Mijn paardje is niet gauw onder de indruk van iets, behalve van geluid. Niet zozeer geluid in het algemeen maar van schreeuwende mensen. Ik schreeuw zelf nooit tegen hem en ik bedoel dan ook schreeuwende mensen of krijsende kinderen in de verte. Zodra hij dat hoort gaat het koppie omhoog en is zijn lichaam gespannen, ongeacht hoe left-brained hij op dat moment is.
Een probleem is dit niet echt want hij blijft goed bij me en zal mij niet omver banjeren.
De vraag is eigenlijk meer of ik van mijn kant iets kan doen om hem snel gerust te stellen. Natuurlijk de games.... maar als ik net een paar uurtjes met hem gespeeld heb en het gebeurt als ik hem terug naar de wei breng, moet ik dan nog een keer met de games beginnen?
Met andere woorden, als er onrust in een kudde heerst, is er dan iets wat dominant alpha horse doet om zijn kudde gerust te stellen, behalve zelf doen alsof je neus bloed en proberen zoveel mogelijk rust uit te stralen?
Ik heb geprobeerd om zelf eens in mijn mini kuddetje te observeren wat Ramar (alpha) doet in zo'n situatie. Uhh....hoofd omhoog, luisteren en kijken, spieren spannen, beoordelen of het iets levensbedreigens is, wegrennen of eten...
Doen jullie iets extra's om je paard gerust te stellen? Bijvoorbeeld aaien op een bepaalde plaats of iets anders misschien...
Ik hou het voorlopig maar op rust, doorgaan waar ik mee bezig was en als het nodig is de games spelen....
Maar ben reuze benieuwd naar jullie schrik situaties en eventuele wonder "middelen"......
Bladwijzers