Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: schrik...

schrik...

Mijn paardje is niet gauw onder de indruk van iets, behalve van geluid. Niet zozeer geluid in het algemeen maar van schreeuwende mensen. Ik schreeuw zelf nooit tegen hem en ik bedoel dan ook schreeuwende mensen of krijsende kinderen in de verte. Zodra hij dat hoort gaat het koppie omhoog en is zijn lichaam gespannen, ongeacht hoe left-brained hij op dat moment is.
    Een probleem is dit niet echt want hij blijft goed bij me en zal mij niet omver banjeren.

De vraag is eigenlijk meer of ik van mijn kant iets kan doen om hem snel gerust te stellen. Natuurlijk de games.... maar als ik net een paar uurtjes met hem gespeeld heb en het gebeurt als ik hem terug naar de wei breng, moet ik dan nog een keer met de games beginnen?

Met andere woorden, als er onrust in een kudde heerst, is er dan iets wat dominant alpha horse doet om zijn kudde gerust te stellen, behalve zelf doen alsof je neus bloed en proberen zoveel mogelijk rust uit te stralen?

Ik heb geprobeerd om zelf eens in mijn mini kuddetje te observeren wat Ramar (alpha) doet in zo'n situatie. Uhh....hoofd omhoog, luisteren en kijken, spieren spannen, beoordelen of het iets levensbedreigens is, wegrennen of eten...

Doen jullie iets extra's om je paard gerust te stellen? Bijvoorbeeld aaien op een bepaalde plaats of iets anders misschien...

Ik hou het voorlopig maar op rust, doorgaan waar ik mee bezig was en als het nodig is de games spelen....
    Maar ben reuze benieuwd naar jullie schrik situaties en eventuele wonder "middelen"......

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Re: schrik...

Op het moment zelf zou ik gewoon doen alsof er niets is, geen rust geven ook, maar gewoon games verderdoen en zijn aandacht bij jou houden. En zeker en vooral: zelf kalm blijven, niet gaan trekken aan je paard of zo. Gewoon rustig voortdoen dus.

Maar in de eerste plaats zou ik mijn paard leren om er niet meer bang van te zijn, door bijvoorbeeld zelf stilletjes aan op te bouwen. Dus eerst spreek je eens wat luider tegen je paard, dan zacht roepen, dan harder roepen. Wel maken dat je paard telkens kalm is, dus je moet dit niet in 1,2,3 doen, maar kalm aan opleren. Snap je wat ik bedoel?

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Wel maken dat je paard telkens kalm is, dus je moet dit niet in 1,2,3 doen, maar kalm aan opleren.
    Volledig mee akkoord, Julie. Maar al te vaak nemen we veel te weinig tijd om ons paardje iets bij te leren. Zelf zijn we vaak ongeduldig van aard (spreek dan in eerste instantie over mezelf, maar denk dat ik hierin absoluut niet de enige ben) en blokkeren zo soms onbewust de vooruitgang die we zo hard nastreven. Tracht idd zelf kalm te zijn en vooral over te komen. Als je dit zelf uitstraalt, heeft dit een positief effect op je omgeving, dus ook op je paardje!
    Docendo discimus

'k snap wat jullie bedoelen. Dit is ook hoe ik er mee om ga, maar was benieuwd of iemand misschien iets extra's deed buiten deze dingen.

Met rust bedoel ik overigens niet hem rust geven, maar rust vanuit jezelf.

Hem leren niet meer bang te zijn door zelf het schreeuwen langzaam op te bouwen vind ik moelijk. Als ik bijvoorbeeld tegen mijn hondje (die op dat moment aan de andere kant van het weiland aan het spelen is) schreeuw dat ze terug moet komen, reageert Ramar helemaal niet. Het gaat echt om een kudde vreemde schreeuwende/krijsende mensen....
    (misschien moest ik maar eens een schoolklasje inhuren.....

Maar het is gelukkig ook helemaal geen probleem hoor, kan altijd nog prima met hem uit de voeten op zo'n moment. Was gewoon benieuwd naar jullie ideeen.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Goede tip van Julie...zou ik ook proberen. Daarbij kun je ook het volgende nog doen: wanneer Tamara ongerust is over iets, breng ik haar hoofd naar beneden dmv porcupine. Op die manier vertel ik haar dat er niks aan de hand is en dat ze zich niet druk hoeft te maken. Door het hoofd omlaag te brengen breng je ze 'van de adrenaline af' en kun je tegelijkertijd ook even lekker over die hals aaien. Leuke bijkomstigheid is, wanneer ze dit doorkrijgen, dat ze op den duur aan je gaan vragen of iets oké is
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Goede tip van Julie...zou ik ook proberen.
    Dankje Linda!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Als er een paard uit de kudde iets engs ziet/hoort dan gaat de alpha tussen de paarden en het 'gevaar' in staan om te kijken en te luisteren. Als er niets aan de hand blijkt te zijn gaat ze verder waar ze mee bezig was (of hij, dat kan natuurlijk ook ).
    Ik deed dat dus ook altijd met Fenna, zag ze wat dan ging ik kijken of het oke was. Vervolgens ging ik weer rustig verder waar ik mee bezig was en Fenna dus ook. Eigenlijk werkt dit voor ons prima, Ik hoef nu ook eigenlijk niet meer tussen Fenna en het gevaar te gaan staan, nu is het genoeg om gewoon te kijken en vervolgens door te gaan waar we mee bezig waren.

In uitzonderlijke gevallen doe ik een beetje hetzelfde als Linda, ik ga aan Fenna's oren krabben waardoor ze altijd haar hoofd omlaag doet (ze vind het krabben erg fijn ).
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Als er een paard uit de kudde iets engs ziet/hoort dan gaat de alpha tussen de paarden en het 'gevaar' in staan om te kijken en te luisteren. Als er niets aan de hand blijkt te zijn gaat ze verder waar ze mee bezig was (of hij, dat kan natuurlijk ook ).
    Ik deed dat dus ook altijd met Fenna, zag ze wat dan ging ik kijken of het oke was. Vervolgens ging ik weer rustig verder waar ik mee bezig was en Fenna dus ook. Eigenlijk werkt dit voor ons prima, Ik hoef nu ook eigenlijk niet meer tussen Fenna en het gevaar te gaan staan, nu is het genoeg om gewoon te kijken en vervolgens door te gaan waar we mee bezig waren.

In uitzonderlijke gevallen doe ik een beetje hetzelfde als Linda, ik ga aan Fenna's oren krabben waardoor ze altijd haar hoofd omlaag doet (ze vind het krabben erg fijn ).
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Hee wat grappig, dat doe ik dus ook. Lodash schijt redelijk peuken voor tractoren, en als er een het erf opkomt en ik sta daar met hem, dan kijk ik naar de trekker (hij uiteraard ook, zeer intens en wat angstig al). Vervolgens ga ik voor Lodash staan, gezicht naar de trekker en straal komplete rust naar Lodash uit, en tegelijkertijd kracht naar de trekker, zeg maar. Ik sta daar 500% overtuigd te zijn dat ik die trekker hoe dan ook kan tegenhouden. Lodash tuned daar schitterend op in (zei iemand die achter ons stond) Hij 'leest' mij dan en blijft dus gewoon staan. Zo mooi vind ik dat!

May the horse be with you!

Das wel een heel mooi stukje leiderschap en vertrouwen!!

Bladwijzers

Forum Rechten