in veel verschillende soorten gras (net zoveel als er soorten graszaad verkrijgbaar zijn ). Het is alleen soms lastig te vinden. Vraag anders lila eens, zij voert graszaadhooi en heeft kleine pakjes weten te vinden!

Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat het paard IR heeft? Wel interessant, ik wordt steeds fanatieker in het uitzoeken merk ik haha..
    En hoe merk je waar ze wel en niet goed op reageerd? En heeft ze soms ook soort van "geen energie heb" dagen??
    is ze ook wel eens bevangen geweest?
    Bij het paard van Saar zijn we erachter gekomen doordat ze vet bleef op de standaard plekken, ondanks dieet en veel beweging. Saar heeft de VA gevraagd of testen zinvol was, deze adviseerde om haar te behandelen alsof ze IR heeft en dan te bekijken of het aanslaat. Binnen een paar weken was het duidelijk dat dankzij de ingezette behandeling (dagelijks flink bewegen, geen krachtvoer, alleen ruwvoer, drainage compositum en magnesium) de vetdepots slonken. Inmiddels is ze van de depots af en heeft ze energie voor 10. Staken we echter de magnesium of drainage, dan zie je haar groeien. De energie wordt dan ook weer minder. Zij reageert goed op lucerne, maar krijgt geen brok oid. Simpelweg omdat ze nu op orde is en het nooit meer zover mag komen dat ze weer depots krijgt. Bevangen is ze gelukkig nooit echt geweest, ik meen dat ze er een keer wel tegenaan gezeten heeft.

Mijn overleden merrie was in 3 opeenvolgende jaren steeds bevangen in september, terwijl de wei in bloei stond. Ook had zij vetdepots en oogde ze vele malen ouder als dat ze in jaren was. Iedere keer knapte ze weer op. Ze is toen middels het geen suikers-dieet afgevallen en aan het werk gezet, waarna bevangenheid uitbleef. Dat jaar ging er iets anders flink mis, uit het niets kreeg ze een enorme allergische reactie op haar longen, met dampigheid als gevolg, en bleek ze forse anemie te hebben. Ze reageerde niet op behandeling, kwam nadien ook niet meer op haar oude energie-niveau. Na een nog redelijke winter heb ik haar laten inslapen. Achteraf vertoonde ze alle verschijnselen van IR, al jaren, maar was dit toen niet bekend. In haar geval was er hoogstwaarschijnlijk ook iets mis in haar hersenen, aangezien ze razendsnel aftakelde.

[quote=Jossie
    Even een misverstand de wereld uit helpen, aan de kleur van het water zie je niet hoeveel suikers erin zitten, die kleurvorming is vergelijkbaar met de kleur van water na een theezakje erin . Dat zijn dus gewoon opgeloste stofjes die de kleur leveren, zoals mineralen etc, suikers zijn nagenoeg kleurloos. [/quote]

hmm hebben ze me mooi verkeerd voorgelicht...

Dat is ook zo, niet iedere Cushing-patient heeft IR en omgekeerd, wel kan het samengaan. Bij beide aandoeningen is er sprake van een hormonaal defect, waardoor bepaalde hormonen in de verkeerde hoeveelheden worden afgegeven. Een paard met IR kan zeker te mager zijn, in dat geval zijn er echter wel de kenmerkende vetdepots! Olie wordt vaak gezien als dikmaker, maar het grote voordeel van olie/vet is dat het langzaam vrijkomende energie is. Op die manier blijft de hormoonafgifte vaak stabieler (vergelijking: suikers zijn snel vrijkomende energie). Vandaar dat ik vermoed dat olie een fijne energiebron kan zijn voor paarden met dit soort aandoeningen .
    ik ga zoeken naar het stukje wat ik gelezen heb over vetten etc. kost even wat zoek werk heb het niet effe boven water, maar komt er aan.

Graszaadhooi kun je niet vergelijken met duits kruidenhooi, want dat hooi is gewoon gras wat suikers bevat omdat het niet is uitgebloeid. Graszaadhooi is een restprodukt uit de graszaadwinning, je moet dan denken aan de graanwinning met als restprodukt stro. Het is dus gewas wat volop gebloeid heeft, waar de zaden (en meeste blad) van geoogst zijn en wat overblijft is de stengels van het gewas. Je hebt graszaadhooi in veel verschillende soorten gras (net zoveel als er soorten graszaad verkrijgbaar zijn ). Het is alleen soms lastig te vinden. Vraag anders lila eens, zij voert graszaadhooi en heeft kleine pakjes weten te vinden!
    ha hele fijne info, nu maakt het een stuk makkelijker de benamingen te vergelijken. Men bedenkt ook steeds mooiere teksten voor de verkoop waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. En in dit geval gras :lol:

[quote]Bij het paard van Saar zijn we erachter gekomen doordat ze vet bleef op de standaard plekken, ondanks dieet en veel beweging. Saar heeft de VA gevraagd of testen zinvol was, deze adviseerde om haar te behandelen alsof ze IR heeft en dan te bekijken of het aanslaat. Binnen een paar weken was het duidelijk dat dankzij de ingezette behandeling (dagelijks f]

geef je haar altijd drainage ik bedoel dagelijks of als kuur? en de magnesium welk soort? Ook daar hebben ze weer tig uitvoeringen van.
    tis zo lastig deze materie om dat gene te zoeken wat bij jouw situatie past.
    ik geef drainage enkel als kuur in het voor en najaar aan alle ponys. Dit ook omdat ik er eentje heb die tegen een huidallergie aan zit.
    Niet echt eczeem maar als dit doorzet dan gaat het daar wel erg op lijken. Heb haar nog niet zo lang dus ben nog aan het uitvogelen hoe en wat voor reacties ik waarop krijg zeg maar.

Mijn overleden merrie was in 3 opeenvolgende jaren steeds bevangen in september, terwijl de wei in bloei stond. Ook had zij vetdepots en oogde ze vele malen ouder als dat ze in jaren was. Iedere keer knapte ze weer op. Ze is toen middels het geen suikers-dieet afgevallen en aan het werk gezet, waarna bevangenheid uitbleef. Dat jaar ging er iets anders flink mis, uit het niets kreeg ze een enorme allergische reactie op haar longen, met dampigheid als gevolg, en bleek ze forse anemie te hebben. Ze reageerde niet op behandeling, kwam nadien ook niet meer op haar oude energie-niveau. Na een nog redelijke winter heb ik haar laten inslapen. Achteraf vertoonde ze alle verschijnselen van IR, al jaren, maar was dit toen niet bekend. In haar geval was er hoogstwaarschijnlijk ook iets mis in haar hersenen, aangezien ze razendsnel aftakelde.
    zo'n soort ervaring heb ik ook al achter de rug, toen was er idd nog geen info bekend, laat staan hier in Nederland. Heel mondjes maat in het engels wel, maar er waren geen duidelijke behandelingen voor. Geen groen gras meer, maar hoe en wat bleef altijd vaag.
    Die van mij stond ook op oud gras, volop in bloei of uitgebloeid. S avonds op stal om nog meer eten te voorkomen en jeuk (was eczemer) en op deze manier hield ik de jeuk onder controle maar de rest niet. Inmiddels loopt hij ook op de eeuwige groene weides.
    Maar om nu weer zo'n toestand te voorkomen ben ik nu opnieuw aan het graven geslagen.
    Nu blijkt er al veeeeeel meer info te zijn en vooral over hoe het ontstaat en zo. Alleen dit is allemaal buitenlands onderzoek. Zij hebben daar andere leefomstandigheden dan hier, andere grassen, bemesting enz..enz.. dus de juiste voeding zien te vinden in de juiste dosering is dan lastig.
    Wel begin ik heel langzaam te begrijpen hoe het e.e.a in elkaar zit. Al is het wel taaie stof, maar verschrikkelijk interessant.
    zit nog in een onderzoek over fructaan gehaltes. Wat ik zo effe heb begrepen is dat dit niet echt doorslag gevend is voor hoefbevangeheid. De hoeveelheden zijn in gras zo laag dat het nooit direct de aanleiding kan geven tot. Maar dat dit door meerdere reacties komt, een opeen stapeling van. Ook dit stuk moet ik nog beter lezen om het echt goed te begrijpen.

je info is wel fijn, hier heb ik veel aan. Dank je wel!! hiervoor.
    Nu zoeken naar leveranciers voor graszaadhooi en of ik het hier kan krijgen en opslaan

nog een stukje over bietenpulp gevonden. Weer in het engels. Deels ook dezelfde info als in mijn vorige copietje

Beet Pulp Basics and How to Use Beet Pulp in Your Horse’s Ration
    Beet Pulp
    • Is the fiber remaining a/er the sugar is removed from sugar beets
    • Averages 9.6% protein
    • Is low sugar (average 10.1%) and starch (average 1.3%)
    • Provides energy at approximately 1.2Mcal per pound (similar to alfalfa, slightly less than
    oats)
    • Can replace up to 25% (or more) of the hay raKon because of its high fiber content
    • Can help “hard keepers” gain or maintain weight without adding excess sugar and starch
    • Will hold 3 to 10 Kmes it’s volume in water
    • Can be soaked and fed in a consistency from barely "moist” for horses with chewing
    problems to "soupy” to help get in fluid
    Hmmm...this stuff ain't so bad a/er all
    Beet Pulp is available
    • Plain ? no molasses added. The only ingredient listed on the label will be "Beet Pulp". The sugar
    content of unmolassed Beet Pulp can range from 6% to 12% but is usually less than 10%.
    • Molasses added. The label will list "Beet Pulp" and "Molasses". The sugar content of molassed
    Beet Pulp can run from around 12% to higher than 20%. Small amounts of molasses may be
    added for dust control without being listed on the ingredient tag.
    • Beet Pulp "shreds" usually have no further processing a/er the sugar is removed; some shreds
    are chopped before being bagged. Size can vary from a rough “chop” to larger bark?like flat
    pieces.
    • Beet Pulp pellets are shreds that have been finely chopped and formed into pellets.
    • SpeediBeet is a brand of micronized (extreme fine chop) beet pulp, which absorbs water very
    quickly. It is popular in the UK and is slowly becoming available in the US.
    © 2007?2010 Desert Equine Balance Pac Woodbury?Kuvik DesertEquineBalance@gmail.com
    How Much to Feed
    A half pound (dry weight before soaking) of plain Beet Pulp makes a good low?carbohydrate carrier for
    supplements. This would be in the range of a couple of handfuls of pellets or a liele more than half of a
    1lb coffee can of shreds. This is the amount o/en used to replace a higher sugar/starch “prepared feed”.
    Feeding a pound or two (dry weight) of Beet Pulp can help maintain weight and 3 to 4 pounds or more
    will safely help with weight gain without increasing starch levels (instead of using grain or bagged feeds).
    Because of its high fiber content, Beet Pulp can be used as 25?40% of the raKon for horses who have
    difficulty chewing. If replacing hay with beet pulp, figure around 1lb of beet pulp (dry weight before
    soaking) for each 1˝ to 2 lbs of grass hay (2 lbs of beet pulp would replace 3 to 4 lbs of hay).
    Soaking Beet Pulp
    Beet Pulp shreds can be fed without soaking ? this has long been a pracKce at racetracks. Dry shreds are
    no more likely to cause choke than any other dry feed however most horses (and their humans) prefer
    them soaked, or at least moistened. Some shreds will soak up in as liele as ten minutes in warm water;
    twenty to thirty minutes is usually adequate.
    Beet Pulp pellets tend to be much harder than other pellets and they should be fully soaked. The pellets
    will so/en up in an hour or two depending on the brand and temperature and will expand up to 10 Kmes
    their original volume in 2?4 hours. It's really difficult to describe if you've never seen it.
    CauKon ? many report beet pulp gecng "sour" if le/ too long, especially in warm weather or if le/ in the
    sun during soaking. You can start soaking pellets in the morning for an evening feed (or in the evening for
    a morning feed), preferably in the shade.
    Use a lot of water for soaking. There should be an inch or two or water remaining on top a/er the beet
    pulp is done soaking – this will be drained off before feeding. It can take a liele experimenKng to see
    how much water you will need.
    Rinsing before soaking will help remove dust and surface iron. Draining in a colander and rinsing unKl the
    water runs clear a/er soaking will help remove residual molasses – this is effecKve if you are unable to
    get plain (no molasses added) beet pulp. You can add fresh water back in if you want to feed a “soupier”
    version or if you horse needs more fluids.
    You can then add supplements, salt and other "stuff" either top dressed or sKrred in.
    Some horses will iniKally turn up their nose at beet pulp and will take some acclimaKng. It can help to
    start with just a liele beet pulp added to something they already like, then gradually increase the beet
    pulp while decreasing the other feed to make the transiKon. Many horses will just dive right in but if
    your horse needs a taste tempter, Megan’s website page on Natural Flavorings can give you some good
    ideas.
    Feeding beet pulp in flat feed pans or a small bucket rather than wall feeders simplifies clean up ? you
    can take the pans to a hose to rinse them out. Low sides of a feed pan are also less apt to “concentrate”
    the new smells than a bucket or straight sided feeder – this lets the horse use his natural curiosity to
    explore his new feed without being overwhelmed by the strange smell and taste.
    Tips for Boarders
    © 2007?2010 Desert Equine Balance Pac Woodbury?Kuvik DesertEquineBalance@gmail.com
    Boarding your horse always makes controlling your horse’s diet harder but many have found ways to
    work beet pulp into the rouKne.
    • If you can get to the barn daily, soak the beet pulp at home or at work (a small cooler can work
    well for soaking and transporKng). You can do this once a week or so and keep it in baggies in
    your freezer, ready for a quick grab on your way out the door.
    • If the barn has a refrigerator, you can soak/drain/rinse the beet pulp at home and pack in
    individual baggies to keep in the barn’s fridge. (For more than 3?4 days, it should be kept in the
    freezer.)
    • While “soak/drain/rinse” is ideal to remove surface iron, dust and residual sugar, the draining/
    rinsing could be skipped if your beet pulp is unmolassed and relaKvely dust free.
    • If the barn owner is willing to help, make it easy for them. Pre?measure the beet pulp and your
    supplements into baggies, provide a large closed bucket or other container to keep your stuff
    neat and together. If needed, provide the bucket for soaking, a colander for draining, a metal
    sweat scraper for sKrring. And be willing to offer paying a bit extra for this service.
    Beet pulp is not “necessary” but is a low sugar/low starch alternaKve to bagged feeds and grain or can
    be used as a subsKtute for some of the hay raKon (especially if you need to replace some high sugar/
    starch hay) and is well accepted by most horses. It doesn’t take long to get into a rouKne and the
    benefits usually outweigh any inconvenience.

Bladwijzers

Forum Rechten